Paard is bang voor alles wat achter haar is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Paard is bang voor alles wat achter haar is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:17

Ik schrijf dit bij buitenrijden, Omdat ik geen bak heb en dus afhankelijk ben van buitenrijden.
Mijn haflinger van 7 jaar oud, Is bang voor alles wat haar nadert. en dan vooral wat van achter komt.
Pas was ik in het bos, en een auto of fiets of wandelaar wat dan ook. ze wordt heel kijkerig, draaierig, en zodra het van achter komt doet ze er alles aan om zich om te kunnen draaien zodat ze het kan zien .

Ze is op zich nog goed te houden, Maar ik ben bang dat het ineens niet meer te houden is en dat ze er eens vandoor gaat met mij er bij.
Als ik samen met iemand rijdt dan kan ze niet voorop lopen. Doen we dit wel, dan gaat ze slingerend over het pad, dreigend en wacht haar kans af om te slaan
Ik wil graag met haar op les, Omdat ze steeds minder hanteerbaar wordt. MAAR dan rijdt je met meerdere mensen in de bak en ik ben bang dat ze dan gaat slaan.

Normaal als ik alleen buiten met haar rijdt dan kan ik haar goed terug nemen van galop terug naar draf.
Maar afgelopen maandag was ze niet terug te krijgen en ging steeds harder.
Toen ik haar terug had en ze weer rustig was weer geprobeert, Maar wederom voelde ik haar wegglippen, En heb haar snel teruggenomen VOOR ze weer uit kon breken.

Wie heeft tips om vooral het om willen draaien te verminderen? want je kan niet altijd en overal omdraaien om te kijken naar wat er aankomt.

jendemen25

Re: Paard is bang voor alles wat achter haar is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:06

heb jij je paard al lang of nog maar net? het lijkt er namelijk op dat ze je aan het uitproberen is als ik je verhaal zo lees.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 00:04

ik heb haar nu sinds oktober.
In de winter weinig tot niet gereden. Maar nu sinds maart weer steeds meer.
Het ging altijd redelijk goed, Maar nu dus afgelopen maandag vond ik het echt heel moeilijk om haar terug te krijgen.
Verkeer of andere dingen die van voren komen is eng, maar gaat goed.
Dingen die achterop komen is nu gewoon gevaarlijk.

Ik geloof niet dat zij de leiding overneemt. Ik denk wel dat ze echt"bang" is voor dingen die van achter komen.
Ook lijkt ze me heel onzeker, Want als ik op de hei rijdt dan ziet ze echt alles van een km ver waar ze heel onrustig van wordt. Als ik haar aan het werk zet wordt dit minder.
Aan de hand weet ze precies wat haar ruimte is en wat mijn ruimte is.

Alleen afgelopen maandag vond ik de gallop gewoon eng, omdat ik haar niet terug kreeg.

Licensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:28

ik zou stilletjes aan met schriktraining beginnen.
vragen erover pb! :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:31

Ik denk dat les niet zo een slecht idee is hoor.. Als je van te voren aangeeft wat je probleem is, dan kunnen die andere paarden je juist helpen :) Ze gaat leren accepteren dat het normaal is dat er dingen van achter komen. Dan kun je langszaam beginnen dit uit te breiden en uiteindelijk zal ze minder schrikken voor dingen die van achter komen. Je moet natuurlijk wel op jezelf passen en zorgen dat ze leert dat jij het tempo beheerst. Veel overgangen rijden :) Succes!

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:52

Je kunt idd. met schriktraining beginnen. Dat hij/zij over een vuilniszak moet lopen, door een poortje van lintjes ofso. En je moet zelfverzekerd zijn en duidelijk tegen je pony.
Als hij/zij erg vervelend is kun je hem/haar even stilzetten totdat hij/ zij rustig stil staat. Dan kun je weer verder lopen.
veel succes ermee!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 15:21

Bedankt voor de antwoorden.

Via (self made) schriktraining is ze al gewend geraakt aan ballen en skippyballen
Ik schrik zelf niet zo snel ergens voor terug, Maar afgelopen maandag was het gewoon eng. Zo hard als ze ging.
En met het draaigedrag idd ben ik bang datze ergens tegen aan loopt (auto of erger mensen)
Ik ga toch maar eens bij de rijvereniging vragen of ik op les mag met haar.

Hoop dan dat ze niet andere paarden schopt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:25

Paard stilzetten en rustig achterom laten kijken is niets mis mee. Daarnaast vind ik de tip van een rijvereniging opzoeken een hele goeie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:28

Toch proberen ergens met haar te kunnen trainen. Ik weet niet hoe je staat met je paard, maar al heb je een stukje land wat je kan afzetten b.v, waar je toch kan longeren en wat schriktraining doen.
Ga dan eens aan de slag met dingen achter haar te zetten, een plasic tuinstoel waar je om heen loopt en dan achterwaarts tegen aan zetten, een plu openen achter haar ( moet je wel met z'n tweeen doen) een longeerzweep langs haar billen halen enz. enz.
En dan...belonen, belonen en nog eens belonen als ze het braaf doet.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:31

Misschien is ze er bang voor als ze het niet goed ziet. Paarden hebben op zich een heel slecht kijkoppervlak. door middel van hun nek te bewegen kunnen ze meer zien. Maaralsnog kunnen ze van boven en achter heel slecht zien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:01

Dat is niet helemaal waar, een paard kan juist meer zien als wij mensen! Dat wil zeggen, dat ze ook een groot gedeelte achter zich kunnen waarnemen.
Een paard is een prooidier en prooidieren hebben de ogen meer naast het hoofd staan.
Jacht dieren, dus ook wij als mens, hebben de ogen meer voor op de kop...okee...hoofd dan!
Vandaar ook soms de schrikreactie bij paarden om iets wat wij helemaal niet zien achter ons, maar het paard wel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:18

Het gezichtsveld van een paard is wel groter maar om goed te kunnen kijken zullen ze wel graag beide ogen op een object richten. En daarvoor moet ie zijn hoofd draaien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:12

Dat is natuurlijk helemaal waar! Alhoewel een paard sowieso niet zo goed kan zien als het in het gebied ligt van dichtbij en veraf. Het tussen gebied is voor een paard minder goed in te schatten.
Veel mensen weten ook niet dat een paard kleurenblind is.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:52

Oke dankjewel EArdenhout1. In mijn ruiterbewijs boek stond dat ze juist niet goed en achter ze konden kijken. Maar dat heb ik dan denk niet goed gelezen ;)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:04

Afbeelding

Dit plaatje laat goed zien wat een paard kan waarnemen. Het helder groene stukje is het stuk wat een paard kan focussen om dingen goed te bekijken. De rest van het groen ziet ie wel maar niet scherp. (hetzelfde idee dat jij uit je ooghoeken iets ziet bewegen. Om goed te kunnen kijken moet je het hoofd draaien)