Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gister was die er ook tussen uitgegaan in de galop
Bij mij gaat het er vaak om dat mn paard een goede zelfhouding heeft van zichzelf. daar krijg ik vooral mn punten voor denk ik. ook mijn oefeningen zijn correctDniekje schreef:oprichting misschien? toen ik de overstap maakte naar de M1 kreeg ik vooral te horen dat ik meer in oprichting moest rijden, en meer op de achterhand. toen dat eenmaal voor elkaar was kwamen de punten ook!
Monnie_ schreef:Ik ben geen jury maar heb nu 8 wp in 4 wedstrijden.. Bij mij gaat er vaak nogal een hoop foutgister was die er ook tussen uitgegaan in de galop
Bij mij gaat het er vaak om dat mn paard een goede zelfhouding heeft van zichzelf. daar krijg ik vooral mn punten voor denk ik. ook mijn oefeningen zijn correct
Schouderbinnenwaarts, netjes binnenkomen en recht halthouden.
Bij dat Eb aangalopperen op x stel ik m gewoon recht, want je moet ook eens een keer bij B aangalopperen. Je moet m gewoon vanaf het begin af aan recht leren aangalopperen. Want als je ooit stap galop gaat doen moet die ook kaarsrecht zijn.
het is geen halve volte dus je wend af je spring aan en je rijdt RECHT door. Ook moet je ervoor zorgen dat je gesloten aanspringt en naar voren aanspringt, dus dattie geen 5 km lang wordt.
maarja, waarom rijd ik dan die punten niet als bij mij geen grove fouten gebeuren?_Esther_87_ schreef:Ik ben geen jury, maar heb wel vaak M gereden dus misschien toch nuttige tips...
- Aanspringen op een rechte lijn is inderdaad recht. Tikje stelling wordt doorgaans niet afgestraft, maar buiging is echt niet gewenst. Doorgaans is het ook zo dat als je paard buigt, hij eigenlijk gewoon de achterhand naar binnen gooit en niet netjes op het binnenachterbeen aanspringt.
- In de middendraf wordt wat meer lengte en gedragenheid verwacht. Met name de gedragenheid is vaak lastig.
Algemeen moet je paard gewoon recht zijn op de lange zijdes en gebogen in de wendingen en zijgangen. De aanleuning mag echt stil zijn en zakken met hoofd/hals wordt ook gestraft. Het paard moet aan elkaar lopen, en met impuls bewegen. Wiebelige aanleuning, slingeren, van voor zakken, lang worden in het lijf zijn allemaal punten die niet meer graag worden gezien.
De meeste paarden worden in het L nog erg lang in de middendraf, en dat geeft niets. Maar in het M wordt dit niet meer gewaardeerd, dan moeten ze echt gesloten blijven. Vanaf het M2/Z wil men daarbij dan zien dat de middendraf echt bergop is. Het paard moet dus gesloten, in je hand blijven, achter goed onder de massa komen en voldoende verruimen. Rijd eerder richting uitgestrekte draf dan een rustige middendraf!
En je wilt niet weten hoeveel proeven ik al gereden heb in die M1 met de 5 jaarse tinkermerrie (zeker al 16 ofzo
) voor ik mijn 1e winst reed.
oke! _Esther_87_ schreef:en dan kan je paard wel fijn in contra blijven, maar evengoed word dit nooit meer een 7...
Zo, even algemeen. Voor ts, let er eens op of je echt recht rijd, tussen de bordjes, gebruik je hoeken, dat soort dingen. Bewust je proef rijden!
.
_Esther_87_ schreef:Stelt niks voor zeg je...moet je voor de grap eens een uurtje gaan kijken naar je mederuiters. Schijnt voor sommigen toch een enorme opgave te zijn hoor
Maar meer ideeën heb ik niet, gewoon lekker doorgaan, goed naar de protocollen kijken en met lef rijden, dan komt het vast helemaal goed!

Het lijkt op jou zo genoemde 'stelling' maar is het indirect niet.
Dus lossigheid, aanleuning, goed tempo etc..
of plaats het op bokt. Hoop veel mensen die je handige tips kunnen mee geven.MeFlower schreef:Hahaha...nou zo bedoelde ik het niet hoor. Maar het is toch zo, ik bedoel....het is maar zo klein stukje!
Met lef rijden....dat is nog wel iets voor mij inderdaad om te gaan proberen. Wat moet ik nou: rust in de proef of juist veel actie?Ik rijd soms een beetje gehaast (zeggen ze, heb ik niet in de gaten want ik probeer dus meer actie in de proef te rijden)....
De proef waarbij ik winst had, reed ik zo rustig mogelijk, en dat ging ook heel goed want ik had geen grove fouten.
Ik denk zelf: niet harder, maar wel meer actie (achterbenen).