Bang voor het veulen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

larissa488

Bang voor het veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 20:40

Hoi ik zal mij eerst eventjes voorstellen; ik ben Larissa, ben 12 jaartjes, en mijn grootste hobby is natuurlijk met paarden omgaan!

Nu mijn probleempje :o :

Ik heb samen met mijn vriendin 2 shetjes als verzorgpony's,
En er staat ook een veulen iets ouder dan 1 jaar..
Maar hij dekt nog al veel onnodig.. en dit is ook uit de hand gelopen en wil mijn vriendin en mij dus zeg maar ook gaan ''dekken''
Mijn vriendin en ik worden hier heel bang van, en blijven dan ook zo min mogelijk bij hem uit de buurt. :o

Weet iemand een oplossing zodat we dit veulen het kunnen afleren?

xx hopeloos meiske /3
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-06-11 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b] [/b] uit tekst verwijderd.

potverdikkie

Re: Bang voor het veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:48

Op het moment dat ie jullie bespringt zou ik hem toch echt een draai om de oren verkopen! Duidelijk maken dat ie dat niet mag doen. Anders neem je een zweepje mee en geef je hem daarmee 1x een goede tik; Beter 1x goed, dan 10x halfbakkig!
Succes!
En zo snel mogelijk laten castreren.

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 20:49

potverdikkie schreef:
Op het moment dat ie jullie bespringt zou ik hem toch echt een draai om de oren verkopen! Duidelijk maken dat ie dat niet mag doen. Anders neem je een zweepje mee en geef je hem daarmee 1x een goede tik; Beter 1x goed, dan 10x halfbakkig!
Succes!

dankjewel ik zal dit de aankomende keer eens proberen! xx <3

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:51

ik ga met potverdikkie mee.
Zweep mee en zodra hij poging tot doet een beste tik.
En dan ook meteen goed tikken en niet te zacht.
Beter een goede tik met het gewenste effect dan tien keer moeten tikken zonder resultaat.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:04

potverdikkie schreef:
Succes!

:j

Sonar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:39

potverdikkie schreef:
Succes!

helemaal mee eens!!!

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:54

Ik zou het in jullie eigen belang toch anders aanpakken,
het zijn jullie verzorgshets,dus even naar de eigenaar gaan en uitleggen dat het veulen jullie bespringt en of de eigenaar een keer mee het weiland in wil gaan om te laten zien hoe jullie daar mee om moeten gaan.
Op die manier laten jullie zien dat jullie het beste voor hebben met de pony's en niet zonder toestemming een jaarling op zijn nummer proberen te zetten.
Als de eigenaar jullie de jaarling een mep ziet verkopen zonder dat hij weet wat er aan de hand is zijn jullie straks je verzorgpony's kwijt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:08

harvestroos schreef:
Op die manier laten jullie zien dat jullie het beste voor hebben met de pony's en niet zonder toestemming een jaarling op zijn nummer proberen te zetten.
Als de eigenaar jullie de jaarling een mep ziet verkopen zonder dat hij weet wat er aan de hand is zijn jullie straks je verzorgpony's kwijt.

Dus als dat veulen hun bespringt, moeten ze eerst naar de eigenaar kijken en wachten tot die hun instructies toeroept? := Maar ik snap wel dat dat op een normale manier moet gebeuren :P

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:11

ik ben bang dat het enige wat helpt castreren is.
Ik heb ook een shetland hengstje gehad en die heeft wat klappen gehad omdat hij op me sprong of me beet.
het hielp niet echt maar van castreren is het een lieve knuffelpony geworden
Succes!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:12

Mijn shetlanderhengst heeft ons vroeger ook enkele keren besprongen, maar is nu een schat van een dier, heel kalm en goed
opgevoed. Zo snel mogelijk bij negatief gedrag een mep/correctie verkopen, wacht er niet te lang mee. Wacht je er wel
te lang mee, dan is de link tussen handeling en reactie van jou als mens weg en straf je dus onterrect.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:23

Zo snel mogelijk laten castreren, anders moet je hem straks alleen nog maar met geweld benaderen en dat is nou net niet de bedoeling. ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:25

Shenavallie schreef:
Zo snel mogelijk laten castreren, anders moet je hem straks alleen nog maar met geweld benaderen en dat is nou net niet de bedoeling. ;)

Dit is niet helemaal waar, dit gedrag is ook prima te corrigeren en weg te krijgen :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:45

Sommig gedrag is inderdaad goed te corrigeren, maar dit is typisch hengstengedrag (testosteron) en dus heel primitief. Een rijpe hengst kun je dit (als hij al een aantal keer heeft gesprongen, zoals wordt aangegeven door TS) niet makkelijk tot zelfs niet meer afleren. Dat kan alleen als hij apart gehouden wordt van de kudde. Zolang hij het de ene keer wel vrijelijk kan doen en het andere moment niet, dan krijg je frustratie die zich in de meest ondenkbare en soms zelfs gevaarlijke reacties kan gaan uiten. Zelfs bij een (loei sterke) Shetlander. Daarnaast speelt de leeftijd en ervaring van TS ook een rol. ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:47

Dat zeker, ervaring speelt een grote rol. Maar ik ben het niet eens met je uitleg, mijn 4-jarige shetlanderhengst heeft dit gedrag
in het verleden ook enkele keren vertoond. Doet dit nu absoluut niet meer, heeft al gedekt, staat in een kudde (ruinen) en is
gewoon geweldig in de omgang. Ja, bij andere paarden en merries zal hij zich uitsloven, maar dat is inderdaad primitief
gedrag en dát zal ook niet weggaan. Het corrigeren van gedrag en het opvoeden kan echter wel gewoon gedaan worden.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:35

ik heb het ook meegemaakt met een shetlander! die schopte me eerst om, en daarna ging hij heerlijk op mijn rug staan, dus wel straffen hoor anders blijft hij het doen. maar die shetlander deed het bij iedereen eigelijk. de eigenaar wilde hem maar niet laten helpen...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:01

Als mijn paard zoiets zou flikken, zou ik 'm toch een knal verkopen. Is ie helemaal gek, moet ie bij een kuddeleider ook niet proberen, dus bij mij ook niet :n

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:19

E_Nalanta schreef:
Dat zeker, ervaring speelt een grote rol. Maar ik ben het niet eens met je uitleg, mijn 4-jarige shetlanderhengst heeft dit gedrag
in het verleden ook enkele keren vertoond. Doet dit nu absoluut niet meer, heeft al gedekt, staat in een kudde (ruinen) en is
gewoon geweldig in de omgang. Ja, bij andere paarden en merries zal hij zich uitsloven, maar dat is inderdaad primitief
gedrag en dát zal ook niet weggaan. Het corrigeren van gedrag en het opvoeden kan echter wel gewoon gedaan worden.

En dat ben ik weer met jou eens (het corrigeren van gedrag en het opvoeden in het algemeen). ;)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:29

Als de eigenaar niet nóg een veulen wil, lijkt me castreren sowieso geen overbodige luxe, tenminste als de andere shetjes merries zijn. Op deze leeftijd kan een hengstje namelijk al prima vruchtbaar zijn.

Verder ga ik helemaal mee met mijn voorgangers: aanpakken, het is (zeker naar de mens toe) ongewenst gedrag!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:45

antje_vip schreef:
harvestroos schreef:

Dus als dat veulen hun bespringt, moeten ze eerst naar de eigenaar kijken en wachten tot die hun instructies toeroept? := Maar ik snap wel dat dat op een normale manier moet gebeuren :P

Ik snap de reactie wel , want ik zou ook boos worden als eigenaar zijnde (lees nu even goed!!) als ik aan kom en ze staan het veulen te slaan (ALS IK NOG NIET WEET WAAROM -even in hoofdletters :') voor ik er reactie op krijg die onnodig zijn)

zodra ik wel weet waarom (dus omdat veulen tegen ze opspringt zou ik idd het niet erg vinden ,maar ik zou het wel (niet als het veulen je bespringt op die dag ,maar gewoon als je thuis bent) even overleggen met de eigenaar :)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:49

E_Nalanta schreef:
Shenavallie schreef:

Dit is niet helemaal waar, dit gedrag is ook prima te corrigeren en weg te krijgen :)

*kuchkuch*FLIP*hoesthoest* :')

Ik zou voordat je volgende keer gaat eerst even langs de eigenaar gaan, vragen of hij er wat aan wil doen en wat hij er nou van vind.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:55

1 goede ferme tik noem ik niet op een paard in slaan........

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:05

idd, het verschil tussen een corrigerende tik en echt slaan is heel groot

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:08

Waarom nou weer meteen rammen met een zweep? :n

Natuurlijk moet je hem duidelijk maken dat dit niet door de beugel kan, maar met wijd gaan staan, met je armen of een halstertouw zwaaien, en evt. hard NEE roepen kom je ook al een heel eind hoor ;)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:13

Liever respect voor de zweep dan angst voor de hand of touw..........

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:18

Tja, dat is jou mening. Ik zie liever een paard met respect voor mijn persoonlijke ruimte dan dat ik middelen nodig heb om hem te slaan :)