leren haar te begrijpen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

leren haar te begrijpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 00:32

Ik zit met een probleem;

Ik verzorg een stel merries die dienen als therapiepaard voor geestelijk mindervaliden.

Er is een duidelijke hiërarchie tussen de 2 merries, waarbij de dominante misschien onder de noemer chagrijnige tante kan geplaatst worden (no offence)
Ze is erg beschermend/jaloers/wantrouwend, dat ze de andere bij mij uit de weg wil houden. De andere wil maar wat graag gedag komen zeggen.

nu, het probleem is dat ze durft gaan rennen en haar achterbenen omhoog gooien in mijn richting als ik vind dat ze de 2de merrie met rust moet laten als ik die haar gedag wil zeggen. de 2de is een flikflooi.
Ik zou toch denken dat ik de baas mag zijn en dat dat gedrag niet te tolereren is als ik de andere eens wil tuttelen? ik kom op dat moment meer tussen ze in staan, omdat ze anders voor mij ook een gevaarlijke situatie gaat veroorzaken.

er loopt dus ergens iets mis. En ik wil uitvinden wat het is. allicht heeft het te doen met mijn 'taal' maar ik heb advies nodig. hoe moet ik reageren. moet ik haar actief weg gaan drijven/ opdrijven?
of veroorzaak ik haar gedrag zelf en moet ik het anders aanpakken? De dominante komt niet naar mij toe. en doordat ze de andere dus opjaagt, loop ik het risico dat ik omver geduwd wordt als de andere opgejaagd word. Ik moet namelijk ook in de paddock zijn waar zij dan staan, en ze kunnen niet daar weg.

Er is 1 keer geweest dat haar gedrag heel anders was. toen was ze 'gevaarlijker' met die hoeven bezig, ze trok ze weg en trapte half naar mij, toen heb ik haar weggedreven en 'opgejaagd' en de week erna was ze poeslief te noemen.

Belangrijk punt is, het zijn therapiepaarden, dus ik heb niet de mogelijkheid/toestemming om aan vrijheidsdressuur of zo te werken.

bedankt, T.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:19

Waardoor het gedrag wordt veroorzaakt is lastig te beoordelen zonder het te zien. Moet je die 'lastige' merrie ook verzorgen? Ik zou in elk geval niet proberen om een paard dat gericht naar je trapt los in de wei te gaan corrigeren, dat vraagt volgens mij echt om gericht grondwerk in een wat gecontroleerdere omgeving. Als je daar geen mogelijkheid toe hebt, is het denk ik beter dat je er je lijf niet aan waagt om een paard dat zo reageert te gaan heropvoeden. Beter om de situatie gewoon te vermijden - dan maar even geen gedag zeggen. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:44

De eerste merrie ziet jou niet als "baas", maar als "personeel". Dat is geen veilige verhouding als je tussen de 2 dames in gaat staan, want merrie 1 doet haar best om haar personeel te corrigeren.
Als jij aandacht wil besteden aan die 2e merrie, zul je dat buiten de wei/paddock moeten doen, dus weg van de eerste.
Daarnaast kun je natuurlijk eens werk maken van die verhouding tussen jou en de eerste merrie, want het is geen goed verhouding tussen mens en paard als de mens niet de "baas" is.

Jessix

Re: leren haar te begrijpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:10

Zoals boven al genoemd is, de dominante merrie is ook dominant aan jou. Je zult dat eerst met haar moeten uitmaken voordat je veilig met het andere paard wat kunt doen. Althans, los in de wei. Moet jij deze paarden verzorgen? Dan is het zeker de moeite waard om wat grondwerk te gaan verrichten.

S_en_Z

Re: leren haar te begrijpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:55

heb je ze allebei al eens geprobeerd te negeren en ze niet aan te spreken?

Dominantie is niet goed maar het hoort er in de ''kudde'' wel bij. Het dient vaak als corrigerend.

Mijn pony was ook zo'n zuurpruim, niemand mocht in haar buurt komen op de wei. Maar werd er een jonger paard gepest dan kwam ze daar voor op en ging ze hem beschermen, die mocht WEL bij haar staan.

Als je niet bij ze staat of komt.. Staan ze dan ''gewoon'' samen?

Dat ze dominant is naar jou vind ik wel verontrustend. Ik zou ze allebei ''wegsturen'' als ze bij me willen plakken en ze niet uit het oog verliezen maar gewoon negeren.

Als ze allebei braaf en rustig zelf staan zou je naar de paarden kunnen lopen om ze een aai te geven.

Paarden jagen elkaar ook weg en negeren elkaar ook. En als de paarden zich gedragen gaat de dominante weleens een kijkje nemen.

Maar dat is mijn visie....