Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik een pony voor mijn kind ga kopen

1. Doe ik dat zonder dat het kind het weet en zoek ik zelf een geschikte uit
49 (20%)
2. Doe ik dat samen met mijn kind en gaan we eerst enkele pony's bekijken en rijden
128 (54%)
3. Laat ik dat aan de instructrice van mijn kind over om een goede te zoeken en verras kind met die pony.
11 (4%)
4. Instructrice zoekt een goede match en daarna ga ik met kind proefrijden.
46 (19%)
5. Zet het op de verlangslijst voor de verjaardag en kijk wel waar familie mee aan komt zetten
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 234

Zilfstar

Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:44

Ik gooi maar weer eens een vraag op Bokt omdat ik veel verschillende ervaringe hoor. Dus was wel eens benieuwd naar de meest gangbare manier :D

De situatie:
Stel je hebt een kind, zeg even ergens tussen de 6 en 10 jaar, en je besluit dat het kind een pony gaat krijgen, bijv voor de verjaardag. (ik wil nu geen discussie over wanneer wel of niet etc, gewoon even het idee: kind gaat eigen pony krijgen, er is genoeg geld, tijd en ruimte/ stalling en kind vind pony leuk en rijdt ook al). Hoe pak jij dat aan, hoe zou je het doen/ heb je het gedaan?

Ga je voor de verrassingsaanval en ga je zelf op zoek naar een leuk betrouwbaar beessie, bespaar je je kind de spanning en teleurstelling van vele malen kijken, afgekeurd worden etc. En hoop je op een goede klik. Doe je er een strikkie om en zet hem in de stal waar kind onder andere voorwendselen heen gelokt wordt en verras je je kind dan? (Optie 1)

Of ga je voor zekerheid, is het jammer van evt teleurstellingen maar vind je de klik/ combi belangrijker en ga je dus samen met het kind op zoek. Ga je enkele pony's bekijken en laten rijden. En neem je samen het besluit welke het gaat worden? (optie 2)

Of zeg je: mijn instr (of beter, die van het kind) kent kind en capaciteiten beter dus die laat ik zoeken, en dan verras ik het kind daarmee (optie 3)

Optie 4 laat je ook de juf zoeken maar ga je met het kind wel proefrijden om te kijken of er een klik is.

En bij optie 5 laat je het geheel aan het toeval over en hoopt dat een familielid een leuke pony uitzoekt waar je kind mee varrast gaat worden.

Ik ben benieuwd....

Lolleke

Re: Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:47

Optie 2 overduidelijk. Iedereen kan mijn kind nog zo goed kennen, ik wil dat er een klik is, dat hij./zij 'm mooi vind en dat het loopt.
Niemand die dat beter kan aangeven dan mijn kind zelf.
En zeker pas als hij/zij er op zit.
Eerst rijden, proberen, proeven en uitzoeken net als bij alles lijkt me.
Lukt het, past het, staat he tje aan, moet het wat kleiner, wat groter, wat bruiner enz.
Als je er eenmaal een hebt gekocht kan je niet meer terug (althans, dat vind ik..)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:48

Ik zou (ik heb nu geen kind, ben pas 17 maargoed) samen met het kind gaan kijken, proefrijden etc.
Als je dan een match hebt, zou ik dat niet tegen het kind zeggen (dus gewoon zeggen dat we meerdere pony's gaan kijken/rijden en verder niets).

Dan zou ik de pony wel 'stiekem' ophalen en dan de geschikte pony als verrassing geven.

Dus wel gaan proefrijden bij verschillende pony's, maar nog niet zeggen welke het gaat worden.
Laatst bijgewerkt door shetties op 16-06-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:48

ik was een paardje gaan uitproberen voor een ander ( wat was ik naiief )

Na anderhalve maand was hij voor mij en had het al die tijd niet door. Ik geloofde dat ik hem moest rijden voor een andere

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:49

Als je er zelf voldoende zicht op hebt zou ik voor de verrassingsaanval gaan. :D

Er moet een klik zijn, maar een kind van 6 tot 10 jaar wil gewoon lekker wat te tutten hebben dus een brave pony met wat potentie en enthousiasme moet dan denk ik al aardig voldoende zijn. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:50

Toen mijn kinderen die leeftijd hadden, hebben wij de pony voor ze uitgezocht, zij hadden daar geen stem in. Bleek later een prima keuze te zijn, want ze hebben enorm veel plezier van de dieren gehad.

We hebben ook eens een pony uitgezocht en dochter meegenomen zonder dat ze ergens van wist. Dat was dus de verrassingsaanval. Was ook erg leuk, maar mijn dochter was zó overdonderd, dat ze bijna apathisch reageerde, dus dat zou ik niet zo snel weer doen.

Nu zijn ze op een leeftijd dat ze zelf mee zouden gaan en mee uitzoeken en -beslissen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:50

Ik kreeg mijn pony via optie 1 (inclusief het onder valse voorwendselen naar stal lokken :)) ) en dat had niet beter kunnen gaan volgens mij. :) Mijn ouders hebben trouwens wel beide een beetje kijk op paarden, en ik wilde gewoon een ongecompliceerde pony waar ik lekker mee kon tutten en rijden. Ik was ook echt helemaal paarden-idolaat meisje, dus ik was toch verliefd geworden op élke pony als ik mee had mogen kiezen. :')
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-06-11 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:51

Uiteraard optie 2.
Als er 4 geschikte pony's bijzitten kan het kind zelf kiezen welke ze de leukste vind.
Ik zou sowieso een pony voor een kind eerst op proef willen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:52

Ik zou voor 1 of 3 gaan.
Ten eerste om mijn kind voor teleurstellingen te behoeden en ten tweede ...hoe tof is het om als verassing op je vejaardag een pony voor je neus gezet te krijgen!!

Ik ben 30 en dit is alsnog mijn verjaardagswens ;) :P

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:52

Ik zou eerst punt 1 doen en dan voor het zover is toch eens met kindlief gaan proefrijden met een rotsmoes om te kijken of het klikt. Bv; de ruiter van de pony is ziek en ze hebben gevraagd of jij er een dagje voor wilt zorgen vandaag. Een béétje verkoper speelt het spelletje wel mee. Dan is er geen man overboord als het niet klikt of kindlief heeft het achteraf helemaal niet meer over die pony, en als het dan nog "maar die is zoooo <3 " is dan weet je ook genoeg :)

En dan natuurlijk de verrassingsaanval :j

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:53

ik ga een beetje voor de combinatie, instructrice voorselectie laten maken. Eerst zelf gaan kijken. daarna kind meenemen om te rijden. Keuze wel tot een pony of 3 beperken.
wel kun je iets "leuks" en verrassends doen voor je verjaardag. Bijv een knuffelpaardje met een kaartje om de nek: deze mag je inruilen voor een echt pony samen met mamma!

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:53

delerium schreef:
Ik zou eerst punt 1 doen en dan voor het zover is toch eens met kindlief gaan proefrijden met een rotsmoes om te kijken of het klikt. Bv; de ruiter van de pony is ziek en ze hebben gevraagd of jij er een dagje voor wilt zorgen vandaag. Een béétje verkoper speelt het spelletje wel mee. Dan is er geen man overboord als het niet klikt of kindlief heeft het achteraf helemaal niet meer over die pony, en als het dan nog "maar die is zoooo <3 " is dan weet je ook genoeg :)

En dan natuurlijk de verrassingsaanval :j

ja dit vind ik een HELE goede!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:54

Ik zou punt 1 doen. Een kind vind iedere pony leuk die hij/zij krijgt, een band bouwen ze er echt wel mee op...

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:54

Ik zou even denk ik een klein trutje zijn. En dan fijn gaan kijken met het kindje naar verschillende pony'tjes. Kijken welke ze echt gek op is en ook echt graag wil. Dan zeggen van over 3 dagen hoort u meer. Volgende dag zeggen. Lieve schat denk niet dat het het word want... (kindje verdrietig maar goed)

En dan op haar verjaardag. tadaa kadootje :+

Of optie 2. paar pony's naar huis halen kijken welke klikt kindje zeggen dat ze ze moet rijden voor verkoop (bij meisje van 10) en dan kijke welke ze gek op is en dan met haar verjaardag. asjeblief kadootje.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:56

Ik zou met een smoesje een aantal pony's laten bekijken en berijden en dan zoiets van: 'De eigenaar heeft een gezondheidsprobleem dus er is gevraagd of jij even op de pony wil rijden om te zien of hij nog goed loopt' Gewoon wat verzinnen en dan later als je merkt dat ze hem echt leuk vind, zeggen dat hij van haar is :D

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:57

Ik heb geen kinderen, maar stel dat ik een kind zou hebben die een pony zou krijgen, dan zou ik zelf
eerst bij een paar pony's gaan kijken of het een braaf ding is. Vragen of de eigenaar een kind heeft die
hem kan borstelen en er op kan voorrijden zodat ik kan zien hoe de pony reageert.
Als ik er dan een goed gevoel bij zou hebben, zou ik daarna mijn kind meenemen om te kijken hoe het kind
met de pony overweg kan.

Of misschien zou ik het wel doen zoals ik zelf aan mijn 1e pony ben gekomen. Die heb ik, toen ik een jaar
of 9 was, van sinterklaas gekregen.
Nou had ik wel de mazzel dat het een heel brave pony was. Kon er echt alles mee doen. In m'n eentje
buitenritten door het dorp, springen op de ponyclub, gekke dingen mee doen. Mijn vader had er kennelijk kijk op :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:57

shetties schreef:
Ik zou (ik heb nu geen kind, ben pas 17 maargoed) samen met het kind gaan kijken, proefrijden etc.
Als je dan een match hebt, zou ik dat niet tegen het kind zeggen (dus gewoon zeggen dat we meerdere pony's gaan kijken/rijden en verder niets).

Dan zou ik de pony wel 'stiekem' ophalen en dan de geschikte pony als verrassing geven.

Dus wel gaan proefrijden bij verschillende pony's, maar nog niet zeggen welke het gaat worden.

Dit is ook een goed idee ja. :D

Natuurlijk heb ik wel een beetje een reden dat ik het vraag, Mijn dochter is 6 en gek op paarden en rijdt zowel op mijn Fries aan de longe als op een pony lesjes. We hebben voor onszelf een idee dat als ze ong 8 is er misschien een pony bij gaat komen. Nu denk ik zelf dat ze met een verrassing helemaal gek gaat worden en dat zou natuurlijk gewoon super zijn. Welke pony we ook uitkiezen ze zal er gek op zijn. Want ik ken dochter en weet wat ze wil 9en heb zelf ook wel wat kijk op paarden). Maarrrr de klik, het rijden, lekker zitten etc is ook belangrijk. Ik denk alleen dat ze die spanning niet aan zal kunnen en wat als die prachtige zwarte Fellpony (ze wil graag een Mini-Fries :D ) bijv afgekeurd wordt terwijl ze die zo graag wil hebben? En dat ze dan dus een andere pony moet kiezen (die dan dus tweede keus zal blijven?)

Het liefst zouden wij het helemaal als verrassing houden, maar als je naar meerdere pony's gaat kijken dan heeft ze dat heus wel door. Dus wat hier door velen toch wel gezegd wordt, had ik nog niet aan gedacht: zelf een keuze maken en dan kind onder voorwendselen meenemen en dan laten rijden. En dan op d'r verjaardag: kadootje!! Lijkt mij ZOOOOO leuk :j
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 16-06-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:58

Meenemen onder valse voorwenselen :+

Je kiest natuurlijk zelf al uit wat voor je kind geschikt is, daar selecteer je op.
Wanneer je gaat proefrijden zeg je dat je naar kennissen gaat die een pony hebben en dat hij/zij wel even op de pony mag rijden (natuurlijk wel de mensen waar je heen gaat even informeren dat ze 'kennissen' zijn :P beetje verkoper speelt vast wel mee).
Peil de reactie van je kind, en ga eventueel nog bij andere 'kennissen' langs.
Kind heeft geen idee dat het een eigen pony krijgt, en staat toch verbaasd te kijken op de verjaardag! En toch heeft het kind zelf ook mogen 'kiezen'.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-06-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:00

Mijn eerste pony kreeg ik voor mijn verjaardag en dat hebben mijn ouders toen zo gedaan:
We zijn naar verschillende pny's gaan kijken en hebben gereden.
Toen ik er een had uitgezocht die hun ook wel aansprak deden ze net of het bod niet geaccepteerd werd, allemaal van die dingen.
Toen zeiden ze tege mij dat ze Dusty (die pony) niet aan ons wilde verkopen voor dat bedrag en ging het over.
Tot ik op mijn verjaardag een kaart kreeg met daarop een foto van de pony en dat de pony mijn nieuwe speelgoed is haha

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:02

O met al die verhalen kan ik niet wachten om op zoek te gaan hahahaha! Moet toch echt nog 2 jaar wachten.... O nee, Ze is al 6,5 jaar. Nog anderhalf jaar dus nog maar!!! :D :D :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:03

De eerste verrassing mag zijn dat ze een pony mag gaan zoeken.
Dan samen met instructrice opzoek naar een goede en betrouwbare pony, proefrijden bij verschillende pony´s.
Tot slot de laatste verrassing dat ze haar keuze mag uitbrengen voor de leukste 2,jij zegt dat ze nog even gekeurd moeten worden en het nog niet weet.
Pony op stal zetten met een grote strik :D.

Zo is het wel een verrassing.. maar weet je zeker dat de pony wel bij je kind past en jullie niet de pony hoeven verkopen en alsnog opzoek naar een nieuwe.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:04

wij zijn voor de verassing in de tuin gegaan. daarna weer naar stal gebracht hoor.
mijn man heeft dat altijd al willen doen.
hebben zelf de pony uitgezocht. gekeken of het was zou zijn voor haar.
en dat klopte. geweldige leerpony geweest. en een super klik.
we hadden wel de deal als het niet zou klikken gaat hij/zij weer weg en dan zoeken we verder.
gelukkig is dat niet het geval geweest. we wisten waar ze voor zou vallen.
moet wel zeggen dat wij beide kennis van paarden hebben, dus er wel zicht op hebben, heb je dat niet zoek dan samen met iemand die er wel zicht op heeft en ook het liefst je kind kent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:04

2. Doe ik dat samen met mijn kind en gaan we eerst enkele pony's bekijken en rijden

Zo krijg je imo de beste match.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:05

Toen mijn dochter haar eerste pony kreeg wist ze dit niet,
wij hadden een pony uitgezocht, en vertelde onze dochter dat ze bij een vriend van papa mocht rijden op een pony....kind dolgelukkig natuurlijk (verkopers speelde het spelletje wel mee)

Zo zijn we nog 3 x gaan rijden bij de desbetreffende pony, om te kijken of de klik er was.
De pony was er en afgesproken dat de pony op de dag van haar verjaardag thuisgebracht werd.

Op de bewuste dag kwam er een trailer voorrijden, ons dochtertje en wij met camera naar buiten....en ze hoorde gehinnik in de trailer....Toen die mensen uitstapten zei ze hee dat zijn de mensen van Flosje...toen ging de trailer open en daar stapte Flosje uit met een strik om de hals....ze begreep er niks van totdat we zeiden die is voor jou.....helaas door ontroering niet kunnen filmen.....maar dat vergeet ik nooit meer, ze vloog de pony om de hals en ze was echt zoooooo gelukkig, ze heeft er 3 jaar mee gereden, toen werd ze te groot helaas.

Zo zou ik het dus weer doen als het een verrassing moet zijn.
Toen we op zoek gingen naar een C pony heeft ze dat wel bewust meegemaakt, inclusief teleurstelling van afgekeurd worden.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:05

Ik zou voor de verrassing gaan. Je zegt zelf al dat je kijk hebt op paarden, dus dan weet je wel wat je koopt.
Mijn 1e pony was een kreng 1e klas, maar ik was er stapelverliefd op (mijn ouders hadden er niet zo'n goede kijk op :D )
Behoed haar voor eventuele teleurstellingen en geef haar gewoon het gaafste kado van de hele wereld.