Zammie schreef:Was het echt trappen wat ze deed? Mijn merrie deed namelijk altijd het linkerachterbeen omhoog, als ik in die buurt aan het borstelen was. Ze wilde juist dat ik haar daar extra borstelde en dan het liefst aan de binnenkant van dat been...dan genoot ze intens met dat been helemaal omhoog..Tilde zelfs dat been op, als ik bij haar in de stal was en ze wilde, dat ik haar daar even lekker aaide. Maar dat was dus gewoon optillen van het been en niet trappen..
Hell yea, ze tilde hem op en sloeg hem gericht uit, ik was toen al "voorzichtig" omdat ik haar net een paar dagen had maar ik stond schuin naast haar zodat ik van haar af kon
stappen als er iets gebeurde.
Ik sla en trap haar nooit, echt nooit.. ik corrigeer haar ook nooit met een tik op de neus oid. Alleen als ze eens in haar eigen wereldje is en niet op mij let (ineens om
willen draaien omdat ze iets hoort en bijna op mn voeten staan) dan por ik haar in haar zij of op haar schouder. Met een wijsvinger gewoon een porretje geven dus. Als ze
aan me wil schuren duw ik haar hoofd gewoon weg en ga ik verder waar ik mee bezig was. Maargoed, dat ze gericht naar mij uithaalt kan ik niet accepteren en ik moet direct
reageren en niet pas als ze haar been weer neergezet heeft en 3 minuten om zich heen staat te staren.. dan weet ze niet waarom ze gecorrigeerd wordt. Op dat moment had
ze haar been net "gemaaid" mijn richting uit.. maar ik reageerde direct uit reactie.. bij mijn ruin moest ik altijd eerlijk maar consequent zijn omdat hij anders letterlijk met me
het terrein over vloog.. die dacht dat hij nog baby was al was hij 16. Mijn reactie is daarom zowiezo al heel snel. Heb eens gehad dat iemand net deed of die kwaad was op me
en die wou me een zacht tikje op mn wang geven maar hij kwam te snel in met zn hand waardoor ik uit reactie hem een platte hand op zn wang had gegeven met volle kracht
terwijl hij helemaal niet zo hard deed..
ik wist niet dat hij dolde.. hij was wel vaker om niets echt boos op me
"ik laat me niet slaan of trappen" is er bij mij dus echt
ingepeperd...
Ze is al veeeeel makkelijker geworden.. in het begin stond ze te tapdansen als ik haar voeten af wou spuiten, nu laat ze zelfs haar hoofd doen als ze los staat.
Met water en met de hand daar "borstelen" is geen enkel probleem.. dan doet ze het ook niet.. maar je zou zeggen dat er tussen een zachte borstel en lichamelijk contact
weinig verschil zat?
Ik dacht dat het verschil hem toch in de "kracht" van de borstel zat.. maar als ik met mn hand krabbel doet ze het niet. Het is puur op de borstel.. hoe voorzichtig en zacht
of "normaal" ik ook doe. Offie nu heeeel zacht of gewoon normaal is.. ze vind het gewoon niets.. ze dreigt niet, de tilt haar been ook niet op.. maar ze zet zichzelf in een
hele rare houding.
De vraag was of jullie ook zulke paarden hebben 
En ik ben benieuwd hoe het komt dat het alleen DAT is waar ze op reageert.. het is niet dat ik haar dagelijks schop, sla en dat het PERSEE moet met een harde borstel oid.
Wat ik nu doe is gewoon kijken of ik erg veel stof en zweet zie zitten.. dan voel ik met mn hand of er zand bij zit. Het meeste veeg ik weg met mn hand.. en als ik het daar
niet weg mee krijg gebruik ik gewoon de borstel op een normale manier.. ik breng hem er rustig heen en poets zachtjes tot de lies schoon is en dan houd ik hem net zolang
stil bij de lies tot ze ontspant en weer recht gaat staan. Ze staat overigens bij het poetsen gewoon helemaal los op de poetsplaats.. zodat ze om zich heen kan kijken waar
ik ben en waar ik mee bezig ben. Ze snuffelt wel vaker aan me als ik haar benen poets of aan haar kont ros om de poep er af te borstelen. Heb het idee dat ze het fijn vind
dat ze gewoon kan zien waar ik ben en wat ik doe. Verder ga ik voor haar langs, onder haar langs en achter haar langs.. kan haar als ik langsloop gewoon op de bil tikken
en langslopen zonder dat ze "schrikt" of wat dan ook.
Mevrouw gaat er uitgebreid voor staan om haar oren uit te poetsen en om haar voorpluk te kammen doet ze zelfs haar hoofd omlaag als ze de borstel ziet.. dus verder is ze
echt geweldig.
babyoliedoekjes durf ik niet zo aan, ik maak iedere dag haar hoofd neus en ogen schoon met een schone handdoek en wat lauw water en na het drogen van de neus doe ik
een beetje uierzalf op de lipjes. (vind ze heerlijk ruiken en dat heeft ze ook graag op 1 of andere manier?) Het is echt een tutje verder..
Kiichi dan heb je haar houding niet gezien.. ze zet 1 been opzij. Bolt haar rug op en kantelt door dat been aan mijn kant helemaal naar binnen te draaien waardoor ik haar heup
zie uitsteken. Het is echt een hele rare houding.
Doe het ook niet om mn paard te pesten maar aangezien ze vrij gevoelig is, ook op haar hoofd (de huid, niet qua reactie) is het belangrijk om het goed schoon te houden anders
schuurt het open en ik weet beter dan zij hoe pijnlijk DAT is..
Ze is verder ook echt niet bang voor me ofzo hoor en als ik haar ga "knabbelen" tussen haar manen buigt ze zich naar me om en gaat ze me terugknabbelen heel voorzichtig aan
mn shirt. Ze doet dit alleen als ik haar "knauw" dus ik straf haar er niet voor. Sterker nog ik probeer haar juist te beinvloeden om sociaal paardengedrag te kweken want bij
andere paarden doet ze het niet.. die likt ze alleen maar af.... en als we buiten lopen en ze ziet iets dat ze echt eng vind dan springt ze opzij en wacht ze af hoe ik reageer..
Loop ik erheen en geef ik haar de kans vanzelf te komen staat ze binnen een paar minuten bij me.. en soms met longeren als ze ergens van schrikt komt ze naar mij toe gelopen,
kijkt ze in die richting, kijkt ze me 2x aan en gaat ze haar lippen aflikken.. dus vertrouwen begint er wel te komen...
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-06-11 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt