Drammen bij buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriempje

Drammen bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 17:12

Wie o wie kan me een handje helpen? Ik heb een hele leuke Fries x Tinker merrie van 6 jaar, eerst was ze altijd erg rennerig in de bak en kreeg je haar nooit ontspannen. Dit is heel erg veranderd, ze maakt haar passen nu mooi af, loopt ontspannen over de rug en het gaat eigenlijk zo vooruit dat ik haar volgend voorjaar maar eens wil gaan starten. Maar....! Als ik naar buiten ga, dan dramt ze heel erg door, het begint meestal als ik in het bos aankom of op een ander onverhard pad kom. Ze loopt netjes naar beneden, maar vanuit die positie dauwt mevrouw zich door mijn hulpen heen. Ze gaat dan heel hard stappen, soms aandraven en als ik wil draven gaat ze bijna galopperen. Over galop niet gesproken, want als ik dat doe moet ik zeker weten dat ik een paar honderd meter de tijd heb om haar terug te kunnen nemen, ze gaat dan ECHT af als een bom. Of ik alleen of met een groep ga maakt niet uit, ze loopt gewoon bij de groep weg. Ik probeer het steeds met ophouding-ontspannen-ophouding-ontspannen maar zodra ik haar enigszins losser laat gaat ze harder en harder. Niet echt een ontspannen buitenritje dus. Ik heb het geprobeerd met een halstertouw om der hals en dan met touw en teugels tegelijk inhouden, een ander bitje (ik weet dat dat maar tijdelijk zou kunnen werken), een slofteugel (dat ging de eerste keer super maar daar wurmde ze zich de 2de keer al uit) en nu ben ik een beetje ten einde raad. Over 4 weekjes moet ze bevallen en ze blijft hetzelfde lopen, dus ga ik nu even niet naar buiten. Ik hoor vaak dat het echt aan de opvoeding ligt, maar hoe leer ik haar zich beter te gedragen?

Thanks alvast vor jullie reactie!

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:04

Maak anders een paar keer wandelingen aan de hand. Of als je erop zit laat er iemand naast lopen, en als ze zich dan ontspand kan diegene haar weer loslaten, en als ze dan weer begint te drammen weer vasthouden. Dan krijgt ze als het goed is vanzelf in de gaten dat het veel leuker is om los te lopen en dat dat alleen kan als ze ontspannen is. Ik hoop dat dat werkt ;)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:06

Rij je al lang met haar buiten? Mijn ouwetje is ook zo, nu is ze met pensioen, maar tot het laatst is ze erg fel geweest buiten. Ik ging bijna altijd alleen buiten rijden, andere paarden erbij mondde vaak uit in een race-partij... Maar wat ik vaak probeerde (met wisselend succes overigens... :D ) was haar bezig te houden met dressuur-oefeningetjes. Stelling links, stelling rechts, stukje wijken, op erg brede paden een soort van slangenvolte rijden etc. Het viel echt niet mee om haar in de ontspanning te krijgen. Aan het einde van het buitenrijd-seizoen ging dat beter overigens, dus misschien ook bij jou een kwestie van toch maar regelmatig gaan en niet te hard willen rijden (dat wil je paard al!)

Maar 't heeft niet altijd met opvoeding te maken hoor, sommige paarden worden nu eenmaal superblij van buiten rijden en willen gewoon ZO SNEL MOGELIJK bij die horizon zijn... haha

Dus binnenkort een bevalling? Spannend hoor, door wat voor soort hengst is ze gedekt?

Sodeletuut

Re: Drammen bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:10

Die van mij is ook altijd erg enthousiast buiten. Bij sommige paarden kan het helpen de gedachten even te veranderen, dus je zet je paard stil, stap achteruit, even blijven stilstaan en weer stappen. Als ze weer gaat drammen, weer stilstaan, achteruit, stilstaan, lopen, en zo maar door. Maar bij mijn paard werkt dit niet geweldig. Ik heb bij mijn paard geleerd dat is zelf echt ontspannen moet zijn, en op mijn ademhaling moet letten, paard voelt alles.

Sperriempje

Re: Drammen bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 15:52

Dank jullie wel!

Heel toevallig heb ik nog een enorm leuuk bericht.. ze is gister bevallen van een prachtig merrieveulen! Voorlopig even niet buitenrijden dus haha.. Ik ga proberen om een foto te plaatsen op bokt, maar heb nog geen idee hoe het werkt. Ze is gedekt door een luxe tinkerhengst.