Kersen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sndr_vdb

Kersen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 17:52

Hallo,

Gisteren heb ik redelijk veel kersen geplukt, en vandaag zien we dat er al wormen inzitten .. (heb daarstraks al heel wat kersen gegeten.. smakelijk toch ?)

Dus nu wil ik ze aan de paarden geven(niet allemaal in een keer), maar ik weet niet helemaal zeker of dat kwaad kan met die wormen en ik wil daar natuurlijk zeker van zijn. =)

Groetjes
Sandra

Hommage

Re: Kersen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:53

Wanneer je al weet dat er wormen in zitten zou ik ze ook niet aan je paard geven.. Lijkt me ook voor hun, al zijn het paarden niet smakelijk..

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:01

zou ik ook niet doen. Kippen wel, die vreten alles. vinden wormen ook een zeer smakelijk hapje. moet je natuurlijk wel kippen hebben....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:04

Kersen aan paarden geven? Heb ik nou nog nooit van gehoord.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 09:26

Vala schreef:
Kersen aan paarden geven? Heb ik nou nog nooit van gehoord.

Ze vinden het juist lekker en het is gezond, net als voor de mens :)
Maar als wij kersen eten met wormen(onbewust) verteren we de wormen gewoon, want ja die overleven de maag niet, dus ik zou zeggen dat het voor een paard al helemaal geen kwaad kan ..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:19

In een kers zit een enorme pit, lijkt me niet dat dit zo fijn is om te verteren voor een paard, vooral niet als het er 10 of 20 worden.

Over de wormen, tsja.. Weet jij veel wat voor wormen het zijn. Dalijk scheep je je paard op met een enge besmetting of infectie. Kan nooit goed zijn.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 13:18

Anne. schreef:
In een kers zit een enorme pit, lijkt me niet dat dit zo fijn is om te verteren voor een paard, vooral niet als het er 10 of 20 worden.

Over de wormen, tsja.. Weet jij veel wat voor wormen het zijn. Dalijk scheep je je paard op met een enge besmetting of infectie. Kan nooit goed zijn.

Over die pit. Wij eten soms ook per ongeluk een pit op en dan komt die er ook gewoon weer uit .. en ik heb gezien dat m'n paard de pitten uit z'n mond laat vallen dus veel krijgt hij er al niet binnen :)
En over de wormen. Ik heb dus ook kersen met wormen gegeten(onbewust), een halve bak misschien(30-40 kersen) en ik leef nog helemaal .. dus daar zie ik ook niet echt een probleem in :)

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:21

Je vraagt het, maar als er iemand antwoordt kom je met een weerwoord. :D
Ik zou ze niet geven, vraag me ook af of het wel goed is voor een paard.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:28

Hihiihihi gadver.....nee ik zou ze mijn paard niet geven maar je weet zelf het antwoordt eigenlijk al....gewoon doen dus als jij denkt dat het kan!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:50

sndr_vdb schreef:
Anne. schreef:

Over die pit. Wij eten soms ook per ongeluk een pit op en dan komt die er ook gewoon weer uit .. en ik heb gezien dat m'n paard de pitten uit z'n mond laat vallen dus veel krijgt hij er al niet binnen :)
En over de wormen. Ik heb dus ook kersen met wormen gegeten(onbewust), een halve bak misschien(30-40 kersen) en ik leef nog helemaal .. dus daar zie ik ook niet echt een probleem in :)

Als je zo zeker van je zaak bent, vraag ik me af waarom de de vraag hier überhaupt stelt, zoals Schoenveter ook al zegt.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:41

Ik zou gewoon met mate voeren, bij wijze van beloning dus in de plaats van snoepjes ofzo.
De pitten kun je er eventueel vantevoren uit halen, maar inderdaad veel paarden spugen de pitten weer netjes uit, dat doet mijn verzorgpaard ook altijd. De wormpjes zullen wel geen kwaad kunnen en dat zal die paarden ook echt niet interesseren, maar ik zou het sowieso met mate voeren, want kersen zijn nou niet echt een alledaagse voedingssoort voor paarden. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:43

Waarom vraag je eigenlijk of dit kan als je zelf al weet dat het gezond zou zijn en dat hij de pitten uitspuugt?
Ik zou het zelf niet doen. Waarom wel? Voor een paard maakt het niet veel verschil, als ie maar wat te vreten krijgt ;) . En dan is het denk ik verstandiger om gewoon paardenvoer te geven.

Op welke informatie baseer je dat het gezond zou zijn?

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 13:34

eilleen333 schreef:
Waarom vraag je eigenlijk of dit kan als je zelf al weet dat het gezond zou zijn en dat hij de pitten uitspuugt?
Ik zou het zelf niet doen. Waarom wel? Voor een paard maakt het niet veel verschil, als ie maar wat te vreten krijgt ;) . En dan is het denk ik verstandiger om gewoon paardenvoer te geven.

Variatie is ook belangrijk.
De paarden zijn blij als ze af en toe eens brood krijgen wat we over hebben. Zo reageren ze niet op korrels(behalve de pony), omdat dat een gewoonte is zeg maar. Hetzelfde gelijk wij elke dag brood eten 's morgens en af en toe cornflakes kan dan zo goed smaken.

Appels, bananen, .. allemaal goed voor een paard en ook voor ons. Dus waarom kersen niet?

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 13:35

Voor ik dit topic opende had ik al wel het gedacht dat het geen kwaad kon, maar het is altijd leuk om de mening van een andere te lezen.
En als er een andere mening is, zeg ik ook gewoon mijn mening.. dat is het enige wat ik doe.
Ik zeg gewoon waarom ik ze wel zou geven, het is niet omdat er gezegd worden dat het misschien geen goed idee is, dat ik hen inderdaad moet volgen daarin.

PS: Misschien had er iemand een hele goede reden om de kersen niet te geven, en dan zou ik het waarschijnlijk ook niet gaan doen. Maar in mijn ogen is dat over die wormen niks eigenlijk. Paarden eten zoveel dingen van de grond wat niet gezond is, dus van een miniwormpje zullen ze niet opeens een of andere ziekte krijgen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:39

ik zou ze niet bewust met wormen geven.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:01

sndr_vdb schreef:
eilleen333 schreef:

Variatie is ook belangrijk.
De paarden zijn blij als ze af en toe eens brood krijgen wat we over hebben. Zo reageren ze niet op korrels(behalve de pony), omdat dat een gewoonte is zeg maar. Hetzelfde gelijk wij elke dag brood eten 's morgens en af en toe cornflakes kan dan zo goed smaken.

Appels, bananen, .. allemaal goed voor een paard en ook voor ons. Dus waarom kersen niet?

Variatie belangrijk voor een paard ??
volgens mij is goed hooi belangrijk en meer niet hoor , je kan wel wat fruit geven ,maar belangrijk is het zeker niet , zit veel suiker in al die variaties daar moet je paard maar tegen kunnen .

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:38

Ik zou ze ook niet met wormen geven maar mee vanwege het idee :r . Maar ook niet ivm de suiker die er in zit.

En over de pitten, lijkt me toch niet goed voor een paard. Maar heb je al gegoogled? Volgens mij heb ik wel eens wat voorbij zien komen maar weet niet meer waar.
Heb wel eens gelezen dat zelfs je pitjes in de appels slecht zou zijn voor paarden, dat vond ik wel weer heel ver gaan. Maar dan had je het ook over heeeel veel appels volgens mij.

Dat je trouwens weet dat die pitten er bij je zelf zo weer uit komen :') Of je controleert het goed of je voelt ze er uit gaan :')

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:12

Wij poetsen de paarden onder een kersenboom en nu ze er langzaam uit beginnen te vallen eten ze ze graag van de grond! Natuurlijk zijn dat er per keer een stuk of 20 max. schat ik en daar hebben ze naderhand echt geen last van. Je hoort de pitten wel tussen hun tanden en soms slikken ze door en soms laten ze ze uit de mond vallen. Dus als je niet een hele bak in een keer geeft kan het echt geen kwaad en ze vinden het erg lekker.

Als reactie op diegene boven mij, hoe denk je dat wilde paarden die pitten uit appels zouden moeten krijgen :') dus kan me niet voorstellen dat die pitten zo slecht voor een paard zijn. Dan had de natuur daar wel iets op bedacht.

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 10:57

12sterre34 schreef:
Wij poetsen de paarden onder een kersenboom en nu ze er langzaam uit beginnen te vallen eten ze ze graag van de grond! Natuurlijk zijn dat er per keer een stuk of 20 max. schat ik en daar hebben ze naderhand echt geen last van. Je hoort de pitten wel tussen hun tanden en soms slikken ze door en soms laten ze ze uit de mond vallen. Dus als je niet een hele bak in een keer geeft kan het echt geen kwaad en ze vinden het erg lekker.

Als reactie op diegene boven mij, hoe denk je dat wilde paarden die pitten uit appels zouden moeten krijgen :') dus kan me niet voorstellen dat die pitten zo slecht voor een paard zijn. Dan had de natuur daar wel iets op bedacht.

Hier ga ik mee akkoord. Er zijn zoveel paarden die appels krijgen en als ze echt ziek zouden worden ervan zouden we dat allang gehoord hebben denk ik :)
Ik denk dat dat paarden tegen meer kunnen dan we denken..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:01

Je gaat je paard toch niet bewust parasieten voeren?? :?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:04

De pitten van appels zijn toch wel een stuk kleiner en beter verteerbaar dan de van een kers..

Mijn paard is mijn dierbaarste bezit en ik zal er alles, maar dan ook echt alles aan doen haar zo goed mogelijk en met de beste zorg te verzorgen. Dat houd dus in dat ik haar geen spul geef wat ze (in mijn ogen) mogelijk moeilijk kan verteren. Dus ook geen producten waarvan ik weet dat er wormen, parasieten, schimmel oid in zit. Wat ze er van kunnen krijgen weet ik niet, maar ik vind het idee alleen al uiterst ranzig..

Waarom koop je dan niet meteen een bak met maden? :Y)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:32

Tja er zullen paarden zijn die er tegen kunnen en paarden die er niet tegen kunnen , maar de meerwaarde zie ik niet , geef gewoon goed hooi , een paard is geen kliko waar je al je afval in kwijt kan .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:37

Als het vliegenmaden zijn zou ik dat nou niet bepaald gaan voeren. Een paar pitjes gaat een paard echt niet schaden. Mijn paard bijt ze gewoon door. Ik ken ook genoeg paarden die walnoten met schil en al naar binnen staan te werken. In kersenpitten zit een klein beetje van een giftig stofje (net als in amandelen) maar zolang je ze geen emmers vol geeft is dat geen probleem.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:46

Ook ik geef wel eens een handje kersen aan mijn paard.
Maar dan wel zonder pit en zeker zonder wormen.
Ik zou het niet doen, je weet nooit wat de risico's ervan kunnen zijn.