welke maat pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jansilas

welke maat pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 23:53

Beste Bokkers.

ik ben voor mijn twee dochters van ongeveer 1,47 8 en 10 jaar oud op zoek naar een geschikte pony maar weet niet zo goed welke maat pony het beste past. zat zelf aan een c-pony te denken maar misschien is het wel verstandig een b of d pony te kiezen. mijn dochter van 10 rijdt al een paar jaar en kan aardig rijden. de 8 jarige rijdt een klein jaartje.

tevens zou ik willen weten welke leeftijd en geslacht jullie mij adviseren.

ben benieuwd naar de reacties

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:55

Zou ook gaan voor een c pony, ruin, tegen de 16 of oude manegepony.
Laatst bijgewerkt door xxrossiexx op 05-06-11 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:55

Ik zou kijken naar een c/d pony'tje, rond de 12-15 jaar? en dan vooral kijken naar ervaring, en hoe de pony is met kinderen

qua ras, tjah wat spreekt jullie aan? bij mij op stal heeft een stel een c-pony'tje, welsh volgens mij maar een onwijs schattig ding. onwijs lief ook.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:57

Zou voor een C of D pony gaan. B zou ik iig niet doen.

Dniekje

Re: welke maat pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:00

ik zou voor een C pony gaan, of misschien zelfs een grote B. groter zou ik écht niet doen, heb het zelf meegemaakt, was 8 en grote pony en dat werkt gewoon echt niet. Ze kunnen nog zo braaf zijn, maar er zitten er wat tussen die op een gegeven moment wel door hebben dat ze de baas zijn over het kind. en daarbij is het opzadelen e.d ook veel makkelijker op een kleinere pony! :) zeker om mee te beginnen, koop nooit een te grote pony!!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:00

nou hierboven worden redelijk wat oudere pony's benoemt dit hoeft zeker niet ik heb 2 jaar geleden een 4 jarige c pony verkocht aan mensen met jonge kinderen deze was zeer braaf en kids zijn er nog steeds heel blij mee en pony is nog steeds heel braaf, wel moet ik zeggen deze is dan dagelijks in handen geweest vanaf veulen weet niet of dat een stuk scheeld maar zou wel kijken voor en pony vanaf de 135 zodat ze toch iets langer er mee door kunnen.

goed lekken op karacter niet elk jong paard is braaf maar ook zeker niet elk ouder paard je moet zorgen dat je 2 week proef kunt krijgen vooral bij jonge kinderen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:03

ik denk dat een (grote) C of D pony die al het een en ander kan een goede keuze is, rond de 10-15 jaar oud, ruin, of een merrie die rustig blijft tijdens de hengstigheid. Zo kunnen ze er beide nog een hoop plezier aan hebben, kunnen nog lekker wat groeien en hoeven dus niet na een groeispurt afscheid te nemen van de pony :) qua ras zou ik me nergens op vastpinnen, overal zijn wel leuke pony's te vinden, met en zonder papier :)

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 00:37

ik ben hier nieuw dus weet niet of je door mag blijven vragen maar dan hoor ik het wel. ben namelijk ook erg benieuwd wat jullie een nette prijs vinden voor een c pony want vind dat er af en toe erg veel voor wordt gevraagt.

erg leuk trouwens om te zien hoesnel erg reacties op mijn vraag komen zelfs op dit late uur. gaaf hoor ben blij dat ik me aangemeld heb

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:38

Van prijzen heb ik niet veel verstand, maar ligt eraan welke leeftijd, welk niveau, soms geslacht maar ik denk dat je voor 1500 al een heel mooie pony hebt
Laatst bijgewerkt door xxrossiexx op 06-06-11 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:40

ja idd, ligt aan leeftijd/niveau/karakter/stokmaat/papieren :j ik denk dat een C een mooie maat is!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:48

gezien de paardenmarkt op zijn gat ligt, kan je voor een grote maat C pony met B/L niveau rond de 1500 heel wat leuks vinden :) op [EA-TK-PP] Te Koop: Paarden, Pony's zou je eens kunnen rondneuzen en prijzen vergelijken :)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:50

prijzen liggen op dit moment idd laag! voor een niet al te hoge prijs kan je al een leuke pony vinden. wat ook helpt is een beetje rondvertellen dat je een pony zoekt, dat je via via een leuke pony tegenkomt. vind ik toch iets betrouwbaarder dan marktplaats/sporthorses oid. :j

oakklandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:06

Dniekje schreef:
ik zou voor een C pony gaan, of misschien zelfs een grote B. groter zou ik écht niet doen, heb het zelf meegemaakt, was 8 en grote pony en dat werkt gewoon echt niet. Ze kunnen nog zo braaf zijn, maar er zitten er wat tussen die op een gegeven moment wel door hebben dat ze de baas zijn over het kind. en daarbij is het opzadelen e.d ook veel makkelijker op een kleinere pony! :) zeker om mee te beginnen, koop nooit een te grote pony!!
Dit ken ik :o
Zal ook zeker niet een (te) grote pony kopen.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:26

ik vind persoonlijk dat sommige mensen voor pony's in die maat nog aardig geld durven te vragen , onder het mom van sportpony :')
Zijn er ook genoeg die wel voor een leuk prijsje aangeboden worden hoor , gewoon geduldig en goed zoeken. En vooral belangrijk heel duidelijk voor je zelf hebben wat voor pony je precies wil :)

Denk dat een Grote C pony (of misschien een kleine slank gebouwde D) een mooie maat is , kwa leeftijd kan je weinig zeggen want als een pony een bepaald karakter heeft gaat het er niet zomaar uit naarmate de pony ouder wordt. Wij zijn zelf ook rond aan het kijken voor een meisje van die leeftijd en kijken vooral naar een grote C / kleine D in de leeftijd van 7 tot 12 zodat ze er toch iets langer van kan genieten en niet ponylief na 2 groeispurten al weg kan doen ;)

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 01:49

Denk zelf inderdaad ook dat een grote c of kleine d het beste is. wat ik wel erg lastig vind is dat als alles doorgaat zondag onze halfinger weg gaat naar een nieuwe eigenaar en dan onze jaarling alleen komt te staan en ik verwacht dat hij dat niet echt leuk gaat vinden. maar ja wil ook niet overhaast wat anders kopen. je moet toch maar net iets vinden wat je aanspreekt en wat ook nog in je financiele mogelijkheden ligt want 3000 voor een kinder pony vind ik wel een beetje veel.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:24

met oog op eventuele verkoop later zou ik zeker niet voor een kleine slank gebouwde D pony gaan, daar kom je vrij lastig weer vanaf mocht je hem/haar toch nog weer willen verkopen ;)!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:54

Ik zou ook voor een grote C gaan, een slanke D is voor de sport niet ideaal, dus verkoop je moeilijker. Te groot moet je zeker niet doen, ik heb dit ook gehad, kinderen hebben niks over die ponys te zeggen, een pony kun je niet op de groei kopen.
En dan nog: Een betrouwbare pony is nooit te duur! Voor een Ctje van 8 krijg je, als je hem netjes verzorgt, over 4 jaar hetzelfde terug.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:57

Sowieso een leuke pony ;p.
Misschien wel een leuke tinker ofzo?

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 05:04

Vraagje nu kan ik een pony van 1,50 kopen 24 jaar oud helemaal gezond. voordeel is dat ik zelf dan ook af en toe een buitenritje op kan maken. maar kunnen mijn dochters hier wel wat mee. of is hij dan echt veel te groot. of is 24 jaar sowieso te oud en waarom?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 06:52

ik zou kiezen of voor een c of d pony,maar een wat forsere b zou ook kunnen die hoog in de maat is.het ligt er natuurlijk ook aan wat de meiden er mee willen gaan doen, anders kijken voor een koud bloed paardje misschien haflinger/tinker/jord of kruising hier van

littlediva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:21

ik zou gaan voor een D-pony kunnen ze nog wat groeien en zo rond de 12 jaar misschien eventueel een manege pony of een beginnerspony?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:25

jansilas schreef:
Vraagje nu kan ik een pony van 1,50 kopen 24 jaar oud helemaal gezond. voordeel is dat ik zelf dan ook af en toe een buitenritje op kan maken. maar kunnen mijn dochters hier wel wat mee. of is hij dan echt veel te groot. of is 24 jaar sowieso te oud en waarom?

Ik denk dat je beter een iets jongere pony kan kopen, dan kunnen de kids er langer van genieten

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:31

ik vind 24 wel al aardig oud. Ik zou zeker voor een wat jongere gaan en ook een kleinere pony.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:37

is het voor je kids of voor jezelf?

wij hebben hier een e pony van 1.50 staan, die is superbraaf en lief. Mijn dochters van 8 en 10 rijden er op, en ik zelf ook. Mijn dochters zijn ook wel flink groot en stevig. De pony is er braaf genoeg voor, vooral de oudste staat er zeker niet verkeerd op.. voordeel is wel dat ze er nog een tijdje in door kan groeien. Uit een kleinere pony groeien ze sneller en dan is het altijd heeel moeilijk/emotioneel om weer afscheid van de pony te moeten nemen. Wij hebben dus een gezinspony.
Als je dochters wedstrijden willen gaan doen is misschien een D-pony ook wel wat praktischer.

veel succes.

qua prijzen, tussen 1000 en 2500 moet je wat kunnen vinden, afhankelijk van leeftijd, ervaring, evt papieren, ruin/merrie. (mijn voorkeur zou een ruin zijn). Een superbrave ervaren pony mag wat mij betreft best wat meer kosten.. het is toch belangrijk dat je je kinderen er vertrouwd op kan laten rijden.

leeftijd tja.. ik zou niet ouder dan een jaar of 18 gaan eigenlijk.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:41

Ik heb het topic net doorgelezen en geef even (eigenwijs :+ ) mijn mening:

Ik zou nooit zo'n oude pony kopen (24 jaar) wat een verdriet als daar iets mee gebeurd voor je kinderen. Daarnaast ben je in de mogelijkheid om deze pony aan te houden als hij/zij wat gaat mankeren? Of moet je hem dan naar de slager brengen omdat het pensiongeld gewoon doorgaat ongeacht de leeftijd van de pony.

Ik ben het eens met de vorige spreker dat een goeie pony geen prijs kent, goedkoop is vaak duurkoop! Ik snap niet dat mensen een pony van ± € 1500,00 duur vinden, maar een puppy van € 1100,00 normaal???

Een goede, goed opgevoede pony is alles waard, en een goed opgevoede pony kan 3 jaar zijn (en een echte kindervriend, maar ook 15 jaar en een leerpony). Maar helaas..... ik heb het vaak gezien, ze kopen een leuk beestje, best lief, niet opgevoed maar ach dat leren we hem/haar wel aan en hij/zij was niet zo duur... en dan niet anders dan chagerijn en op een gegeven moment heb je kinderen die de lol van het paarden houden/rijden helemaal kwijt zijn! Zonde!

Mijn stelregel is - als je van een paard afvalt (en dat kan écht nog van de braafste pony gebeuren) dan moet je er zelf, zonder hulp weer op kunnen komen, ik zie nu vaak kinderen die met hun benen nog niet eens onder het zadel uitkomen op hele dure chique pony's zitten want ja dan groeien ze erin..... maar het zijn dieren, het zijn geen kleren of laarzen.....!

Ook het afscheid van een pony die te klein geworden is is niet leuk, maar je kinderen leren daar ook weer van.... en het is gewoon echt zo als je een redelijk normale pony koopt (en zoek een ras dat bij jullie past qua karakter) en je verkoopt die na een paar jaar door, dan is de prijs vaak gewoon nog hetzelfde als toen je de pony kocht!

Succes en wijsheid gewenst.