Aggregaat langs de wedstrijdring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Aggregaat langs de wedstrijdring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:02

Beste Bokkers,

gisteren was ik bij een dressuurwedstrijd hier in de omgeving als voorlezer. Wie schetst mijn verbazing: pal langs de dressuurring staat een groot , zwart, ronkend aggregaat geplaatst.... Meerdere paarden die de ring kwamen (uitzonderingen daargelaten) vonden dit doodeng, wat leidde tot weigeringen, niet door de hoek willen lopen etc.
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat een organisatie hier niet over nadenkt, zo'n ding kun je toch ook ergens anders neerzetten (of anders er wat voor zetten oid als het echt niet op een andere plek kan). Wat vinden jullie en kun je in zo'n geval bijv. een soort van bezwaar indienen ? Of heb je als ruiter geen rechten en moet je maar gewoon zorgen dat je paard er langs durft ? Ik heb niet zoveel ervaring met wedstrijden en omgevingsfactoren, maar ben gewoon even benieuwd naar de reacties. Heb zelf niet gereden, dus ik heb er zelf op zich geen last van gehad, maar ik kon me goed inleven in de frustratie van een aantal ruiters....

Kyarahh

Re: Aggregaat langs de wedstrijdring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:04

Vind eigenlijk ook dat dit soort dingen niet moeten kunnen, maar ik heb inmiddels al redelijk wat wedstrijdervaring en ben al de meest rare dingen tegengekomen.
Organistaties gaan er blijkbaar maar van uit dat iedereen brave paarden heeft, nou dat heb ik in het begin ook wel geweten toen ik met mijn 4-jarige op pad ging :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:05

Aan de ene kant vind ik het niet kunnen. Aan de andere kant hoor je ook dan je paard te kunnen rijden...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:06

Er wordt inderdaad vanuit gegaan dat je paard daar gewoon langs loopt, wat bij mij helaas niet altijd het geval is. :')

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:07

@Vjestagirl ja dat wel, en op een gegeven moment zijn je paarden ook aan die dingen gewend, maar als je met een paard de ring in komt met totaal geen wedstrijdervaring dan zal die er niet rustiger op gaan lopen als er ineens een aggregaat naast de bak staat. Hoe goed de ruiter het paard ook onder controle heeft.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:08

@ Vjestagirl; mee eens hoor, dat er zo geredeneerd wordt (ook door een jury) maar angst van een dier kun je nooit van tevoren voorspellen.... Ook al is je paard nog zo braaf en kun je nog zo goed rijden, als ie echt bang wordt kan ie natuurlijk wel eens weigeren... Degene waar ik bij voorlas kreeg haar paard er uiteindelijk ook wel langs, maar toen was het eigenlijk al te laat want toen was de proef verknald...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:09

Eerlijk, ik zou mijn paard er ook niet langs krijgen :). Maar ik snap wel dat ze m daar neer durven te zetten...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:13

Vind het belachelijk dat ze hem daar dan neerzetten. Zie jonge b ruitertjes al door de bak heen scheuren omdat pony-lief aan de kletter gaat.
Mijn 4 jarige zonder enige wedstrijdervaring zou er ook niet langs willen ondanks dat hij toch een aardig coole kikker is...

Het moet wel redelijk blijven met wat er langs de kant van de bak komt te staan...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:15

Een bang paard is niet erg. Dat ziet de jury. Een bange ruiter is wel erg, want die hoort nog niet op wedstrijd.
Als je gewoon blijft rijden, ook al zijn er enge dingen, dan kan je nog steeds een goeie proef rijden. Het zijn bijna altijd de ruiters, die van de omgeving een probleem maken.
Vaak op concours gaan naar plaatsen waar je nog nooit geweest bent. De meeste ruiters kiezen hier ook vaak voor safe en gaan naar de zelfde concoursen.
Heb je je paard niet voldoende onder controle, leeftijd is eigenlijk geen issue, dan moet je niet op concours gaan.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:18

Ben het ergens met je eens Johanna, maar om bij mezelf als voorbeeld te blijven; mijn paard zal nu B klaar zijn en heeft nog nooit op wedstrijdterrein gelopen. Best indrukwekkend allemaal en dan staat daar in ene een aggregaat naast de bakrand te ronken. No way dat er dan sprake is van een enigszins normaal proefje te kunnen rijden dan heb ik het niet over of ik wel of niet een bange ruiter ben. Ik vind dat er wel wat langs de bakrand mag staan, ze moeten er ook maar aan wennen, maar er zijn wel grenzen. Van een aggregaat zou ik echt niet gelukkig worden persoonlijk.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:44

Tuurlijk niet handig van de organisatie, maar ja je zou er langs moeten kunnen rijden. Niet dat het mij zou lukken hoor :').

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:05

ik zou er even van balen en dan het nut ervan inzien, weer een grandioos leermoment voor mijn paard.
okee het is tijdens de wedstrijd en tijdens een proef maar dan nog, mocht het weer voorkomen dan kan ze er zo langs lopen.

zo loopt ze nu al relaxt op ongeveer 5 meter afstand langs iemand die met de kettingzaag bezig is boompies te snoeien.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:13

mellamoshan schreef:
Ben het ergens met je eens Johanna, maar om bij mezelf als voorbeeld te blijven; mijn paard zal nu B klaar zijn en heeft nog nooit op wedstrijdterrein gelopen. Best indrukwekkend allemaal en dan staat daar in ene een aggregaat naast de bakrand te ronken. No way dat er dan sprake is van een enigszins normaal proefje te kunnen rijden dan heb ik het niet over of ik wel of niet een bange ruiter ben. Ik vind dat er wel wat langs de bakrand mag staan, ze moeten er ook maar aan wennen, maar er zijn wel grenzen. Van een aggregaat zou ik echt niet gelukkig worden persoonlijk.

Nee, het is misschien niet handig. Maar persoonlijk ben ik van mening dat als je wedstrijden rijdt, je paard ook onder controle moet hebben.
Uiteraard binnen bepaalde grenzen en ook ik besef dat je ergens moet beginnen qua kilometers met beginnende ruiters en paarden.

Zelf rij ik ook een jong paard en we moeten nog heel wat kilometers maken om hem aan dit soort dingen te wennen.
Dus gaan we regelmatig naar buiten, doen we ook aan grondwerk en aan sacking out. Dit is een goede voorbereiding, denk ik zelf.

Ook wij zullen een keer voor het eerst op wedstrijd gaan. En ik maak me absoluut geen illusies daarover; het wordt hartstikke spannend :D
Als ik dan in zo'n situatie zou komen, zou ik met name een negatieve wedstrijdervaring voor mijn paard willen voorkomen.
Mijn belang zou dus een positieve ervaring voor het paard zijn (en dus niet de prijzen)
Dus mogelijk zou ik hem niet erlangs proberen te rijden. Dan ben ik maar gediskwalificeerd, maar hebben we wel een positieve afsluiting :)
Dat helpt weer bij een volgende keer op wedstrijd gaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:15

Waarom moet altijd alles zo 'stil' en 'veilig' mogelijk bij de dressuur?
Zie zulke dingen als een goeie oefening..

Afgelopen weekend op wezen kijken bij een concours en daar dezelfde situatie.. maar dan langs een springring.
Geen ruiter die er ook maar iets over gezegd heeft.. en geen paard die erop heeft gereageerd.. :n

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:22

femmefatale1 schreef:
Waarom moet altijd alles zo 'stil' en 'veilig' mogelijk bij de dressuur?
Zie zulke dingen als een goeie oefening..

Afgelopen weekend op wezen kijken bij een concours en daar dezelfde situatie.. maar dan langs een springring.
Geen ruiter die er ook maar iets over gezegd heeft.. en geen paard die erop heeft gereageerd.. :n

dat klopt zowieso, heb maandag in eext nog gelachen kwam mn zusje op halen die met stage(van een springstal) mee was, en ze vertelden hoe de dresuurruiters mee worden genomen aan een longeerlijn en oh nee niet bewegen en oh nee voorzichtig etc, en dan komt haar stage aanbieder er met een relaxt springpaard langs, lange teugel etc terwijl hij er net opgesprongen is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:32

het is balen maar zie het als training :) op den duur zijn ze overal aan gewend :Y)

Ik heb de afgelopen paar wedstrijden al diverse objecten en afleiding meegemaakt :P

Heeze: Sneltrein/intercity achter door mijn ring op nog geen 5 m afstand :')
Maarheeze: Hockeyveld achter de bosjes van mijn ring, fijn als erg gescoord wordt of ze peppen elkaar op!
Eindhoven: Mijn ring lag achter de tent en hamburgerpartytent waarvan het zeil los hing met windkracht weet ik hoeveel...
en langs de ring kliko's, afzetmateriaal en dingen verstopt onder een grote bos takken.
Someren-Eind: onder de wapperende vlaggen
Oerle: Wapperend rood/wit afzetlint langs mijn ring en er stond een fikse wind.
Leende: Langs de springring met luidsprekers.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:52

En dan zijn er nog de schapen achter de bosjes, de springende koeien in het weiland, concoursen met aanspanningen met een hoop rammeltjes erbij en zo kunnen we nog wel even verder gaan.
Als je zeker wilt weten dat er niets min of meer onverwachts gebeurt, kun je het beste de rustige wedstrijden uitzoeken met 2 ringen. En zelfs dan kan het nog regenen (paraplus) of lopen er hondjes of rennende kindjes. Alles is mogelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:57

Zo'n agregaat vind ik niet zo'n probleem maar die gevlekte koeien soms dat kan echt niet. Oh, en trampolines en springkussens waar kinderen op staan te stuiteren zouden ook verboden moeten worden net als mensen die hun tuintje sproeien naast de ring en enge ganzen/schapen/buggy's/scootmobiel/rollator enz.

Geintje natuurlijk; ze wennen er maar aan. Worden ze vanzelf braaf van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:01

Alle deelnemers in die ring hebben dezelfde omstandigheden en de jury zal hoogstwaarschijnlijk ook niet volslagen achterlijk zijn, dus ik denk dat het gewoon moet kunnen. Zolang de voorlezer er maar bovenuit gebruld komt :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:03

Anne_GTI schreef:
Zo'n agregaat vind ik niet zo'n probleem maar die gevlekte koeien soms dat kan echt niet. Oh, en trampolines en springkussens waar kinderen op staan te stuiteren zouden ook verboden moeten worden net als mensen die hun tuintje sproeien naast de ring en enge ganzen/schapen/buggy's/scootmobiel/rollator enz.

Geintje natuurlijk; ze wennen er maar aan. Worden ze vanzelf braaf van.

Geintje dat zijn gewoon de feiten :Y)

vorig jaar had ik een groot opblaasbaar zwembad achter de heg van mijn ring en het was 35 graden
dus al die kids bommetjes maken van de duikplank en krijssen :') ik kreeg extra tijd van de jury en had ondanks 3 noodstops nog 197 punten in het L1 :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:05

Johanna59 schreef:
Een bang paard is niet erg. Dat ziet de jury. Een bange ruiter is wel erg, want die hoort nog niet op wedstrijd.
Als je gewoon blijft rijden, ook al zijn er enge dingen, dan kan je nog steeds een goeie proef rijden. Het zijn bijna altijd de ruiters, die van de omgeving een probleem maken.
Vaak op concours gaan naar plaatsen waar je nog nooit geweest bent. De meeste ruiters kiezen hier ook vaak voor safe en gaan naar de zelfde concoursen.
Heb je je paard niet voldoende onder controle, leeftijd is eigenlijk geen issue, dan moet je niet op concours gaan.

Toch zal je oefeningen zwaar verprutsen als je paard niet langs een bepaald punt durft. Dus dan kan de jury niet anders dan (bij iedereen) daarnaar punten lijkt mij.

En je verdere verhaal vind ik niet geheel ontopic. Het ging hier om een uitzonderingsgeval en niet elke vereniging heeft wekelijks een aggregaat langs de kant mag ik hopen :+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:38

wanneer het een contstante factor is dan is voor elke ruiter de situatie gelijk.
Wanneer er bij 1 persoon de ring ernaast gesleept wordt is de situatie niet meer gelijk, en is het IMO oneerlijk

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:19

Nog nooit van verlengsnoeren gehoord zeker die organisatie :(:)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:17

AmonRe schreef:
Nog nooit van verlengsnoeren gehoord zeker die organisatie :(:)

Ik weet niet hoor, maar je gemiddelde verlengkabel hang jij niet zo even aan een aggregaat. Dus die moet dan wel voorhanden zijn natuurlijk...

Ik denk dat dit gewoon een geval is van slecht overdachte terreinindeling, en als je dan alles hebt uitgezet, ringen en de tent ed, dan is er waarschijnlijk geen mogelijkheid meer om dit te veranderen en zit je met deze situatie.
Ik vind het wel een slechte zaak, een jong paard kan er behoorlijk van overstuur raken en daar kan je best nog last van krijgen.
Ik snap trouwens de vergelijking met het springen ook niet zo, ik vind het toch anders als je er met flink tempo een of tweemaal langsaf moet en je de rest van de tijd het ding niet hoort of ziet, terwijl het bij dressuur veel storender en constanter aanwezig is imo.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:25

Citaat:
Ik snap trouwens de vergelijking met het springen ook niet zo, ik vind het toch anders als je er met flink tempo een of tweemaal langsaf moet en je de rest van de tijd het ding niet hoort of ziet, terwijl het bij dressuur veel storender en constanter aanwezig is imo.

Waarom zou een springpaard niet horen wat er om hem heen gebeurt? is juist vaak meer herrie, omroepers, muziek, publiek. Waarom is het bij dressuur storender? Ik hoor niks behalve mijn voorlezer als zouden ze er een bom naast laten ontploffen :')

Bij ons bij de buitenwedstrijden kom ik regelmatig agrigaten tegen dus raken ze wel gewend aan. En ik ben ook van mening lekker aan laten wennen, is het zo erg om geen goede proef neer te zetten maar de ervaring wel voor de keer erna mee te nemen? Haha als ik sommige lees zijn sommige dressuur ruiters echte controlefreaks :+ En sommige dingen zijn nou eenmaal niet te trainen van weekend eext gereden kwamen ze met een partij solexen langs de ringen :P Ik maak me over dit soort dingen nooit druk en mis altijd de helft dus paard ook :')