Laarzen te smal geworden... Hoe breder maken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe1234

Laarzen te smal geworden... Hoe breder maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:39

Hoi,

Mijn Petrie laarzen heb ik al een paar jaar, echter zijn ze nog in zeer goede staat. De kuitmaat is 35. Echter zijn mijn kuiten met de tijd 'gespierder' (lees gewoon dikker ;)) geworden, waardoor ze ontzettend strak zitten. Ik kom er nog wel net in, maar mijn kuiten gaan direct kloppen omdat ze veel te strak zitten. Ik heb mijn kuiten opgemeten en mijn kuitmaat is nu 37. Een verschil van 2cm dus.

Nu zit er geen rits oid in mijn laarzen, dus die zou ik er in kunnen laten zetten. Maar ik begreep dat de laars hier slechts 1,5cm breder van wordt? Dan zou de laars dus nog te smal zijn. Is er nog een andere mogelijkheid om mijn laarzen breder te kunnen maken? Iemand een goede tip?? :)

Alvast bedankt!

Groetjes Fabienne

RM94

Re: Laarzen te smal geworden... Hoe breder maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:40

Bij een goede schoenmaker kan je er ook een spie in laten zetten van goed elastiek of gewoon leer

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:41

Volgens mij kun je ze laten oprekken bij de schoenmaker, samen met een rits er in zou het dan op zich een stuk beter moeten zijn

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:41

Bij mij zijn er ritsen ingezet, maar toen bleken ze toch nog net iets te smal. Nu heeft de schoenmaker naast de rits nog een stuk extra leer erin gezet. Ideaal, kan ze nu weer netjes aan :j
Als je wilt kan ik na het weekend er een foto van maken.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:42

Breng je laarzen naar van Huet in Bunnik die kan ze wat breder maken en evt. een rits in zetten als je dat wilt. Hij meet denk ik eerst je kuiten op om te zien hoeveel ze breder moeten en waar en zet er dan heel netjes een stukje tussen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:43

Ik heb bij mijn schoenmaker een band elastiek er in laten zetten. Bevalt mij veeeel beter dan een rist, omdat het zich fijn aansluit aan mijn been, de laars is makkelijk aan- en uit te trekken en ook geen gedoe met ritsen die kapot gaan. Ik was toevallig deze week met een vriendin bij een schoenmaker. Zij moest haar laars ook 2 cm ruimer hebben en de schoenmaker zei dat dit niet met een rits te doen was (daar krijg je 1 a hooguit 1,5 cm ruimte door).

trouwens.. ik was met mn elastiek voor 2 tientjes klaar ;)

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:46

Bedankt voor de reacties! Wordt het elastiek aan de binnenkant gezet? En ziet dat er gewoon netjes uit?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:54

Ik heb mijn laarzen bij Lipica op laten rekken...in totaal geloof ik bijna 4 cm....
(was nog nie genoeg :S ..., maar ik ben dan ook 10 kg aangekomen)
Dus ze kunnen een hoop.
Anders elastiek in laten zetten met rits kan ook helpen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:44

Elastiek wordt idd aan de binnenkant gezet (aan de binnenkant naast de rand die achter loopt zeg maar)

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:00

Een goede schoenmaker kan ze oprekken, dat is bij mij eerder gedaan met laarzen (alleen geen paardrijlaarzen)

WouterSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:56

Idd, een schoenmaker kan hem oprekken, of elastiek ertussen zetten?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:57

heb mijn petries na lipica gebracht die hebben ze opgerekt op een speciale manier de schoenmaker kon het niet omdat er een speciale coating over heen zat die heel elastiesche was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:59

Eerst oplatenrekken een nacht en dan een rits erin. dan kun je het met 2,0/2,5 cm verbreden .

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:59

Ik denk er ook over na om er elastiek tussen te laten zetten. Heb twee paar petri´s. Oudjes die heb ik tweedehands gekocht, daar zat al elastiek tussen. Mijn ´nieuwere´ petri´s zitten nu ook wat te krap om de kuit. Gebruik ze alleen voor wedstrijden maar was een tijdje niet gestart. Heb ze nu weer een paar keer aan gehad, maar het doet gewoon zeer als ik ze aan heb....Wil er denk ik ook elastiek tussen laten zetten.

paardengek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:07

Ik zou er een rits in laten zetten en misschien met wat elastiek kom je een heel eind, ik zou gewoon even om tips vragen bij de schoenmaker ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:26

Dat is eigenlijk best een heel goed idee!! Om er een rits in te laten zetten, gewoon door een goede schoenmaker. :j
Dat ga ik onthouden..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:47

Huet in Bunnik is hierboven al genoemd. Hij kan goed advies geven. Mijn laarzen waren ook 2 cm te smal geworden. Omdat er bij mij al een rits inzat, was zoveel oprekken niet mogelijk. Hij heeft een spie erin gezet, heel netjes werk afgeleverd. Ben erg tevreden over hem, en ga wat betreft rijlaarzen altijd naar hem toe.

Phoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 01:10

KoudbloedKim schreef:
Dat is eigenlijk best een heel goed idee!! Om er een rits in te laten zetten, gewoon door een goede schoenmaker. :j
Dat ga ik onthouden..

Jaa, dat is een goede :D

En vooral niet in de kou laten staan, want dan krimpen ze! ;)