Bodyprotector tijdens inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen bodyprotector?

Wel
58 (76%)
Niet
18 (23%)

Totaal aantal stemmen: 76

Rosborstel

Bodyprotector tijdens inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:40

Hee bokkers,
Ik zit een beetje in een dubio. Mijn paardje is 3 jaartjes, heeft vandaag voor de 1e keer het zadel om gehad tijdens longeren en over een poosje ga ik er voor de eerste keer op. Ik heb haar al een jaar, sinds ik haar heb is ze ook uit de opfok (ze staat bij andere paarden de hele dag in de wei, maar 's nachts wel in haar stal). We zijn het afgelopen jaar vooral bezig geweest met elkaar leren kennen.

Nu ken ik haar inmiddels redelijk goed. Ze is rustig en lief in de omgang, wel een echt dametje en af en toe tijdens het longeren kan heeft ze even 'haar ren-momentje' maar op de stem is ze makkelijk terug te krijgen. Afijn, vandaag 1e keer met zadeltje (en beugels), geen kick gegeven en ze reageert er gewoon niet op. Ideaal paardje dus!

Maar nu komt mijn vraag: straks met inrijden, zal ik dan wel of geen bodyprotector gebruiken?
Ik heb nog nooit een paard zelf vanaf het begin ingereden (dit gaat natuurlijk wel onder goede begeleiding gebeuren!)

Mijn voor's:
- extra bescherming
- extra veiligheid

Mijn tegen's:
- beperkte bewegingsmogelijkheid
- je kunt nog altijd een been of arm etc. breken
- prijskaartje (ik heb er nog geen en ze zijn niet bepaald goedkoop)

Cap ga ik natuurlijk wel gebruiken :) Maar over de bodyprotector heb ik zo mijn twijfels..
Vandaar jullie mening, brand maar los ;)!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:41

Beter te vaak dan een keer te weinig, toch. Met inrijden zou ik er dus zeker eentje aan doen. Daarna kun je hem altijd nog verkopen mocht je hem niet meer gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:42

Ja ik zou het zeker doen!
Ik heb dit jaar ook mijn jonge pony ingereden en heb een Bp aangetrokken voor de veiligeheid. Als je bp goed past kan je je net zo goed bewegen als zonder.

pietaaa

ik zou het persoonlijk wel doen is net wat veiliger kun je niet van iemand lenen

Chachi

Ik vind een body protector wel handiger, ging een keer met de eigenaar helpen mijn verzorgpony inrijden.
en die maakte onverwachts een hoog sprongetje... hop, en toen lag ik ernaast :D
Toen paar dagen later flink last van spierpijn :=
dus ik ben wel voor de bodyprotector

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:43

Mocht je de keuze maken om er een te nemen, raad ik je wel aan om hiervoor al een aantal keer met de bodyprotector te rijden, misschien op paard van stalgenoot oid? Zodra hij zich vormt naar je lichaam vind ik dat hij weinig beperkt in je beweging.

Verder ja, ik weet het niet, ikzelf zou wel voor de bodyprotector gaan.

Anoniem

Een BP kan je ook prima tweedehands kopen, al vanaf 20-25 euro, dus de prijs hoeft je niet tegen te houden :)
Beperkte bewegingsvrijheid is eigenlijk nauwelijks sprake van met de moderne protectors (met blokjes). Die van mij kan ik alle kanten op dubbelvouwen, super-flexibel :)

Ik rijd zelf altijd met BP, ondanks dat mijn pony zo ongeveer de makste ooit is, je kan ook een keer samen vallen daar heb ik hem voor aan :j

Loes000

voor de eerste keer erop gaan: JA, omdoen, leen hem even van iemand (als dat kan/mag natuurlijk)
ik raad het verder niet aan, je hebt idd minder bewegingsvrijheid en verder is de kans op inwendige beschadigingen om ze maar even zo te noemen, groter omdat je juist de bewegingsvrijheid niet hebt die je zonder wel hebt.
daarmee bedoel ik:
als je valt, kun je veel slechter terecht komen en daardoor juist wat krijgen.
als je er voor de eerste keer op zit doe je vaak toch niet meer dan alleen zitten, bij ons altans niet, en dan vind ik het wel slimmer; omdat je dan niet hoeft te bewegen.

wil je nog meer weten, PB staat open;)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:45

ik zou ook een bp aandoen, stel je valt hard, dan beschermt het toch je belangrijkste organen.
Ik heb er zelf al heel veel geluk van gehad, ik viel een keer heel hard, was zelfs even bewusteloos, maar had verder niks, door de bp.

Ik zou het doen dus. ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:46

Ja zou ik zeker wel doen, ikzelf rij altijd met een bodyprotector en voel me er veel veiliger door.
Als je een goede koopt ben je zeker niet belemmerd in je bewegingsvrijheid hoor, ik vind het juist lekker zitten! Ik heb dus ook wel een goede, en ja voor die kwaliteit betaal je. Maar een bodyprotector is goedkoper dan een rolstoel, en een arm of een been breken lijkt me een stuk minder erg dan je rug ofzo dus ja het is maar wat je belangrijk vind.
En die bodyprotector hoef je natuurlijk niet te dragen met inrijden en daarna in een hoek gooien, gewoon lekker blijven dragen dan heb je er een heleboel plezier van!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:46

Blijheid schreef:
Een BP kan je ook prima tweedehands kopen, al vanaf 20-25 euro, dus de prijs hoeft je niet tegen te houden :)
Beperkte bewegingsvrijheid is eigenlijk nauwelijks sprake van met de moderne protectors (met blokjes). Die van mij kan ik alle kanten op dubbelvouwen, super-flexibel :)

Ik rijd zelf altijd met BP, ondanks dat mijn pony zo ongeveer de makste ooit is, je kan ook een keer samen vallen daar heb ik hem voor aan :j

Die van mij is ook met blokjes, voel je niet heel veel van! En mijn paard is ook zo mak als wat, maar ja, stel je valt heel hard en ongelukkig dan ben je blij dat je hem aan hebt.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:47

En voor de mensen die 'Niet' aangeklikt hebben :)?
Graag reacties ;)

Rosborstel

Re: Bodyprotector tijdens inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:50

Maar waar ik een beetje in dubio mee zit, je kunt altijd vallen ;)
Een cap ben ik sowieso voor (laatst was er weer een tragisch ongeval van een 14 jarig meisje..)
Alleen die bodyprotector..
Van de fiets kun je ook hard vallen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:52

Ik doe het nooit met zadelmak maken, juist met jonge paarden moet je soepel kunnen bewegen, en ik voel me dus echt niet vrij met zo'n ding om m'n lijf...
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 07-06-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:52

Jeroennn schreef:
Een cap ben ik sowieso voor (laatst was er weer een tragisch ongeval van een 14 jarig meisje..)

en daarom dragen sommige mensen ook een fietshelm en kniebeschermers enzo.
er kan altijd wat gebeuren, maar omdat fietsen zo alledaags is wordt daar minder aandacht aan besteed.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:55

Loes000 schreef:
ik raad het verder niet aan, je hebt idd minder bewegingsvrijheid en verder is de kans op inwendige beschadigingen om ze maar even zo te noemen, groter omdat je juist de bewegingsvrijheid niet hebt die je zonder wel hebt.

Het argument van beperkte bewegingsvrijheid gaat sinds de komst van de hit air vesten ook al niet meer op. Die zijn vergelijkbaar met bodywarmers. Van de prijs sla je echter stijl achterover.

Ik heb hier ook een 3 jarige staan (zelf gefokt) en zij wordt ingereden als ze 5 is, maar ik ga niet op een groen paard zitten zonder degelijke bescherming. De kans dat je een smak maakt is toch groter dan bij een paard wat goed doorgereden is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:56

Zeker doen!! Al beschermt ie je maar voor één val, dan is het het geld al waard geweest.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:56

Better safe than sorry, denk ik dan? Ik heb er wel een liggen, dus grijp er makkelijker naar (dan bv. voor grondwerken met jonge paardjes die nog niet in de hand zijn).
Ik heb wel een bp met zo twee platen, een voor, een achter, oud modelletje denk ik :) En die beperkt me soms. Maar heb al nieuwe modellen gezien die me veel soepeler lijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:37

Jeroennn schreef:

Absoluut waar :j
Alleen als je zelf valt, of van de fiets valt heb je niet de onvoorspelbare factor 'paard'. Je fiets springt niet opzij, je fiets struikelt niet, en bij vallen tijdens het lopen heb je toch een stuk minder hoogte en snelheid.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:08

Ik heb ook een bodyprotector aangeschaft toen ik mijn 3-jarige ging inrijden. Mijn vader werd al zenuwachtig bij de gedachte dat ik hem zelf ging inrijden, dus hij was al een stuk geruster als ik een bodyprotector om zou hebben :)) Bij 2 van de 3 valpartijen ben ik dat ding érg dankbaar geweest! En nu hij begint met puberen is het ook geen overbodige luxe...

En de beperkte bewegingsvrijheid valt echt reuze mee. Zolang de bodyprotector maar goed past, want dan zit het als een bodywarmer :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:02

ik zou het zeker doen ;-)
Ik zou er ook eerst effe mee rijden en daarna zul je vast niet meer door hebben dat je hem aan hebt en als je de juiste maat koopt heb je voldoende vrijheid :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:24

Ik zou het ook doen :j Ik zou het mij niet wlillen voorhebben om te vallen, iets erg te breken met alle gevolgen vandien..
Ik heb de mijne 60 euro gekost, best is gewoon om 1 per 1 te passen

Ik zelf rij sinds 1 maand dravertje van 5jaar, super braaf in omgang en ook tijdens het rijden. Echter is Mr in een testfase/puber. De eerste x is hij uit protest ( wou niet op been reageren dus uiteindelijk zweep moeten er bijnemen) gans recht staan. Erna heeft Mr nooit meer een kick gegeven, :)

Toch draag ik tijdens het rijden (ik rij altijd in het bos, hij is braaf maar soms onzeker en lichtjes nerveus) altijd een toc én bodyprotector. Het geeft mij een gevoel van veiligheid waardoor ik relax op mijn paardje kan zitten, daarmee help ik mijn paard want hij heeft een zelfzekere en consequente ruiter nodig, zeker op deze leeftijd :)

Heb super paardje onder mijn kont maar ik blijf veiligheid verkiezen en ben niet van plan om snel mijn bodyprotector uit te doen. Ookal wordt ik soms raar bekeken zo van 'amai die heeft geen vertrouwen in haar paard :s'; kan mij absoluut niet schelen, ik wil niet gestressd op mijn paard zitten en wil zeker geen onveilig gevoel :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:26

Wat ik het grootste nadeel vind van bodyprotector, je kunt er niet mee door rollen, en daarom zeg ik voor springen wel maar dressuur persoonlijk niet.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:36

Ik rijd ook in met bp, het went echt heel snel. Ik heb een gewone, niet eens met blokjes en zelfs daar heb ik geen last van. En ik heb echt het idee dat je zachter valt. Natuurlijk kan je nog een arm of een been breken, maar je rug en je buik zijn beschermd.
Mijn eigen paard is nu 5 en eerlijk gezegd doe ik hem bij haar nooit meer aan... Eigenlijk niet goed natuurlijk. Blijft een jong paard.

Ik heb trouwens een hele dure bp, want dat was de enige die echt lekker zat. Geen spijt van!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:28

Ik heb niet aangeklikt. Ik heb eigenlijk niets met die dingen. Heb er trouwens ook nooit bij stil gestaan om er een te kopen nu ze ingereden is. Moet wel zeggen heb er de eerste 1 keer opzitten en 1x keer stappen niet zelf opgezeten. De rest wel veel zelf tot dat ik eraf viel maar goed. Tja het is moeilijk te zeggen als jij er jezelf fijner bij voelt zou ik zeggen gewoon doen. Maar tja je moet dan maar net "goed" vallen. Het is natuurlijk van belang dat zo'n ding goed past dus of het tweedehands aanschaffen slim is weet ik niet.
Als je hem laat aanmeten dan zal die waarschijnlijk wel goed beschermen en zul je er niet veel last van hebben als die niet goed zit zal die je wel beperken in je beweging. Wel zou ik zoiets hebben als je er dan van plan bent om er een aan te schaffen doe het dan gelijk goed. En ga dan voor een wat betere uitvoering en neem een nieuwe ik weet niet in hoever die dingen kunnen beschadigen door een val en of de werking dan minder is of iets.