Welke wielsporen toegestaan op KNHS wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Welke wielsporen toegestaan op KNHS wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:38

Hallo bokkers,

Zelf rij ik normaal altijd in de training zonder sporen!!
Mijn paardje mist gewoon nog wat kracht om die impuls op wedstrijd te krijgen. (in de draf)
dit zijn we een trainen door veel (schijn) overgangen te maken, maar het heeft gewn tijd nodig, like 1 jaar of zo.

Echter doe ik op wedstrijd een spoortje om, om net even die 6 minuten de draf voorwaarts te houden.
voor de stap en galop heb ik hem niet nodig, krijg regelmatig een 7 of een 8 voor.. Maar helaas is de draf de hoofdgang in de proef, en mist hij die kracht gewoon.
Ik heb nu een aantal keren een normaal spoortje gebruikt, maar het boeit hem niet zoveel.
Nu kreeg ik van een jury als "advies" om op wedstrijd dan een wielspoor te gebruiken.

Echter vraag ik me af welke toegestaan is.

Ik wil dan onderstaande gaan proberen, kijken of dit wat verschil uitmaakt.
Zo niet dan ga ik gewn terug op het normale spoortje, of myb eens proberen zonder sporen op wedstrijd.

Schultheisspoor rvs 30 mm
Afbeelding

kimmysan

Re: Welke wielsporen toegestaan op KNHS wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:43

Een spoor is niet bedoeld om je paard voorwaarts te houden, maar om je hulpen te verfijnen.
Als een jury dit niet eens snapt.. Waar gaat het toch heen met de dressuur..

Maargoed, begrijp ik dat het wieltje 3 cm is van die spoor? Ik heb mijn sporen niet thuis, maar ik heb ongeveer twee denk ik zo. Het is in de reglementen van de knhs te vinden met wat voor sporen je mag rijden.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:43

Buitenom het wel/niet nut hebben of de meningen erover:

Bij de paarden is dit toegestaan, bij de pony's niet

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:46

kimmysan schreef:
Een spoor is niet bedoeld om je paard voorwaarts te houden, maar om je hulpen te verfijnen.
Als een jury dit niet eens snapt.. Waar gaat het toch heen met de dressuur..

Ik verfijn mijn voorwaartste hulp met een spoor ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 14:00

owky bedankt voor de reactie!!

@ kimmysan, je hebt gelijk maar mijn voorwaartse kuit hulp komt in de draf niet helemaal door, mede door dat hij wat flegmatiek is, en liever lui dan moe..
Daarom dan deze spoor..
Precies wat S__L zegt!

bedankt Telstar2000 nu weet ik genoeg, ik rij bij de paarden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:46

als je thuis rijdt zonder sporen, waarom moet je dan gelijk grove wielen om?/
kan je niet beter beginnen met een gewoon spoortje of een gladwiel??

flegmatiek, ik weet er alles van..
weet wel dat met heel veel trainen, goed les en voroal consequent zijn op reacties op jou hulpen dat je al een heel eind verder komt..
ik heb 1,5 jaar lopen tobben en mijn paard wordt steeds ietsjes vlotter..

in de B zou ik niet met een grof wiel gaan rijden.. dan kom je jezelf echt tegen wanneer je moeilijkere oefeningen moet gaan doen..

geef je paard voor je proef eens 4 dextro snoepjes (druivensuiker) en neem er zelf ook 2 ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 08:53

oh die dextro is idd wat, ik ga dat wel eens proberen ;)

ik rij al met een gewoon spoortje (op wedstrijd) maar dat wordt niet veel beter van, en een gladde wiel heb ik ook geprobeerd maar daar geeft die echt niks om!!

een jury van mijn afgelopen weekend zei dat ik dat eens kon proberen.
Heb gister er mee gereden om te proberen, niet dat ik zondag op wedstrijd kom en hij er helemaal gek van is..
Maar hij reageerde zeer fijn, ik hoefde niet echt aan hem te komen er mee, maar goed, thuis is die beter aan het been dan op wedstrijd

Wij zijn hem actiever aan het maken, aan het been.. en opzich gaat het steeds beter.. maar het heeft natuurlijk tijd nodig, gewoon omdat hij die kracht nog mist om lang door te lopen..
Maar ik wil het spoortje gebruiken om op wedstrijd toch even die 6 min echt door te laten lopen.

Ik heb sinds een maand of 3/4 een nieuwe instructeur.. die is daar direct mee begonnen, actief aan het been maken.. Die vorige deed dat nooit, dus heb er zelf nooit echt aan gedacht..

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:59

Het is toegestaan en ik zou het ook gewoon doen, als je hem dan er net wat fijner aan hebt is het toch prima? Ik startte in de B ook met wielsporen met een grof wiel, nu rijd ik er trouwens nog steeds mee (Z2)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:33

Dit kun je zelf gemakkelijk opzoeken in de reglementen.
En daarom plaats ik hier een slotje, zie voor meer informatie KNHS en Bokt Wedstrijdregels