Oren aanraken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaLaNicoleee

Oren aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 20:50

Ik mag de oren van mijn paard niet meer aanraken. Met halster afdoen enzo heeft ie er helemaal geen last van. Maar ik mag er absoluut niet aan zitten want dan doet hij zijn hoofd omhoog en wordt hij heel zenuwachtig maar ik eb hem nog niet zolang en bij de vorige eigenaar was het ook al zo en die deden er gewoon niks aan maar misschien weet iemand iets ?

Bedankt!!

Nicolee

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:52

Ik lees even mee. Paardje heeft het ook bij mij. Ik vriemel er gewoon aan, moet ze maar aan wennen :)

Surprise_

Re: Oren aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:54

Heb dit vaak gezien bij manegepaarden, gelukkig mag ik bij mn verzorgpaardje gewoon lekker aan haar oren zitten.
Ik heb wel eens gezien dat een hoefsmid heel hard de oren van een paard pakte, toen dit paard niet luisterde. Sommige mensen gebruiken het dus schijnbaar als straf...
Misschien komt het daardoor?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:05

als je paard dat nou niet wil, waarom zou je het dan wel willen doen?
Is ongetwijfeld lastig met toileteren maar verder zie ik ook geen reden om aan de oren te zitten...

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:07

TS geeft niet aan dat ze eraan wil zitten, of begrijp ik het verkeerd?

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:07

mijn paard wilde dat ook niet.
alleen was dit alleen in de zomer

ze kreeg een allergische reactie op de warmte en mugjes

swinters , in de herfst ed had ze er geen last van.

ik zou t wel in d egaten houden.
vorige zomer had ze 2 enorm dikke oren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:12

Dit komt soms ineens tijdens het graasseizoen. Soms krijgen paarden die ineens op meer gras staan spierpijn in de nek van het gras aftrekken. Vaak zijn de klieren dan ook dikker. Verder zou ik even hulp vragen en in de oren kijken. Er zijn inderdaad ook vliegjes die de oren van binnen kapot maken en dat kan gaan ontsteken.

LaLaNicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:31

Het is soms nogal onhandig met het hoofdstel in doen want dan moet ik eerst bij zijn oren en dat vind ie al niet leuk maar daarna ook nog zijn pony goed doen en dan kan ik er heelvaak niet bij .
Laatst bijgewerkt door LaLaNicoleee op 09-06-11 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LaLaNicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:33

Sizzle schreef:
Dit komt soms ineens tijdens het graasseizoen. Soms krijgen paarden die ineens op meer gras staan spierpijn in de nek van het gras aftrekken. Vaak zijn de klieren dan ook dikker. Verder zou ik even hulp vragen en in de oren kijken. Er zijn inderdaad ook vliegjes die de oren van binnen kapot maken en dat kan gaan ontsteken.

Ik zal het even aan iemand vragen die er verstand van heeft ! En bedankt!!

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:15

Mijn ene paard maakt het allemaal niet uit, die vindt het heerlijk als ik aan zijn hoofd zit te tutten en wriemelen. Maar mn andere paard houdt er niet van als je aan z'n oren zit. Soms lukt het me wel om z'n oren te knippen en soms niet. Het is ook een stukje vertrouwen. Langzaam opbouwen. Als ik hem aan het poetsen ben kriebel ik hem ook altijd even in de buurt van zn oren en als hij dan relaxt blijf aait ik z'n oren even. Zolang hij niet in paniek raakt, ga ik steeds een stapje verder. Wordt hij onrustig dan weer een stapje terug. Vaak gaat het wat makkelijker na het rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:04

Dit is een probleem dat wel eens meer voorkomt, en is dus ook te behandelen/hertrainen door desensybiliseren, ieder paard kan dit leren om overal aangeraakt te worden.
dit is wel een probleem dat wel even tijd zal vergen, ik denk dan aan enkele weken training maximaal.
Doe dit liefst met behulp van een instructeur/trainer, die bv 1x/week bij je langskomt en ter plekke lesgeeft, jij kan dan heel de week het geleerde verder intrainen.

superrozsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:39

je zou het kunnen trainen om de oren wel aan te mogen raken, gewoon langzaam van de hals naar de oren toe, en dan belonen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:47

@ zodiacje

met het hoofdstel, halster, vliegennet omdoen?

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:01

Mijn verzorgponny had dit ook in het begin, gewoon lekker halster aandoen en rustig over haar oren wrijven :) Ondertussen vind ze het geweldig en mag ik eindeloos aan haar oren prutsen :D