bang paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

larissa488

bang paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 09:23

Heeei mensen. :D

nou mijn probleem misschien ook al in de titel gezien ;)
ik heb een shet-hengstje bij 2 merrie's staan en 1 merrie veulen.

maar dat hengstje is in het verleden geslagen (wel bij andere mensen)
maar meer weet ik er niet vanaf en wouden de mensen niet vertellen.. :\
nu probeer ik hem al een paar maandjes te pakken.. maar hij is zo bang dat hij zich echt niet laat vangen..

me vriendin en ik hebben al eens geprobeerd een bak voer neer te zetten en dan d'r naast gaan zitten met een boek ofzo.
maar hij is wel zo slim er dan niet heen te komen.. dus nu hebben we een paar keer in een hoekje gesloten en dan stapje voor stapje dichterbij komen.
maar meneertje rent keihard langs ons heen.
ook hebben we geprobeerd in een hoekje te krijgen en dan even lijntje uit spannen zodat hij d'r niet van door kan..
maar meneer springt er dan over of rent d'r onder door! :=

weet iemand hier een oplossing voor??

steffie__xx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:19

shetlanders zijn enorm slim en snel doordat ze zo klein zijn. ik zou het met hekken proberen waar hij niet door kan of over kan springen. als hij eenmaal opgesloten zit hem proberen een halster aan te doen. doordat hij zo klein zit en dus niet weg kan rennen moet hij de confrontatie wel aangaan. stel hem gerust door hem te aaien. ik zou zeker niet met voer beginnen, dat kan heel negatief uitdraaien. begin dan in diezelfde kleine ruimte leidoefeningen te doen zodat hij terug vertrouwen krijgt in jullie. neem een stok in je rechterhand en aan je linkerkant heb je hem vast met het touw. geef korte trekjes aan het touw terwijl je zachtjes (aangezien hij geslagen is gewest) met de stok tegen zijn achterhand tikt. hij moet hierbij zijn hoof richting jouw lichaam brengen en zijn achterhand afwenden van de stok. doe dit zolang tot dat hij directe reacties geeft. doe dit ook vooral op de beide kanten van de pony. daarna kan je eventueel met 2 de pony de piste inleiden. 1 iemand links van hem met een touw vastgeklikt aan zijn linkerkant en iemand rechts van het dier, ook met een touw. hier moet je vooral naar zijn reacties kijken en op zijn lichaam letten. kleine shetlanders hebben heel wat macht dus wees op het ergste voorbereidt. het zijn oefeningen die een jong veulen ook doet om het te leren leiden. oudere paarden worden ook op deze manier "hergeschoold"
veel succes zou ik zeggen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:22

Het paard is een prooidier, loop er als een roofdier achteraan of probeer hem in te sluiten en hij gaat rennen voor z'n leven!

Je zult echt heel veel geduld moeten hebben, verwacht niet snel veel te kunnen doen met dit paard. Zijn ervaring met mensen heeft hem geleerd dat ie ver bij ze uit de buurt moet blijven. Aan jou de taak om te bewijzen dat dat bij jou niet hoeft.
Als je het meeste effect wilt moet je elke dag even langs gaan en in de wei een beetje rondlopen alsof je een paard bent. Niet naar hem kijken, nooit je lichaam recht tegenover hem zetten en nooit recht op hem af lopen. En wacht maar tot hij een keer naar jou toe komt.

Hoe meer tijd en geduld jij hebt, hoe meer kans dat hij naar je toekomt. (Zou jij bijvoorbeeld 3 dagen en nachten in zijn wei meelopen dan zou hij je echt al wel vertrouwen, maar dat is niet reëel, dus binnen een paar dagen verwachten dat hij je vertrouwt ook niet.)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:24

Steffie: denk je niet dat dat een beetje veel is voor een paard wat mensen dus duidelijk niet vertrouwd en geslagen is? Om hem dan in te sluiten, halster om te doen en druk op dat touw icm tikjes van nota bene een stok?

Ben heel erg bang dat het paard ze dan aan gaat vallen als laatste redmiddel.