Pony is niet te vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Pony is niet te vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:03

Sinds 16 mei staat er een verschikkelijk leuk pony'tje bij mij pony in de paddock alleen is deze totaal niet te vangen.
Ik en de eigenaar hebben echt al van alles geprobeerd.

Voordat hij bij mij in de paddock kwam heeft hij 24/7 op het land gestaan. Omdat hij zich hier al niet liet vangen en totaal niet op eten reageerde (geef hem eens ongelijk, had gras onder zn voeten) leek het de eigenaar beter om hem op stal te hebben. Hier brak hij de boel af en is er besloten om hem in een paddock te zetten. heeft hij wel de ruimte, maar geen gras en reageert hierdoor dus wél op eten.

Nu zijn we al vanaf dag 1 dat hij bij mij staat bezig met vertrouwen winnen. Eerste weken kwam hij totaal niet in de buurt, alles was eng; mensen, honden, paarden, emmers, bomen, kruiwagens, mestvorken etc. Nu als je aankomt en hem roept hinnikt hij hard en komt hij naar je toe en mag je hem over zijn neus aaien. Eten doet hij uit een emmer en staat met honden neus aan neus. Van de week is hij zelfs nog in zijn neus gebeten door een hond omdat hij te opdringerig was. Dit is dus totaal niet eng.

Alles wat wij doen, paddock uitmesten, water aanvullen, hooinetten ophangen is allemaal best, je mag naar hem toe lopen, je mag hem over zn neus aaien, maar zodra we met een halster aan komen, istie weg. Terwijl als je een halster gewoon los in de paddock legt, is het niet eng en loopt hij te dollen ermee.
Vanmorgen zijn we weer naar stal geweest. We hebben van de dierenarts kalmeringspasta meegekregen, aangezien hij hier wel wat slomer en rustiger in zijn koppie zou worden. Hebben dit door zijn eten gedaan, en is helemaal opgegaan. Het had 30 min nodig om in te werken, eigenaar is rustig in de paddock gaan zitten met een halster en een zak snoepjes. Echter na 1,5 uur was er nog neits te merken en kwam ze niet verder met het halster dan zijn ogen.

Halsters krabt hij af, hij is met een shet-halster (extra strak, aangezien hij het al 2x eerder had gepresteerd) aangekomen op stal, na 2 uur lag het halster al in de paddock. Hebben nu een koeienband voor om zijn nek, maar die krijgen we niet om als we de pony niet te pakken krijgen.

Echter hebben we het hier op stal ook nog is geprobeerd om hem een stal in te ''jagen'' en hier iets om te krijgen, maar hij raakt zo in paniek, hoe je ook wil hij draait altijd zijn koppie zo weg dat je er niet bij komt.

Ik hoop dat er hier nog mensen zijn die tips hebben.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:11

Bailey laat zich ook niet vangen, maar zij is wel minder extreem dan de pony die jij beschrijft. Bij Bailey helpt het als je eerst het touw rond haar nek doet.

Als de pony touwen niet eng vindt, misschien is dan een touwhalster iets? Dan herkent hij er misschien niet meteen een halster in.

Firebug

Re: Pony is niet te vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:15

ik heb ook een pony die zich vaker niet wil laten vangen.
maar wat je eerst moet weten: is hij bang voor het halster of is hij gewoon eigenwijs (of slim :P halster = naar binnen).
Wat bij mij wel eens helpt is met zijn tweeën gaan: de ene loopt op de pony af, zonder halster en pakt hem om zijn nek ofzo vast. dan komt snel de volgende met het halster.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:20

Ik heb een merrie die zich eerst ook niet liet vangen. Ik deed steeds een bepaald "fluitje" en dan gaf ik direct iets lekkers, maar nam haar dan niet mee. Op een gegeven moment bleef ze dan staan als ze het fluitje hoorde. Ik liet de koeienband om en als ik haar op een gegeven moment vast kon klikken aan het touw na het fluitje, liep ik niet direct weg, maar bleef staan, fluitte nog een keer met weer wat lekkers.
Nu kan ik haar (wel na lange tijd) gewoon krijgen, maar toch gebruik ik nog regelmatig het fluitje met wat lekkers zodat het een gewoonte blijft.

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:21

Mijn arabiertje durft het soms ook al wel eens!
Wij proberen het zo te doen:
mijn vriend gaat naar haar toe met iets lekkers en neemt haar
vast op hoofd en nek.
Als ik er dan met het halster naartoe wandel gaat het meestal wel.
En ernaartoe gaan met een halstertouw (dat hij niet zit zitten in je zak ofzo)
en hem iets lekkers geven en dan het touw rustig om zijn nek leggen en
er een soort van touwenhalster mee maken?

Of als ze met twee staan de ene vangen en ermee vertrekken, dan komt
bij ons de tweede ook makkelijker mee! Want alleen achter blijven is
toch niet zo leuk! :-)

Blijven proberen zonder je boos te maken want ben heb je zeker verloren...
Veel geluk!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:24

kun je niet de ene het halster omdoen en de ander hem dagelijkse portie voer geven? zodat die wat aflijding heeft?

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:26

BaileyMix: Je kan niet verder komen dan het aaien/aanraken van zijn hoofd, schoft is heel af en toe ook prima, maar meer niet.
Touwhalster hebben we ook al geprobeerd, ook deze krabt hij af.

nadjajump: Met z'n 2e heeft ook niet veel zin aangezien hij zich niet laat vangen. Dus ook bij zijn nek pakken heeft bij deze pony geen zin helaas..

Naisven: We zijn sinds vorige week begonnen met een clickertje inderdaad. En weet als ik clicker dat hij snoepje krijgt. Maar als ik dan met het halster of koeienband aan kom is de pony weer pleitte haha. Dus moeten eerst de band om zien te krijgen.

LiesjeEZ: Hij is niet te leiden aan zijn voorpluk of nek, wurmt zich hiermee los. En ze staan idd met zijn 2e, maar trekt zich er niets van aan als ik de ander weg haal.

Sjors493: Halster krabt hij af zoals ik al aangegeven had. Hebbe zelf een te klein halster omgedaan die veel en veel te strak zat, maar ook deze kreeg hij af.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:29

Eerst moet je het aaien uitbreiden, nu mag je alleen zijn neus. Zorg dat je zijn hals mag aanraken en hou steeds wat brokjes in je handen zodat je zijn aandacht houd. Als je zijn hals mag aaien ben je al een heel stuk verder omdat je daarna een touw om zijn hals kan doen. Heel vaak oefenen en laat hem maar naar jouw toe komen uit nieuwsgierigheid! Heeft hij een vriendje zodat je hem jaloers kunt maken?

O en het halster om jezelf heen doen zodat hij niet klappert om je schouder. Het touw net zo, pas als je naast hem staat van onderen af over de manen doen naar de andere kant onder het aaien / voeren

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:30

Ow daar heb ik soms ook last van..
Mijn pony wil noooit komen. alleen als ik brok bij me heb, die vreetzak! :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:31

Yvanka_ schreef:
BaileyMix: Je kan niet verder komen dan het aaien/aanraken van zijn hoofd, schoft is heel af en toe ook prima, maar meer niet.
Touwhalster hebben we ook al geprobeerd, ook deze krabt hij af.

nadjajump: Met z'n 2e heeft ook niet veel zin aangezien hij zich niet laat vangen. Dus ook bij zijn nek pakken heeft bij deze pony geen zin helaas..

Naisven: We zijn sinds vorige week begonnen met een clickertje inderdaad. En weet als ik clicker dat hij snoepje krijgt. Maar als ik dan met het halster of koeienband aan kom is de pony weer pleitte haha. Dus moeten eerst de band om zien te krijgen.

LiesjeEZ: Hij is niet te leiden aan zijn voorpluk of nek, wurmt zich hiermee los. En ze staan idd met zijn 2e, maar trekt zich er niets van aan als ik de ander weg haal.

Sjors493: Halster krabt hij af zoals ik al aangegeven had. Hebbe zelf een te klein halster omgedaan die veel en veel te strak zat, maar ook deze kreeg hij af.

nee maar alleen omdoen als je haar nodig hebt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:34

Ik ben niet echt een voorstander van een JU, maar in dit geval zou ik hem net zolang door de paddock jagen dat hij het spuugzat was!Dan zou ik hem wat lekkers geven, de band proberen om te doen en hem weer vrij laten.Bij de JU elke keer als hij wegloopt als hij ziet dat je naar hem toe komt, jaag je hem weer van zijn plek af. Net zolang tot hij het opgeeft en weet dat er geen ontsnappen mogelijk is en liefst uit zich zelf naar je toekomt.
Vooral de eerste keren niet aan het werk zetten, komen is belonen en weer gaan. Eventueel een lekkere poets beurt, maar niet al te lang. Je zal zien dat de aanhouder wint en de pony op gegeven moment uit zich zelf naar je toe zal komen.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:40

Thnks voor de reacties. We willen de pony niet te veel opjagen omdat hij gewoon over de draadjes springt. We hadden dit op de vorige stal ook al gedaan en is hier over een hekwerk van (nagemeten) 1,40m gesprongen. Welliswaar niet zonder kleerscheuren want hij belandde boven op het hek, maar pony liep wel in een ander land.

Als hij hier uit de paddock springt, waar draadjes lager zijn, dan zijn we hem kwijt en kan hij op de snelweg belanden.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:43

Eigenaar meld zich. ;)

Pony is niet te naderen vanaf de zijkant, je mag niet naast/achter/schuin bij hem staan,
alleen van voren is aaien mogelijk, mits hij daar zin in heeft.
Hij kent de term poetsen niet, dus er is verder niks anders dan snoepjes zijn beloning.

Touwtjes zijn niet eng, zolang je deze niet bij je heb.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:48

Yvanka_ schreef:
Thnks voor de reacties. We willen de pony niet te veel opjagen omdat hij gewoon over de draadjes springt. We hadden dit op de vorige stal ook al gedaan en is hier over een hekwerk van (nagemeten) 1,40m gesprongen. Welliswaar niet zonder kleerscheuren want hij belandde boven op het hek, maar pony liep wel in een ander land.

Als hij hier uit de paddock springt, waar draadjes lager zijn, dan zijn we hem kwijt en kan hij op de snelweg belanden.

kun je niet eventueel een draadje hoger maken? dan zal ik wel voor lint kiezen omdat die dit beter kan zien, en zal hij er minder snel overheen springen.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:28

Als hij niet opgejaagd wordt springt hij er ook niet over heen :)
En helaas gaat het niet lukken om er nog een draadje boven te spannen.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:13

Heb je wel een NH geprobeerd? Het paard van mijn vriendin had er ook een handje van, ging zelfs dreigend met zijn kont naar haar staan. Ze is toen aan de slag gegaan met NH, en nu komt hij wel heel braaf *\o/*

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:19

ik denk dat je idderdaad eerst moet proberen meer te mogen/ kunnen en dan het halster kunt omdoen. en nooit het halster omlaten alleen als het nodig is. misschien kun je dat later nog proberen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:46

aerdenhout1 schreef:
Ik ben niet echt een voorstander van een JU, maar in dit geval zou ik hem net zolang door de paddock jagen dat hij het spuugzat was!Dan zou ik hem wat lekkers geven, de band proberen om te doen en hem weer vrij laten.Bij de JU elke keer als hij wegloopt als hij ziet dat je naar hem toe komt, jaag je hem weer van zijn plek af. Net zolang tot hij het opgeeft en weet dat er geen ontsnappen mogelijk is en liefst uit zich zelf naar je toekomt.
Vooral de eerste keren niet aan het werk zetten, komen is belonen en weer gaan. Eventueel een lekkere poets beurt, maar niet al te lang. Je zal zien dat de aanhouder wint en de pony op gegeven moment uit zich zelf naar je toe zal komen.

Probleem is dat je genoeg druk moet zetten dat hij inderdaad gaat lopen en niet genoeg om hem door de draden te jagen. Dat grijze gebied vinden is niet altijd simpel en hier betekent fout maken pony op snelweg (en kans is groot dat je eerst teveel druk zet). Had pony goed respect gehad voor de draden of was/is het mogelijk pony ergens heen te krijgen waar hij niet door de omheining kan is het weglopen erg vermoeiend, etc. maken een goede methode.

Ik zou er hier voor kiezen om emmer voer zo neer te zetten dat hij naast je moet staan om te kunnen eten, terwijl hij dat doet rustig aanraken, er omheen lopen, heen en weer lopen en simpelweg wachten als hij wegloopt. Kies wel atijd een moment uit dat het goed gaat (dus pony staat rustig met hoofd in/boven emmer te eten) en er nog genoeg in de emmer zit om zelf weg te lopen, zodat jij degene bent die besluit dat het genoeg is en niet hij. Dat kan je dan uitbouwen naar aanraken, etc. met touw/halster/borstel, etc. in de hand.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:15

In een hoek jagen??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:27

Yvanka_ schreef:
En weet als ik clicker dat hij snoepje krijgt. Maar als ik dan met het halster of koeienband aan kom is de pony weer pleitte haha. Dus moeten eerst de band om zien te krijgen.

.

Oh zoiets zou ik echt een leuke uitdaging vinden. :o Maar ja... beweer hier niet dat ik helemaal normaal ben. :P
Maar goed... je vertelt dat je hem al duidelijk heb gemaakt dat clicker snoepje betekent. Dat is een goed idee

Het grootste gevaar wat je nu loopt is dat je ipv echt de kracht van het clickeren gaat gebruiken, gaat lokken, om dan snel de band om te doen en dat gaat averechts werken. Dan reageert ie op den duur ook niet op de clicker.
Wil je het potentieel van de clicker echt gebruiken, dan zou ik ervoor kiezen om hem eerst clickerwise te maken. (de band laten voor wat ie is, voor nu) Dus heel erg goed click=beloning installeren. Eerst paar keer gewoon click/beloning en dan iets laten doen. Begin met targetten bijvoorbeeld. Oefeningen als stilstaan op commando, achterwaarts, hoofdlaag etc kan ook. Doet er verder niet toe. Zorg wel dat je goed weet hoe je met de clicker moet werken, zorg ervoor dat hij leert om eigen initiatief te nemen/dingen te durven en vooral dat hij altijd succes heeft. Dus alles in babystapjes uitvoeren.
Zorg, kortom , dat hij het werken heel erg leuk gaat vinden.
Als hij enthousiast raakt (en de meeste raken echt superenthousiast en komen al aanrennen als het weer trainingstijd is) ga je dezelfde training uitvoeren, maar zorg je dat je de halsband bij je hebt. Altijd. Doe net alsof je dat zelf niet eens weet en probeer zelfs niet te vangen als het kan. Je kunt hem wel gebruiken voor tagetting etc.
Pas als de relatie goed wordt, kun je clickeroefeningen met de band gaan invoeren, maar ook hier weer millimetergewijs. Aanraking, strelen met, om hals leggen en weer wegpakken etc.
Uiteindelijk zou het dan geen probleem moeten zijn.
Maar toegegeven... het kost wel tijd.
(maar is ook een keigave uitdaging :P )

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:38

wat betekend NH?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:45

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:27

liljebo schreef:
Yvanka_ schreef:
En weet als ik clicker dat hij snoepje krijgt. Maar als ik dan met het halster of koeienband aan kom is de pony weer pleitte haha. Dus moeten eerst de band om zien te krijgen.

.

Oh zoiets zou ik echt een leuke uitdaging vinden. :o Maar ja... beweer hier niet dat ik helemaal normaal ben. :P
Maar goed... je vertelt dat je hem al duidelijk heb gemaakt dat clicker snoepje betekent. Dat is een goed idee

Het grootste gevaar wat je nu loopt is dat je ipv echt de kracht van het clickeren gaat gebruiken, gaat lokken, om dan snel de band om te doen en dat gaat averechts werken. Dan reageert ie op den duur ook niet op de clicker.
Wil je het potentieel van de clicker echt gebruiken, dan zou ik ervoor kiezen om hem eerst clickerwise te maken. (de band laten voor wat ie is, voor nu) Dus heel erg goed click=beloning installeren. Eerst paar keer gewoon click/beloning en dan iets laten doen. Begin met targetten bijvoorbeeld. Oefeningen als stilstaan op commando, achterwaarts, hoofdlaag etc kan ook. Doet er verder niet toe. Zorg wel dat je goed weet hoe je met de clicker moet werken, zorg ervoor dat hij leert om eigen initiatief te nemen/dingen te durven en vooral dat hij altijd succes heeft. Dus alles in babystapjes uitvoeren.
Zorg, kortom , dat hij het werken heel erg leuk gaat vinden.
Als hij enthousiast raakt (en de meeste raken echt superenthousiast en komen al aanrennen als het weer trainingstijd is) ga je dezelfde training uitvoeren, maar zorg je dat je de halsband bij je hebt. Altijd. Doe net alsof je dat zelf niet eens weet en probeer zelfs niet te vangen als het kan. Je kunt hem wel gebruiken voor tagetting etc.
Pas als de relatie goed wordt, kun je clickeroefeningen met de band gaan invoeren, maar ook hier weer millimetergewijs. Aanraking, strelen met, om hals leggen en weer wegpakken etc.
Uiteindelijk zou het dan geen probleem moeten zijn.
Maar toegegeven... het kost wel tijd.
(maar is ook een keigave uitdaging :P )

Hihi ik kom hem zo brengen hoor... Grapje.

Ik denk dat inderdaad de enige oplossing voor deze pony is; gegeduld, alleen geeft de eigenaar hem maar 6 maanden, omdat het een handelspaardje was die anders naar de slacht zou gaan. Opjagen/moe maken werkt echt niet, zeker niet omdat hij geen respect heeft voor de draadjes. Daarnaast hebben ze 3,5 uur achter hem aan lopen rennen om hem te vangen om hem hier te krijgen. Toen gaf hij ook niet op, heeft echt een giga uithoudingsvermogen/conditie. Zijn toen 12 mensen bij elkaar gekomen en hebben hem zo een stal ingejaagd. Met een hek de hoek ingejaagd en zo is het halster omgekregen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:35

Yvanka_ schreef:
[

Hihi ik kom hem zo brengen hoor... Grapje.

breng maar :D Koppel je er meteen een paar daagjes vakantie aan vast. Lekker toch? :D
Ik heb hier plaats genoeg.

Yvanka_ schreef:
Ik denk dat inderdaad de enige oplossing voor deze pony is; gegeduld, alleen geeft de eigenaar hem maar 6 maanden, omdat het een handelspaardje was die anders naar de slacht zou gaan. Opjagen/moe maken werkt echt niet, zeker niet omdat hij geen respect heeft voor de draadjes. Daarnaast hebben ze 3,5 uur achter hem aan lopen rennen om hem te vangen om hem hier te krijgen. Toen gaf hij ook niet op, heeft echt een giga uithoudingsvermogen/conditie. Zijn toen 12 mensen bij elkaar gekomen en hebben hem zo een stal ingejaagd. Met een hek de hoek ingejaagd en zo is het halster omgekregen.

Erg sneu voor het beestje. Dus als het niet op korte termijn lukt verdwijnt ie alsnog in de salami? Nu geloof ik zeker dat je een dergelijk paardje in 6 maanden ruimschoots zover kunt krijgen. Ook veel sneller. Maar het vervalt wel weer makkelijk in 'verkeerd' gedrag in verkeerde handen en het is de vraag of zo'n beestje via het handelscircuit goed terecht komt.
Sneu.
Weet je zeker dat je hem niet komt brengen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:41

Het enige wat helpt is heel veel geduld en tijd.
Ik had een angstige pony die je niet eens kon aaien,laat staan vlakbij komen.
Ik ging zelf niet naar de pony toe,maar liet haar zelf komen en steeds proberen om haar te aaien.
Heeft zeker 3 mnd. geduurt voor ik haar kon pakken,dat ze het toe liet dus.
Maar ook niet elke keer hoor,soms liet ze zich weer niet pakken.
Het kan wel 6mnd. duren maar je geduld en tijd zal beloont worden.