Wat verwachten jullie van beginnersles?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sprotjee13Jarig

Wat verwachten jullie van beginnersles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 00:10

De titel zegt het al ; wat verwachten jullie te leren in je 1e paar paardrijlessen??

Alvast bedankt!! /3

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:22

in de eerste aantal paardrijlessen verwacht ik dat het lespaard braaf en bomproof is, en aan de longe gedaan word met rijden.
Voor het rijden lijkt het me fijn om als ruiter even kennis te maken met het paard, even aaien, snoepje geven enzo. Aan de longe wat uitleg over hoe paarden in elkaar zitten, wat uitleg over veiligheid op en om de paarden, teugels leren vasthouden, leren aan te drijven en te stoppen, beetje zeker gaan voelen in het zadel, met de handen de tenen aanraken, paard z'n oren aanraken, paard z'n kont aanraken. Na een paar longelessen (totdat de ruiter zelfverzekerd genoeg is om zonder longe te rijden, en het paard zelf kunnen laten halthouden, stappen en draven) wat basisfiguren als voltes en gebroken lijnen leren, en een galopje proberen. Ook poets-en zadellessen horen naar mijn mening te komen voordat de ruiter in de groep gaat rijden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:46

Idd...lessen aan de longe zijn het beste zeker voor de 1e paar x .Uitgebreid kennis maken met het paard...

Heb ook wel les gegeven vroegâh en dan wat het een half uur privé les waarbij eigenlijk nog ruim een 1 uur theorie en poetsles/opzadelen aan voor-,achteraf ging.
Netjes paard poetsen en mee laten kijken met optuigen,daarna erop en aan de longe stappen,drafje en leren halthouden.Na de les het paard leren afzadelen en verzorgen.

Helaas zul je dit hele uitgebreide niet op rijscholen tegenkomen,daar is simpelweg geen tijd voor en zou erg duur worden.Voor echt de 1e paar lessen vind ik privé lessen een must.Alles is dan op jou gericht en dat kan dan ook aan de longe.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wat verwachten jullie van beginnersles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:36

ik geef zelf kindjes les op mijn pony's.
Die ik gebruik voor die lesjes zijn ook echt bomproof, ze mogen eerst helpen poetsen, opzadelen, dan de eerste keer erop vaak aan een touwtje stappen, beetje uitleg over been en teugelhulpen.
Vaak eindig ik dan met even los en achter mij aan sturen ervaring is dat dat voor een eerste lesje wel voldoende is. Lessen daarna eerst wat dingetjes uit de vorige les herhalen en daarna inderdaad langzaam opbouwen naareen drafje. Ik heb ook vaak wat pionnen staan om omheen te sturen.

sprotjee13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:54

@Polly Zo heb ik het meisje dat ik les geven vorige week ook les gegeven!!Precies zo!!
Dan volg ik stappen ook maar met de draf enzo.!! /3

Meer??

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:55

TAo-->JI

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:32

net een beetje hoe dapper en hoe oud ze zijn.
Meiske die een hele tijd hier gereden heeft ben ik zo begonnen om het sturen een beetje onder de knie te krijgen, stappen, halt etc. Nou scheelt het ook wel dat mijn pony's afstandsbediening hebben, als ik HO zeg staan ze meteen stil maar laat het ze zoveel mogelijk zelf doen.
Als ze een beetje stevig zitten laat ik ze vaak wat oefeningen doen (rondje draaien, tenen aanraken, armen wijd, oren aanraken, staart aanraken. Eerst stilstaand en daarna in stap en tenslotte draf. Beetje aanmoedigen is wel belangrijk maar ze moeten er wel vertrouwen van krijgen.

littledivaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:14

Voor het eerst betovert worden in de wereld van die pracht paarden

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:08

Ik heb de eerste vier lessen privé en aan de longe gereden. Allereerst korte uitleg gekregen over de basishulpen, dus hoe 'stuur' ik mijn paard met teugels en beenhulpen. Vervolgens stukjes leren draven en lichtrijden en in mijn laatste privéles mocht ik de laatste paar minuten los en ook nog een galopje proberen. Volgens mij ben ik daarna gelijk al de groepslessen in gegaan. Maar die privélessen aan de longe zijn wel een goed begin. Je krijgt alle aandacht van de instructeur/instructrice en daar leer je toch het beste van.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:04

Ik verwacht vooral dat mijn paard rustig zal zijn. Ik denk dat als je een beginner op een wild paard gaat zetten, je de klant zo weer gedag kan zeggen. Verder verwacht ik dat er niet te veel van mij verwacht wordt. Ik bedoel hiermee dat als ik iets niet durf, ik het ook niet hoef te doen, of dat er met kleine stapjes aan gewerkt word. Ook verwacht ik dat alles geduldig uitgelegd word en dat ik ook goed geholpen word. Een privé les zou dan ook heel fijn zijn. Volgens mij doen de meeste maneges dat ook. En natuurlijk aan de longe. Verder zouden opzadellessen fijn zijn. Ik heb in de eerste les van een half uur even zelf mogen sturen, en even de rem en het gas mogen vinden. En dat stelde ik ook heel erg op de prijs omdat ik zo al een beetje wist hoe en wat.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:34

Een BRAAF paard/pony, na 1 les moet je het sturen, drijven en inhouden in stap wel kunnen, en lichtrijden denk ik ook wel, ligt er maar net aan, een kind dat moet van zijn ouders zou het niet zo snel leren als een kind dat staat te springen dat ze weer op een pony mag ;)

Edit: Zo gaat het vaak op een manege, als je 'prive' les krijgt of les aan de longe is dat weer anders.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:54

_Amigo schreef:
Een BRAAF paard/pony, na 1 les moet je het sturen, drijven en inhouden in stap wel kunnen, en lichtrijden denk ik ook wel, ligt er maar net aan, een kind dat moet van zijn ouders zou het niet zo snel leren als een kind dat staat te springen dat ze weer op een pony mag ;)

Edit: Zo gaat het vaak op een manege, als je 'prive' les krijgt of les aan de longe is dat weer anders.

Dat is wel heel veel in 1 les hoor.
Lichtrijden is bijvoorbeeld iets waarbij je simpelweg het ritme te pakken moet krijgen. Dat duurde bij mij 4 lessen.
Na 1 les hoeven ze nog helemaal niet veel te kunnen. Een veilig en vertrouwt gevoel is het belangrijkste.
Sturen zouden ze pas moeten leren als ze netjes kunnen zitten en de teugels netjes kunnen vasthouden. En dat kan nooit na één les.