Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Het is ook handig om hier vast mee te beginnen voordat je je paard afrekent, zul je zien dat je anders net als ik wordt geconfronteerd met entingen die niet op orde zijn, rare dingen in z'n gebit en dat soort gedoe. ikke schreef:Ik hanteer als vuistregel dat je 500 euri's per maand opzij moet kunnen zetten, om een paard netjes te kunnen betalen.
Het gaat er dan niet om dat een paard je elke maand 500 euri's kost, maar dat je je paard nog steeds kunt betalen wanneer de TV het opgeeft, de wasmachine een waterballet veroorzaakt en de motor van je auto in de soep draait. Kortom, ik neem in dat bedrag ruimte mee om je buffers op peil te houden die je nodig hebt om gewoon je dagelijkse (onverwachte) kosten van het leven te kunnen blijven betalen, ook wanneer de boel op een hoop loopt.
Wanneer je dergelijke buffers netjes op peil hebt, dan maakt het niet uit wat een koliekoperatie kost. Die buffer is op dat moment beschikbaar; aan jou om te bepalen of de operatie zinvol is (80% van de paarden overleeft een koliekoperatie niet eens!!).
Angela schreef:ikke schreef:Ik hanteer als vuistregel dat je 500 euri's per maand opzij moet kunnen zetten, om een paard netjes te kunnen betalen.
Het gaat er dan niet om dat een paard je elke maand 500 euri's kost, maar dat je je paard nog steeds kunt betalen wanneer de TV het opgeeft, de wasmachine een waterballet veroorzaakt en de motor van je auto in de soep draait. Kortom, ik neem in dat bedrag ruimte mee om je buffers op peil te houden die je nodig hebt om gewoon je dagelijkse (onverwachte) kosten van het leven te kunnen blijven betalen, ook wanneer de boel op een hoop loopt.
Wanneer je dergelijke buffers netjes op peil hebt, dan maakt het niet uit wat een koliekoperatie kost. Die buffer is op dat moment beschikbaar; aan jou om te bepalen of de operatie zinvol is (80% van de paarden overleeft een koliekoperatie niet eens!!).
En die 500 is ook weer heel afhankelijk van waar je paarden staan. Is dat een dure pensionstal, een boer, of aan huis? Paarden aan huis zijn na de grote aanschaf voor omheining, bak, stal enz. veel goedkoper maandelijks (als ze gezond blijven), dan wanneer je al 360 euro (of nog meer) kwijt bent voor de stalling.
En dan heb ik nog geen auto, wasmachine, droger, vaatwasser, en andere dingen die veel geld kosten... 
ikke schreef:[Ik zeg toch ook dat het een VUISTREGEL is! oftewel een richtprijs en ja de feitelijke kosten zijn volledig afhankelijk van de lokatie. maar er is ook meer in het leven dan dat paard. Handig om dat even mee te nemen in je overwegingen......
ikke schreef:sarah_12345 schreef:De kosten van een DA zijn altijd afhankelijk van meerdere factoren. Het handigst zou zijn als je het paard in kwestie gewoon verzekerd.
Vaak kan je wel kostenramingen opvragen, maar ze zullen nooit een precies bedrag kunnen noemen..
Hoezo? Wat is er zo zinvol aan verzekeren?
Yessy schreef:Is het mogelijk je paard zonder eigen risico te verzekeren voor alles? En als het mogelijk is: wat gaat het kosten? Je kunt je paard wel tot max 2000 euro verzekeren maar dan mag je alsnog bijbetalen als het fout gaat, dus je moet dan rond de 5000 gaan zitten. Ik ben bang dat als je op die manier gaat verzekeren, je per jaar zo'n beetje de waarde van je paard aan verzekeringen betaalt...
Goedkoop (of goedkoper als niet verzekeren) wordt het waarschijnlijk niet, maar het geeft wel zekerheid over je maandelijkse kosten. ikke schreef:sarah_12345 schreef:De kosten van een DA zijn altijd afhankelijk van meerdere factoren. Het handigst zou zijn als je het paard in kwestie gewoon verzekerd.
Vaak kan je wel kostenramingen opvragen, maar ze zullen nooit een precies bedrag kunnen noemen..
Hoezo? Wat is er zo zinvol aan verzekeren?

Yessy schreef:Is het mogelijk je paard zonder eigen risico te verzekeren voor alles? En als het mogelijk is: wat gaat het kosten? Je kunt je paard wel tot max 2000 euro verzekeren maar dan mag je alsnog bijbetalen als het fout gaat, dus je moet dan rond de 5000 gaan zitten. Ik ben bang dat als je op die manier gaat verzekeren, je per jaar zo'n beetje de waarde van je paard aan verzekeringen betaalt...
Anoniem schreef:Yessy schreef:Is het mogelijk je paard zonder eigen risico te verzekeren voor alles? En als het mogelijk is: wat gaat het kosten? Je kunt je paard wel tot max 2000 euro verzekeren maar dan mag je alsnog bijbetalen als het fout gaat, dus je moet dan rond de 5000 gaan zitten. Ik ben bang dat als je op die manier gaat verzekeren, je per jaar zo'n beetje de waarde van je paard aan verzekeringen betaalt...
9 vd 10 dingen worden niet gedekt door een verzekering.. Osteopatie, fysiotherapie en alle andere "alternatieve" geneeskunde word bijna nooit vergoed. Terwijl ik zelf daar juist gebruik van maak. Meer als van een normale DA.
En dan nog word er als je paard verzekerd is maar de helft van operatie's enz. terug betaald vaak. Dus ik denk dat verzekeren zinloos is. En je beter zelf wat geld kan sparen.
Angela schreef:ikke schreef:Hoezo? Wat is er zo zinvol aan verzekeren?
door te verzekeren ben je zekerder van je maandelijkse lasten. Het betekend niet dat je goedkoper uit bent in totaal, maar je weet wel wat je maandelijks kwijt bent aan de ziektekosten (mits je ALLES verzekerd, zonder eigen risico)
sarah_12345 schreef:ikke schreef:Hoezo? Wat is er zo zinvol aan verzekeren?
Angela heeft er al reactie op gegeven. Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij ons. Wij zijn ook elke maand rond de 120 euro kwijt aan in principe niets. En wij zijn aan het eind van het jaar dus ook 1200 euro lichter maar wel blij dat we gezond zijn
Je kan de verzekering zo gek maken als je zelf wilt dacht ik.
En zonder eigen risico, dat is waarschijnlijk erg duur. Het ligt er aan wat voor paard je hebt, en wat je doel ermee is.
Edit: Zie dat het al gemeld word
sarah_12345 schreef:Anoniem schreef:
9 vd 10 dingen worden niet gedekt door een verzekering.. Osteopatie, fysiotherapie en alle andere "alternatieve" geneeskunde word bijna nooit vergoed. Terwijl ik zelf daar juist gebruik van maak. Meer als van een normale DA.
En dan nog word er als je paard verzekerd is maar de helft van operatie's enz. terug betaald vaak. Dus ik denk dat verzekeren zinloos is. En je beter zelf wat geld kan sparen.
Als je dat heel fanatiek en structureel doet is dat natuurlijk ook de mooiste optie. Alleen vaak gaat dat potje dan toch ineens op aan andere dingen. En een operatie van 2000 euro die voor de helft vergoed word vind ik toch nog een mooi bedrag wat je dan terugkrijgt hoor