eerste keer leren rijlaarzen, help! zoveel keuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalxpaard

eerste keer leren rijlaarzen, help! zoveel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:10

haay

Ik ben er overuit, na al die jaren gestoei met rubberlaarzen is het tijd voor leren. Ik ben op zoek naar een laars die ik zowel voor springen en dresuur kan gebruiken. mijn budget aan het eind van de zomer zal dan ong rond de 200 euro liggen. Maar er is een probleem. Er is zoveel keuze. Ik wil graag een zwarte laars met als absolute must een rits. Verder maakt het niet uit. Ik heb vrij dikke kuiten. Ik ben op dit moment zelf ook al wel wat aan het rond neuzen op internet. Maar ik zou graag wat advies hebben over welke merken goed zijn en welke wat minder enz. Ik ben uiteraard van plan om ze in een winkel te gaan passen enz en dus niet via internet bestellen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Suzannes

xanniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:19

Snoevie

Re: eerste keer leren rijlaarzen, help! zoveel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:22

ik heb zelf de mountain horse sportive highrider,die heeft een rits,er zit ook elastiek in zodat het fijner om je been valt,en je hebt m in een wijde kuitmaat,ik heb nu kuitmaat 45 en hij zit prima

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:22

meestal krijg je bij de meest winkels wel goed advies hoor!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:32

@ xanniquee
Jaaa, die had ik ook al gezien en staat al op mijn lijstje om eventueel te passen, bedankt!

@Snoevie
oke, ik heb het even opgezocht, en het lijkt me een mooie laars, dus nog een voorop het lijstje

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:02

Misschien Cavallo Junior (Jump)? Dat zijn kinderlaarzen, maar wel hele fijne nette laarzen :)

Blazie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:17

Ik heb ook een paar maanden geleden voor het eerst leren laarzen gekocht, en ik heb Mondoni laarzen gekocht bij Divoza. Die heb je al vanaf 100 euro en ik ben er tot nu toe heel erg blij mee! Misschien is het wel beter als je iemand mee kan nemen die ook leren laarzen heeft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:20

Laarzen zijn heel persoonlijk vind ik.
Je hebt hoge, lage, soepele en stugge laarzen. Met rits, veter, of zonder iets. Tel daarbij op het verschil in pasvorm en merken, dan kunnen wij je zo niet zo goed adviseren denk ik.

Ik zou naar een goede winkel gaan met een ruime keuze, en ga verschillende modellen passen. Kijk wat je prettig vind, maar ook wat je mooi vind, je moet er immers een paar jaar mee rondlopen. Gewoon lekker testen!

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:25

Zelf heb ik de keuze pas in de winkel gemaakt. Daar was een ruime keuze in leren laarzen en ik heb ze allemaal aan gehad. Tijdens het passen voel je welke je wel fijn vind zitten en welke niet. Ik had ook een model van Petrie op internet gezien die ik mooi vond, maar ik vond deze dus vreselijk zitten. Zou nu niet van een merk uitgaan maar gewoon vertellen in de winkel wat je zoekt en dan veeeeel passen! :D

Miss_J22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:09

Je kunt anders ook op maat gemaakte leren laarzen van lipica doen.
Moet je wel even wachten maar dan heb je ook iets,
Ze krijgen in 1 juli nieuwe opening van de showroom in raamsdonkveer met aanbiedingen, misschien zit er dan iets voor je tussen?
Moet je wel 14 weken wachten voor je ze in huis hebt.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:25

Dankjewel allemaal , ja lipica heb ik ook al over na gedacht maar is dat erg duur?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:40

Mijn eerste leren rijlaarzen heb ik gekocht op mijn 16e. Dat waren Petries zonder rits of veter.
Echt van die kachelpijpen.
Wat een drama was dat zeg. Ik vond ze echt verschrikkelijk en wilde geen leren meer.
Toen ik op op mijn 23ste toch echt weer wedstrijden wilde gaan rijden. Wilde ik toch weer leren. En heb ik Lipica's op maat laten maken (vanaf 185 euro). Dat was echt een wereld van verschil. Maar was nog niet helemaal tevreden ik heb nu Ariat laarzen. En wat zitten die ontzettend lekker. Zijn echt net sloffen.
Ik wil nu alleen nog een sjiekere uitvoering voor op wedstrijden van ariat hebben. Maar die zijn zoooo duur richting de 600 euro dat ik toch ook maar weer om mij heen kijk voor een ander merk. Maar voor mij nooooit meer Petries.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:44

Ik heb vroeger ook Petries gehad, wat een drama! En zeker alsje het niet gewend ben! Ik heb nu sinds kort Lipica op maat laten maken. Precies zo als ik het wilde, rits en veters en mooie strass steentjes erop! Ze zitten heerlijk, en kon er gelijk mee rijden zonder blaren! Nooit meer anders, en zeker voor dat geld!

Miss_J22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:46

als je de standaard lipica's wil met veter, in het zwart dan ben je 200 euro kwijt.
Je kunt ze zelf net zo duur maken daarna als je zelf wilt met de extra opties.
Kijk maar eens op de site van lipica en de lipica hyves.
Er is hier ook een topic over lipica. Bij algemeen en dan de huiskamer.
Als je dan even zoekt op lipica laarzen #3 krijg je het topic
succes ermee

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 08:38

Dankjewel! Ga vanmiddag even naar lipica bellen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:41

Ik ben een paar weken geleden ook naar Lipica geweest om laarzen aan te laten meten.
Je kunt de laars helemaal zelf samenstellen.
Kleur, materiaal, extra-tjes enz.
Ik ben super benieuwd naar het resultaat.
Enige nadeel is de lange wachttijd.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:46

Bij divoza kun je met jou budget echt wel wat vinden. Je moet er wel rekening mee houden dat ze wel even ingelopen moeten worden. Zelf wil ik, na diverse slechte ervaringen, geen maatwerk meer. Gewoon passen en meenemen dan maar een cm lager.

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:57

JJane schreef:
Bij divoza kun je met jou budget echt wel wat vinden. Je moet er wel rekening mee houden dat ze wel even ingelopen moeten worden. Zelf wil ik, na diverse slechte ervaringen, geen maatwerk meer. Gewoon passen en meenemen dan maar een cm lager.

Helemaal mee eens. Ik had Petrie Dressage, helemaal netjes aan laten meten. Heb ik mijzelf 5 jaar mee gekweld, en afgelopen weekend de tweede wedstrijddag gekozen voor mijn gewone Ariat leren laarzen (zitten idd heel comfortabel maar hebben wel heel goed rijgevoel) aangetrokken. Die zijn er niet zo gelikt uit als de Petrie's maar rijden wel een stuk lekkerder. En voor wat betreft de punten voor de verzorging van het geheel geen verschil hoor (terwijl mijn Ariats bruin zijn bij de rest van mijn outfit die zwart is).
Moraal van dit verhaal: laat je niet (ver)leiden door uiterlijk (hoge boog bijvoorbeeld) maar kies vooral laarzen die je lekker zitten! (en mijn aanrader is dan Ariat, die hebben een goede pasvorm en een geweldig voetbed!!). Succes met de keuze!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:06

Ik heb mijn lipica's verkocht aan een stalgenootje die ze ook super paste.
Ik had altijd mijn Ariats aan. Wat zitten die onwijs lekker. En alleen met wedstrijden pakte ik de Lipica's want die zijn mooier. Maar nu heb ik ook mijn Ariats aan op wedstrijden. Aan de punten merk je inderdaad geen verschil. Dan ga ik mezelf niet kwellen met andere laarzen die niet zo lekker zitten.

Muffinostri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:05

felicity schreef:
Ik heb mijn lipica's verkocht aan een stalgenootje die ze ook super paste.
Ik had altijd mijn Ariats aan. Wat zitten die onwijs lekker. En alleen met wedstrijden pakte ik de Lipica's want die zijn mooier. Maar nu heb ik ook mijn Ariats aan op wedstrijden. Aan de punten merk je inderdaad geen verschil. Dan ga ik mezelf niet kwellen met andere laarzen die niet zo lekker zitten.

Helemaal mee eens. Heb toevallig vandaag bij de ruitersportzaak gevraagd wat de beste manier van onderhoud van de Ariats is, omdat die bijgeleverde wax zou moelijk uit te wrijven is, er blijven altijd witte resten over. Advies: gewoon ouderwets schoensmeer. Fijn!!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:10

Oh, ik ben niet de enige die Petrie's als een blok beton ervaart?
Op zich om mee te lopen gaat het wel, maar ze zijn best hard.. vind het totaal niet prettig zitten en zeker niet met rijden!
Morgen komt er een paar Derby Softjumper.. in de uitverkoophoek bij Divoza in Leek.. 150 euro! :D (Was op maat besteld, maar niet afgehaald)

Weert_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:28

Ik heb zelf ook mountain Horse. Met rits en er zit ook nog een randje elastische stof naast. Heerlijk om mee te rijden.

Maar ik denk inderdaad kijken wat je ermee wil doen en dan hup naar de winkel en passen. Succes

rensenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:08

Ook ik heb ARIAT bromont talls en ik ben er super gelukkig mee.
ze zijn lekker soepel voor het springen.
Ik zou goed opletten of je de laarzen wil voor dagelijks gebruik of wekelijks.
"echt"leren laarzen moet je dagelijks kunnen gebruiken.
Rundleer is heel hard in het begin en zal pijn doen bij het inlopen. Met springen is het ook de vraag of ze wel lekker zitten, verschilt bij het inlopen.
Kalfsleren laarzen zijn lekker soepel en je loopt er zo op weg. Springen geen probleem want dit leer vormt naar je kuit. Rund doet dat minder...
Dus met stevige kuiten zou ik eerder kijken voor kalfsleer :D

Nou hij is weer lang genoeg :o
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:12

Lipica's vind ik echt helemaal niks, Die zaten bij mij al vanaf dag 1 niet echt geweldig, en de kwaliteit liet sterk te wensen over (na een paar weken al van die witte plekken op de binnenkant)

Dus voor mij nooit geen Lipica's meer.
Ik heb nu De Niro's maar dat valt nogal buiten je buget.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:26

ik draag al jaren lipica's heerlijk zitten net als panoffels,

mijn 1ste leren laarzen waren petries, echt kachelpijpen zo hard.
daarna mountain horse die waren wat laag maar zaten heerlijk zachte laars.

daarna lipica's aan laten meten, is nu zón 5 jaar geleden, en echt mijn volgende paar wordt weer van lipica, mijn mijn 1ste paar lipica's is nog niet versleten, dus moet nog even wacht, heb ondertussen wel een hele verzameling van jophers outdoors en larzen om gewoon aan te doen van lipica, zón 5 paar in totaal, ik heb een heel klein voetje 37/38 en ben groot laarzen moeten 50 hoog zijn maar de kuit moet 39 zijn dus dat is niet echt standaard.

lipica heeft verschillende modellen. voor standaard modellen betaal je:
ebsom en donscaster €200
de cambridge zonder rits €230 en met rits €260
en de elegance zijn € 235
hurlingham €260
en de hurlington €265

wil je opties op je laarzen dan betaal je uiteraard meer maar je kan je eens inlezen in het topic van lipica hier op bokt. in de openingspost staat een prijslijst van de prijzen van nu ook van de opties die je op laarzen lunt nemen.
[HK] Lipica Laarzen [#3]

en natuurlijk kun je kijken op de linken van mijn onderschrift, zoals je kunt lezen ben ik echt tevreden over dat merk.