Leren laarzen nat maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wilkje

Leren laarzen nat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:42

Vorige week hebben we met veel pijn en moeite rijlaarzen (MH) voor mijn dochter kunnen vinden (ze heeft dikke kuiten). De laarzen die ze nu heeft, kunnen met heel erg veel moeite dicht. De laatste 10 cm gaat ontzettend zwaar (en soms niet). In de winkel zeiden ze dat dit wel goed was. Ze schijnen nog best een stukje uit te lopen en anders zouden ze afzakken.

Ze heeft ze al een aantal ochtenden aangetrokken en er dan een aantal uren mee gelopen. Ze zegt dat het geen pijn doet. Echter, als ze ze 's avonds aan moet doen, lukt het laatste stukje niet.

Iemand zei dat je de laarzen nat moet maken en dan aan moet trekken. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik dan de hele laars nat maken of alleen de bovenste rand?

Ik ben benieuwd!

_Jessie

Re: Leren laarzen nat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:45

Ik zou niet mijn laars volledig onderdompelen in het water.
Welke laarzen van MH zijn het?

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:31

Wat ik ook wel heb horen zeggen, is de laars vullen met natte kranten. Is denk ik een beetje het zelfde idee als nat maken. :)

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:35

Het gaat om de Mountain Horse High Rider Wide. Ik denk zelf dat natte kranten niet zoveel zin hebben. De onderkant zit gewoon goed. Ze heeft ook absoluut geen last van blaren. Het gaat enkel om de bovenste 10 cm.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:36

Als ze iets nat zijn & je ze dan aantrekt vormen ze wat meer naar je been.
's Avonds zijn je benen ook iets dikker(vocht vasthouden) dus daarom zal ie waarschijnlijk dan moeilijker dicht gaan :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:39

maar daar zit toch elastiek in achter? Natte kranten heb je kant van afgeven aan de binnenkant van je laars denk ik lijkt me ook niet fijn.
poeh wel een goede, kan de schoenmaker het niet rekken? Dat gebeurd ook vaak

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:42

Laarzen met elastiek kun je niet rekken. Je kan hopen dat het elastiek wat uitrekt, maar als het echt om 10cm gaat, ben ik bang dat de laarzen toch te krap zijn aangemeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:48

nja die mh laarze lopen echt wel uit hoor.
als je er gewoon een paar keer goed mee gaat rijden lukt het wel.

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:08

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ze zijn bovenaan ook geen 10 te klein hoor! Het laatste stukje rits gaat bijna niet dicht. In de winkel gingen ze dicht. Wel heel moeilijk, maar het ging. Ik twijfelde toen heel erg, maar de verkoopster zei dat ze echt nog gingen rekken. Daar gaan we dan maar gewoon op hopen.

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:11

Ik denk dat ze nog wel zullen gaan rekken. Het scheelt ook als ze wat dunnere sokken aan doet. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Ariats. Vooral savond idd. Dan deed ik dunnere sokken aan, of trok ze minder hoog op, of een dunnere rijbroek wil ook wel helpen.

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:12

Je kan er ook een spie in laten zetten bij de schoenmaker!

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:50

1978 schreef:
Je kan er ook een spie in laten zetten bij de schoenmaker!

Misschien een hele domme vraag, maar wat is een spie?

Mocht het inderdaad toch niet lekker gaan passen, dan wilde ik ook eventjes langs de schoenmaker.

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:51

Geen domme vraag hoor!

Maar de schoenmaker kan aan de bovenkant een stukje leer in de vorm van een driehoek zetten! Zo wordt de laars aan de bovenkant net een stukje wijder!

Succes!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:59

tja ik spreek uit ervaring (ook dikke kuiten) ten eerste altijd aan het einde van de dag laarzen aanmeten want dan zijn je benen dikker en heel eerlijk ik vind dat de ruitersportzaak slecht advies heeft gegeven. Laarzen lopen boven aan de schacht echt niet meer uit. Dus terug naar de zaak en passende laarzen meenemen. Volgens mij (niet zeker) heb je 10 dagen wettelijk de tijd om dit te regelen.

Wat betreft dat nat maken dat is een trucje uit het leger dan doe je je laarzen aan als het heel warm is slang erin en wat water erin. Als je ze dan aanhoud tot ze droog zijn (vandaar het warme weer) zitten ze als voor jouw voeten gemaakt. Het gaat dus om de voet niet de schacht. Ja ik heb dat een keer gedaan en die laarzen zijn 4 jaar meegegaan ik heb ze iedere dag aangehad en meerdere paarden gereden per dag.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:00

Heb zelf geen leren laarzen heb dus niet zoveel verstand maar kan de schoenmaker de laars niet oprekken?

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:18

Ik hoop stiekem toch nog dat het elastiek nog iets gaat rekken. Anders ga ik er in ieder geval even mee langs de schoenmaker.

De dag van aankoop was het behoorlijk warm om 13.00 uur. De verkoopster kon de laarzen toen, met moeite dicht krijgen. Zij vond echter dat het beter zo was dan dat ze te wijd waren. Onze dochter heeft er daar toen een uur mee rondgelopen en zei dat ze geen pijn deden bovenaan. Vandaar dat we de laarzen meegenomen hebben.

Vanochtend kreeg ik ook nog een tip van iemand om een veter door het oogje van de rits te doen. Zo kun je net wat meer kracht zetten. Vanmiddag gaat ze rijden, misschien moeten we dat dan even proberen.

En verder........... ze heeft een lang weekend, dus ze moet maar iedere ochtend de laarzen (aan laten) doen en er lekker mee gaan lopen. Zoals al eerder gezegd zit de schoen en de schacht prima, het is enkel het allerlaatste stukje van de rits.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:30

Dat met de veter klopt maar ook weer uit ervaring er kon na 3 maanden een nieuwe rits in. En ik heb geen kinderen maar ik ben wel zelf kind geweest ..... tuurlijk zegt je dochter dat het geen pijn doet want zij wil graag rijlaarzen.

Nog een ervaring: intensief rijden met krappe rijlaarzen resulteerd in kramp in je kuit en dat is onbeschrijflijk.

succes met de laarzen

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:35

Hier ook een met dikke kuiten en MH, ik heb ze wel in een bak water gelegd, hielp super :D
Zou dat in jouw geval toch even proberen

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:42

Rider01 schreef:
Hier ook een met dikke kuiten en MH, ik heb ze wel in een bak water gelegd, hielp super :D
Zou dat in jouw geval toch even proberen

Ging de bovenkant daar van oprekken? Hoelang heb je de laarzen in het water gehad. Toch niet heel lang neem ik aan.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:45

Bij mij is vooral het bovenste stukje van de laars lekker opgerekt (en zachter geworden)
Zijn maar een paar minuten in het water geweest, puur om het 'goed nat' te laten worden.
Toen heb ik ze gewoon laten drogen en daarna ingevet :)

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 14:48

Rider01 schreef:
Bij mij is vooral het bovenste stukje van de laars lekker opgerekt (en zachter geworden)
Zijn maar een paar minuten in het water geweest, puur om het 'goed nat' te laten worden.
Toen heb ik ze gewoon laten drogen en daarna ingevet :)

Heb je ze ook nat aangetrokken? Wel een opsteker trouwens dat het bij jou bij het bovenste stukje gelukt is. Kan haast niet wachten!

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:25

Ik kreeg eerst ook mijn leren chaps met heel veel moeite dicht. Maar naar ze 1 á 2maanden te hebben ingelopen zijn ze wat 'uitgerekt' en kom ik er zonder problemen in.
Nat maken lijkt me niet zo'n goed idee. Mijn ervaring is dat het leer er alleen maar lelijker op wordt...

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:30

Waarom nat maken? Wat heeft dat voor een nut dan? Worden ze dan wijder?:S

Ik heb te wijde kuiten in mijn laarzen, maar dat maakt me niet uit. Heb ze 2e hands, anders waren ze zo duur. En ik vind het heerlijk dat ze 2e hands zijn, want de gebruikssporen zijn aanwezig maar dat maakt me niet uit en kan er lekker mee in plassen stampen. Maar geen ervaring dus met te krappe laarzen, geen idee wat dat nat maken dan ook inhoudt.

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:11

Ik heb weleens begrepen dat je leren(schoenen/laarzen) kan opvullen met natte kranten, zodat het een beetje uitrekt.

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:25

ik heb toevallig net ook nieuwe leren rijlaarzen gekocht, en zij zeiden ook tegen mij dat je ze even ondersteboven in warm water kan doen en dan ook je rijbroek en sokken, met gewoon alles aan dus, en dan aantrekken, door het warme water vormen ze dan wat meer naar je been. wel beetje vies maar ze zeggen dat het werkt :j