Bij ons stikt het in de zomer altijd van de dazen(we zitten heel dicht in de buurt van het bos en het mais,waar ze vanaf komen),vooral mijn donkere paard heeft er erg last van,we hebben wel schuilstallen in de weide staan,en daar maken ze veel gebruik van gelukkig,en heb natuurlijk vliegendekens op,maar ze willen natuurlijk ook eens rustig buiten kunnen grazen,dus heb sinds gisteren een dazenval aangeschaft hopelijk gaat dat werken,het was een mooie aanbieding bij Langwerden in Hengelo.dus ben erg benieuwd of dit gaat werken en wie er ervaringen mee hebben hoor het graag!
vr gr Emaartje
Japeloup
Geplaatst: 16-06-11 14:18
Wij hebben ook een dazen val, sta ook bij koeien en mais. Een dazen val werkt zeer zeker, maar verwacht niet dat je ze allemaal vangt. Zet hem zo dicht mogelijk bij je weiland. Elke rot daas die je er mee vangt is er 1 minder die je paard kan pesten. Wij zetten de paarden als het te gek wordt met de dazen, 's nachts buiten en overdag op stal.
mijn ervaring is dat ze heel veel dazen vangen. het scheelt dus zeker. alles vangen doen ze helaas niet. het schijnt dat je er naar verloop van jaren minder last van krijgt omdat er steeds minder dazen zijn die zich voort kunnen planten, maar of je dat ook echt merkt weet ik niet
xx_marloes
Geplaatst: 17-06-11 10:51
Wij hebben er 2 staan. Wonen naast bomen (eiken), een houtwal en tot slot ook nog een meer.. hiephoi! Gegarandeerd dazenplezier!
Met een goede dag vangen we per val zo'n 400 dazen.. En het wordt aanzienlijk minder zowel in de wei overdag als tijdens het rijden.
Odeale
Geplaatst: 18-06-11 14:33
Wij hebben er zelf één gemaakt. Jaren geleden al. Heb het idee dat we ieder jaar minder dazen hebben. Maar misschien lijkt dat ook maar zo. In het begin hadden we de pot snel aardig vol.
Ik vind dus dat het super werkt. Hier staat hij nou ook weer sinds een weekje maar er zit nog niet veel in.
*edit* hier boven wordt dus ook gezegd dat het echt minder wordt. Hier dus uit ervaring: het is echt zo
Tigra_
Geplaatst: 18-06-11 20:44
Wij hebben er hier nu 2 staan al een jaar of 3 denk. En ik heb wel het idee dat het minder is bij ons als voor gaande jaren. Maar de dazen zijn er nog maar net dus ik ga niet te hard roepen. We vangen ze zeker nog steeds maar wel minder maar dat zou dus normaal moeten zijn. Ze zijn overigens wel zelf gemaakt. We hebben hier in ieder geval echt tijden gehad dat je bijna niet bij de paarden kon komen zonder gestoken te worden. Maar het is nog vroeg ze staan al wel een week of de 3 geloof ik.
Bazinga
Geplaatst: 23-06-11 19:49
Goede ervaringen mee! en idd weer 1 gevangen is er weer 1 minder!
Ik heb er toen zelf een gemaakt en ik heb heel wat ongedierte gevangen, dus het helpt zeker. Alleen bleven mijn pony's wel last houden van wat beesten, want alles vangen kan niet. Je moet hem wel op een zonnige plek hangen, anders wordt de bol niet warm genoeg.
In dit topic [SV] Ze zijn er weer...... dazen! komt ook de dazenval aan bod, om de meeste ervaringen zo veel mogelijk bij elkaar te houden sluit ik dit topic, graag verder in het gelinkte topic.