Als je een paard met een hoefzweer verkoopt(koper weet dit) en de koper doet afstand van haar onderzoeksplicht hoe kan ik dan voorkomen dat ik als particulier aansprakelijk wordt gesteld voor eventuele gebreken? Ik heb het paard zelf nooit laten keuren dus ik heb geen flauw idee of hij door een keuring komt. Paard heeft op het moment een hoefzweer welke al uitgesneden is door de hoefsmid en toch wil de koper geen keuring. Wie heeft er advies voor mij?
Op papier zetten dat beide partijen weten van de hoefzweer... inclusief de behaldeling enzo...
kleinvosje
Geplaatst: 15-06-11 08:47
Op papier laten zetten bij verkoop. Jij geeft het gebrek aan, koper legt dit naast zich neer en doet geen keuring, dan kan je op dit gebrek niet gepakt worden. Bij andere gebreken is het dan volgens mij net zo.
maar stel dat het gaat ontsteken of dat er een ander gebrek uit voort vloeit: b.v. white line dissease dan kan ik dus niet aansprakelijk gesteld worden
Als een dierenarts vaststelt dat het paard door de hoefzweer WLD heeft gekregen, kun jij daar niet voor gepakt worden nee. Maar goed, de kans dat dat gebeurt zal niet groot zijn. Vind wel dat je de verkoper op moet wijzen dat je ook niet aansprakelijk bent voor gevolgen van de hoefzweer
ikke
Geplaatst: 15-06-11 17:24
Waarom zo moeilijk? Wanneer de koper z'n onderzoekplicht verzuimd; vervallen z'n rechten! Dat kun je voor de duidelijkheid op papier zetten, maar verder dan dat hoef je niet te gaan.
Ben je bang dat ze alsnog gaan zeiken? Nou, dan verkoop je toch niet aan deze koper! Er is niemand die jou kan verplichten om het paard te verkopen!
op paier laten zetten bij het koopcontract. wij hebben een ruin gekocht met schoonheidsfout, de DA zei dat hij hier waarschijnlijk geen last van gaat krijgen, maar dat is natuurlijk altijd afwachten als hij onder het zadel komt. wij wisten hier dus van. ik heb toen met de verkopende partij afgesproken dat als hij er dan binnen 3 maanden last van zou krijgen of ging kreupelen ik hem terug kon brengen. gelukkig is hier alles goed gegaan en ben op de DA afgegaan en heeft hij er idd absoluut geen last van, maar dit hebben wij toen wel vastgelegd. na die 3 maanden zou ik dus van mijn rechten afzien. beter teveel noteren dan te weinig