uitspraken tuchtcollege

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosjeJarig

uitspraken tuchtcollege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 22:13

Elke maand staan ze er weer in, uitspraken van de Tuchtraad van de KNHS. En elke keer weer verbaas ik me erover dat er toch mensen zijn die zo stom kunnen zijn te denken dat ze de regels aan hun laars kunnen lappen.

Deze keer ook weer. Meerdere mensen die met meerdere paarden voor langere tijd starten, ZONDER startkaart aangevraagd te hebben, of met een ongeldige startkaart. Langere tijd is dan 11 maanden of langer, meerdere keren gestart is dan meer dan acht keer. Ze komen er voor een tijdje blijkbaar mee weg, maar uiteindelijk vallen ze door de mand.

Ik ben er eens over gaan nadenken, maar snap naast de ruiter, ook de blijkbaar meerdere juryleden niet. Je moet ALTIJD een geldige coupon inleveren voordat je mag starten, maar hoe kan het dat je toch mag starten zonder coupons? Ik kan me niet voorstellen dat iemand, ook al is ie semi-professioneel, met meerdere paarden meerdere keren met een blanco coupon aan de start verschijnt, dat kost klauwen met geld. Los van het feit dat daar toch ook een combinatie-nummer op hoort te staan die je alleen krijgt bij aanvraag van een startkaart. Dan zijn al die juryleden ook flink fout door zo iemand toch te laten starten.

Wat zijn jullie gedachten en ervaringen hierover?

Anoniem

Re: uitspraken tuchtcollege

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:43

Ik denk dat het makkelijker is dan je denkt.. 's winters worden hier geen paspoorten gecontroleerd bij dressuur, als jij nog oude coupons van je vorige paard hebt liggen en beide zijn toevallig donkerbruin en merrie (noem maar wat) kan je gewoon die coupons gebruiken.. Ze zullen pas door de mand vallen bij een chipcontrole.. Bij het springen is het denk ik zonodig nog erger.. Iedereen levert daar op het laatst een stapel coupons in en de jury moet het maar uitzoeken..

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 09:32

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens denk ik. Wat springen betreft kan ik het me voorstellen, maar bij de dressuur...? Als ik naar de wedstrijden hier in de omgeving kijk, is het allemaal ons kent ons en iedereen, en weet met van het secretariaat ook wel de paarden een beetje te herkennen, ook qua naam.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:31

Daar verbaas ik me ook wel eens over !
Hoe naief kan je zijn, gezien de P & S komt het toch wel boven.

Maar met het nieuwe wedstrijdsysteem zou het dus minder moeten worden.
De gegevens van de "correct geregistreerde" combinaties komen bij invoering van zelf uit het systeem rollen.
Staat iemand er niet in, is dus niet starten !

Wat me wel opvalt is dat het voornamelijk springruiters zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:58

Vind het ook altijd vreemd, en zinloos bovendien. Immers als je op coupons van een ander paard start, worden je punten voor dit paard toch niet geregistreerd en schiet je er dus geen donder mee op.

Wat mij ook altijd blijft verbazen is het aantal ongeldige starts (starten in verkeerde klasse enzo)
Komop, je wordt bijna doodgegooid met de regels die er zijn, handige harry ben je dan als er niet op een bepaald moment een lampje gaat branden dat je misschien wel helemaal niet meer startgerechtigd bent op een regio bv...en ook hier weer echt ervaren mensen, waarvan je zou zeggen dat ze de regels wel kennen na zoveel jaar wedstrijdsport....

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:02

Ik verbaas me altijd meer over het gedrag van "begeleiders"/"ouders" bij tuchtcollegezaken. Ook zo bij de mishandelingszaken. Dat snap ik veel meer niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:04

Eén van de maatregelen om dit gedrag tegen te gaan is tegenwoordig het noemen van de persoon met naam en toenaam, behalve dan bij minderjarigen. Hierdoor zullen ze toch sneller door de mand vallen lijkt mij, iedereen leest de tuchtrechtverslagen.....

Maar eigenlijk is dit gewoon dom, ook al die ruiters die op een kampioenschap gestart zijn in de verkeerde klasse...dat snap ik dus niet, dat kun je zo gemakkelijk nazien of navragen. Ik vraag me soms ook wel eens af of het dommigheid is, gemakszucht of een oprechte poging de boel te bedonderen!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:04

Of de startkaart is afgemeld en je hebt nog oude coupons liggen, maar het zijn idd vaak de springers.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:06

Ik hoor het vaak bij de mensen die met friezen starten. Hebben dan wel een startkaart bij de fries, maar starten met een andere fries. Zodat de fries waar de startkaart bij hoort snel het sportpredikaat krijgt.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:12

Haha ik lees ze ook altijd, vind het erg interessant om te lezen en heb me er inderdaad ook verbaasd over het feit dat bijna alle zaken deze keer over spring ruiters gingen die geen startkaart of verkeerde coupons of verkeerde paard bij paspoort hebben gereden.

Deze zijn er minder goed vanaf gekomen, maar zeker bij de spring (maar ook dressuur) word het regelmatig gedaan. Zo kun je bij een identiek paard je predicaten halen, terwijl dat paard niet eens kan springen of de dressuur baan rond komt. Paspoort controle nog tot daar aan toe, maar chip word niet gecontroleerd in de lagere klasse sport. Dus als je een identieke paard hebt qua aftekeningen hebt die wel dat werk wel aan kan, maar bijvoorbeeld papierloos is, of het zelf al heeft behaald. Kun je met dat paard op het paspoort en coupons van een ander paard je proeven/spring rondes doen.

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:19

Net heb ik toevallig ook de uitspraken gelezen in de recentste P&S.

Wat mij verwonderde is dat iemand die haar pony mishandeld er eigenlijk zonder straf vanaf komt terwijl er bij ongeldige startkaarten/coupons enz. best fikse boetes volgen.
Waarom bij mishandeling dan ook niet een geldboete? (mag bij kinderen een 'zakgeld' bedrag zijn om mijn part, puur het idee)
Lijkt me juist goed om een voorbeeld te stellen dat ruw gedrag niet getolereerd wordt...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:55

Fien1 schreef:
Net heb ik toevallig ook de uitspraken gelezen in de recentste P&S.

Wat mij verwonderde is dat iemand die haar pony mishandeld er eigenlijk zonder straf vanaf komt terwijl er bij ongeldige startkaarten/coupons enz. best fikse boetes volgen.
Waarom bij mishandeling dan ook niet een geldboete? (mag bij kinderen een 'zakgeld' bedrag zijn om mijn part, puur het idee)
Lijkt me juist goed om een voorbeeld te stellen dat ruw gedrag niet getolereerd wordt...

Zou dat niet iets met aansprakelijkheid te maken hebben? Volgens de KNHS ben je als ruiter verantwoordelijk voor alles, voor je lezer, je groom, je paard en je papierwerk. Maar als het nou om een minderjarige gaat, is dat misschien wettelijk wat lastig ofzo?
Daarbij staat er nooit de volledige uitleg bij natuurlijk, je kan uit de uitspraak niet halen wat er precies is gebeurd dus misschien zijn er ook nog verzachtende omstandigheden oid.

Waarom ze zo fel zijn op startkaarten/coupons, dat weet ik dan weer wel ;) Dat raakt de KNHS namelijk rechtstreeks in de portemonnee....bv starten met oude/ongeldige coupons, wil zeggen dat die persoon eigenlijk nieuwe had moeten kopen maar dat niet heeft gedaan...daar houd de KNHS niet van.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:02

Dat laatste ben ik niet zo zeker van hoor, want waarom willen ze dan van die startcoupons af? Dat is dan toch een verlies van inkomsten?

Wat betreft die mishandeling, een minderjarige is ook verantwoordelijk voor alles, maar mag daarin vertegenwoordigd worden door een volwassene volgens mij. Als een kind een pony afranselt, wordt de ouder daarop aangesproken, omdat die invloed op het kind uit kan oefenen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:04

kleinvosje schreef:
Dat laatste ben ik niet zo zeker van hoor, want waarom willen ze dan van die startcoupons af? Dat is dan toch een verlies van inkomsten?

Wat betreft die mishandeling, een minderjarige is ook verantwoordelijk voor alles, maar mag daarin vertegenwoordigd worden door een volwassene volgens mij. Als een kind een pony afranselt, wordt de ouder daarop aangesproken, omdat die invloed op het kind uit kan oefenen.

Oh, ik heb iets gemist geloof ik :D Willen ze van de startcoupons af??

(verder weet ik natuurlijk niets zeker he, maar aangezien er bij de KNHS vrijwel niets vlug gaat, behalve factureren, krijg ik er altijd zo'n gevoel bij)

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:10

Ja, ik ben laatst bij een cursusavond ringmeester/omroeper geweest, en daar werd dat verteld. Hoe en wat is nog niet duidelijk, maar ze willen naar compleet digitaal en dan zijn ze zo'n beetje overbodig...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:49

Wat mij vooral opvalt bij het verkeerd starten is dat het vooral springruiters betreft. Er staat er nu ook weer in elk geval 1 in. Die kopen gewoon blanco coupons. Rekening gaat naar de eigenaar. Paar keer starten en paard is weer verkocht.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:08

Die ruiters hebben een universele startkaart en rijden dus vaak op de blanco coupons. Voor ieder paard moet echter wel apart een startkaart aangevraagd worden (kosteloos/gereduceerd bedrag) ivm controle identiteit en afgeven combinatienummer. Als het gefaxet is op vrijdag mogen ze ip dat weekend het paard dan al wel uitbrengen (zo was het iig altijd), zodoende kun je hier als jury ook niet echt op letten. Bij de dressuurruiters met meerdere paarden zal het wel op dezelfde manier gaan vermoed ik.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:13

De uitspraken zijn lang niet altijd waar! :n

ik heb het zelf ook ervaren maar er staan dingen in het verslag dat niet eens kan :?

ik laat hier liever niet teveel over kwijt..
maar geloof niet alles wat daar staat.
vooral bij de wat ergere zaken denk je van: hoe kunnen ze?
maar luister de andere kant van het verhaal eens ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:16

mwah ik denk niet dat je zo publiekelijk aan de schandpaal genageld word omdat je toevallig je dekje binnenstebuiten op hebt gedaan. Of omdat je "wat ben je ook een floepert" in je gedachten had, en ook niet omdat je per ongeluk de verkeerde papieren bij je had.
Als je daar in genoemd word, heb je gewoon wat gedaan, ook al zie je dat zelf misschien anders

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:34

FriesWytske schreef:
Ik hoor het vaak bij de mensen die met friezen starten. Hebben dan wel een startkaart bij de fries, maar starten met een andere fries. Zodat de fries waar de startkaart bij hoort snel het sportpredikaat krijgt.

:))

Op die manier heb je een kudde sportmerries in de wei staan die nog nooit een zadel van dichtbij hebben gezien. Helemaal als je op kleine concoursjes achteraf en in een regio waar je onbekend bent, heeft niemand je door. Moet met sportpaarden ook niet onmogelijk zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:32

Wanneer je meerdere paarden start is het zo gebeurd, op een andere startcoupon. Heb het zelf ook met regelmaat aan de hand, en dan gaat het niet eens met opzet. Zelf rijd ik in de aangespannen sport, en dan komt het nog wel eens voor dat we op het laatst van paard wisselen. Geven we wel netjes door, maar met regelmaat gaat het nog mis. En de jury, die heeft niets in de gaten als ze een merrie volgens startlijst voor hun neus hebben en het in de tussentijd een hengst is. :+
Wij geven het altijd door, maar het komt nog wel eens voor dat het toch mis gaat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:29

Inderdaad Vudress. Ik rijd zelf ook op een fries, maar zou dat niet eens durven. Zou me kapot schamen. Ze mogen van mij wel altijd het chipnummer mogen controleren.

@ Neonlight. Dat gebeurt hier dus niet. Is gewoon heel bewust hoe sommige mensen dat doen.