Deken op in de winter (bij paard veel op stal)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doemaar

Deken op in de winter (bij paard veel op stal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:24

Hallo,

Graag wil ik jullie mening/ervaring:)

Ik heb een haflinger waarbij ik de eerste winter al achter de rug heb. Dit heb ik dekenloos gedaan ;) voor mijn gevoel ging dat prima, soms wel het gevoel als ik het zelf zo koud had :brr: of ze misschien geen dekentje nodig had :P maar nee van de dekens afgebleven :o ...

Nu staat mijn pony wel in de winter vele malen langer op stal. In de ochtend gaat ze ongeveer 4 uurtjes in de padock (bij vorst vaak in de wei) en in de avond ook al gauw een uurtje en daarna wordt ze getraind. Maar omdat ze dus toch meer op stal sta dan buiten vroeg ik me af of het niet beter is om een deken op te doen aangezien ze op stal veel minder kan bewegen. Wel heeft ze vrijwel altijd onbeperkt voer.

Mijn voorkeur is meer dekenloos door het leven gaan want geef mij ook wel een prettig gevoel niks om het lijf :P al dat gedoe met dekens als ik naar andere kijk. Maarja in deze situatie toch maar een deken op? Ze zit niet echt als een beertje in het haar wel veel haar maar niet echt opvallend dik en het is al helemaal niet lang.

MarliesV

Re: Deken op in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:27

Mijn simpele mening: een deken is alleen nodig als een paard medisch wat mankeerd waardoor hij/zij te weinig vacht aanmaakt of erg afvalt om warm te blijven.

Een gezond paard met een gezonde vacht kan prima zonder deken. Ook in de winter.

Er zijn mensen die een deken opdoen ivm het korthouden van de vacht voor bv wedstrijden of zware trainingen.

Gewoon je gevoel volgen. Een paard heeft het niet snel te koud hoor. Die hebben meer last van de warmte dan van de kou. Ik zou zeggen, lekker bloot laten.

Sodeletuut

Re: Deken op in de winter (bij paard veel op stal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:31

Nee, deken is zeker niet nodig.. Dekens zijn naar mijn mening alleen inderdaad voor wat Marlies zegt, paarden die om medische redenen zich zelf niet warm kunnen houden, of als mensen willen dat het paard een korte vacht houdt.

Wel jammer dat je paard zo weinig buiten komt deze winter, is anders niet mogelijk?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:40

Bedankt voor je reactie MarliesV ik denk er eigelijk zelf ook zo over maar had even mijn twijfels want wil het voor haar zo aangenaam mogelijk houden. En ik moet ook zeggen nadat ik de winter al mee heb gemaakt dat ze er helemaal niet minder van is geworden ;) gebruik ook geen zweetdekens (alleen bij evt. nood) heb wel allerlei dekens als het nodig mocht zijn zoals jij al noem met een medische reden.
Ik vind zonder deken ook een lekkerr gevoel geven ze kan lekker rollen want met deken heeft het totaal geen nut, daarnaast vond ik de overschakeling van winter naar lente ook geen pretje om te zien als ik om me heen keek, overdag staan ze met dik deken op terwijl het zonnetje warm schijnt omdat de nachten nog koud zijn.
Laatst bijgewerkt door doemaar op 10-06-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:41

Precies, de natuurlijke manier is vaak het fijnst voor een paard.

Lekker voor nood de deken achter de hand houden. Twijfel hebben we allemaal wel eens ;) .

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:44

@ Sodeletuut bedankt voor je reactie :)
Helaas kan ze niet langer naar buiten. Ze mag trouwens wel de hele dag buiten staan maar er mag geen hooi gevoerd worden want dat wordt dan helemaal nat op de grond (bij veel regenval) en dan krijg je een bende. Dus vandaar heb ik haar liever dan niet de hele dag buiten zonder eten dan gaat ze zich ook maar vervelen hele dag zonder eten in een zandbak staan :P en het is natuurlijk niet goed voor haar gezondheid. Ik zat nog te bedenke evt. een bakt te maken met een fijn rooster er boven op of dat daarmee een knoeien tegen gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:24

Of een hooinet ophangen? Is daar geen mogelijkheid voor?

Als ze meer buiten mag maar alleen het hooi is een probleem dan zou ik daar een oplossing voor zoeken. Staan hele crea ideeën hier op bokt die niet al te veel geld kosten.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:46

Klopt ik zat er ook aan te denke om een bak te maken met van die fijnmazige roosters er op. Schijnt dat het dan een minder geknoei wordt :).. Een hooinet ga niet werken ik heb namelijk een groot fijnmazig hooinet in haar stal en dat blijf ook niet schoon maar goed dat is de stal dus minder erg :P

Marlies heb net even in je profiel gespiekt :P maar jouw haf heeft veel meer haar dan die van mij in de winter kan natuurlijk ook komen omdat die van jouw veel langer buiten staat. Als je in mijn profiel kijk winterfoto is het helemaal niet zoveel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:52

Bak met rooster schijnt idd goed te werken. Heb er zelf geen ervaring mee.

Die van mij stond altijd 24/7 buiten en is daardoor zo'n enorme ontplofte beer in de winter. Foto's zijn van afgelopen winter toen ze dus niet op stal stond.
Komende winter staat ze ook 's nachts op stal, ben benieuwd wat dat voor verschil gaat maken qua vacht.

Mooie kleur heeft jou haf trouwens!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 12:08

Dankje ik viel ook wel op die kleur eigelijk niet DE gewenste haflinger kleur, maar ach daar was ik ook niet naar op zoek :)... De jouwe vind ik ook stoer vooral die laatste foto's mooi hoor :D eerlijk met een zomer vachtjes zijn ze vaak wel het mooiste haha maar ik vind zo'n gezellige teddy ook wel wat hebben :D

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:53

Als je haf het goed doet zonder deken, dan lekker zo houden ;) .

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 16:05

hihi jaaa ik ben er al over uit (A) GEEN deken dus :D..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:08

Je moet inderdaad doen wat jij denkt dat goed is :j
Bij ons staan de paarden wel met dekens op vanwege het korthouden van de vacht. Maar dat gedoe met dekens; op zich valt dat wel mee :j Als het eind winter/begin lente warm is worden de dekens hier overdag gewoon afgegooit en 's avonds weer opgedaan ;)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 16:55

Nouw bij mij op stal gebeurd dat niet, waardoor ik heel wat paarden zie zweten en schuren :(... En ik heb nu al een vrij strenge winter achter de rug waaruit is gebleken dat ze super mooi in haar vacht blijf zitten :D helemaal geen extreme dikke vacht.. Maar mijn twijfel was omdat ze toch meer op stal staan of ze het dan toch niet snel koud krijgen omdat ze niet echt kunnen bewegen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:18

Staat hij in een binnen-of een buitenstal? Houd er rekening mee dat een paard vacht aan gaat maken wat kan betekenen dat ze het op stal te warm kan krijgen.Zweten op stal en dan warm/nat naar buiten is niet gezond voor je paard...

Ik gebruik voor mijn paarden een nul-grams regendeken als ze buiten staan...bij extreme NO wind gaat daar een dunne fleece onder maar meestal vinden ze dat toch te warm.Dit zorgt ervoor dat ze geen dikke wintervacht krijgen maar wel wat meer haar dan de zomer.Moet er wel bij zeggen dat ze in een binnenstal staan en dus geen dikke vacht mogen krijgen ivm zweten.
Binnen gaat de deken dus af :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:26

Lekker zonder deken houden :j Je paard staat in stal veel warmer als daarbuiten, dus het gebrek aan beweging maakt niet uit, aangezien de temp hoger is in de stal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:39

Lekker zonder deken houden, dat kan prima. Bedenk alleen wel dat het erg onnatuurlijk is dat je paard te maken krijgt met heel plotselinge temperatuurverschillen (van buiten naar binnen en weer terug) en dat zodoende de vacht niet optimaal kan werken. Bij buitenpaarden komen temperatuurverschillen veel geleidelijker en kunnen ze daar dus beter op 'inspringen'.

Probeer overigens te regelen dat je paard 's winters langer buiten mag blijven, dát is pas echt gezond! :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:40

Angela schreef:
Lekker zonder deken houden :j Je paard staat in stal veel warmer als daarbuiten, dus het gebrek aan beweging maakt niet uit, aangezien de temp hoger is in de stal.

Het gebrek aan beweging maakt wél uit, aangezien bijvoorbeeld het hoefmechanisme volledig stil ligt op stal!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:52

Dani_ schreef:
Het gebrek aan beweging maakt wél uit, aangezien bijvoorbeeld het hoefmechanisme volledig stil ligt op stal!

Volgens mij hadden we het hier over de vacht ;) ...iedereen is het er over eens dat meer bewegen beter is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:59

Tinky12 schreef:
...iedereen is het er over eens dat meer bewegen beter is.

Blijkbaar niet dus ;)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 11:58

Ze staat in een binnenstal met nog een stuk of 40 paarden (gokje). Ik moet zeggen dat het bijna net zo koud is als buiten voor mn eigen gevoel, het vries gewoon binnen. Maar ik hoop dat mijn wens ooit eens uit zal komen dat ze in de winter ook veel langer naar buiten kan, maar dat moet wel te regelen zijn anders moet ik even goed gaan nadenken en mijn eigen ego loslatten. Want het voordeel is dat er wel een binnenbak aanwezig is waardoor je de hele winter door kan trainen :) niet opeens een winterstop door regen en sneeuwval waardoor ik een hyper knol onder me kont heb liggen :( want ze is buiten ook geen makkelijke, dus binnebakje voor mij is voor haar heel vertrouwd :P.. En dan nog heb je hier in de regio wel meer stallen dan zonder binnenbak maar die paarden komen er ook maar een uurtje 2 of 3 uit :S nouw dan kan ik beter blijven waar ik zit.