verveling op de wei, hoe te verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

verveling op de wei, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:05

ik heb een 11 jarige ruin, waarmee ik verdienstelijk in de sport heb gereden.
het was/is een echt werkpaard, maar heeft helaas spat ontwikkeled in 1 spronggewricht.
begin dit jaar had ik al een afspraak bij de slager, maar het paard knapte weer op en zodoende heb ik mijn beslissing uitgesteld tot eind van de zomer.

nu heb ik een wei kunnen huren, niet al te groot maar wel met een schuilstal, waar het paard dan ook veel in staat.
er staat een 2 jarige hengst bij, die gelukkig heel beleefd is en mijn ruin niet afragd.
maar de ruin verveeld zich, zijn gehele houding straalt dat uit.
tevens is het een luchtzuiger, maar met veel ruwvoer is dat binnen de perken te houden.

de ruin en de hengst zijn wel dikke maatjes, waar de één gaat, gaat de ander.
de ruin wandeld wel redelijk veel door de wei, maar ik heb het idee dat hij een uitdaging mist.
wat kan ik doen voor hem, zodat hij zich minder verveeld.
ik moet natuurlijk ook rekening houden met de hengst, die wel lekker fris en fruitig is.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:12

different1

Re: verveling op de wei, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 16:55

dank je! t is een heel gepluis om dat topic door te worstelen, maar heb vandaag iig al een pad gemaakt met op verschillende plaatsen hooi.
nu nog even zoeken voor een leuk, simpel obstakel.
ik huur de wei, en de eigenaar is tevreden over me, maar ik wil er geen misbruik van maken.
dus een poeltje ofzo is geen optie, eerder wat balkjes weg leggen of iets dergelijks.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:02

Hoe kan een paard zich nou in het land vervelen? Terwijl hij ook nog met een soortgenoot staat. Of is het misschien een klein landje? En staat er wel wat te eten?
Voeren om verveling tegen de gaan, met hooi, is in mijn ogen niet erg verstandig. Mits ze natuurlijk niet al te dik zijn. Stro is in mijn ogen een betere optie.
Echt voeren, van hooi etc. zou ik gewoon in zijn box doen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:05

Is het niet meer jouw idee dat je paard zich verveelt? Paarden lopen nu eenmaal veel, dat is hun natuurlijke gedrag. Ze lopen, eten even, wandelen weer verder, staan te suffen, weer wat lopen en eten...Dat hoort gewoon zo :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:12

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:19

Kan het zijn dat het idd in jouw hoofd zit? Misschien moet hij gewoon even wennen.
Bij ons staan ze nu ook gans de dag te suffen hoor, dan weer een uurtje eten, dan weer gewoon wat staan, dan naar de waterbak, even achter elkaar aan lopen en af en toe een ontplofkwartier :D
Helaas zie ik dit niet altijd, maar de mensen met het zicht op hen, hebben me hier van verzekerd :D
Niet te veel voor hem denken :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 17:20

het is een klein landje inderdaad.
het is meer een uitloop voor de twee, met wat gras erop.
de ruin heeft zowieso redelijk wat nodig om op gewicht te blijven, en het hengstje zit in de groei.
krachtvoer krijgen ze weinig, enkel een schep slobber met olie en foenegriek(de ruin hoest snel, dus ter ondersteuning krijgt hij foenegriek).
daarnaast krijgen ze 2 scheppen daily plus, een soort lucerne.
en verder zoveel mogelijk hooi/kuil, ivm het weinige gras.
stro ligt al in de stal, daar eten ze vrijwel niet van.

de verveling die ik zie bij de ruin, is het feit dat frisse eraf is, het word een beetje een oude sok om te zien en hij is pas 11.
hij is sinds enkele dagen wel wat fanatieker aan het rondlopen, daar ben ik wel blij mee.
het verschil tussen de ruin en de hengst is gewoon groot, en dan bedoel ik niet het leeftijdsverschil.
de hengst is ook rustig, maar kijkt gewoon frisser uit z'n ogen.
ik kan er niet precies mijn vinger opleggen wat ik nu echt bedoel, en wat ik precies zie.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:04

Ik snap niet dat mensen het raar vinden dat zo'n paard zich verveelt! Natuurlijk verveelt hij zich als hij gewend is om iedere dag te trainen en nu op eens zichzelf moet gaan vermaken. TS je hebt gewoon gelijk hoor: hij mist de uitdaging.
Ik weet niet wat je nog met hem kunt doen? Mag hij stukjes wandelen? Anders kun je dat met hem gaan doen, of wat grondwerk ofzo. Dat hij in ieder geval af en toe even lekker met jou bezig kan zijn. Volgens mij mist hij dat.
Ik rijd mijn pony iedere dag en als ik op vakantie ben geweest krijg ik ook van iedereen te horen dat mijn pony zich zo heeft verveeld en dat ze dan telkens mee de wei uit wil als iemand anders zijn paard komt halen. Als ik gewoon elke dag kom doet ze dat niet.
En je weiland pimpen, om het maar zo te noemen, is natuurlijk ook een geweldig idee. Dat houdt het interessant :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 13:32

dank je, junia.
ik zat inderdaad al aan grondwerk te denken, want wandelen is eigenlijk geen optie ivm het jonge hengstje dat erbij loopt.
dan zou die ook mee moeten, en ze staan aan een dijk met redelijk wat verkeer....
toevallig is vandaag de smid geweest voor beiden, en hij vind het ook erg vervelend voor ons dat de ruin niet meer kan werken.
hij vind het opvallend hoe het paard zijn staart draagt, en op stand laat hij zijn staart ook nooit helemaal zakken.
ik ga me eens wat meer inlezen over grondwerk.
ik heb hem wel al "voet" aangeleerd qua vrijheidsdressuur, alleen word ie daar wel erg fanatiek in hahaha.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:45

Leg een likblok in de wei en anders een paardenbal of een normale voetbal werkt ook

rensenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:23

Ik heb voor mijn haflinger een voederrolbal in de wei. Gevult met basis brok want extra energie heeft ze niet nodig. De bal is super! we hebben hem nu 2 jaar in de wei liggen en ze is er nog steeds de hele middag zoet mee. *\o/*

http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=7960008

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:34

dat is een leuke optie!
ik heb een skippybal gekocht, maar de heren zijn er niet van onder de indruk :S
ze snurkten een keer, keken met een schuin oog en ging verder met eten....
ach, voor dat jonge ding wel fijn dat ie zo nuchter is, maar zodra het gras op is staan ze maar wat naar elkaar te kijken.
ze kriebelen wel bij elkaar, ze zijn erg gezellig en sociaal naar elkaar en naar mij.
maar een voerbal is wel een leuke inderdaad, hebben ze nog wat te doen als het gras/hooi op is.

rensenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:43

hihi meestal andersom...
Mijn merrie maakt eerst de bal grondig leeg en dan begint ze pas met het hooi :)

MisZ_FayeNna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:05

Bij ons licht er een skippy bal in het land, en steeds als ik kom licht hij ergens anders.
En idd van die snackerbal heb ik ook wel eens gehoord, geen idee of het werkt

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:18

We hebben wat extra takken in het weiland gelegd. Daar zijn ze ook lang mee bezig, de hele bast wordt eraf geknaagd en ze slepen de takken ook overal heen :D