waar rijles?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auriane

waar rijles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:17

Hoi,
Ik wil binnenkort graag rijles nemen, maar ik weet niet goed waar. Daarom wil ik graag advies vragen. Ik kan namelijk niet goed op internet vinden wat ik zoek. Ik heb als tiener wel gereden op verzorgpaarden, maar niet echt les gehad. Ik kan vanwege een hersenbeschadiging ook niet echt dressuurmatig leren rijden. Het is niet zo dat ik rare of onverwachte bewegingen maak of iets dergelijks, maar bv. op het goede been lichtrijden kan ik niet omdat ik niet tegelijkertijd kan zien welk been van het paard voor is en voelen of ik sta of zit. Klinkt vreemd, maar ik kan dat niet samen. Ik kan dus wel lichtrijden, maar vraag me niet of ik goed zit.

Ik heb jaren geleden een uurtje les gehad van een vrouw en dat vond ik echt heel fijn. Ze liet me zien wanneer ik welke overgangen moest rijden om het paard waar ik op reed wakker te krijgen of juist rustiger. Hoe ik van stilstand gelijk naar draf kon zonder veel hulpen te geven, maar door mijn zit goed te gebruiken. Ik vond het echt heel erg fijn. Het gaf me het gevoel dat wat ik deed ook invloed had, veel meer dan de teugels dat ooit hadden gedaan. Klinkt misschien raar maar goed. Maar dit was tijdens een vakantie en heel ver van waar ik woon en zij was ook geen instructrice, maar nam de les even over.

Bestaan hier lessen in? En zo ja hoe heet het? Ik wil dit graag leren. Ik weet alleen niet hoe ik hier op moet zoeken. En ik ben eigenlijk ook best onzeker om een manege binnen te lopen en mijn situatie uit te leggen. Ik zit er niet zo op te wachten om als dom bestempeld te worden, want dat ben ik niet.

Groetjes,
Auriane

Marie111

Re: waar rijles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:26

Probeer het eens bij een manege of rijvereniging die aangesloten is bij de Federatie Paardrijden Gehandicapten
http://www.verenigingfpg.nl

Auriane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:54

Dank je, maar ik weet niet of ik nu echt kwalificeer als gehandicapt. Maar ik heb ook al een tip gekregen via pb, dus ik ben al wat verder.
In elk geval bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
Auriane

SaarLoveBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:25

hoi!
stel dat je bij een gewone manege gaat rijden, raad ik je manege wittebrug in den haag aan!
het is een hele leuke, gezellige manege die veel leuke activiteiten organiseert.
er zijn heel veel verschillende soorten paarden met allemaal een ander karakter.
niks is saai dus !
en als je langer rijd kan je ook mee naar het strand, en er worden ong. 4x per jaar wedstrijdjes georganiseerd met de f-proeven.
ik zelf rijd er nu bijna 3 jaar en heb het heel erg naar mijn zin.
dus als je interesse hebt, dit is de site » http://www.rvsw.nl
misschien tot een keer op de manege ! :D
xx

san4nie

Re: waar rijles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 01:06

Hoi, ik weet natuurlijk niet waar je woont, dus ik kan je niet echt een bepaalde manege adviseren.

Maar, op de manege waar ik rijd worden ook lessen gegeven voor gehadicapten. Niet dat ik je die stempel wil geven, en zoals je zelf aangeeft, is dat ook niet zo. Maar in deze lessen rijden ook mensen die soms niet helemaal hun weg vinden in een gewone manege les. De vrouw die deze lessen geeft, geeft ook ''gewone'' paardrijlessen en is dan erg gericht op het rijden met je houding en zit. En legt ook uit hoe en waarom dat dan goed werkt.

Ook rijdt er in een les na mij een meisje, met denk ik ongeveer dezelfde sitautie als jou. Ze kan ook niet zien of ze bijvoorbeeld op het goede been lichtrijdt. Zij rijdt dus gewoon in een les mee, maar een groot deel van de mensen weet dit wel van haar. Er wordt niet veel aandacht meer aan geschonken of ze op het goede been lichtrijdt enz. maar voor de rest doet ze gewoon mee met de les.

Misschien kun je een manege/ instructrice vinden die, zoals jij graag wil veel doet met houding en zit, en niet veel geeft m het zelf niet kunnen zien, of je op het goede been lichtrijdt?

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en succes met het zoeken alvast!