paard heeft een fobie voor sproeiers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Okky

paard heeft een fobie voor sproeiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 22:30

hallo allemaal,
(ik weet niet of het hier goed staat.)
Mijn paardje, die ik nu bijna een jaar heb, is als de dood voor sproeiers, het maakt niet uit of ze aan staan of uit, zodra hij ze ziet, kom ik er niet eens in de buurt. ik heb hem gekocht als 12 jarige, als leerpaard, hij is zelf al in meer landen geweest dan ik, maar vindt wel heel veel eng..)
toen ik hem 3 maanden had (in deze maanden was er niets aan de hand) is hij geblesseerd geraakt, en heeft daat 7,5 maanden van moeten revalideren. maar hij is wel alweer vanaf januari aan het opbouwen enzo. maar toen stond hij wel ergens anders. nu is hij ongeveer weer een maand bij mij op stal.

omdat het de laatste tijd zo droog is, wordt er bij ons veel gesproeid. veel paarden kijken er niet eens van op, maar zodra mijn paardje ze ziet, kan ik het rijden wel vergeten. het maakt dan niet uit of ik ergens anders ga rijden, hij is dan zo gestresst en alleen maar aan het struikelen dat ik ook geen risico wil nemen om dan door te rijden, ivm zijn blessure. als ik ernaast er heen loop, loopt hij wel mee, maar helemaal aan het trillen enzo.

Wie kan me helpen, of heeft hier ervaring mee?

aeolusnr1

Re: paard heeft een fobie voor sproeiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:00

tjaaa gewoon een deel desensybiliseren he, of het nu sproeiers zijn , of vlaggen of doeken of een paraplu, de training is eigenlijk net hetzelfde.
ook hier kan soms klickertraining heel goed helpen, grondwerk in de buurt van zo'n sproeier, gewoon zelf heel rustig maar vastberaden zijn en blijven, het paard niet laten denken of kijken nee echt aan het werk zetten, en dadelijk even rust geven wanneer het paard zelf aangeeft dat het rustiger wordt.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:04

Doe hem in de leer bij mijn pony :=
Afbeelding

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 00:14

@darwin, ik denk dat als mijn paard zo dicht bij de sproeiers zou komen, dat het echt in de krant mag!

@aeolusnr1, het probleem is, dat mijn paard echt totaal niet rustig wordt, hij blijft gestressed, en tijdens zijn revalidatie is hij steeds verdoofd, omdat hij altijd heel druk is en we geen risico's wilden lopen dat het mis ging, en zelfs toen kon je niet eens rijden id buurt van de sproeier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:44

kun je niet met hem/haar iedere keer dichterbij lopen?
en weet je misschien waar de angst vandaan komt?(ik denk het niet, maar toch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:49

Ik zou het hetzelfde aanpakken als met andere dingen die je paard eng vind.
Zet maar eens een sproeier (uit) in het midden van de bak, en ga met je paard rondjes over de hoefslag stappen (aan de hand) tot hij niet meer gespannen is. Let ook op je eigen houding, als je zelf ontspannen bent wordt je paard dat ook.
Als dat goed gaat (kan best een paar keer duren als je paard het echt eng vind) zet je de helft van de bak af, en doe je hetzelfde. Niet naar de sproeier toe lopen, gewoon rondjes stappen alsof er niks aan de hand is.
Als hij dit ook helemaal relaxed gaat kan je hem eens loszetten in een halve bak met de sproeier er bij, geef hem de tijd en hij zal waarschijnlijk zelf gaan kijken.

Nog mooier zou zijn als je gewoon kon rijden, dan kan je namelijk meer afleiden. Wel bij de sproeier uit de buurt blijven, maar verder doen alsof hij er niet is en je paard gewoon aan het werk zetten. Maar als je zo bang bent voor blessures kan aan de hand ook :j

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 11:54

@blijheid zelfs als de sproeier uit is kom je er niet in de buurt, dat is ook het probleem...
ik ga het proberen, maar het punt is dat ik op een hele grote manege sta, dus niet zomaar de rijbaan af kan zetten, en hem daar loszetten mag al helemaal niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:58

Dat is wel moeilijker dan...
Ik zou in elk geval niks forceren, straf heeft geen zin als hij het echt zo eng vind.
Probeer hem dus voor te zijn, als hij bijvoorbeeld afwend om de sproeier te ontwijken, probeer dan zelf eerder af te wenden. Blijf eerst gewoon op het stukje rijden waar het wel gaat, al is het een klein stukje. Zet hem daar lekker aan het werk. In het werken probeer je dan steeds een stukje dichterbij te komen.
Zelf zelfverzekerd zijn en gewoon gaan rijden alsof er niks aan de hand is werkt toch vaak het beste.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:19

Ook geen paddock/wei waar je je paard even in kan zetten als de paarden naar binnen zijn gehaald?

Als je écht de mogelijkheid niet hebt om eens rustig op de grond te werken zou ik de tips van blijheid opvolgen.

Even instappen aan de hand. Zowel linksom als rechtsom, grote volte eromheen, A-E afwenden, dat soort oefeningen (ervanuitgaande dat de uitstaande sproeier op X staat).
Dus eerst even aan de hand wat dressuurfiguren lopen. Kijk dan ook welke figuren hij prettiger vindt om te lopen zodat je daarmee kunt beginnen als je er opstapt.

En toch veel doen! Als die sproeier standaard in de bak staat op X (let op, niet verschuiven!) en jij elke keer gewoon beziggaat alsof er niks aan de hand is, heeft ie vanzelf door dat dat ding niet bijt. En als het opgegeven moment met rijden niet meer spannend is, haal je na het rijden een keer het zadel eraf om hem te laten rollen. (Wie weet kijkt ie wel even bij de sproeier!)

Succes ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:43

Ieder paard kan zoiets leren, en met ieder paard bedoel ik echt elk paard , dus ook het jouwe.
Er is zelfs meer, de grote fout zit niet bij het paard , ook niet bij de sproeier, nee je moet de oplossing zoeken bij jezelf, en dan zal je idd ook een ander paard krijgen.
Mssn klinkt het een beetje raar en heel melig, maar het is echt wel zo.
Je kan zo'n dingen echt niet oplossen door een vraag te stellen hier, nee e moet echt les volgen, iemand die je kan tonen hoe zo'n probleem aan te pakken, en dan kan jij idd verder trainen, op deze manier lukt het idd nooit, je moet er allereerst zelf al in geloven, en dat doe je nu niet hé.