Ik heb twee paarden met een bokvoet. Vanwege de bokvoet zijn ze allebei niet geschikt om hoog in de sport te lopen. Zelano is gefokt als springpaard. Als ik er echter een paar keer per week mee ga springen, dan ben ik snel uitgereden is mij verteld door zowel hoefsmid als dierenarts. Vanaf veulen af aan is haar voet niet goed genoeg gecorrigeerd geweest, de eerste echte correctie was pas toen ze 4 was, en dan kan je er dus niet veel meer aan doen. We kunnen het nu alleen nog onderhouden. De pezen aan die voet kunnen niet dezelfde belasting aan als een gezonde voet.
Alanda, mijn andere paard, is dressuur gefokt. Supergoede papieren en het was de bedoeling dat ze hoog in de sport zou komen. Echter ook een bokvoet die vanaf jongs af aan door de verkeerde vaklui is bijgehouden

. Ze is zowel klinisch als rontgenologisch gekeurd en afgekeurd vanwege die bokvoet. Het hoefbeen is daar al wat gekanteld en er zit botverkalking onder het straalbeen. Recreatief kan ze nog supergoed mee, maar zou ik haar in de sport gaan uitbrengen en flink gaan trainen dan zijn we over drie jaar helemaal klaar. Dat is dan ook de reden dat ik haar heb gekregen, omdat ze bij mij niet op dat gebied hoeft te presteren.
Naar mijn idee kan je een paard met bokvoet nooit voor de hoofdprijs verkopen. Het is nou eenmaal een afwijking. Een afwijking waar je prima mee uit de voeten kan, maar het blijft altijd een paard wat schever is dan een paard met vier gezonde hoeven, het vergt een hoop extra aandacht en rijtechnisch moet het allemaal in orde zijn om dat been zo goed mogelijk en zo min mogelijk te belasten.
Overigens, ondanks de bokvoeten lopen geen van mijn paarden onregelmatig. Aan de longe zie je bij Zelano wel dat ze linksvoor korter wegzet, met name rechtsom, maar onder het zadel komt ze keurig mee.