Wij zitten met een touwtjes-drama
Mijn paard springt ièdere keer weg en raakt gestressed als hij over een touwtje moet stappen. Bij ons op stal laten ze de paarden in kudde naar hun stal lopen op het einde van de dag. Om zeker te zijn dat ze niet de verkeerde kant op lopen, hangen er dus touwtjes (van die fijne touwtjes in redelijk felle kleuren) op sommige punten. De paarden kennen dit heel goed en ze vormen geen enkel probleem.
Maar als ik over het erf loop met m'n paard maak ik uiteraard die touwtjes los; zelf rol ik ze altijd op en leg ze aan de kant, maar anderen laten ze liggen zodat je er ook gewoon over kan stappen. Maar dat laatste is helaas een no-go bij mijn paard. Hoe het komt weet ik niet, maar zolang ik weet schrikt hij elke keer als hij erover moet. Soms 'raakt' hij ze, maar soms blijven ze ook gewoon liggen en tòch springt hij iedere keer weg.
Bij ons in de buurt zijn veel van die stukken afgezet met touwtjes, aan de koeienweides ed, dus dat is wel een probleem want hij begint natuurlijk ook te blazen als hij ze ziet hangen of aan de kant liggen. Op zich geen wereldgroot drama, maar ik wil het opgelost krijgen. Andere paarden stappen wèl normaal over zo'n klein touwtje, dus het kàn wel.
Ik wil het goed aanpakken, dus ben op zoek naar tips hoe ik hem er aan kan laten wennen, zonder hem nog meer te stressen.
Wie oh wie?