met een enthousiaste stem bv braaf of goed zo of juist!! alhoewel ik er op probeer te letten goed zo niet meer te gebruiken ,aangezien dat teveel lijkt op ga door... en dit krijgt hij dus te horen als hij in tempo in gaat houden,en eigenlijk gewoon door moet blijven lopen. en als het op dat moment kan even een kriebel door de manen...
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 17-06-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Niobe
Geplaatst: 17-06-11 12:06
nafkedemi schreef:
met een enthousiaste stem bv braaf of goed zo of juist!! en als het op dat moment kan even een kriebel door de manen...
Hier hetzelfde. Of mijn favoriet: "Knap paaaard!!!!"
HorseTopShop
Geplaatst: 17-06-11 12:06
Met een lieve stem en een aai.
Sassol
Geplaatst: 17-06-11 12:27
Door even niks meer van haar te vragen (alle druk eraf) of een uitgebreide kriebel op haar favo-plekjes!
montyjansen
Geplaatst: 17-06-11 12:57
goedzo, zo slik ik vaak beedje in, kiebel op voorhoofd komen ze later ook om vragen, geen brrrrraaf, lijkt op draf, hop lijkt op galop, alleen als ze moeten galopperen. geen snoepjes.
Juelz
Geplaatst: 17-06-11 13:01
Een enthousiaste 'goed zo' en een aai En na het werk wacht ze altijd op haar appeltje (dat ze trouwens alleen krijgt als ze het mooi in stukjes bijt )
bakkabouter
Geplaatst: 17-06-11 13:03
een heel enthousiaste "jaaaaaaa" Soms gevolgd door een hoop onzin-gekir erachter, vergezeld van de nodige kriebels :p Dit laatste uiteraard alleen als ik daar tijd voor heb, ik ga mijn rijden niet bij het minste onderbreken om paard uitbundig te belonen. Ze weet wat die "jaaaaaaa" betekent
aaitjes en kriebels nooit klopjes is supppper slecht
belle_boef
Geplaatst: 17-06-11 13:07
Door even lekker met z'n tweetjes te vozen. Kop tegen kop en dan over haar ogen, oren en neus aaien. En tijdens het rijden de teugels even lekker los en een aai en een goedzo
Rijpaard beloon ik met mijn stem, is daar heel gevoelig voor, en na het rijden met wat muesli. Twenter beloon ik met brokjes, begin net met longeren dus wil zeker weten dat hij steeds bij me komt als ik dat wil.
PanamaD
Geplaatst: 19-06-11 17:42
Met rijden praten een klopje en rust. Ernaast, snoepjes wortels aaienklopje beetje muesli, ze worden erg verwent bij mij
Anoniem
Geplaatst: 19-06-11 20:42
1997suus schreef:
Met rijden praten een klopje en rust. Ernaast, snoepjes wortels aaienklopje beetje muesli, ze worden erg verwent bij mij
Jij hebt waarschijnlijk een paard wat best vervelend is en altijd aan het drammen is of niet?
Met een "Goedzo!" of een klopje op de hals Maar ook met plakjes wortel of een snoepje.
Tammy_
Geplaatst: 19-06-11 20:50
vrolijk enthousiast praten, 'goedzo vent, súper!' een kriebel op z'n hals, en met lastige dingen, enge dingen passeren, moeilijke oefeningen met vrijheidsdressuur een brokje of klein handje voer
*edit* voer krijgt hij alleen na clicker-geluidje, zodat ik geen opdringerig, drammerig paard krijg
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 19-06-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
dianaw33
Geplaatst: 19-06-11 20:54
Bij belonen moet je je altijd realiseren: wat levert het mijn paard op? Een paard wordt van nature alleen beloond door eten, kriebelen op een voor hem lekker plekje, of drukrelease. Dat is wat je paard kent als fijn, al die andere beloningen als braaf, klopjes en andere woorden moet hij leren te zien als beloning, met andere woorden, hij moet er de associatie 'fijn' bij krijgen door dit te leren. Die associatie krijgt hij eigenlijk alleen maar als er aan dat woord of klopje ook daarwerkelijk een voor hem als fijn herkenbaar moment gekoppeld is (dus op een paardse manier fijn is) dus voer of kriebeltje op dat lekkere plekje of tegelijk drukrelease voelen. Door een woord te koppelen met een voertje of een kriebeltje of vermindering van druk, leg je die associatie: dus bijvoorbeeld braaf roepen in combinatie met een voertje legt die associatie. Op een later tijdstip kun je langzaam stap voor stap afbouwen naar alleen belonen met een woord zonder voer of kriebel of drukrelease. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat paarden het snelste leren door belonen met een voertje. Problemen met een lastig paard bij belonen met voer ontstaan alleen maar omdat het voeren niet correct (schematisch)wordt afgebouwd waardoor een paard erg gefrustreerd kan raken en ongewenst gedrag gaat vertonen. Het feit je paard 'vervelend' wordt bij het belonen met voer is dus eigenlijk altijd je eigen schuld omdat je niet goed afbouwt. Verder: omdat je paard een geheugen heeft van slechts enkele seconden heeft belonen alleen maar zin binnen die enkele seconden, alle beloningen die laten (achteraf) komen zijn doelloos, je paard wordt dan alleen beloond voor hetgeen hij op dat latere moment doet, bijv je beloont stilstaan aan een halstertouw bij het afzadelen in plaats van wat je eigenlijk wil: het belonen van het braaf je hulpen opvolgen tijdens het rijden.
Gamblex17
Geplaatst: 19-06-11 21:26
die van mij verwen ik meestal met snoepjes als die braaf is ( tijdens rijden enzo gewoon , goedzo braaf whisper ' klopje ' )
mn hoefsmid zei al dat die verwend was , hij krijgt vaak snoepjes als die braaf is
Urko
Geplaatst: 19-06-11 21:31
Ik beloon met dingen die het paard op dat moment een beloning vind. Dat kan dus zijn druk weghalen, voedsel, sociaal contact of vrijheid. Helemaal afhankelijk dus van waar ik mee bezig ben en waar het paard zijn motivatie op dat moment ligt. Het liefste met een markeerder (clicker of stem + voedsel beloning) want dat werkt gewoon het beste en het snelte voor mens en dier.
ik zeg tijdens het rijden altijd: Goeeeedzo Ellie! of braaf. Als we een oefening doen waar we altijd moeite mee hebben en het gaat echt heel goed geef ik altijd een aai. Na het rijden klopjes/aaien en met mijn stem.
fjordlinka
Geplaatst: 19-06-11 21:41
Ik haal de druk weg, geef rust of met een aai en met een enthousiaste stem.