Doordraaien tijdens buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Savannah_XxX

Doordraaien tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:14

Hoi bokkers,

Ik en mijn 7 jarige verzorgmerrie hebben een vervelend probleem, eigenlijk vooral ik.
Ik ga sinds kort met haar buitenrijden, ( dat ging eerst niet omdat ze 1,5 jaar heeft stilgestaan en de vorige verzorgster er nogal raar mee deed, alleen weten we niet wat ze juist deed) wel enkel in stap, maar telkens als ik op één bepaald stuk kom flipt ze compleet.
Ze begint te trekken, doet moeite om te steigeren, bokt, en dat enkel op dat weggetje. Ik denk dat ze daar vroeger steeds mocht galopperen en dat ze dat nu bij mij ook wil maar gek doet omdat ze niet mag.
Weten jullie hoe ik dit probleem veilig kan oplossen?

XXX

Sodeletuut

Re: Doordraaien tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:16

Vlak voor dat stuk afstappen, het stuk aan de hand lopen, en als ze weer rustig is, weer opstappen. Elke keer als je bij het stuk komt en je merkt spanning, dan stap je dus af. Als je paard je voorbij wil lopen, stil gaan staan, stapje achteruit. Keer op keer, rust in het koppie brengen.

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:34

Wat Sodeletuut zegt is inderdaad een goede tip :)!
Anders kan je misschien een keer iemand meenemen die je verzorgpaard aan de hand vast heeft?
En niet toegeven aan het gedrag van je merrie en laten merken dat ze naar jou moet luisteren, want jij bent en blijft de baas en niet je paard!

Succes :)

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:36

aii vervelende situatie :S
al eens geprobeert rustig langs dat stukje te wandelen?
misschien wat meer tijd geven het op te bouwen?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:17

Wat doe jij als ze dit doet?

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:34

Er wandelt altijd iemand naast (mijn papa) en ik blijf er gewoon opzitten ookal bokt ze.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:39

Maar rijd je verder, of ga je weer terug? Als je verder rijdt, dan blijven doorzetten. Best kans dat het gedrag dan verdwijnt omdat het paard doorkrijgt dat drammen geen zin heeft. Als je normaal terug rijdt, dan juist verder rijden.
Succes!

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:14

Gewoon verder rijden, ze moet overal naar mij luisteren vind ik...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:18

Ze moet ook overal naar je luisteren, maar dat gaat niet van de ene dag op de andere.
Paar keer erlangs wandelen en opletten dat ze ontspannen blijft. Voel je de spanning opkomen, dan loop je er een stukje naast.

Desnoods trek je er een hele middag voor uit en loop je dat stuk 20 keer heen en weer.....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:22

Tijdelijk niet meer dat stukje rijden?!?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:02

Ik word in dat soort situaties boos en rijd gewoon rustig door.. maar als het gevaarlijk wordt, moet je dat niet doen hoor! Heb een paard ook wel eens stil gezet en een paar passen achteruit laten gaan, maar dat zou ik niet doen als het paard al aan het steigeren en bokken is.
Je kan proberen om een aantal keer te gaan wandelen met het paard aan de hand en dan juist langs dat stukje. Vooral niet dr zin geven! Als je maar consequent vol houdt dat het niet mag wordt dat gedram ook vanzelf minder!

edit:
Je hebt ook een ander topic geopend, over dat deze pony naar jesteigert als jij je vinger opsteekt. Als ik jou was zou ik er even niet meer op rijden, totdat je dat onder controle hebt. Als het paard al neit onder controle hebt als je ernaast loopt, zou ik er namelijk zeker neit op gaan zitten! Ga veel oefenen in de bak, terwijl je ernaast loopt. Leer het paard netjes mee te lopen, leer het te stoppen als jij stopt. Laat dr een paar pasjes om gaan en een paar passen achteruit. Pas als dat allemaal goed gaat en ze steigert niet meer tegen je, dan pas weer gaan rijden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:19

Boos worden heeft geen zin,dat verergerd alleen maar de spanning.
Wat je kunt doen is je pony afleiden!
Neem maares wat lekkers mee (stukjes fruit bijv.)en geef onderweg eens een lekkertje,beloon en stap rustig verder.
Als je nou bij dat punt aankomt en je voelt dat het weer begint dan blijf je rustig,zo min mogelijk spanning op teugels en benen en leid je je paardje af door een lekkertje aan te bieden.

Het gaat er in dit geval niet om dat ie lekkertje krijgt maar dat ie uit die "zone" gehaald word.
Wat jou paardje doet is aangeleerd gedrag,gewoon een maffe kuur op dat plekje.Veel paarden hebben dat.
Maar door af te leiden haal je het dier uit zn denkwijze,afleiding is dus focus op JOUW!

En dat moet je hebben.Oefen het geven van lekkers eerst op eigen terrein.
Laat je pony stilstaan,tik met je vinger op de schouder zodat je pony omkijkt en geef een lekkertje.
Dus leren dat ie bij het tikje op de schouder omkijkt naar jou.
Dat hebben ze héél snel geleerd!

Dan oefen je dat buiten ook zo op plekken waar je pony gewoon rustig loopt.
Als jou dat ook goed lukt dan ga je richting de plek waar ie druk doet.
Als je voelt dat ie maf wil gaan doen tik je duidelijk op de schouder,je paardje zal omkijken naar jou en weten dat ie wat lekkers krijgt.

Gevolg: Paard is weg uit die stress-zone want de aandacht ligt nu bij jou.
En voor je het weet zijn jullie al lang en breed weg van de plek.
En ook daarna stevig belonen met stem en aaitjes,moet jij es zien hoe snel dat die kuren zijn afgelopen.

Questy van andere zender zoeken hihi
Succes!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:28

Grondwerk en wandelen. Klinkt heel afgezaagd, ik weet het. Maar als je paard jou vertrouwt ernaast dan kom je overal doorheen. Ik heb mijn paard nu een aantal weken en heb heel veel gewandeld. Hij durfde niet door water, was er panisch voor, ook bij het vorige adres. Gisteren weigerde hij voor een waterplas, ik ben afgestapt en hij liep me zowaar netjes achterna.

Niet op je paard gaan zitten totdat je je veilig voelt ernaast. Er wordt ook ergens aangegeven dat een paard naar jou moet luisteren. Dat moety zeker, maar dan liever op een manier van respect en vertrouwen dan op een manier van angst en dwang.

Veel grondwerken ook in de bak! Alles doen wat je je kan bedenken ernaast. Dan erop... Veel succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:34

Ik zou persoonlijk juist niet afstappen! Ik ken verschillende mensen die dat deden bij situaties die ht paard spannend vond en dus zo ging doen. Maar doordat ze op dat moment steeds afstapte hebben een paar van die paarden door dat als ze dus zo gek doen, gaat de ruiter eraf. Met als gevolg dat ze nu zich altijd op buitenrit zich lopen aan te stellen, te steigeren, er vandoor te vliegen...

Gewoon erop en doorgaan, negatieve gedrag negeren, goede gedrag extreem belonen. Dus veel halsklopjes, helemaal juichend braaf roepen. Hij leert het vanzelf wel. Je kan hem ook uit de situatie halen door dus voer voor zn neus te houden. Nu denkt hij op dat weggetje steeds: Aahh spannend! Aah spannend! Maar als je nou wat voer ineens voor zn neus houd, gaat zn aandacht daar heen ipv naar die situatie.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:42

Zou er inderdaad ook niet af gaan. Dan heb je veel minder te zeggen en de kans dat hij je omver loopt. Ik zou even iemand meenemen die er bij dat stuk een halstertouw aan klinkt zodat jij je kan concentreren op het 'rustig' worden en je geen zorgen hoeft te maken dat ze er vandoor gaat.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:05

xSCWx schreef:
Zou er inderdaad ook niet af gaan. Dan heb je veel minder te zeggen en de kans dat hij je omver loopt. Ik zou even iemand meenemen die er bij dat stuk een halstertouw aan klinkt zodat jij je kan concentreren op het 'rustig' worden en je geen zorgen hoeft te maken dat ze er vandoor gaat.

Wat betreft dat afstappen, als je dus eerst fatsoenlijk gaan grondwerken dan heb je evenveel te zeggen als in het zadel en ben je ook nog eens "leading" omdat je voor loopt :o . Misschien vergeet ik deel II erbij te benoemen. Als het goed is gegaan uit het zadel stap je weer op en doe je 't in het zadel. Ging het niet goed, dan doe je het nog een paar keer al wandelend ernaast (ervoor eigenlijk, het paard moet jou volgen) en daarna in het zadel.

Een paard dat jouw ruimte respecteerd loopt jou niet omver. :o

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:10

Ik had het ook met de mijne (niet zo erg als bij jou), en ik heb eigenlijk simpelweg mijn wil doorgezet zonder veel na te denken...
Als hij begon met zijn rare sprongen moést hij er in stap doorheen, en dan kreeg hij nadien een snoepje (vanaf zijn rug gegeven :P) Als hij dan flinker werd mocht hij af en toe in een rustige galop erdoor, wat hij als een superdeluxe beloning zag voor zijn vele stappen :')
Daarna was hij misschien weer wat onrustiger, maar zo leerde hij langzaamaan dat ík beslis wanneer we gaan galopperen. En nu is hij zo flink mogelijk om dan te mogen lopen, en hij crosst er zelfs niet meer door, ik kan gewoon mijn handen openhouden en genieten...
Veel geduld ----> succes in mijn geval dus... :)

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 17:39

Het volgende probleem is dan grondwerk: sommige dingen lukken perfect zoals met een loshangend touw meestappen en stoppen als ik dat doe. Maar zodra ik haar niet meer vastheb wordt ze heel agressief tegen mij.
Ik ze wil ook niet draven als ik haar vast heb en als ik verder in haar wei sta dan wordt ze aggressief als ik beweeg. Misschien heeft dit er ook ergens iets mee te maken?
Ik en mijn papa denken persoonlijk dat de vorige verzorgster dingen deed met mijn verzorgpaardje dat niet goed zijn.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:04

Ik denk dat de basis eerst goed moet werken voor je verder gaat het is belangrijk dat je goed begint! In de wei moet jij niet eng zijn of onderdanig! Maar juist leuk.. je moet zorgen altijd zorgen dat je iets in je hand heb wat ze lekker vind! Vaak is een appel of wortel voldoende.. en dan het beste een winterpeen waar goed op gekauwd moet worden. Dan klik ke aan en loop je weg je moet ook als je der in de wei zet niet gelijk weg lopen neem weer iets mee en loop een stukje door de wei heen als ze helemaal op rust is dan laat je pas los. Ook met grond werk moet alles beloond worden wat er goed word gedaan dan kan je pas verder werken met een rustig paard kon je een stuk verder!