ik heb er zelf ook maar eigenlijk gebruik ik ze niet zo vaak ( en weet ook niet goed waarom ik ze zou moeten gebruiken)
bedankt.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Transportbeschermer
Deze worden gebruikt om de benen te beschermen tijdens het. Er bestaan hoge en lage transportbeschermers. De lage uitvoering beschermt het been vanaf de knie tot de hoef en de hoge beschermers sluiten aan de voorbenen om de knie en een gedeelte van de hoef, zodat ook de hoefballen beschermd zijn. De hoge achterbeschermers sluiten om de hak en een gedeelte van de hoef. De transportbeschermers kunnen zijn gemaakt van sterk nylon en de binnenzijde is gevoerd met bont, fleece of katoen. Er bestaan ook kunststof transportbeschermers. De buitenkant bestaat uit een harde plasticachtige laag en aan de binnenkant zit bont of een dikke vilten laag.
Niet iedereen is even enthousiast over het gebruik van transportbeschermers, en er zijn veel voorbeelden van discussies of de transportbeschermers nou echt veiliger zijn dan zonder op de trailer staan. De voorstanders van transportbeschermers zeggen dat het veiligheid geeft bij het op en afladen, i.v.m. het naast de klep stappen. Zonder transportbeschermers kan het been ernstig beschadigen. Een ander argument voor transportbeschermers is, dat zodra je een rotonde moet rijden, je paard meestal verstapt. Door de smalle ruimte in de trailer is de kans dat een paard op zijn eigen voetjes of kroonrand gaat staan groot. Ook dit veroorzaakt wondjes.
De tegenstanders zeggen dat juist bij het op en afladen de transportbeschermers gevaarlijk zijn, omdat het paard erop zou kunnen gaan staan en hierdoor zou kunnen vallen. Ook is een argument dat als ze niet perfect passen de beschermers afzakken in de trailer en het paard er daardoor ook makkelijker op zou kunnen stappen en zichzelf bezeren.
Of je wel of geen transportbeschermers gebruikt is geheel een eigen keuze, die gemaakt zou moeten worden aan de hand van het rijgedrag van de bestuurder van de auto en het karakter van het paard.