Pony durft niet in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

basilicum

Pony durft niet in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:16

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik gaan hoogstwaarschijnlijk verhuizen. Samen met mijn pony.

Maar nu blijk ik dus een pony te hebben, die nooit van haar leven de trailer op durft.

Ik heb helaas geen mogelijkheid om met haar trailer te oefenen. Daar ik de trailer zal moeten huren, en dit erg duur word.

Heeft iemand DE tip, om een pony de trailer op te krijgen?

cissy

Re: Pony durft niet in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:49

wil je nou DE (gouden) tip om zonder te oefenen toch te kunnen verhuizen met een paard wat niet op de trailer durft? Sorry, maar die ga je niet krijgen ben ik bang, ook trailerladen dient gewoon geoefend te worden net als alle andere dingen die je met je paard doet.

Je zou het kunnen avonturen en je pony voor de trailer te zetten en kijken of ie echt niet durft, als je geluk hebt loopt ie zo in 1 keer naar binnen, maar ik ben bang dat dat niet werkt.

Verder zou je kunnen proberen te blinddoeken, bezem achter zn billen, paar sterke kerels inhuren, met de sjovel en pak stro erop paard naar binnen duwen, paar longeerlijnen om zn buik, met de lier naar binnen trekken etc maar DE gouden tip is om toch te oefenen.
Misschien valt het allemaal hartstikke mee maar dat weet je pas als je m voor een trailer zet.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:59

Als trainen zonder trailer ECHT niet mogelijk is, kun je wel oefenen met:

- het ervoor zorgen dat je paard jou vertrouwt
- Je paard over een vreemde ondergrond laten lopen (zeil, houten plank), zowel vooruit als achteruit
- Je paard leren zich te bewegen door een smalle ruimte, of leren stilstaan in een smalle opening
-zelf een trailer 'bouwen' van staanders, een balk en een groot zeil of deken. Begin dan met een lagen 'muur' en bouw dit steeds hoger op. Ook weer zowel vooruit als achteruit er doorheen lopen en ook leren stilstaan.

Maar ben het eens met Cissy; dit is alleen maar voorbereiding op het ECHTE werk, MET een trailer :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:27

cissy schreef:
Verder zou je kunnen proberen te blinddoeken, bezem achter zn billen, paar sterke kerels inhuren, met de sjovel en pak stro erop paard naar binnen duwen, paar longeerlijnen om zn buik, met de lier naar binnen trekken etc maar DE gouden tip is om toch te oefenen.

zal er nog maar even bij zetten voordat men vreemde ideeen krijgt - dit zijn uiteraard geen goede manieren van trailerladen! :)

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:41

Hoe weet je dat hij niet een trailer opgaat als je geen mogelijkheid heb om te oefenen, dan mag ik aannemen dat je geen trailer heb. Ook omdat je schrijft dat je die moet huren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 06:16

De beste manier is vaak een goede houding van de begeleider die het paard op de trailer zet.
Als degene die het paard vast heeft richting de trailer loopt en op een 4 meter afstand naar het paard kijkt en omdraaid voordat je verder de trailer op loopt kan het al fout gaan. Je geeft tenslotte twijfel door aan het paard. Dus aan komen lopen en direct doorlopen de trailer in het paard zal je volgen (indien het paard geen vervelende zaken meegemaakt heeft op de trailer)

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:41

Voorheen stond ik op een stal met trailer. Waarmee ik een aantal keer getracht heb, om ook maar 1 voet op de klep te krijgen. Paardlief is panisch voor de trailer.
Ik heb daar geregeld geoefend, maar het enige wat het opbracht, is dat paardlief na een twintig keer om de trailer heen durfde met een meter afstand. Voorheen was dit met grote boog.

Helaas zijn we toen naar een andere stal gegaan (Ivm intrekken bij vriend). Waar geen trailer aanwezig is.

Mijn vraag is dus, wat de meest humane manier is, om een paard de trailer op te krijgen.

Naar deze stal zijn we gestapt. Hele dag onderweg geweest, met pauze's :=

Naar het nieuwe huis is dit echter niet mogelijk, daar dit veel te ver is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:42

basilicum schreef:
Mijn vraag is dus, wat de meest humane manier is, om een paard de trailer op te krijgen.

Er zijn toch goede tips gegeven als antwoord? Of begrijp ik je vraag niet goed?

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:48

Dat klopt! Sorry, mijn vraag WAS... Foutje ;)

Ik hoop dat we het voor elkaar gaan krijgen. Ik weet al wel, wat de beste plek zou zijn. Er zijn twee binnenstallen, die vrij donker zijn. Daar zitten twee grote schuifdeuren. Ik wil daar de klep zo tussen leggen dat ze alleen de trailer op kan. En dan de deurtjes voor open zetten, zodat de trailer het lichtste gedeelte is.

En dan proberen of we haar er zo op kunnen krijgen. Anders probeer ik het met een blinddoek. Een longeerlijn achter haar billen is niet geslaagd, dat hebben we de eerste keer met traileroefenen geprobeert. Dat vind ze enorm eng en dan slaat ze. (Begrijpelijk, zou ik ook niet willen).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:49

Tja, dat lijkt mij geen goede oplossing persoonlijk.
Ik raad je toch echt aan om rustig te oefenen, voordat je het opnieuw met een trailer gaat proberen.

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:51

Dat is wat ik het liefste zou doen, maar ik heb hier helaas geen mogelijkheid voor :n
Ik vind het vreselijk om haar te moeten dwingen, want hierdoor word de angst alleen groter..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:55

misschien gaat hij er wel op als er net voor zijn neus een ander (trailer-mak) paard op de trailer gaat. Een vriendje van hem ofzo. Naar mijn ervaring gaan paarden ook makkelijker op een vrachtwagen dan op een trailer. Maar dat ligt aan je mogelijkheden natuurlijk. Ik denk dat ergens een trailer in de buurt zoeken om te oefenen de enige "makkelijke" optie is..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:55

basilicum schreef:
Dat is wat ik het liefste zou doen, maar ik heb hier helaas geen mogelijkheid voor :n
Ik vind het vreselijk om haar te moeten dwingen, want hierdoor word de angst alleen groter..

Waar een wil is is een weg, trailer huren en gaan oefenen, zo simpel kan het zijn.
Dan maar een keer meer geld uittrekken ipv je paard een trauma bezorgen door haar te dwingen iets te doen wat ze eng vindt.
Maar daar was je zelf ook al achter, je zegt al dat je haar niet wil dwingen.
Er is geen quick fix en daarnaast is het ook oneerlijk tegenover je paard. Blinddoek is ook not-done, wat als ze aan de kletter gaat met die doek over dr hoofd.... brrrr

Heb je toevallig het Ebook van Eddy Modde al gelezen? Daarin staan de nodige tips en vaardigheden om veilig te kunnen trailerladen. Misschien handig om die te lezen voordat je gaat beginnen. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... ailerladen
Of nodig iemand uit om je te komen helpen: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... ailerladen

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:37

Iemand gaat in de trailer staan met een emmer brokjes! dat kan de pony echt niet weerstaan :)
Anders iemand erachter met een zweepje ( Niet slaan, gewoon een beetje dreigen ) of een stok.