Wel of geen weefrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schotkamp

Wel of geen weefrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 16:52

Hallo,

Wij hebben al jaren weefreken in de stallen (open stallen).
Waarom ? goeie vraag.. :o Toen mijn vader de stallen bouwde vond hij het schijnbaar erin horen. (voor de sier)
Onze paarden weven niet en het lijkt me dan ook niet nodig en alleen maar lastig voor de paarden. Nu las ik ook op internet dat het niet goed is omdat je paard meer met het hoofd omhoog staat en bij een hoge hals houding maken ze meer adrenaline aan en dus meer stress.
Is een weefrek echt zo slecht? ik ga ze er iedergeval sowieso uithalen.

Jessix

Re: Wel of geen weefrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:02

Geen idee, maar hoe meer "vrijheid" het paard ervaart, hoe beter, lijkt mij. Of het slecht is zou aan de houding liggen, wanneer het paard zijn hoofd en hals erg moet strekken en zo grote delen van de dag naar buiten staat te kijken lijkt me dat niet bevorderlijk.

ZusJacobs

Re: Wel of geen weefrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:25

Ik zou het er ook uithalen, stomme dingen.. Alleen maar symptoom bestrijding en nog eens lelijk ook..
Ding neemt veel te veel ruimte is beslag, zonder kunnen ze gewoon ongestoord naar buiten kijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:07

Die houding van het paard lijkt me sterk afhankelijk van de uitvoering van het weefrek en de afmetingen van het paard. De meeste weefrekken die ik ben tegengekomen zijn vrij diep en zullen dus geen probleem opleveren voor de hoofdhouding als het paard naar buiten komt met het hoofd.
Een voordeel van weefrekken in de staldeur is dat de paarden dan niet met hun hoofd om het hoekje bij de buren naar binnen kunnen "buurten", maar dat is vooral iets voor op pensionstallen waar de bezetting met regelmaat wisselt. Ook zijn er paarden die uit hun box zouden willen springen als het "gat" groot genoeg is. Als je paarden elkaar goed verdragen op stal dan kun je ze gerust weghalen.