pony: wel of niet kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bit

pony: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 22:12

Hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een leuke pony gezien. Ben twee keer gaan kijken, heb er een paar nachten goed over geslapen en toen gezegd dat ik haar wilde kopen. Alleen nu begin ik dus weer enorm te twijfelen. Kan ik het wel aan een eigen paard? Straks heb ik geen klik met haar, of valt het enorm tegen (het hebben van een eigen paard). Weet nu dus niet of ik gewoon bang ben voor wat nieuws of dat ik het toch niet wil. En kan ik het maken tegenover de eigenaar om alsnog van de koop af te zien? Een proeftijd is niet mogelijk...

Hiervoor heb ik 2 verzorgponies gehad die beiden zijn verkocht. Daarvoor had ik les op een manege.
Wie oh wie kan mij helpen?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:14

Ga er nog eens kijken en geef bij de verkopende partij duidelijk je twijfels aan over jezelf als nieuwe eigenaar.

Twijfel je na nog een keertje kijken nog?? Dan is dit in mijn ogen niet de juiste pony voor jou... Als je helemaal verliefd bent op een pony wil je hem meteen mee naar huis nemen en twijfel je niet..

En ja hoor, je kunt nog wel van de koop afzien, het is niet leuk, maar kan wel.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:18

Tjah zo een beslissing is altijd lastig. Maar ik vind het wel goed dat je er zo over nadenkt. Dan ben je je wel bewust van de gevolgen. Er vanaf zien is natuurlijk niet netjes. maar als ik mijn paard zou verkopen heb ik liever iemand die besluit het niet te doen dan wel en dat je later hoort dat het beestje stil staat of door verkocht is ;)

Maar je hebt er al lang over geslapen en nagedacht zou het dan niet gewoon goed komen? Vertel eens wat meer. Hoe oud ben je, hoe oud de pony, komt hij thuis te staan of op pension stal? Op pension kan je vast ook hulp krijgen.

bit

Re: pony: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 22:36

Wat meer informatie over mijzelf. Ik ben 26, heb 4 jaar les gehad op een manege. Daarna kreeg ik mijn eerste verzorgpony. Een heel pittig beestje met wie het prima klikte totdat ik terugkwam van vakantie. Het leek wel een ander paardje. Haalde alles uit de kast om mij van haar rug te gooien. Vlak daarna is ze verkocht. Toen een tijdje gereden op een paardje wat pas net onder het zadel was. Lief beestje maar wij waren te onervaren voor elkaar. Daarna goed nagedacht over de mogelijkheden: les nemen op een manege (geen optie want de lessen zijn te vol, met 12 man in 1 bak rijdt niet lekker), een nieuw bijrijdpaardje (moeilijk te vinden in deze omgeving) en de laatste optie, een eigen paardje. Ik heb week op het internet gespeurd en toen vond ik haar. Merrie van net 6, d pony. Eerste keer alleen gaan kijken, toen vond ik haar een beetje mat. Plus ik was er ook nog niet helemaal uit of ik de verantwoordelijkheid van een eigen paardje wilde. Daarna nog een keer gaan lijken met iemand met veel verstand van paarden. Toen was ze wat pittiger. De eigenaar hoopte dat ik de pony zou kopen want volgens haar had de pony een klik met mij. Zal wel een verkooppraatje zijn maar stiekem ben ik daar heel gevoelig voor. Diezelfde avond was ik eruit. Ik wilde haar kopen. Wel nog een paar nachten over nagedacht. En nu twijfel ik dus weer...

Ik wil haar stallen bij een pensionstalling waar ze in de zomermaanden 24 uur per dag buiten staat. In de winter komen de paarden 2 uur per dag buiten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:59

Ten eerste vind ik 2 uur per dag buiten voor het grootste deel van het jaar (de zomer duurt op veel stallen van half mei tot eind september) véél te weinig. ;(
Dat is met de kennis die we nu hebben eigenlijk niet meer te verantwoorden. Er is nota bene net een paardenbesluit aangenomen waarin 4 uur als minimum wordt gesteld. http://www.dierenbescherming.nl/fileupl ... it_def.pdf

Als dit de enige mogelijkheid is om een paard te houden dan zou ik er niet aan beginnen. Zorg eerst dat je het dier kan bieden wat het nodig heeft en ga dan eens bedenken of jij het wel wil.

Wil je elke dag er heen moeten, ook in weer en wind en als het vroeg donker is, na je werk? Wil je constant die verantwoordelijkheid dragen? Kan je het financieel ruim redden, zodat je niet bij een kleine tegenslag gelijk de veearts niet meer kan betalen. Een paard weer moeten verkopen en hopen dat ze goed terecht komt is heel moeilijk. Veel moeilijker dan er eentje aanschaffen. :n

En vraag je dan af of dit de pony voor jou is. De eerste keer was ze mat, de tweede keer pittig maar je weet niet waarom en of ze altijd zo is... en ze mag niet op proef.. wat wou je doen dan? Op de gok kopen? En dan, als ze heel mat blijft? Terugbrengen, weer verkopen?
Sorry als ik bot overkom maar het klinkt allemaal heel ondoordacht... een paard koop je niet op 2 nachtjes piekeren.. een paard koop je door alle informatie helder op een rij te zetten en keuzes te maken op basis van wat kan en niet kan. Anders wordt het voor zowel jezelf als het paard geen fijne ervaring.

Dus:

1. zorg dat je een paardwaardig bestaan kan bieden aan een paard
2. zorg dat je weet (zeker weet) of je de verantwoordelijkheid wil en kan dragen, zowel qua tijd en moeite als ook emotioneel en financieel.
3. koop een paard waarvan je een goede inschatting hebt van het karakter en waar je echt een klik mee hebt. En laat het beestje keuren.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:10

Ik ben het niet eens met bovenstaande.

Ja 2 uur is te weinig in de winter. Maar ik ken genoeg stallen waar ze in de winter helemaal niet buiten komen. Ik bedoelde mijn vraag ook meer, omdat als je een pension stal hebt. Je meer kosten hebt. Maar ook meteen mensen die je kunnen helpen. Natuurlijk zul je op een stal ook "bet-weters" hebben. Maar vast ook wel iemand die je oprecht wil helpen mocht je problemen hebben. Dus dat vindt ik een positief iets.

Ik vind je persoonlijk ook helemaal niet ondoordacht over komen. Gezien je er over nadenkt en een ervaren iemand mee hebt genomen.

1. Ben ik het wel mee eens, maar die plaatsen zijn zelden. En 2 uur is echt al heel wat in de paarden wereld. Je kan je altijd inschrijven voor een andere pension stal en dan sta je gewoon op de wachtlijst en kom je vanzelf aan de beurt. Zou natuurlij kideaal zijn als het vaker kan. Maar dat is zelden.
2. Dat is wel waar. Het is financieel zwaar en je moet echt 24/7 klaar staan voor het dier. Het is af en toe echt zwaar. Maar je hebt wel een pensionstal die waarscheinlijk voeren. Dus als je een keer met griep in bed ligt hoef je niet met 40 graden koorts naar je paard toe (ik wel = niet leuk en niet handig :S)
3. ben ik het wel mee eens.

6 jaar is best jong en je klinkt niet heel zelfverzekerd over je eigen kunnen. Misschien past een meer ervaren paard/pony beter bij je. Maar er is iemand mee geweest met paardenkennis en dat vind ik al heeeel goed van je. (Zeker een teken dat je serieus bent en niet zo maar wat doet). Wat vond die persoon van jullie beiden.

Succes met je beslissing. Het is wel een dier en niet een auto die je kan "door-verkopen".

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:29

Marietje_007 schreef:
1. Ben ik het wel mee eens, maar die plaatsen zijn zelden. En 2 uur is echt al heel wat in de paarden wereld. Je kan je altijd inschrijven voor een andere pension stal en dan sta je gewoon op de wachtlijst en kom je vanzelf aan de beurt. Zou natuurlij kideaal zijn als het vaker kan. Maar dat is zelden.

Dus omdat het op meer plekken fout gaat is het ineens goed? :? :n

Keuzes, keuzes. Als je een paard wil en hij kan niet naar buiten dan ga je maar verhuizen of je koopt geen paard. Ik ken zelfs mensen die hun paard op een uur rijden afstand hebben staan zodat het dier naar buiten kan én ze een binnenbak hebben. Of ze nemen genoegen met alleen een buitenbak of soms zelfs dat niet! Dat vind ik bewonderenswaardig, die denken aan hun paard ipv zich te verschuilen achter "maar elders is het erger dus ik doe het nog best goed" :roll:

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:37

Dit topic gaat volgens mij niet over stalling.
Dat is de zaak van de TS zelf hoe ze dat doet.

Het is altijd spannend als je voor de 1e keer een eigen paard gaat kopen.
Sowieso al of je wel het juiste paard gaat kopen.
Maak geen overhaaste beslissingen, als je niet zeker bent van de D-pony: niet kopen nu.
Vraag of je nog een keer mag kijken/rijden.
Als je buiten manegerijden/verzorgpony's nog niet zo veel ervaring hebt, is het volgens mij verstandig om een betrouwbaar en ervaren pony/paard te kopen.

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:49

Dank voor jullie reactie. Volgens mij loopt het zomerseizoen van mei t/m oktober maar goed, dan blijft er inderdaad nog een half jaar over dat ze het grootste deel van de dag binnen staat. Dat vind ik zelf ook wel een groot nadeel. Bij andere stallen in de buurt komen de paardjes helemaal niet buiten. Maar daarmee moet ik inderdaad niet gaan vergelijken.

Wat betreft het keuren, natuurlijk zou ik haar laten keuren. Daar had ik ook al een afspraak voor gemaakt.

Wat haar karakter betreft: ze is heel lief en heel trouw aan haar baasje. En ik wil haar niet kopen om haar vervolgens na een half jaar weer te verkopen omdat bijvoorbeeld de "klik" er niet is. Onder het zadel wel heel braaf. De eerste keer had ze geen zin, de 2 keer was buiten en mevrouw wilde haar benen Dat gaf de eigenaar ook aan. Of ik een klik met haar heb, ik denk het niet. Volgens mij kan dat ook niet na 2 keer. Jullie hebben gelijk, ik heb dus geen hele goede basis om tot koop over te gaan.

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:52

Daar ging iets mis, tekst per ongeluk te snel geplaatst.
De eerste keer had ze geen zin, de 2 keer was buiten en mevrouw had er zin in en probeerde steeds een tandje harder te gaan. Ze was overigens heel makkelijk terug te rijden. :)

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 00:03

De persoon die mee is geweest, vond het een erg leuk beestje en vond ons een leuke combinatie. De eigenaar vond ons ook een leuke combi. Volgens haar was de pony heel kieskeurig qua ruiter.

En om op een eerdere vraag van Marietje: er zijn inderdaad mensen die mij willen helpen. Helemaal super natuurlijk! Maak ik zou de nieuwe eigennar van de pony zijn, dus ik ben degene die er goed voor moet zorgen.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:05

Wat iemand al eerder zei, als je echt verliefd bent dan zou je niet twijfelen en haar gelijk mee willen nemen ook al had ze drie bochels hahahaha dit is overdreven natuurlijk maar dan kijk je over bepaalde dingen heen, is natuurlijk ook niet alijd goed maar als je nu al twijfels hebt dan denk ik dat het toch niet helemaal goed zit.

Voor de eerste keer een paardje is altijd moeilijk denk ik, ik raakte ook een beetje in paniek toen ik mn veulen 18 jaar geleden kocht, vond het ineens zon grote verantwoordelijkheid en dan de twijfel of je het wel goed doet en of je wel genoeg en goed voert en of je dit en of je dat en blablabla maar hier groei je vanzelf in mee en dan komt het goed, heb er nooit spijt van gehad en ben blij dat ik haar heb.

Eigenlijk best grappig nu ik erover terugdenk vroeg aan iedereen advies en meningen en kreeg van iedereen wat anders te horen hahahaha dan wordt het nog erger en op den duur vind je je eigen weg en dan gaat het goed of niet maar dan herstel je je foutjes weer hahahaha.

Veel succes in ieder geval, denk er nog eens goed overna en zie niet teveel bergen want ook die kom je overheen en dan valt het later weer mee.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:06

Als je twijfelt over die klik, (en IMO voel je dat echt wel, als je een paard ziet :) )
Waarom vraag je dan niet aan de eigenaars of je het paardje een maandje op proef mag?
Als dat voor hun geen optie is zou ik, hoe banketstaaf ook, van de koop afzien.

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 00:21

Een proeftijd is helaas geen optie. Vaker langskomen om te rijden wel.

Wat die klik betreft: voel je dat echt zo snel? heb met een manegepaardje een klik gehad maar dat is echt zo gegroeid...

Bijoekimmie: ik zie idd veel bergen en begin aan alles te twijfelen. :(

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:26

Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk, maar je geeft zelf aan geen klik te hebben. Dan denk ik persoonlijk niet dat die nog komt, dat is tenminste niet hoe ik het altijd beleeft heb.. Maargoed, vooral je eigen gevoel volgen! En wellicht helpt nog een paar keer erheen gaan ook wel :)

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:57

Ben je al bij meer paardjes wezen kijken? Of is dit de eerste?

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:05

Dit was het eerste paardje. Vond maar weinig paardjes leuk :)

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:27

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik had met mijn paardje een klik vanaf het allereerste moment :j Dus ik zou nooit een paard kopen waarmee ik geen klik heb.

Of je een eigen paard kunt houden kun je alleen zelf inschatten: je weet hoeveel tijd en geld je beschikbaar hebt ....

Succes met de beslissing, als je het doet moet je het wel heel zeker weten met een paard!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:05