Speelt die een spelletje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Figo6

Speelt die een spelletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 10:21

hallo iedereen hebben jullie hier ervaring mee of wel is meegemaakt?

nou ik zit er al een hele tijd tegen aan te tobbe mijn paard als ik hem uit de wei probeerd te halen en als ik hem bijna hem rent die keihard weg |( ik ben vandaag een uur bezig geweest om hem te pakken te krijgen :O in de winter heeft die het nooit en dan krijg je hem zo te pakken maar zodra het zomers is krijg je hem echt niet uit die wei iemand tips..? ben echt radenloos nu :n

wat ik al hem geprobeerd heb :

brokjes
emmer brokjes en dan schudden ze maar..
met niks
negeren en dan eerst de andere paarden uit de wei halen

ik hoop dat jullie tips hebben en mij kunnen helpen

MarjanB

Re: Speelt die een spelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:27

Geef vaak een ander paard wat lekkers en negeer dan degene die niet wil komen wedden dat ie ineens achter je staat ;). Daarnaast ook eens de wei in om em wat te geven en te aaien en dan ook gewoon weer weglopen. Hij weet nu waarschijnlijk dat als ie gepakt wordt ook aan het werk moet..

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:32

Leer hem dat uit de wei komen leuk is :) Gooi wat voer in z'n stal, laat hem even lekker eten en ga niet meteen aan het werk. En als hij er af moet ook blijven volhouden! Anders leert hij dat als hij wegloopt hij op de wei mag blijven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:10

-> OPG

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:12

ik kan niet eens in ze beurt komen om hem een aai te geven negeer hem al en geef alle paarden al wat lekker maar hem niet en dat lukt niet eens..

ik heb al een paar keer alleen geborsteld en niet met hem gewerkt ik ben al denk 2 weken alleen maar aan het borstelen maar zelf daar trapt die niet om lekker geborsteld te worden ik ben hopenloos nu weet niet meer wat ik nog kan doen

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:16

Die van mij loopt ook altijd weg als ik naar haar toe loop in de wei, dus ik negeer haar, en loop naar de andere paarden toe, dan staat ze zo bij me :D

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:19

De mijne deed het ook: laat het veulen in hem los!
Loop de weide in en kijk hem vooral niet aan, denk zelfs niet aan hem. Loop de weide door en kijk af en toe geïnteresseerd naar een plukje gras of iets anders wat in de weide ligt, en raap af en toe iets op, blijf even gehurkt zitten. Op den duur komt hij gegarandeerd achter je staan snuiven (kan lang duren!) geef hem dan gewoon een wortel of zo en loop weer door (hij blijft waarschijnlijk staan hoor.) Herhaal dat weer tot hij weer komt en beloon hem weer met iets. Zo bouw je vertrouwen op en na een paar weken komt hij zo naar je toe!

PS Niet vanaf hij komt proberen meenemen om te werken, hij mag jou niet associëren met werken! Eerst vertrouwen opbouwen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:22

Neem de tijd, en zorg dat je ook eens komt voor "niets". Het is een kwestie van gaan zitten, wachten, en als je paard komt kijken, een brokje geven, en je paard wegsturen. Je paard gaat je veel interessanter vinden als je niet achter hem aan gaat, maar je je paard een reden geeft om achter jou aan te komen.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:29

Figo6 schreef:
ik kan niet eens in ze beurt komen om hem een aai te geven negeer hem al en geef alle paarden al wat lekker maar hem niet en dat lukt niet eens..

ik heb al een paar keer alleen geborsteld en niet met hem gewerkt ik ben al denk 2 weken alleen maar aan het borstelen maar zelf daar trapt die niet om lekker geborsteld te worden ik ben hopenloos nu weet niet meer wat ik nog kan doen

Als je paard niet zo van borstelen houdt, is dat natuurlijk geen beloning ;) Als je hem iets geeft wat hij zelf écht leuk vindt zal hij veel enthousiaster zijn om met jou mee te gaan :j

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:25

xJuce schreef:
Figo6 schreef:

Als je paard niet zo van borstelen houdt, is dat natuurlijk geen beloning ;) Als je hem iets geeft wat hij zelf écht leuk vindt zal hij veel enthousiaster zijn om met jou mee te gaan :j

hij houd juist erg veel van borstelen maar als ik dan de volgende dag weer komt om te borstelen dan wil ik hem uit de wei halen en dat duurt dan weer ongeveer 2 uur voordat je hem heb

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:27

Saars schreef:
De mijne deed het ook: laat het veulen in hem los!
Loop de weide in en kijk hem vooral niet aan, denk zelfs niet aan hem. Loop de weide door en kijk af en toe geïnteresseerd naar een plukje gras of iets anders wat in de weide ligt, en raap af en toe iets op, blijf even gehurkt zitten. Op den duur komt hij gegarandeerd achter je staan snuiven (kan lang duren!) geef hem dan gewoon een wortel of zo en loop weer door (hij blijft waarschijnlijk staan hoor.) Herhaal dat weer tot hij weer komt en beloon hem weer met iets. Zo bouw je vertrouwen op en na een paar weken komt hij zo naar je toe!

PS Niet vanaf hij komt proberen meenemen om te werken, hij mag jou niet associëren met werken! Eerst vertrouwen opbouwen :)

ik heb ook al heel lang in de wei gezeten met een zak wortels maar nee hoor op 1 of andere manier blijft die gewoon meters van me vandaan terwel andere paarden die bij hem in de wei staan lekker om mij heen staan voor een wortel maar hij niet

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:09

Figo6 schreef:
xJuce schreef:

hij houd juist erg veel van borstelen maar als ik dan de volgende dag weer komt om te borstelen dan wil ik hem uit de wei halen en dat duurt dan weer ongeveer 2 uur voordat je hem heb

Dan houdt hij waarschijnlijk toch nog net meer van zijn weide dan van het borstelen :) Zijn er geen andere dingen die hij ook leuk vindt?

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 13:35

nee dan vind hij helleaal niks leuk want wat ik ook probeerd hij komt never nooit die wei uit..

superrozsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:30

je moet der als je der hebt gewoon belonen met wat ze leuk vind, bijvoorbeeld een stukje brood of een klopje :P

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:40

Ook geen voer of stukjes appel of snoepjes ofzo? Die van mij doet alles voor wat lekkers :P

Wat ik ook wel 'ns gelezen heb, voor als je veel tijd hebt.. Stap rustig de wei in zoals altijd om hem te pakken. Loopt hij weg? Geen probleem, dan stap je rustig achter hem aan. Ga niet rennen, blijf hem gewoon heel de tijd nalopen tot hij uiteindelijk blijft staan. Maak hem vast, neem hem een eindje mee, geef hem wat lekkers of een klopje en laat hem weer los. Je wacht eventjes en begint dan opnieuw. Zo zou je paard ook leren dat weglopen geen zin heeft :) Je moet natuurlijk wel volhouden! Anders 'wint' je paard en houdt hij het de volgende keer ook zelf langer vol.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:47

Je zegt in de openingpost dat ie wegrent als je 'm bijna hebt. Ben je misschie gespannen? Dat kan ie namelijk ook voelen. Dan kun je het best gewoon heel ongeïnteresseerd in z'n richting lopen, liefst niet in 1 rechte lijn.

Of juist een keer een spelletje met hem spelen. Loop naar 'm toe tot je aan 'm ziet dat ie wil gaan wegrennen. Wees hem dan voor door meteen om te draaien en weg te lopen.
Heb zelf al meerdere paarden stomverbaasd hierop zien reageren.

Zo had ik ook een paard dat trapte als je 'm wilde meenemen. heb 1x de manier gedaan zoals hierboven, was ie helemaal beledigd. Helemaal hinniken en bokken bij de draad :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:49

Aan het werk zetten in de wei.
Ik heb ook zo'n pony. Ik neem hem altijd mee aan een lang halstertouw.

Als hij het op een rennen zet loop ik rustig mee door de wei, maar zorg er met mijn halstertouw voor dat ik een drijvende hulp maak en dan moet ie blijven lopen. Afhankelijk van hoe vervelend ze zijn loopt ie een rondje of een paar rondjes en gaat dan stilstaan. Als ze voor je moeten lopen is het ineens niet zo leuk meer. :D

ElineVh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:57

Ik zou hem niet lokken met brokjes, want dan laat hij zich na een tijd enkel nog pakken als je brokjes mee hebt. Zou ook proberen een spelletje te spelen zoals Dilan1993 zegt. Hem leren dat wegrennen niet helpt.
Wat vervelend zeg! veel succes ermee!

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:02

oke dan ga ik het gewoon proberen zoals wat dilan1993 zegt

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:04

ElineVh1 schreef:
Ik zou hem niet lokken met brokjes, want dan laat hij zich na een tijd enkel nog pakken als je brokjes mee hebt. Zou ook proberen een spelletje te spelen zoals Dilan1993 zegt. Hem leren dat wegrennen niet helpt.
Wat vervelend zeg! veel succes ermee!

ik heb ook op de site gekeken van www.stallexion.nl die hebben ook hier oplossingen voor maar ik kijk wat er uit komt
ja het is heel vervelend! dankjewel!

chayanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:47

het beste advies vind ik toch echt: ga vaker naar de wei. dan is het niet zo dat hij altijd maar aan het werk moet als je hem ziet. en blijf volhouden. dan komt het vanzelf goed :D