Luchtzuigen, ik ben ondertussen radeloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monnikenburg

Luchtzuigen, ik ben ondertussen radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:53

Al jaren hebben we een pony die luchtzuigt. Onze andere pony´s hebben dit nooit overgenomen tot vorig jaar, toen is haar dochter er ook mee begonnen, en niet zo zuinig ook. Dus ik smeer dag in dag uit overal cribox op omdat dat eigenlijk het enige is wat een beetje wil werken.
Of ze nu binnen of buiten staat, alles wat vastgepakt kan worden daar word op gezogen.
Nu heb ik al voor de weidehekken een schiklintje gedaan zodat ze daar ook niet aan kunnen zuigen maar ja de drinkbak dat blijft he.
Ze zijn zelfs zo slim geworden dat ze met hun tanden de cribox er af en toe afschrapen en dan weer gaan zuigen.

Ondertussen ben ik wel een beetje radeloos geworden hoor.
Wat kan ik nu nog meer doen.
Ze hebben er lichamelijk geen last van gelukkig maar blij ben ik er natuurlijk niet mee.
Hebben jullie nog tips?
Ik weet dat er van die banden bestaan maar dat vind ik een beetje eng.
Hopelijk heeft er hier iemand nog tips.
Ik heb al zoveel geprobeerd verder.

manfredie

Re: Luchtzuigen, ik ben ondertussen radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:55

wanneer doen ze het lucht zuigen als het voornamelijk na het eten is kan het zijn dat ze een maagzweer hebben ontwikkeld en zou je andere voeding kunnen proberen...
die banden werken ook maar niet bij ieder dier. ik heb het ook gebruikt en als je gewoon een leren band neemt is daar verder niets mis mee..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:57

Luchtzuigen ontstaat door verveling of stress. Ze zou dus bezig gehouden moeten worden om te zorgen dat ze niet gaat luchtzuigen.
Overigens is het wel vreemd dat ze het op de weide ook zo extreem doet.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:04

ponyparadijs schreef:
Luchtzuigen ontstaat door verveling of stress. Ze zou dus bezig gehouden moeten worden om te zorgen dat ze niet gaat luchtzuigen.
Overigens is het wel vreemd dat ze het op de weide ook zo extreem doet.

Luchtzuigen zorgt ervoor dat er endorfine vrijkomt bij de paarden, wat ze een fijn gevoel geeft. Helaas altijd maar voor kort duur, waardoor het tijdens verveling/stress vaak erger wordt.
Als dieren het vanaf jonge leeftijd doen, is het een 'gewoonte' handeling geworden, wat is vastgelegd in de hersenen. Als je niet heel consequent hiermee omgaat (toezicht en afleiding 24 uur p/d wat dus niet te doen is) dan kun je er vaak weinig tegen beginnen. Een band omdoen kan bij sommige paarden juist inwendige schade veroorzaken.

Het is erg vervelend, maar ik ben bang dat je er weinig tegen kunt doen..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:10

Ik heb wel eens van een operatie gehoord waar door ze niet meer kunnen luchtzuigen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:13

ik denk dat het belangrijk is om na te gaan waarom de pony begonnen is met luchtzuigen. pas als je dat weet kun je hopelijk iets doen aan het probleem.

paarden beginnen niet zomaar met luchtzuigen. kijk een kritisch naar de voeding en huisvesting.
veel paarden die luchtzuigen hebben inderdaad een maagzweer, daar is iets aan te doen, waardoor je ook het luchtzuigen aanpakt.

je bent nu voornamelijk bezig met het symptoom te onderdrukken, terwijl het belangrijk is een oorzaak te achterhalen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:14

ik weet niet of je het luchtzuigtopic kent? daar zit ook veel kennis en praktijkervaring over luchtzuigen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:15

Mijn paardje doet het ook. en die is inmiddels al 17.
Ze is vroeger erg slecht vrzorgt en door die verveling en stress heeft een verslaving overgehouden aan het luchtzuigen.

De meningen over luchtzuigen lopen ook onder de vee-artsen erg uiteen.

maar mijn ervaring is dat er niets tegen helpt. bij mijn pony in ieder geval niet. ze heeft nu een beter leven en ze heeft genoeg te doen, maar toch doet ze het nog. een band helpt ook niet en middelen als een stroomdraadje in de stal etc ben ik zeer op tegen. mijn pony zit ontzettend goed in haar ver en is duidelijk gelukkig. We zorgen ervoor dat ze weidegang krijgt, iets te doen en te kijken heeft in haar stalletje en ze wordt vaak en zeer gevarieerd gereden. tussen haar oren zit het nu helemaal goed maar eens een luchtzuiger..... dat is een stukje van haar verleden wat ik niet kan uitwissen. wel is mijn ervaring dat het luchzuigen verminderd is. ik kan allerlei trucjes uit de kast gaan trekken om het luchtzuigen te stoppen maar daar zou ze enkel gestrest van raken. je kan een verslaafde niet in een issoleercel gooien maar je moet er samen mee leren omgaan om toch nog zo goed mogelijk te functioneren in het leven. dus waar kies ik voor; een paard met veel stress, die niets mag en dieronvriendelijke trucjes zodat ze iig niet dood gaat aan de koliek? of een paard die goed in haar vel zit en gelukkig is en veel vrijheid heeft en dan het risico dat ze niet zo oud wordt en de kans op koliek groter is? ik kies voor het laatste. de kwaliteit van het leven is voor mij belangrijker dan de kwantiteit. Zolang ik maar weet dat ze in de laatste jaren van haar leven gelukkig is geweest.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:18

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:20

Je zou ze kunnen laten nakijken op maagproblemen? vaak is dat de oorzaak.

Die enge halsbanden, heel verstandig van je dat je dat niet doet, er is ooit een paard erdoor overleden in de box, ze ging rollen en kwam vast te liggen aan de stalwand en bij het worstelen om te kunnen staan had die band de luchtpijp dichtgeknepen en is het gestikt. Echt een drama hoor.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:24

Mijn merrie is 23 en doet t ook al haar hele leven .... soms minder en soms erger .
Stress is een bepalende factor , zijn er momenten waarop je paard meer zuigt dan anders ?
Ik merk dat als de herfst begint Yentle veel minder zuigt en op de een of andere manier veel lekkerder in dr vel zit . Ik ben gestopt met luchtzuigbanden ( bijna gestikt door slokdarmverstopping ) , middeltjes en me erover druk te maken ... ze is al 23 en is verder prima gezond ! Maar ik weet hoe naar het is , omdat je er eigenlijk weinig tegen kunt doen ..... misschien kan je nagaan of ze meer zuigt na de brokken of na ruwvoer .... toch last van haar maag etc etc .....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:38

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 13:21

Dank jullie wel voor de reacties.
Onze merrie die er mee begonnen is dat is een zenuwpees. Ik heb haar gekocht als jaarling en ik was toen in 2 maanden tijd al de 4e eigenaar. Dat heeft die pony dus niet in de koude kleren gezeten en ze is toen gaan kribbenbijten. Toen ze 3 was is ze naar een hengstenstation gegaan en daar is ze gaan zuigen. Ondertussen is ze 11 en zuigt ze dus al ruim 8 jaar zonder er een dag ziek van te zijn geweest hoor.

Haar nu 3 jarige dochter doet het dus ook. Maar ja die staat dus 24 uur per dag bij moeders zeg maar. Dus ja copieren is dan heel makkelijk he.

Het kan natuurlijk dat ze een maagzweer hebben maar zijn er dan meer aanwijzingen dan alleen luchtzuigen?

Ze doen het eigenlijk altijd als ze de kans krijgen.
Ze staan nu dag en nacht buiten en kunnen nu alleen aan de drinkbak zuigen.
Op stal kunnen ze het natuurlijk ook aan de deuren, schriklintes in stal etc daar ga ik niet aan beginnen.
Als ik bv het draad voor een hek even wegdoe om bv de voerbak op te hangen nou dan heeft de ene het hek al vast gehad hoor. Dus dat is nog voor het eten haha
Na het eten proberen ze het soms wel soms niet.
Als er hooi ligt dan gaan ze hooi eten, ligt dat er niet dan gaan ze naar de waterbak en zuigen.
Als ik ze een standje geef houden ze er meestal mee op en gaan ze weg.
Er lopen 3 pony's bij elkaar en er naast aan beide kanten ook paarden dus verveling verwacht ik niet zo snel.
Zelfs als ze op de wei staat komt ze soms naar een plekkie waar het ook kan om even te klieren en dan verder te gaan eten.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:23

Kan je geen hooi/stro uit een slowfeeder voeren? Dan zijn ze daar langer mee bezig, en zullen ze dus minder luchtzuigen?

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 13:37

Een slowfeeder ken ik niet. Maar ze krijgen hier eigenlijk best veel hooi, meestal eten ze het niet in 1 keer op haha

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:25

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:34

toch is luchtzuigen niet iets wat paarden snel van elkaar kopieeren. vaak gaan meerdere paarden op een stal het doen, doordat ze onder de zelfde omstandigheden leven. en iets in die omstandigheden veroorzaakt dan vaak het luchtzuigen.

voorkomen dat een paard kan luchtzuigen geeft vaak alleen maar meer stress. en stress is weer een oorzaak van luchtzuigen. met het voorkomen ervan maak je het dus vaak alleen maar erger.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:36

Ook door ze langer met hun eten te laten doen Loulou? (Niet aanvallend maar uit interesse, want ik heb echt niet zoveel verstand van luchtzuigen)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:39

Ik denk niet dat je het kunt tegenhouden. Luchtzuigen lijkt erfelijk te zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:47

kiki: nee, zeker niet dat is alleen maar goed. 'onbeperkt' ruwvoer van goede kwaliteit is juist goed voor een luchtzuiger. pas bij een luchtzuiger wel op met kuil, dit heeft een hoge zuurtegraad als ik me niet vergis en heeft verband met maagzweren.

ik had het misschien anders moeten formuleren: luchtzuigen belemmeren zorgt voor meer stress.

bij sommige paarden is het zo dat ze luchtzuigen hebben ontwikkeld in hun jeugd en dat de oorzaak niet meer aanwezig is ondertussen maar dat ze gewoon verslaafd zijn aan het zuigen en het stofje wat daarbij vrij komt in de hersenen. Deze paarden zullen waarschijnlijk altijd blijven zuigen. je kunt het beter toestaan en eventueel ze een plek geven waar het mag, bijvoorbeeld een stuk stal bekleed met rubber zodat de tanden niet slijten.

maar ik vind het in dit geval opvallend dat er ook een jong paard mee begint, dus daarom zou ik zeker kijken of ik een oorzaak kan vinden. kun je die oorzaak wegnemen en ben je er snel bij dan kan het zijn dat zo'n jong paard nog stopt met zuigen.

vudress: dat is dus niet waar. verdiep je eerst in luchtzuigen aub voordat je dit soort dingen zegt.

nogmaals in het centrale luchtzuigtopic is veel kennis over luchtzuigers. ik heb een luchtzuiger gehad en me er destijds in verdiept, maar dat is ondertussen weer een beetje weggezakt. dus je kunt het beste daar aankloppen voor advies.
heel veel dingen die vroeger over luchtzuigers gezegd werden blijken helemaal niet te kloppen, dit is allemaal aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. zo veroorzaakt luchtzuigen geen koliek en komt de opgezogen lucht helemaal niet in de maag/darmen terecht, zoals vroeger gedacht werd. het is jammer dat veel mensen hier nog steeds vanuit gaan en daardoor werken met luchtzuigbanden om het luchtzuigen tegen gaan. hier doe je je paard echt geen goed mee.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:55

Hoi, ik heb een nu 21-jarige Fjord die lucht zuigt en 10 jaar van zijn leven met een andere Fjord op stal heeft gestaan die dit nooit heeft gekopieerd. Het kan natuurlijk wel zo zijn als het familie van elkaar is dat ze ook beide "gevoelig' zijn qua maagsappen.

Wat bij de mijne heel goed werkt is dat ik hem helemaal geen biks, muesli, wortels of wat dan ook geef, alleen gras (zomers op het land) en 's winters onbeperkt hooi. Hij werkt niet hard en doet het daar echt prima op en zuigt VEEEEEEEEEEEEEL minder lucht!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:13

loulou schreef:
vudress: dat is dus niet waar. verdiep je eerst in luchtzuigen aub voordat je dit soort dingen zegt.

Ik heb gehoord over dat wetenschappelijk onderzoek, alleen nooit gelezen of verder in verdiept. Het is wel opvallend dat bepaalde bloedlijnen opvallend vaak luchtzuigen.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 18:54

Ik heb ook begrepen dat het erfelijk kan zijn. Dat zou in mijn geval dus kunnen kloppen aangezien de vader van mijn oude merrie een luchtzuiger is (was), zij dus ook en nu haar dochter ook. Ook heb ik begrepen dat pony's en paarden die wat hoger in het bloed staan eerder gaan zuigen dan bv een koudbloed? Weet niet of het waar is maar ik heb welsh a pony's. Ik ga eens kijken naar zo'n slowfeeder. Thanks mensen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:24

Mijn pony van nu 16 jaar heeft 7 jaar met mijn pony in één stal gestaan. Hij zuigt ook al van veulen af aan, 16 jaar dus. Mijn andere pony die erbij stond heeft nog nooit luchtgezogen ondanks dat ze al die jaren samen hebben gestaan. Mijn andere paard staat al 16 jaar naast en bij de luchtzuiger, maar ook die heeft het niet overgenomen. Dat ze bij elkaar staan zegt niets. Ikzelf ben van mening dat als het stalmanagement goed is dat hier geen luchtzuigen van komt ook al doet een ander het wel. Mijn luchtzuiger is trouwens een welsh.
Qua gezondheid heeft hij hier nooit last van gehad, hij is altijd gezond geweest.
In het begin vond ik het ook heel vervelend en soms kon ik dat geluid ook echt niet uitstaan, maar goed als mijn pony daar happy van word :)
Als je al zoveel geprobeerd hebt zou ik het laten zoals het is, een band zou ik zeker niet aanraden.
Over het geluid heen zetten een optie? :D

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 20:49

Ik heb nu zo´n slowfeeder gemaakt van een kleine hondenbench, ze eten er gelijk uit dus eens zien wat het doet.