soms is mijn lease paard zo...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

soms is mijn lease paard zo...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 20:25

LASTIG...
echt ik kan er geen ander woord voor bedenken.
als je haar eenmaal aan het werk heb loopt ze super, maar als je moet borstelen oid kan ze zo lastig zijn.
draaien, hinniken, klieren.
als ik haar het hoofdstel om of af wil doen dan kan ze gewoon weglopen.
ze kijkt soms ook niet uit waar ze haar voeten neer zet wat resulteerde tot zo'n 600(wat zou een KWPN van 1.73-1.75 wegen??) kilo op mn voet, en dan ook gewoon volle gewicht op je voet en blijven staan.
over het algemeen negeer ik het, tot ik het echt goed zat ben en dan geef ik even een schreeuw van ''nu is het klaar''
en dan heb ik het nog niet eens over het probleem van; dat ik haar de wei niet uit krijg als 'haar' shetlander niet mee komt.

ze word trouwens niet altijd door mij aan het werk gezet, ik rijd met haar buiten en ik speel ook vaak zat met haar, ze mag alleen niet los in de bak van de stal eigenaar, en we hebben geen kleine weides of paddock.
wie kan mij helpen met mijn probleempjes.

Saars

Re: soms is mijn lease paard zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:29

Oei oei! Wat een hoop problemen! Nu, er zit niets anders op dan veeeeeeeel geduld hebben. Nu heeft ze echt geen respect voor je. Respect is iets wat je moet verdienen, en met sommige paarden gaat dat heel moeilijk. Een verzorgpaard kies je ook niet echt, dus een "klik" moet je zelf maken.
Ik heb hetzelfde verhaal: draaien, hinniken, niet uit de wei zonder zijn shetlander...
Ik heb veel geduld moeten hebben om hem te laten beseffen dat ik 'm graag had. Dat het meer dan "werken voor mij" is. Ik heb hem verwend met buitentochtjes en altijd teruggebracht naar zijn wei, met een lekkere wortel nadien... Bij het poetsen liet ik hem los in de inloopweide en beloonde hem als hij uit zichzelf bleef staan: nu staat hij zooo relaxed stil...
Heel veel succes!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 20:34

maar ze vind me ook wel lief denk ik, want het is niet iedere dag.
ze heeft gewoon van die dagen ze lijkt wel ongesteld ofzo :')
ze wrijft vaak genoeg even met haar neus langs m'n wang, of staat heerlijk op rust als ik haar uitgebreid poets.
ik doe ook wel eens gewoon wandelen, tutten, aan het halster springen enz enz
ik heb liever een band met haar heb, en dat het rijden niet bijzonder is dan dat ik haar in de Z heb en dat ze aan de hand echt een rotbok is (is ze niet hoor tis een lievertje)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:38

Is ze op die dagen dan niet gewoon hengstig?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:39

Je paard weet echt wel waar ze haar voeten neer zet, ze heeft alleen geen respect voor je en daarom gaat ze niet voor je aan de kant. Daar zul je echt aan moeten werken door middel van grondwerk.
Daarnaast zeg je dat je, als ze vervelend is, dat eerst negeert en vervolgens ineens schreeuwt dat het klaar is. Beter kun je dan direct duidelijk zijn. Nu sta je dat gedrag dus een aantal keer toe en dan ineens mag het niet meer. Erg onduidelijk voor je paard.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:40

Lillian__ schreef:
ik heb liever een band met haar heb, en dat het rijden niet bijzonder is dan dat ik haar in de Z heb en dat ze aan de hand echt een rotbok is

Dat vind ik heel goed van je...
Goh, de mijne is een ruin en heeft ook PMS :')
Ik denk dat het zal beteren als je je wat meer "interactie" met haar hebt. Laat zien dat jij er weer zin in hebt, ook al zie je zo'n rotbui aankomen! Probeer haar eerst rustig te kalmeren en daarna mag je haar gerust op haar plaats zetten! Zorg alleen dat je haar na dat straffen op iets anders concentreert. Een borstel over haar neus, een spray die gek ruikt waardoor ze gaat flemen, iets wat in je rugzak zit dat ze niet mag zien... Als ze andere "interessante" dingen meemaakt als jij er bent, zal ze jou ook "interessant" gaan vinden en zal ze je gaan respecteren om wie je bent en wat je voor haar doet (langzaam...)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 20:42

1 keer in de maand hengstig? lijkt me sterk eigenlijk, merrie's zijn toch alleen hengstig rond de lente en rond de herfst?
het was wel het ergst toen we net waren gewisseld van stal en toen ze in een nieuwe groep kwam, de eerste week stond ze in een ander weiland, daar staan wel alleen maar ruinen in.
misschien ziet ze het shet echt als haar veulen? want ze staan ook samen in een kraambox enzo.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 20:45

Saars schreef:
Lillian__ schreef:
ik heb liever een band met haar heb, en dat het rijden niet bijzonder is dan dat ik haar in de Z heb en dat ze aan de hand echt een rotbok is

Goh, de mijne is een ruin en heeft ook PMS :')
Ik denk dat het zal beteren als je je wat meer "interactie" met haar hebt. Laat zien dat jij er weer zin in hebt, ook al zie je zo'n rotbui aankomen! Probeer haar eerst rustig te kalmeren en daarna mag je haar gerust op haar plaats zetten! Zorg alleen dat je haar na dat straffen op iets anders concentreert. Een borstel over haar neus, een spray die gek ruikt waardoor ze gaat flemen, iets wat in je rugzak zit dat ze niet mag zien... Als ze andere "interessante" dingen meemaakt als jij er bent, zal ze jou ook "interessant" gaan vinden en zal ze je gaan respecteren om wie je bent en wat je voor haar doet (langzaam...)

hé daar heb je wel een punt! ik ga het eens op die manier proberen, ik kan haar bui nooit van te voren inschatten, maar ik was al van plan om niet te gaan rijden morgen heb donderdag al flink gereden :j morgen lekker klooien dus :j

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 20:51

_Tara_ schreef:
Je paard weet echt wel waar ze haar voeten neer zet, ze heeft alleen geen respect voor je en daarom gaat ze niet voor je aan de kant. Daar zul je echt aan moeten werken door middel van grondwerk.
Daarnaast zeg je dat je, als ze vervelend is, dat eerst negeert en vervolgens ineens schreeuwt dat het klaar is. Beter kun je dan direct duidelijk zijn. Nu sta je dat gedrag dus een aantal keer toe en dan ineens mag het niet meer. Erg onduidelijk voor je paard.

dus meteen een flinke brul geven zeg je? misschien werkt het, ik denk inderdaad dat ze op dat soort moment geen respect heeft voor me heeft!.
het is niet mijn paard he, het is mn lease paard voor 2 dagen in de week in de vakantie's vaak wat meer, maar over het algemeen 2 dagen.
daarvan doen we 1 dag werken vaak dressuur ook al ben ik meer van het springen.
en 1 dag klooien, en dat kan gewoon tutten zijn, aan de longe een beetje spelen, over cavaletti lopen vind ze errug leuk, een labyrint lopen vind ze leuk maar erg moeilijk, of gewoon een eindje wandelen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:55

niet eerst negeren maar gelijk op haar plek zetten.
Dus inderdaad die gil geven op het moment dat zij wil beginnen.
Doet ze wat je zegt dan belonen.
Dus het verkeerde straffen door middel van die brul die je geeft enals ze dan doet wat ze van je vraagt een aai over de nek of een klopje of gewoon simpel weg braaf zeggen.
Zodat ze ook weet dat wat ze wel goed doet en dat is dus het gewenste gedrag.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:55

Hoeft niet meteen een flinke brul te zijn maar in ieder geval genoeg om duidelijk te zijn. Nee is nee. Dus niet eerst 3 keer ja en dan ineens nee.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:59

De huisvesting is niet okee, dus je kunt brullen wat je wilt maar in de basis gaat iets fout.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:05

O ja ik zie 't... Staat 't paard heel de dag op stal? Jeetje.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 21:07

Saars schreef:
Lillian__ schreef:

ik ben sowieso niet van het prestatie gericht rijden, zolang het maar leuk blijft

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 21:45

_Tara_ schreef:
O ja ik zie 't... Staat 't paard heel de dag op stal? Jeetje.

nee? ze staat van iets voor 5 uur 's ochtends tot 5 - half 6 's avonds in de de weide

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:33

Lillian__ schreef:
1 keer in de maand hengstig? lijkt me sterk eigenlijk, merrie's zijn toch alleen hengstig rond de lente en rond de herfst?
het was wel het ergst toen we net waren gewisseld van stal en toen ze in een nieuwe groep kwam, de eerste week stond ze in een ander weiland, daar staan wel alleen maar ruinen in.
misschien ziet ze het shet echt als haar veulen? want ze staan ook samen in een kraambox enzo.

Merries hebben een cyclus van 3 weken, die gaat in principe het hele jaar door, maar met hoogtepunten in de lente en nazomer. In de herfst en winter merk je veel minder van de hengstigheid, want het is voor de natuur niet heel zinvol om dan energie te stoppen in voortplanting. Maar als er een hengst beschikbaar is in de winter maken ze er wel degelijk gebruik van en kun je dus ook in de winter een veulentje krijgen.
Veranderingen van huisvesting kunnen ook behoorlijk effect hebben op het humeur van een paard, dat moet je dan maar even wat tijd geven. Maar je hoeft nooit te accepteren dat een paard je niet ziet staan als je aan het poetsen bent en hoeven op je voet zetten is genoeg reden om meer dan een brul te geven.
Wees zelf duidelijk in wat je wel wil en wat je niet wil van je paard en wees daarin ook consequent. Die goede band krijg je vooral door duidelijk te zijn voor je paard, stel je grenzen en laat merken dat je wel rekening houdt met haar voorkeuren.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:42

Okee niets gezegd over de huisvesting. Kon t niet uit de OP halen.

Verder eens met Waratje.