paard wil niet werken, trekt halster door

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yoni_dc

paard wil niet werken, trekt halster door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:41

Hoi,
ik heb dus een verzorgpaardje het is een mérens paardje van 4 jaar en het is een merrietje.
In het begin dat ze toekwam bij de eigenaars was ze heel boos,
maar is nu al een heel lieve geworden. Ze is zadelmak, maar ook niet meer dan dat.
Ik rij nu met haar en probeer wat te werken op haar evenwicht, ze loopt nu al een stukje beter en
heb haar nu ook leren galopperen. Tijdens het rijden is ze heel braaf, zal niemand eraf proberen gooien,
maar koppig en je moet haar echt aansporen omdat ze anders niet vooruit wil. Maar dat is het probleem niet echt,
het probleem is dat ze echt heeeelemaal niet graag werkt. Ze gaat dus lief mee uit de weide (soms blijft ze wel eens neerliggen maar krijg
haar dan toch recht) maar als ik haar dan vast zet in de wasplaats (2 kettingen aan beide zijden van de muur) dan begint ze direct achteruit te gaan en blijft ze trekken en proberen steigeren tot ze het halster heeft doorgetrokken. De eerste keren deed ze dat niet, maar nu weet ze dat ze meestal moet werken als ik kom en dat was ze vroeger niet gewend en daardoor protesteert ze nu omdat ze het blijkbaar echt niet graag doet.
Meestal ben ik er nu op tijd bij om haar te kalmeren zodat ze ophoudt met trekken, maar ik krijg er wel een angstig gevoel door en ik ben bang
dat het telkens maar erger gaat worden hoe meer ik zal gaan. Ik probeer nu af en toe te gaan ook als het slecht weer is ook om haar gewoon in de wasplaats te verzorgen, zodat ze dat niet altijd met moeten werken zou associëren. Maar ze blijft koppig doen, maar heb wel nog maar 5 à 6 keer ermee gereden en de eigenaar denkt dat naarmate ze meer zal werken ze het ook liever zal doen en die manieren zal afleren, maar ikzelf ben bang dat het altijd maar erger zou worden en ze terug het merrietje zou worden van toen ze daar net toekwam die naar iedereen stampte en mensen omver liep..
heeft er iemand soms al iets soortgelijks meegemaakt of weet iemand wat te doen?

groetjes

Anoniem

Re: paard wil niet werken, trekt halste door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:43

Ik zou begeleiding zoeken als ik jou was.

Sjors

Re: paard wil niet werken, trekt halster door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:19

als je dat doed dan een tik geven om haar neus, af met een zweepje. En begleiding zoeken.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:26

Niks niet slaan!!
Je paard neemt een heerlijk loopje met je..
Ik zou de eigenaar voorlopig vragen je nog te helpen, het paard gaat duidelijk aan de touwen hangen, en ze raakt alleen maar meer in paniek als ze niet los komt. Zo kunnen er ongelukken gebeuren.
Als je haar poets zorg dat dat je heb touw bijvoorbeel los over de kettingen hangt (die maak je aan elkaar vast) en dat je zelf het uiteinde vast hebt. zo kun je proberen haar een beetje tegen te houden en stel haar op het gemak..

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:43

En mocht ze weer gaan hangen, juist niet op haar neus slaan, maar richting haar kont lopen/drijven. Liever dat ze ietwat naar voren schiet dan dat de kettingen losschieten. Verder zou ik haar voorlopig niet vastzetten of zelf vasthouden/iemand haar vast laten houden en inderdaad begeleiding zoeken. Een paard dat gaat hangen is iets waar je hulp bij kan gebruiken.

Hoe weet je overigens zo zeker dat het paard zo reageert omdat ze moet werken? Is er niets iets gebeurd waardoor ze zich niet prettig voelt als ze vaststaat of in paniek raakt door de wasplaats zelf? Wat gebeurd er als je haar ergens anders gaat poetsen? Misschien zou je dat uit kunnen zoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 06:59

Je moet een paard natuurlijk ook wel leren om vast te staan. Dat doe je d.m.v. een lang touw waarvan je zelf het uiteinde vasthoudt en dus zelf de rek (het meegeven) bepaald. Je paard leert te wijken voor druk en zal wanneer ze dat ervaart dus naar voren stappen i.p.v. te hangen.

Soms worden veulens al jong vast gebonden en leren ze dat "vanzelf" doordat ze gewoon weg niet los kunnen komen, maar de bovenstaande manier heeft mijn voorkeur uiteraard.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:13

Je weet dat je nu voor je paard aan het denken bent? Dit zijn interpretaties.
Ik zou ook begeleiding zoeken als ik jou was.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:14

begeleiding zoeken , en echt niet op haar neus slaan!

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:07

Een Mérens valt onder de karakterpaarden en zij doen heel veel op vertrouwen.
Vertrouwen in de persoon die ze verzorgt en rijdt, maar ook in de situatie.

Hebben ze - en dan vooral de merries - er geen vertrouwen in, dan gaan ze terug op hun instinct en zal elke opvoeding wegvallen.

Deze paarden lopen 's zomers nog steeds in kuddes van 40 merries met veulens en een hengst in de bergen van de Franse Pyreneeën. Daar moeten ze zich maanden redden en op hun eigen instinct en gevoel alles doen. Af en toe zal de eigenaar of fokker zijn kudde bezoeken, maar het is daar zeer ruig.
De merrie die de groep leidt heeft een soort van grote koeienbel om haar hals en de hengst zal de kudde bewaken en erachter aan lopen.
Vooral merries zijn heel erg afwachtend bij vreemden en dit duurt dus lang om dit verandert te krijgen.

Een paar keer verzorgen of rijden is dus niet voldoende om het vertrouwen te krijgen. Daar gaat bij dit ras soms maanden (6 tot 10 maanden) overheen voordat je als mens merkt dat ze dingen voor jou gaan doen - ook al vinden ze het heel moeilijk. Daarvoor zullen ze ook wel veel doen, maar vaak met de rem erop. Ook hebben deze paarden veel tijd nodig om om te schakelen naar een nieuw huis. Zeker als ze daarvoor alleen bij de fokker of lang op 1 adres hebben gestaan.
Ze laten het niet merken in druk gedrag, maar trekken zich terug en sluiten zich af voor alles om hen heen. Dit ras laat zich niet overdonderen of imponeren; dat zou namelijk gevaarlijk zijn als dat in de bergen zou gebeuren.
De Mérens staat nog heel dicht bij de natuur en gedraagt zich daar ook naar.

Ik heb zelf een merrie die op 3 jarige leeftijd zadelmak is gemaakt op een vriendelijke manier, maar toch trok zij dit niet en kwam zij daarna een maand in de wei niet meer naar ons toe en konden we haar ook niet pakken. We hebben haar met rust gelaten en na die maand was het over en stond ze gewoon weer vooraan als wij er waren. Dit paard heb ik vanaf veulen en zij kent ons dus goed. Zo zie je maar, dat een nieuwe situatie het contact heel anders maakt.

En vergeet niet, dit ras is laat rijp - nog niet zo zeer in het lichaam - maar vooral tussen de oren.

Met veel geduld en de opties hierboven genoemd - van zelf vasthouden in plaats van vastzetten etc. - kom je, denk ik, een heel eind.
Maar dan ook echt met heel veel geduld. En natuurlijk hulp van volwassen en ervaren mensen.

Ik wens je veel succes en heel veel plezier met deze merrie.

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:36

voor dat halster doortrekken heb ik wel een oplossing wij hadden ook een haflinger die dat deed en toen hebben we zo'n koeien halster bij de welkoop gekocht in het begin begon ze heel hard te trekken maar er gebeurde niks en sindsdien trekt ze nooit meer ;)

yoni_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:30

marygoround schreef:
En mocht ze weer gaan hangen, juist niet op haar neus slaan, maar richting haar kont lopen/drijven. Liever dat ze ietwat naar voren schiet dan dat de kettingen losschieten. Verder zou ik haar voorlopig niet vastzetten of zelf vasthouden/iemand haar vast laten houden en inderdaad begeleiding zoeken. Een paard dat gaat hangen is iets waar je hulp bij kan gebruiken.

Hoe weet je overigens zo zeker dat het paard zo reageert omdat ze moet werken? Is er niets iets gebeurd waardoor ze zich niet prettig voelt als ze vaststaat of in paniek raakt door de wasplaats zelf? Wat gebeurd er als je haar ergens anders gaat poetsen? Misschien zou je dat uit kunnen zoeken.

Het is echt totaal niet uit angst hoor dat ze dit doet ze is dit altijd al gewend geweest, maar de eigenaars poetsten haar altijd gewoon en toen deed ze dat niet, en sinds ze er wat meer op begonnen rijden deed ze dit, ook is het gwoon een paardje dat echt niet graag werkt en de eigenaars zegt ook dat ze het halster gewoon probeert door te trekken om vanonder het werk uit te komen.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:57

Weet je 100% zeker dat het paard geen last heeft van het zadel of pijn aan de rug? Misschien heeft dit helemaal niets met luiheid of niet-willen-werken te maken?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:33

Kirsten_Ches schreef:
voor dat halster doortrekken heb ik wel een oplossing wij hadden ook een haflinger die dat deed en toen hebben we zo'n koeien halster bij de welkoop gekocht in het begin begon ze heel hard te trekken maar er gebeurde niks en sindsdien trekt ze nooit meer ;)

ja das wel leuk maar dan loop je wel het risico dat ze haar nek beschadigd of haar wervels of haar rug door de enorme kracht die erop komt te staan.
ik zou inderdaad hulp zoeken en haar even niet meer vast zetten. laat haar rustig wennen en misschien is ze mentaal nog niet klaar om zo vaak bereden te worden. msischien idd vaker alleen maar poetsen en knuffelen of wandelen en minder rijden? ik weet niet hoe vaak per week je haar rijd en hoe lang per keer? veel sterkte met haar en heb vooral veel geduld bij een jong dier. het draait om vertrouwen.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:34

Misschien is het wel geen mentaal probleem?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:56

TS: misschien vond je het bericht van Hawaii wat te lang, maar ik denk dat je daar je antwoord in terug kunt vinden;)

Dus zou het nog eens goed doorlezen.

yoni_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:41

callum schreef:
Kirsten_Ches schreef:

ja das wel leuk maar dan loop je wel het risico dat ze haar nek beschadigd of haar wervels of haar rug door de enorme kracht die erop komt te staan.
ik zou inderdaad hulp zoeken en haar even niet meer vast zetten. laat haar rustig wennen en misschien is ze mentaal nog niet klaar om zo vaak bereden te worden. msischien idd vaker alleen maar poetsen en knuffelen of wandelen en minder rijden? ik weet niet hoe vaak per week je haar rijd en hoe lang per keer? veel sterkte met haar en heb vooral veel geduld bij een jong dier. het draait om vertrouwen.

Doe het rustig aan hoor met haar, 1 of 2 keer per week rijden zo ongeveer 45 min of soms wat langer :) maar ga eens vragen aan de eigenaars of ik niet wat meer met haar mag gaan wandelen in plaats van pistewerk, denk dat ze daar meer plezier aan heeft want ze gaat heel graag wandelen en dan is ze ook superbraaf :)

yoni_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:43

Hawaii schreef:
Een Mérens valt onder de karakterpaarden en zij doen heel veel op vertrouwen.
Vertrouwen in de persoon die ze verzorgt en rijdt, maar ook in de situatie.

Hebben ze - en dan vooral de merries - er geen vertrouwen in, dan gaan ze terug op hun instinct en zal elke opvoeding wegvallen.

Deze paarden lopen 's zomers nog steeds in kuddes van 40 merries met veulens en een hengst in de bergen van de Franse Pyreneeën. Daar moeten ze zich maanden redden en op hun eigen instinct en gevoel alles doen. Af en toe zal de eigenaar of fokker zijn kudde bezoeken, maar het is daar zeer ruig.
De merrie die de groep leidt heeft een soort van grote koeienbel om haar hals en de hengst zal de kudde bewaken en erachter aan lopen.
Vooral merries zijn heel erg afwachtend bij vreemden en dit duurt dus lang om dit verandert te krijgen.

Een paar keer verzorgen of rijden is dus niet voldoende om het vertrouwen te krijgen. Daar gaat bij dit ras soms maanden (6 tot 10 maanden) overheen voordat je als mens merkt dat ze dingen voor jou gaan doen - ook al vinden ze het heel moeilijk. Daarvoor zullen ze ook wel veel doen, maar vaak met de rem erop. Ook hebben deze paarden veel tijd nodig om om te schakelen naar een nieuw huis. Zeker als ze daarvoor alleen bij de fokker of lang op 1 adres hebben gestaan.
Ze laten het niet merken in druk gedrag, maar trekken zich terug en sluiten zich af voor alles om hen heen. Dit ras laat zich niet overdonderen of imponeren; dat zou namelijk gevaarlijk zijn als dat in de bergen zou gebeuren.
De Mérens staat nog heel dicht bij de natuur en gedraagt zich daar ook naar.

Ik heb zelf een merrie die op 3 jarige leeftijd zadelmak is gemaakt op een vriendelijke manier, maar toch trok zij dit niet en kwam zij daarna een maand in de wei niet meer naar ons toe en konden we haar ook niet pakken. We hebben haar met rust gelaten en na die maand was het over en stond ze gewoon weer vooraan als wij er waren. Dit paard heb ik vanaf veulen en zij kent ons dus goed. Zo zie je maar, dat een nieuwe situatie het contact heel anders maakt.

En vergeet niet, dit ras is laat rijp - nog niet zo zeer in het lichaam - maar vooral tussen de oren.

Met veel geduld en de opties hierboven genoemd - van zelf vasthouden in plaats van vastzetten etc. - kom je, denk ik, een heel eind.
Maar dan ook echt met heel veel geduld. En natuurlijk hulp van volwassen en ervaren mensen.

Ik wens je veel succes en heel veel plezier met deze merrie.

Alvast bedankt :-) ben tot nu toe wel heel rustig met haar hoor, en zal in het vervolg niet meer alleen gaan en iemand mee nemen om haar gewoon met touw vast te houden of aan de eigenaars :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:53

Is het een donker hok? Mijn paard werd hyper in zo'n hok en trok ook alles kapot. De meeste paarden hebben een vorm van claustrofobie. Zo moet je er mee omgaan. Leer ze vertrouwen krijgen en je krijgt alles van ze gedaan. Ga ze niet dwingen. Men dwingt jou immers ook niet om iets te doen wat je niet durft, toch? Inmiddels is ie 12 en het vertrouwen in mij is dusdanig, dat als ik erbij ben, blijft ie staan. Dit paard moet je idd veel tijd geven in vertrouwen. Onze Andalusier, ook zo'n type hebben we het eerste jaar nauwelijks gereden. Alleen wandelen, poetsen en schriktraining. Dat heeft hem veel zelfvertrouwen gegeven en nu is hij de rust zelve. Mss moet je dat eens proberen. Neem de tijd om vertrouwen te krijgen! Dwang werkt niet bij zulke paarden.
Mss kan een 2moons je helpen.

En niet willen lopen. Ligt er een zadel op? Een te krap zadel wil dat effect ook wel hebben op jonge paarden...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:11

ik vind 45 minuten achter elkaar best el veel voor zo een jong paard. denk dat een half uurtje meer dan genoeg is. en wandelen lijkt me een goed idee. sterkte

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:37

ze wil niet vaststaand gepoetst worden
poets haar los
het is een merens
en het is de vraag of zij akkoord is met de keuze van de eigenaars met jou als verzorgster

een merens is geen kwpn, met een merens moet je drie keer meer geduld en rust hebben als met welke ander pony/paard dan ook

ga idd alleen maar wandelen en los poetsen
je zal verbaasd zijn wat deze merrie allemaal kan...

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:03

Sjors493 schreef:
als je dat doed dan een tik geven om haar neus, af met een zweepje. En begleiding zoeken.

niet bij een mérens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:10

Ongeacht het ras, ik heb een merrie gereden die dat dus flikte om onder het werk uit te komen. De eerste keer was in paniek gaan hangen uiteraard, maar toen ze dat een keer gezien had ging ze volkomen kalm en op haar dooie akkertje steeds hangen met de opzet alles kapot te trekken (tot de bouten uit de muur!) en rende dan naar buiten, was je een half uur bezig met vangen en dan begon het spel opnieuw. Was gewoon heel slim van haar eigenlijk :D
We hebben heel veel geprobeerd ermee van stevige halsters tot een bezem op haar kont als ze ging hangen, en uiteindelijk is het opgelost met elastische touwen. Die kon ze wel oprekken maar ze kwam niet los. Daarna was het ook gelijk uit met het 'grapje'. De oplossing was dus het patroon doorbreken.