Help: band opbouwen met jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Help: band opbouwen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 20:25

Misschien zijn er al 10.000 topics hierover gemaakt, mijn zoekmachine skipt ze :+

Ik ben gezegend. Werkelijk waar. Ik verzorg een haflingerjaarling, het is een hartstikke lief beest; hij staat op een geweldige pensionstal; hij heeft een enorm leuke eigenaresse èn ik kan veel van hem (gaan) leren. Alleen op één of andere manier weet ik niet wat met hem te doen, op wat voor manier ik de band op kan bouwen. Ik wil hem namelijk niet verpesten en maar wat aanklooien, ik wil juist een band opbouwen en lekker met hem bezig gaan. Hij durft nog niet alleen op pad, dan wordt hij erg onrustig en wil terug naar de andere paarden. De laatste tijd zie ik er soms wat tegen op naar hem toe te gaan en ik ben dan ook een tijdje niet geweest. Daar voel ik me e-norm schuldig over en heb daarover ook een mailtje naar de eigenaresse gestuurd. Nu wil ik écht graag naar hem toe gaan en ik wil me prettig bij hem voelen. Hoe werk ik eraan dat hij me leuk gaat vinden en dat ik hem leuk (blijf/ga) vinden?

Meer vragen komen vast nog terwijl dit topic loopt!

Hhilde

Re: Help: band opbouwen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:58

Niemand?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:47

Met een jaarling kan je nog niet zoveel doen. Ze kunnen zich niet lang concentreren dus langer dan 5 minuutjes poetsen en 1 keer in de week eens een voetje leren optillen kan je niet doen.
Wandelen kan je af en toe wel doen maar neem dan iemand anders mee die met een braaf paard meeloopt.

Ook kan je lekker in de wei een boekje gaan lezen en naar hem kijken... waarschijnlijk komt hij op een gegeven moment wel bij je snuffelen. En dan praat je wat en aai je wat, kijk hoe jullie reacties zijn op elkaar. Het lijkt heel weinig maar zo bouw je ook een band op. :j

Een jaarling moet vooral groeien, spelen met zijn vriendjes, slapen en eten. Je hoeft je dus helemaal niet schuldig te voelen als je niet zo vaak komt hoor! :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:12

[VP]->[OPG]

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:50

Gewoon een lekkere zachte borstel meenemen en een manenborstel. Af en toe lekker in zijn manen borstelen en zijn staart. Dan komen ze op een gegeven moment echt lekker veilig bij jou staan met de billen naar je toe terwijl ze grazen. Je hoeft nog niet op pad met een jaarling, dat is echt onzin. Maar als je toch wat wilt oefenen dan doe je af en toe een halster om en oefent gewoon wat kleine wandelstukjes in de wei, dat is meer dan zat en je paardje hoeft de (voor hem veilige) groep niet te verlaten. En neem af en toe een keer een oude boterham mee die je in stukjes aan hem geeft ofzo zodat hij naar je uit gaat kijken. Regelmatig komen heeft in zoverre een voordeel dat ze echt naar je uitgaan kijken en dat je een bekende van ze wordt. Ze hebben al gauw door dat je speciaal voor hen komt! En zeker niet elke keer met een halster aan komen lopen, gewoon ook lekker "gezellig" langskomen om ze gewoon even te kroelen zonder "verplichtingen" dat is minstens zo belangrijk dat ze naar je uitgaan kijken voor dat beetje extra aandacht.

01Tessa10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:17

als ik jou was zou ik inderdaad lekker bij hem in de wei zitten!
1x in de week even een voetje optillen, of lekker poetsten met een zachte borstel.
ik denk dat die vertrouwen dan echt wel komt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:32

Zoiets moet je niet op eigen houtje doen, das net als leren paardrijden, dit moet je samen met een instructeur/trainer doen.
Elke fout die jij hem aanleerd zal bij hem op zijn harde schijf geschreven blijven te staan, het is veel makkelijker de dingen ineens goed aan te leren dan ze nadien weer te moeten gaan corrigeren.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:36

borstelen, knuffelen, hem voeren, voetje pakken (rustig aan opbouwen), enz.
van lopen zonder de moeder moet die hier ook niet van hebben, daarom doe ik het ook niet :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:43

Er is een leuk HK topic waar je adviezen en ideeen kunt uitwisselen, pb maar bij interesse.

Verder is dat onrustig worden als je alleen op pad gaat heel herkenbaar, ieder paard wil het liefst bij de kudde zijn.
Persoonlijk vind ik het 'alleen naar buiten kunnen' erg belangrijk dus ik heb dat mijn jonkie meteen aangeleerd.
Mocht je advies nodig hebben (met wat dan ook) dan kun je pb'en ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:49

Rider01 schreef:
Er is een leuk HK topic waar je adviezen en ideeen kunt uitwisselen, pb maar bij interesse.

Verder is dat onrustig worden als je alleen op pad gaat heel herkenbaar, ieder paard wil het liefst bij de kudde zijn.
Persoonlijk vind ik het 'alleen naar buiten kunnen' erg belangrijk dus ik heb dat mijn jonkie meteen aangeleerd.
Mocht je advies nodig hebben (met wat dan ook) dan kun je pb'en ;)

wat betekend HK?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:05

Dat niet lekker kunnen wandelen met je baby is ook bij ons erg herkenbaar. We bleven uiteindelijk op eigen erf (was ook al heul spannend) en daar schopten we tegen kliko's, schoven we over grindpaden en liepen oneindig langs de blaffende hond en fladderende kippen.

Wat we daarnaast wel heel veel deden was spelen in de bak. Oranje bouwzeil in de bak neerleggen en eroverheen, paraplu's, vlaggetjes ophangen, met een grote fitnessbal spelen etc. daarbij maakte ik vooral gebruik van haar nieuwsgierigheid en kon ik met mijn enthousiasme belonen. Later heb ik de clickermethode geleerd en dat versterkte haar ondernemendheid nog meer.

Morgen hebben we bijv een spelletjesdag op stal waarbij we over een matras moeten lopen, een houten brug, onder een zeil door, over een hindernisje (20 cm) springen, zijwaarts over een balk etc. Mijn merrie is inmiddels 3 jaar en ik heb alle vertrouwen in morgen omdat we de afgelopen 2,5 jaar al zoveel gedaan hebben.

Toen ze vandaag kennis maakte met het matras, erover heen liep, ik klikte en op het moment dat ze het brokje wilde aanpakken "rende" ze alweer terug naar het matras want dat was wel zo interessant speelgoed.

Dus geloof me met een jaarling kun je al veel doen maar dan op ander gebied en houd het kort en interessant. Veel plezier!!!