Juryleden: M1 proeven, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Juryleden: M1 proeven, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:47

Beste juryleden,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik rijd sinds kort M1 met een Friese merrie en ik heb in 4 proeven maar 1 winstpunt gescoord.
Ik verbaas me een beetje: mijn gevoel is goed, maar de punten vallen tegen.

Zoals een middendraf: dit is een sterk punt van ons. Ik reed hem lekker (niet te hard, mooi recht, op tijd teruggenomen, overgang duidelijk laten zien en ik voelde mn paardje onder me swingen). Ik dacht: yes, een 7 of 8 binnen!
Maar ik had maar een 6. Waarom?! De jury was al weg. In ieder geval heb ik veel meer van zulke dingen.

Ook het aanspringen in galop op de lange zijde (bij B of E) gaat vaak goed. Ik dacht dat je je paard wel wat met buiging naar binnen mocht zetten (heel klein beetje) maar nu heb ik ineens commentaar dat dat niet mag en heb ik dus weer een zesje...
Ik dacht dat je pas in de Z helemaal kaarsrecht moest aanspringen.

Hoe kan ik meer punten rijden in de M1? Waar letten jullie op?

Dniekje

Re: Juryleden: M1 proeven, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:50

oprichting misschien? toen ik de overstap maakte naar de M1 kreeg ik vooral te horen dat ik meer in oprichting moest rijden, en meer op de achterhand. toen dat eenmaal voor elkaar was kwamen de punten ook!

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:51

Ik ben geen jury maar heb nu 8 wp in 4 wedstrijden.. Bij mij gaat er vaak nogal een hoop fout _O- gister was die er ook tussen uitgegaan in de galop :+ Bij mij gaat het er vaak om dat mn paard een goede zelfhouding heeft van zichzelf. daar krijg ik vooral mn punten voor denk ik. ook mijn oefeningen zijn correct
Schouderbinnenwaarts, netjes binnenkomen en recht halthouden.

Bij dat Eb aangalopperen op x stel ik m gewoon recht, want je moet ook eens een keer bij B aangalopperen. Je moet m gewoon vanaf het begin af aan recht leren aangalopperen. Want als je ooit stap galop gaat doen moet die ook kaarsrecht zijn.
het is geen halve volte dus je wend af je spring aan en je rijdt RECHT door. Ook moet je ervoor zorgen dat je gesloten aanspringt en naar voren aanspringt, dus dattie geen 5 km lang wordt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:52

Ik ben geen jury, maar heb wel vaak M gereden dus misschien toch nuttige tips...

- Aanspringen op een rechte lijn is inderdaad recht. Tikje stelling wordt doorgaans niet afgestraft, maar buiging is echt niet gewenst. Doorgaans is het ook zo dat als je paard buigt, hij eigenlijk gewoon de achterhand naar binnen gooit en niet netjes op het binnenachterbeen aanspringt.
- In de middendraf wordt wat meer lengte en gedragenheid verwacht. Met name de gedragenheid is vaak lastig.

Algemeen moet je paard gewoon recht zijn op de lange zijdes en gebogen in de wendingen en zijgangen. De aanleuning mag echt stil zijn en zakken met hoofd/hals wordt ook gestraft. Het paard moet aan elkaar lopen, en met impuls bewegen. Wiebelige aanleuning, slingeren, van voor zakken, lang worden in het lijf zijn allemaal punten die niet meer graag worden gezien.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:01

laat je proef een keer filmen vanuit het punt waar de jury zit en bekijk kritisch eventueel samen met je instructeur de film, daar leer je van. Ga een keer mee schrijven met een jury, zodat je leert waar een jury in de M op let. suc6 ermee.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:29

Dniekje schreef:
oprichting misschien? toen ik de overstap maakte naar de M1 kreeg ik vooral te horen dat ik meer in oprichting moest rijden, en meer op de achterhand. toen dat eenmaal voor elkaar was kwamen de punten ook!

Nou, dat zit wel goed. Meerdere instructeurs hebben mijn proef gezien en zeiden dat ze super netjes bovenin loopt.
De aanleuning is heel stil, ik doe ook bijna niks met mijn hand tijdens de proef.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:31

Monnie_ schreef:
Ik ben geen jury maar heb nu 8 wp in 4 wedstrijden.. Bij mij gaat er vaak nogal een hoop fout _O- gister was die er ook tussen uitgegaan in de galop :+ Bij mij gaat het er vaak om dat mn paard een goede zelfhouding heeft van zichzelf. daar krijg ik vooral mn punten voor denk ik. ook mijn oefeningen zijn correct
Schouderbinnenwaarts, netjes binnenkomen en recht halthouden.

Bij dat Eb aangalopperen op x stel ik m gewoon recht, want je moet ook eens een keer bij B aangalopperen. Je moet m gewoon vanaf het begin af aan recht leren aangalopperen. Want als je ooit stap galop gaat doen moet die ook kaarsrecht zijn.
het is geen halve volte dus je wend af je spring aan en je rijdt RECHT door. Ook moet je ervoor zorgen dat je gesloten aanspringt en naar voren aanspringt, dus dattie geen 5 km lang wordt.

Nou dat is nog eens mooi ;) maarja, waarom rijd ik dan die punten niet als bij mij geen grove fouten gebeuren?
Netjes afwerken is voor mij een punt, maar dat probeer ik dus ook. Hoe kan ik dat nog beter doen dan?

Recht halthouden vind ik heel moeilijk, heb vaak een 6. Ik oefen dat dus ook, maar als de rest goed gaat....tja.

Bedankt voor je tip over het rechthouden tijdens aangalopperen!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:32

_Esther_87_ schreef:
Ik ben geen jury, maar heb wel vaak M gereden dus misschien toch nuttige tips...

- Aanspringen op een rechte lijn is inderdaad recht. Tikje stelling wordt doorgaans niet afgestraft, maar buiging is echt niet gewenst. Doorgaans is het ook zo dat als je paard buigt, hij eigenlijk gewoon de achterhand naar binnen gooit en niet netjes op het binnenachterbeen aanspringt.
- In de middendraf wordt wat meer lengte en gedragenheid verwacht. Met name de gedragenheid is vaak lastig.

Algemeen moet je paard gewoon recht zijn op de lange zijdes en gebogen in de wendingen en zijgangen. De aanleuning mag echt stil zijn en zakken met hoofd/hals wordt ook gestraft. Het paard moet aan elkaar lopen, en met impuls bewegen. Wiebelige aanleuning, slingeren, van voor zakken, lang worden in het lijf zijn allemaal punten die niet meer graag worden gezien.

Bedankt!
Hoe kan ik die gedragenheid er beter uit laten zien in de middendraf?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:34

Door je paard sterker te maken ;) De meeste paarden worden in het L nog erg lang in de middendraf, en dat geeft niets. Maar in het M wordt dit niet meer gewaardeerd, dan moeten ze echt gesloten blijven. Vanaf het M2/Z wil men daarbij dan zien dat de middendraf echt bergop is. Het paard moet dus gesloten, in je hand blijven, achter goed onder de massa komen en voldoende verruimen. Rijd eerder richting uitgestrekte draf dan een rustige middendraf!

Trouwens, als je een filmpje hebt wil ik best eens kijken hoor.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:35

Heel eerlijk? Misschien moet je eens met een kritisch en objectief oog naar je proeven (laten) kijken, want ik lees uit je berichten elke keer weer een soort onbegrip voor het feit dat je als combinatie schijnbaar nog niet overtuigend winstwaardig bent in de M1.

Je hebt nu 4 proeven gereden en 1 winst? Zo verkeerd is dat toch niet? Het komt vanaf die M klasses echt niet meer aanwaaien hoor :n En je wilt niet weten hoeveel proeven ik al gereden heb in die M1 met de 5 jaarse tinkermerrie (zeker al 16 ofzo :j) voor ik mijn 1e winst reed.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:56

ik rij nu zelf ook M1 (+10) met mijn paard, maar het is heel verschillend.
als ik het zelf ontzettend slecht vond gaan, heb ik alsnog goede punten.
als het helemaal niet verkeerd ging, lekker proefje maar een beetje last van die harde grond in de hoeken, heb ik voor het eerst (sinds ik dit paard heb vorig jaar juni in de B gestart) geen winstpunt...

ik laat het voor mij nu altijd filmen, dat als ik niet lekker heb gereden en het er wel goed uit ziet, het toch een fijn gevoel geeft, en als ik lekker heb gereden en geen punt heb, tsja dan maar naar het fijne beeld kijken!
het moet allemaal (volgens mij) flitsend zijn, niet achter de loodlijn, opgericht, met veel impuls. en dan komt er vind ik ook een groot deel smaak van de jury bijkijken...

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:57

Esther: helaas heb ik geen foto/filmpje. Ik weet dat dit leerzaam is. Heb er wel 1 van half jaar geleden, oefendressuur met Peter Bonhoff (187 punten), maar paard is nu stuk beter geworden.
Misschien is het een idee met instructrice een proef te rijden en dat zij commentaar geeft. Alhoewel ik dit wel vaker doe.....En met oefendressuur had ik pas nog 192, maar officiële wedstrijden haal ik dan tussen de 175 en 182. Net niet...erg irritant haha.

Bedankt voor je tip over middendraf. Zo zie je maar weer: ik maakte haar expres een beetje lang...oeps...ik wist gewoon niet dat dat juist niet moest! Nou, dan zal ik haar meer opsluiten en ik weet zeker dat we dan een keer een 8 scoren. Ik heb wel een foto uit de L2 nog, van vorig jaar,maar weet niet hoe ik die hier kan laten zien.

Leonoor: ben het met je eens. Het ligt echt niet aan de jury's haha, maar aan mij! Het is de 1e keer dat ik M1 rijd, dus ik weet blijkbaar niet wat ze verwachten. Misschien weet ik gewoon niet precies wat de bedoeling is, vandaar dit topic.
Dus je vind het nog niet zo verkeerd, 1 keer winst in 4 proeven? (de anderen waren 170, 177 en 173). Haha :) oke!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:57

Saphira1993 schreef:
het moet allemaal (volgens mij) flitsend zijn, niet achter de loodlijn, opgericht, met veel impuls. en dan komt er vind ik ook een groot deel smaak van de jury bijkijken...

haha ja ik denk het ook.....!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:09

Ik zou zeggen gewoon nog even lekker door rijden, punten komen gewoon iets minder aanwaaien maar 1 winst in 4 proeven valt echt reuze mee hoor. Wat ik merkte is dat je met een goede constante proef en pérfect gereden figuren (zoals die links en rechtsomkeert in galop) al toch best wel een stukje komt. Ik pakte vaak toch best wel aardig wat punten op die galop stukken, net als die gebroken lijn 5 meter. Gewoon thuis echt dat soort dingetjes er perfect in rijden dat het algemene plaatje nog nét wat netter wordt.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:17

ik vond het wel een hele overgang van de L2 naar de M1, ik ben eind februari naar de L2 gegaan, en scoorde gelijk 2x boven de 200 punten, dit ging zo door en ben begin april overgegaan naar de m, toen ging ik van 200 naar 183 punten, een heel gat dus, dat ging even door en heb nu 5x gestart en 10 punten... mijn paard heeft looplust van zichzelf. als ik dan bij anderen zie staan dat er meer impuls moet staan zie ik dat bij mij nooit, echt heb ik wel vaak een fout in de galop (mijn paard heeft alleen maar gesprongen) maak nog wel eens een wissel in de contra of een aanspring fout... maar weet je? je moet gewoon lekker voor je zelf rijden, de filmpjes terug kijken, kritisch zijn op je zelf en met die punten aan het werk gaan! dan komen de punten vanzelf!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:28

Zoals meerdere hier zeggen, gedragenheid is echt al wel een punt in de M. Ik heb ook een tijdje in die punten gezeten, net geen winstpunt. Alleen was ik me er wel zelf van bewust dat er nog eea aan te sleutelen viel en alles NOG beter moest. Een sb bijvoorbeeld moet echt 100% voor elkaar zijn thuis zodat je op wedstrijd nog 70% overhoudt (op de een of andere manier gaat het op wedstrijd door alle omstandigheden toch altijd minder perfect) Verder heb ik ook heel veel geleerd door filmpjes van de dvd te kijken waarin commentaar gegeven wordt hoe een figuur netjes gereden dient te worden. Hierdoor kwam ik er achter dat ik alles net te vroeg inzette en daarom net niet "af" was waardoor het er een beetje slordig uit kwam te zien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:01

Wat ik me nu trouwens nog bedenk, wat mij opvalt in het M, is dat er zoo ontzettend slordig wordt gereden! Je rijd, zeker buiten, vaak in open ringen, maar dat wil niet zeggen dat je lange zijde niet recht hoeft te zijn! Groot deel van de paarden is gewoon scheef, loopt met veel te veel steun van de ruiter en slingert alle kanten op. Als je in galop bv de hoek al bijna niet doorkomt en dan een gebrokenlijn moet rijden, kan je al niet op tijd beginnen, rijd je een slingerende gebrokenlijn (om het over wat nou eigenlijk 5 meter is nog maar niet te hebben) en dan kan je paard wel fijn in contra blijven, maar evengoed word dit nooit meer een 7...

Zo, even algemeen. Voor ts, let er eens op of je echt recht rijd, tussen de bordjes, gebruik je hoeken, dat soort dingen. Bewust je proef rijden!

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:12

Dat is ook zeker waar esther, maar toch denk ik vooral dat je paard echt goedgaand moet zijn dat je daar t verste mee komt. En na elke oefening terugschakelen dat je je hand los kan laten en het volgende grijze stuk fijn kan rijden

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:47

_Esther_87_ schreef:
en dan kan je paard wel fijn in contra blijven, maar evengoed word dit nooit meer een 7...

Zo, even algemeen. Voor ts, let er eens op of je echt recht rijd, tussen de bordjes, gebruik je hoeken, dat soort dingen. Bewust je proef rijden!

Dank:)
Die contra (nouja...stelt ook niks voor eigenlijk) had ik dan wel weer 2 keer een 7 op haha....tja..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:50

Stelt niks voor zeg je...moet je voor de grap eens een uurtje gaan kijken naar je mederuiters. Schijnt voor sommigen toch een enorme opgave te zijn hoor ;)

Maar meer ideeën heb ik niet, gewoon lekker doorgaan, goed naar de protocollen kijken en met lef rijden, dan komt het vast helemaal goed!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:51

[quote="superlise"]Wat ik merkte is dat je met een goede constante proef en pérfect gereden figuren (zoals die links en rechtsomkeert in galop) al toch best wel een stukje komt.quote]

Ja, ik denk dat dit ook de bedoeling is. Als er maar iets misgaat heb je gelijk een 4. Ik merk dat nu dus heel sterk.
Maar ik zit zo op de 6jes, snapje...en ik wil geen 6 maar een 7 :o .
Dus dan moet ik blijkbaar echt supernetjes rijden.....en dat maar thuis gaan oefenen :D

Ik denk dat ik nu genoeg weet. Aan de oprichting ligt het niet (jury waar ik zaterdag 181 bij had zei: loopt mooi!) en meerdere kenners hebben gezien dat 'ie gewoon heel netjes bovenin loopt. En ik weet ook wel dat het bij mij echt aan de netheid en het afmaken van de oefeningen ligt.

Oja, dan toch nog deze vraag: het afmaken. Heel logisch misschien, maar wat bedoelen ze nou precies? :o :o
Dat ik na een middendraf netjes terugrijd...? Niet te bots....of juist wel heel snelle overgang?
Ik ben een groentje wat dressuur betreft. ;) :+

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:54

_Esther_87_ schreef:
Stelt niks voor zeg je...moet je voor de grap eens een uurtje gaan kijken naar je mederuiters. Schijnt voor sommigen toch een enorme opgave te zijn hoor ;)

Maar meer ideeën heb ik niet, gewoon lekker doorgaan, goed naar de protocollen kijken en met lef rijden, dan komt het vast helemaal goed!

Hahaha...nou zo bedoelde ik het niet hoor. Maar het is toch zo, ik bedoel....het is maar zo klein stukje!

Met lef rijden....dat is nog wel iets voor mij inderdaad om te gaan proberen. Wat moet ik nou: rust in de proef of juist veel actie?Ik rijd soms een beetje gehaast (zeggen ze, heb ik niet in de gaten want ik probeer dus meer actie in de proef te rijden)....
De proef waarbij ik winst had, reed ik zo rustig mogelijk, en dat ging ook heel goed want ik had geen grove fouten.
Ik denk zelf: niet harder, maar wel meer actie (achterbenen).

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:57

Ik denk dat het voor jouw heel verstandig is om het eens op te laten nemen, zowel training als wedstrijd.
Dan kun je zien wat je instructeur graag wil zien en hoe dat er dan uit komt in je proeven.

Ik doe dat zelf zeer regelmatig en dat helpt me mijn gevoel om te zetten in beelden waardoor ik veel beter door heb waar mijn punten liggen die ik kan verbeteren :)
Ik zie dan hoe mijn paarden lopen en heb dan veel beter een idee waar het in de training heen moet.

En actie komt niet door een hoger tempo te gaan rijden, vaak doen ruiters dat om de achterhand er bij te houden maar in principe los je daar niets mee op.
Je moet van de ontspanning naar de aanspanning en zo je paard bij elkaar rijden, dan krijg je een dragend achterbeen :)

En een groentje in het M? Je hebt neem ik aan ook de klasses daarvoor doorgereden?
Laatst bijgewerkt door ladyisabelle op 06-06-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:59

bedankt ladyisabelle
ik zal het eens opnemen!

en ja groentje in de M ja, natuurlijk heb ik B & L gehad.
maar dit is het eerste paard (verzorgpaard....) dat ik zelf mag rijden en ook wedstrijden etc.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:13

Kan goed zijn dat ik er over heen gelezen heb hoor O:)
Maar mij is altijd geleerd om schoudervoor aan te springen ;) Het lijkt op jou zo genoemde 'stelling' maar is het indirect niet.

In het M zijn ze ook scherper op de algemene houding van het paard :) Dus lossigheid, aanleuning, goed tempo etc..

Laat eens je proef filmen, en kijk er met je instructeur naar :) of plaats het op bokt. Hoop veel mensen die je handige tips kunnen mee geven.

MeFlower schreef:
Hahaha...nou zo bedoelde ik het niet hoor. Maar het is toch zo, ik bedoel....het is maar zo klein stukje!

Met lef rijden....dat is nog wel iets voor mij inderdaad om te gaan proberen. Wat moet ik nou: rust in de proef of juist veel actie?Ik rijd soms een beetje gehaast (zeggen ze, heb ik niet in de gaten want ik probeer dus meer actie in de proef te rijden)....
De proef waarbij ik winst had, reed ik zo rustig mogelijk, en dat ging ook heel goed want ik had geen grove fouten.
Ik denk zelf: niet harder, maar wel meer actie (achterbenen).

Beiden, je paard moet stoer lopen maar toch beheerst :D
Je kan wel op je 11 en 30ste een proef door lopen maar dan is het geen power. En daar scoor je ook wel op ;)
Maar je moet ook weer niet binnen 2 min klaar zijn. :')

Dus het paard moet een lekker / stoer tempo hebben maar wel beheerst en op jouw hulpen. Ja, hoe hoger je komt hoe moeilijker het wordt :')