Hoe afstraffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maurent

Hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:55

Hallo allemaal,
sinds een weekje verzorg ik een (bijna) 2 jarige Shetlander ruin.
Hij staakte veel en had nergens zin in, ik ging veel met hem wandelen en liet hem vaak grazen.(we kregen een band) Als hij ging staken gaf ik een ruk aan het halstertouw daardoor loopt hij nu vaak wel door. Nu draaft hij netjes achter me aan als ik een wortel in m'n had heb alleen nu komt het probleem: Hij kwam een klein stukje omhoog ik schrok me dood en schreeuwde hij kwam gelijk weer naar de grond. Toen gingen we naar de buitenbak daar reed nog een andere pony dus ik liet hem alleen rollen nu gingen de paarden van het land ophol omdat er een mini-shet onder de omheining ging. Nu wou de shetlander meerennen dus gin ophol maar in trok aan het touw want wou nie dat het meisje de ree ook ophol ging. Toen werd hij boos en kwam helemaal omhoog en ging daarna bokken ik schrok me dood! Ik ging gelijk uit de bak en toen ging ik hem maar poetsen daarna bracht ik hem terug naar de wei. Ik doe helemaal geen rare dingen met hem want hij is nog maa 2 is poetsen draven stappen en halthouden te veel gevraagt? ook is hij druk bij de poetsplek hij draai vaak en houd Ze hoofd niet omhoog maar omlaag geen probleem maar hij raakt steeds verstikt in het halstertouw waardoor hij helemaal in panike raakt. Iemand een oplossing om het handmak te krijgen? (we zijn nh aan het oefenen)
Ik hoop dat ik tips krijg van mensen verstand ervan hebben, kan ik hem zo goed mogelijk opvoeden. tips met wacht een jaar kan niet want hij is niet van mij en anders gaat de eigenaar opzoek naar iemand anders en ik zou graag willen dat het een super Makke aardige pony word

(Sorry voor de rare taal en de spelfouten, op me iPod gaat het niet zo makkelijk)
Groetjes Vincent

MarkusHaifa1

Re: Hoe afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:57

Is hij ruin of hengst?

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:58

Ruin

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:01

Ah,euh...misschien heeft hij niet genoeg beweging? En zo niet...je moet wel onthouden dat hij nog maar 2 is!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:02

Neem dan even contact op met iemand in jou buurt die daar wel verstand van heeft. Vanachter de computer kan je niet zeggen hoe je een paard moet opvoeden, je moet inspelen op situaties.

Succes!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:02

MarkusHaifa1 schreef:
Ah,euh...misschien heeft hij niet genoeg beweging? En zo niet...je moet wel onthouden dat hij nog maar 2 is!

Wat een onzin. Steigeren mag hij niet als hij met iemand meeloopt. En als het paard gewoon buiten staat heeft het genoeg tijd om te bewegen. Ik neem aan dat dit paard buiten komt.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:03

En wat doe je precies aan nh?
Zou zeggen ga eens opzoek naar iemand die je kan helpen met de pony.
Gewoon een volwassen iemand van stal die je wat tips kan geven en er ook bij is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:03

Ik denk dat je gewoon allemaal een beetje te veel wilt. Wandelen, grazen, poetsen, in de bak laten rollen...
Je moet je voorstellen dat je vzpony nog maar een klein kindje is. Hij kan zich nog niet zo lang concentreren. Hoewel het5 niet leuk is, zou ik toch aanraden om er wat minder mee te gaan doen. Iedere dag vijf minuutjes poetsen en een kwartiertje wandelen is eigenlijk meer dan voldoende voor zo'n jonkie.
Wat niet wegneemt dat hij zich absoluut niet zo mag gedragen! Heb je begeleiding, een volwassene bv die je hier mee kan helpen?

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:06

silfie35 schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

Wat een onzin. Steigeren mag hij niet als hij met iemand meeloopt. En als het paard gewoon buiten staat heeft het genoeg tijd om te bewegen. Ik neem aan dat dit paard buiten komt.

Nou nou, kalm aan! Hij kan ook gewoon geschrokken zijn van al die paarden die op hol sloegen?! Lijkt me redelijk logisch hoor.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:16

Je zegt het zelf al, maar ik hoop dat ik het goed heb begrepen. Het is inderdaad lastig te lezen...

Al is hij 2 weken oud, hij hoort niet tegen jou op te springen!
Met 2 jaar mag hij best al naast lopen, halthouden en gepoetst worden maar ga hier niet te lang mee bezig. Het is best veel voor een jonkie, dus houd het bij maximaal een kwartiertje, daarna weer lekker vrij. Langer kan hij zich toch nog niet concentreren.

Wees streng maar eerlijk. Je mag best een tik geven wanneer hij over je heen loopt, maar je moet hem ook belonen wanneer hij het goed doet, dit onthoudt hij beter. Neem een zweepje mee als verlenging van je arm. Als hij te snel gaat, houd je deze tegen zijn borst, te langzaam zachtjes tegen zijn buik/ flank etc. Reageert hij niet, klein tikje. Trek niet aan het touw, maar gebruik je lichaam om hem door te laten lopen en af te laten remmen. Kijk maar eens waar je loopt wanneer hij het goed doet. Meestal sta je dan naast zijn schouder of iets ervoor. Wil je vooruit, dan kijk en sta jij ook vooruit. Sta je naar hem toe gedraaid, dan gaat hij echt niet lopen.
Steigeren en afstraffen? Daar zijn de meningen sterk over verdeeld en de wijze per paard verschillend. Denk goed na wat jij zelf aankunt!! Als je hem niet kunt houden, moet je zeker niet woest op hem worden!! Dat win je niet. Steigert hij om jou te raken, dan moet je er wel wat aan doen. Doet hij dit uit schrikreactie of angst etc.. dan zou ik het persoonlijk negeren en hem bij de landing DIRECT door laten lopen.

Hoofdje moet trouwens omhoog zijn als je met hem loopt. Het is werken en tijdens het werken, moet hij op jou letten. Dus niet eten of stofzuigen, maar netjes koppie omhoog.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:35

Hij staat 24/7 op het land.
Ik poets hem zo'n 10-20 minuten dan wandelen we een kwartiertje en dan leren we hem grazen dan mag hij rollen omdat het weiland helemaal wordt kaal gevreten en het lekkerder is om in het zand te rollen.
Ik ben om de dag zo'n 30-50 minuutjes met hem bezig voorderest staat hij gewoon op het land ik denk dus niet dat ik te veel met hem doe.. (aan nh doe ik allee. Halthouden stappen en draven) als hij braaf is geweest krijgt hij een klein stukje wortel of beloon ik hem op z'n hals. Naast hem lopen lukt bijna niet omdat hij dan aan me gaat knagen en steeds rondjes om me probeert te draaien, met de zweep werk ik nog liever niet ik wil niet dat hij streng word opgevoed. Ik houd hem wel ben alleen bang dat er iets met hem zal gebeuren als ik aan het touw trekt, hij steigert alleen als hij zijn zin niet krijgt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:48

30 tot 50 minuutjes, dat is dus gewoon te veel. ;)
Je vraagt om tips, je krijgt die, dus doe er alsjeblieft iets mee....
Als je het zelf wist dan had je dit probleem immers niet?

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:51

Wat is volgens jullie dan goed?
Hij word volgend jaar beleert en geniet wel van het stilstaand grazen als hij graast dan staat hij gewoon los met ons 2-3M op afstand..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:55

Je bent waarschijlnijk te lang met hem bezig waardoor hij zich gaat vervelen en het werk niet meer met plezier doet. Dit kan je over 5 jaar misschien nog steeds merken. Doe alstjeblieft rustig aan zodat hij kleuter kan zijn en zodra hij volwassen is ook nog met plezier werkt. Een 5-jarig kind kun je ook niet een uur op laten letten, daar zijn ze gewoon nog te jong en speels voor.

Met zweep werken, is in mijn ogen niet te streng. Ik ben zelf absoluut niet iemand die zomaar mijn paarden gaat slaan. Zweep is geen dwang middel, het is om jezelf te verlengen zodat je aanwijzingen kunt geven die je anders niet kunt geven. Een extra hulpje eigenlijk.
Ik hoop echt dat je wat met de tips gaat doen (mijne of van anderen) of hulp gaat zoeken, het moet leuk blijven voor zowel jezelf als je paardje.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:59

Ik ga iets met jouw tips doen bedankt!
Maar is 1 half rondje 20x40 bak draven en 2 rondjes 20x40 bak lopen veel?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:05

Nee hoor, zolang je hem maar jong laat zijn en de tijd geeft. Echt niet langer dan 15 minuten met hem bezig zijn, dat is lang zat en kun je later alsnog rustig opbouwen. Hoe rustiger je het nu doet, hoe langer plezier je van hem hebt. Succes!

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 21:21

Haha Oké bedankt! Ik zal woensdag foto's plaatsen

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:50

Misschien is hij je ook nog wat aan het testen? Ik heb gelezen dat je hem nog maar een weekje verzorgt :)

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 22:04

Esten doet i niet het is gewoon puber/niet willen gedrag hij is supermak alleen soms gaat i express aan de ren:O

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:31

Nou ja, volgens mij weet je wel waar je mee bezig bent :) dus ik wens je nog veel plezier met Je shetter :D