Cap kapot? Hoe controleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Cap kapot? Hoe controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:26

Ik heb mijn cap nu al best lang en zou eigenlijk wel willen weten of hij nog heel is
Ik ben al wel een paar keer gevallen maar geen idee ook op mijn hoofd (of het ging zo snel of ben ik alweer vergeten heb dat ding al zowieso 4 of 5 jaar)
Maar hoe kan ik dit nu controleren want om nou een nieuwe cap te gaan kopen terwijl deze nog heel is van binnen vind ik ook wel zonde
Hij zit prima en ziet en nog goed uit voor die jaren gebruik

Anoniem

Re: Cap kapot? Hoe controleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:46

Tja, ze zeggen na iedere val een nieuwe cap kopen. Ik denk dat je bijna niet kunt controleren of je cap nog heel is. Maar als je aan het twijfelen bent zou ik wel een nieuwe kopen!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:49

ALs je twijfeld, zou ik wel een nieuwe kopen, hij hoeft nog niet perse kapot te zijn, maar kan al wel zwakke plekken hebben

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:07

Naja ik twijfel niet echt
Maar wou gewoon weten hoe dat te controleren valt
Want als ie wel kapot blijkt te zijn ga ik direct een nieuwe kopen (rij veel buiten namelijk)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:16

ja dat vroeg ik me ook af toen er laatst een topic was dat iemand eentje ontleed had die toch nog heel was na al die jaren.

Ik heb de beurs niet om na elke val een nieuwe te kopen (niet voor niks geen eigen paard) Dus zou fijn zijn als het te controleren valt idd....
nu heb ik t geluk dat ik mijn vallen op 1 hand te tellen zijn in alle jaren maar sluit niet uit dat er nog vele kunnen gaan komen.

oakklandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:50

Ik heb eens gehoord dat je om de drie jaar een nieuwe cap moet kopen...

haikelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:47

Hier heb ik ervaring mee! Een paar jaar geleden ben ik ongelukkig terecht gekomen waarbij het paard helemaal over mij heen was gerolt. Met deze cap heb ik nog zeker 2 jaar mee gereden zonder dat ik het doorhad,oeps :oo .
Toen eens een keer in de winkel was zei iemand tegen mij dat je de schaal naarbinnen moet drukken, als je het dan hoort kraken is je cap kapot. Maar bij de meeste caps kan je de schaal onder de voering zien zitten, als hier scheuren inzitten weet je het al.. Ik heb nu een uvex cap, hier zitten twee schalen in, dit betekent dat als de ene binnenste schaal kapot gaat, je de buitenste schaal nog hebt dus die gaan (denk ik) wel langer mee. Hopelijk hebben jullie hier wat aan. :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:25

je kan het zelf niet controleren. Er kunnen scheurtjes in zitten die je niet kan zien of even kan doordrukken maar die wel het verschil maken tussen hersenschudding of hersenbeschadiging als je valt. Bij twijfel gewoon een nieuwe kopen. Hoeft echt niet duur te zijn, een goedkope cap is net zo goed goedgekeurd en veilig.

Dat je met twee schalen dus door kan rijden als er 1 kapot gaat zoals haikelover hier zegt is natuurlijk heel onverstandig. De cap is goedgekeurd en veilig met 2 schalen, niet met 1.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:28

Controleren kan niet, maar hij is in ieder geval kapot als hij rammelt wanneer je hem heen en weer schud.

@ haikelover, wanneer 1 schaal kapot is, moet je alsnog een nieuwe kopen, want dan kan je cap niet meer optimaal beschermen.

haikelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:43

okee, sorry dan weet ik het ook voor de volgende val :o

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:50

En als je je cap een ''indrukt'' met 2 handen aan de zij kant en je hoort um een beetje kraken?? Is je cap dan ook stuk want dan moet ik gauw een nieuwe aan schaffen!! Overigens hoor je um maar heel zacht als je goed luistert hoor je het.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:53

Ik had een goedgekeurde bla bla bla (horka) cap gekocht, ruim voordat ik mijn jonste paard ging inrijden...heb hem een keer of 7-8 opgehad voordat ik dat ding beu was :-) en liet hem tijdens het rijden (zachtjes- want ik zat immers op een jong paard) vallen naast de bak op het gras....buitenste schel kwam er gelijk af :') Als ik weer eens wedstrijden ga rijden zal ik hem wel terug erop plakken :D

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:16

Ik ben na een harde val met mijn cap naar de ruiterwinkel gegaan, en zij hebben hem soort van ingedrukt zoals 1997suus hierboven zegt, en hij kraakte, dus heb een nieuwe gekocht :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:18

horseees schreef:
Ik ben na een harde val met mijn cap naar de ruiterwinkel gegaan, en zij hebben hem soort van ingedrukt zoals 1997suus hierboven zegt, en hij kraakte, dus heb een nieuwe gekocht :)

Ohw :o Dus een nieuwe cap voor mij is best noodzakelijk haha! Maar ja, ik rij trouwe paarden dus vallen zal ik niet gauw doen. Zit wel te denken dat ik binnenkort es een nieuwe cap ga aanschaffen. :P Zal het met me vader over hebben, we kunnen namelijk niet zo 1 2 3 een nieuwe aanschaffen.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:57

1997suus schreef:
horseees schreef:

Ohw :o Dus een nieuwe cap voor mij is best noodzakelijk haha! Maar ja, ik rij trouwe paarden dus vallen zal ik niet gauw doen. Zit wel te denken dat ik binnenkort es een nieuwe cap ga aanschaffen. :P Zal het met me vader over hebben, we kunnen namelijk niet zo 1 2 3 een nieuwe aanschaffen.

Vallen kan altijd eens gebeuren ;) En als je dan een cap ophebt die kapot is gaat de werking daarvan verloren en kan je alsnog heel lelijk vallen.. Paarden zijn en blijven vluchtdieren, ze kunnen nog zo trouw en braaf zijn, heb het ook al voorgehad. Er zijn ook caps op de markt die niet zo heel duur zijn, belangrijkste is dat ze goedgekeurd zijn :j

BlackyDizzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:06

Je kan er naar laten kijken bij een ruitersportzaak..
Maar hun weten het waarschijnlijk ook niet, want als ie
gescheurt is, zit de scheur binnenin..
Het is sowieso verstandig om de 3 á 4 jaar een nieuwe
cap te kopen.. Maar als je een dure GPA of Samshield
hebt zou ik dat niet elke 3 á 4 jaar doen denk ik hihi :)

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:36

fresley schreef:
Tja, ze zeggen na iedere val een nieuwe cap kopen. Ik denk dat je bijna niet kunt controleren of je cap nog heel is. Maar als je aan het twijfelen bent zou ik wel een nieuwe kopen!

Dat van die 'Na iedere val een nieuwe cap kopen' is een soort grapje.
Tegen mij is gezegd, dat als de 'klep' aan de voorkant los gaat, dat de 'beveiliging' er dan uit is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:47

KirstenVosje schreef:
Controleren kan niet, maar hij is in ieder geval kapot als hij rammelt wanneer je hem heen en weer schud.

haha, ja, en als hij uit elkaar valt is hij ook kapot. :')

1997suus schreef:

Dan kun je net zo goed zonder cap gaan rijden. Als je hem toch niet nodig denkt te hebben :o?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:07

antje_vip schreef:
KirstenVosje schreef:

haha, ja, en als hij uit elkaar valt is hij ook kapot. :')

1997suus schreef:

Dan kun je net zo goed zonder cap gaan rijden. Als je hem toch niet nodig denkt te hebben :o?

Dat zou ik dus niet gaan doen
Paarden blijven vluchtdieren dus er kan altijd wat gebeuren en dat je er toch afvalt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:02

antje_vip][quote="1997suus schreef:

Dan kun je net zo goed zonder cap gaan rijden. Als je hem toch niet nodig denkt te hebben :o?[/quote]

Weet niet waarom je dat zegt, op de stal is het zowiezo verplicht. Ik zelf wil ook gewoon voor de veiligheid een cap dragen. Je weet maar nooit. Laatst viel het paard dat zo braaf is altijd met mij erop. Dan had ik een cap op voor je weet van je met je hoofd op de rond. Nu lag me been eronder maar is niks ergs. Paardje had alleen een schaafwond ;(

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:44

Nee, dat was niet serieus bedoelt, meer sarcastisch. Omdat je zei dat je toch op brave paarden reed en niet snel valt en dat je niet zomaar een nieuwe cap kunt kopen. Daardoor dacht ik dat je een cap niet zo belangrijk vond. Ik zou geld nooit boven veiligheid stellen ;)
Maar gelukkig vind je een cap dragen toch wel belangrijk lees ik net. :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:33

antje_vip schreef:
Nee, dat was niet serieus bedoelt, meer sarcastisch. Omdat je zei dat je toch op brave paarden reed en niet snel valt en dat je niet zomaar een nieuwe cap kunt kopen. Daardoor dacht ik dat je een cap niet zo belangrijk vond. Ik zou geld nooit boven veiligheid stellen ;)
Maar gelukkig vind je een cap dragen toch wel belangrijk lees ik net. :)

Ik vind het zeker belangrijk :) Maar ik snap je wel hoor met je sarcastischeid :+ . Alleen af en toe zou ik wel eens lekker zonder cap rijden vooral in de zomer!

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:51

KirstenVosje schreef:

Ow dan wordt het tijd voor een nieuwe denk ik. :=