Hoe kan ik....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Hoe kan ik....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 09:16

Er voor zorgen dat mijn shetlander aan de hand net zo braaf springt als uitzichzelf?

Hallo bokkers!

Het is bijna zo ver.
over ongeveer 3 weken doen mijn shetlander en ik mee aan de shetlanderpromotiedag 2011.
We hebben ons opgegeven voor de ervaring.
Mijn shetlander is nu net iets ouder als 1. En dit leek mij de perfecte ervaring om hem aan drukte
en reizen te laten wennen.

Nu zijn er nog een aantal dingetjes die we moeten trainen voordat we met een goed gevoel diekant op kunnen reizen

*makkelijk de trailer op en af gaan.
*Beetje gewend zijn aan verkeer.
* Dat hij netjes mee loopt aan de hand. ( Stap, draf, gallop, Halt houden, lopen.)
*Geduldig worden
*aan de hand springen.

de meeste dingen zijn makkelijk te trainen. En weet ik ook wel maniertjes om te oefenen.
Maar ik maak me het meest druk om het aan de hand springen.
Meneer kan uitzich zelf super goed springen. Niks is voor hem te moeilijk.
maar aan de hand is hij nog zo moeilijk.
en moet je hem echt voorwaarts drijven om hem er over te krijgen.
Terwijl hij springen juist zo leuk vind...

Weten jullie misschien manieren zodat dit makkelijker word?

Anoniem

Re: Hoe kan ik....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:18

Al zou ik ze weten, dan schreef ik ze niet op internet.
Jaarlingen/twenters horen niet te werken, is mijn standpunt. En ook aan de hand springen is werken.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:22

Wachten tot die 3 is :j
Ook ik vind dat jaarlingen/twenters niet horen te werken.
Laat de pony het nog lekker zelf uitzoeken, doe af en toe is een wandelingetje of een oefening om spelende wijs te leren volgen enz maar laat het daar bij.
Springen is inderdaad werken.
Verkeersmak en leren aan de hand lopen vind ik geen probleem mits je dat niet te vaak doet en niet te lang En de pony moet er ook aan toe zijn.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 09:32

Jullie hebben gelijk. :)
Ik heb ze gemailt, en gevraagt of ik me voor het onderdeel aan de hand springen kan uitschrijven.
(Ik stond al te twijfelen omdat ik een beetje met mijn gezondheid aan het klungelen ben. )
Verder word er niet veel met hem gedaan. :)
Dus echt voor de ervaring wil ik er wel met hem heen!
Daarna word hij op de wei gezet en niet veel met hem gedaan hoor. :j
Alleen soms dingen voor even de ervaring. Dat hij het kent!

verder geeft hij zelf wel aan dat hij heel graag aandacht en alles wilt. :)
En dat hij het totaal geen probleem vind om zo nu en dan eens iets te gaan doen!
Hij laat je namelijk geen moment met rust... :') *D

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:59

Ik begrijp dat je het heel leuk vind om iets met je paardje te gaan doen, maar paarden van die leeftijd horen echt in de wei! Je wilt in 3 weken iets gaan doen wat de meeste paarden in drie jaar leren. Je hebt nog een klein kind, waarvan de concentratie niet verder gaat dan een minuut of 10. Hierna heeft het geen zin meer om verder te gaan, omdat je paard heel simpel niet meer in staat is om te leren wat jij wilt (zn harde schijf zit vol, zeg maar) Als je wel verder gaat kan je paard blokkeren en verpest je meer dan je goed doet. Als je hem nu lekker nog een paar jaartjes gewoon paard laat zijn, en in die jaren heel rustig opbouwt wat je nu in 3 weken wilt, heb je straks over 3 jaar een heel stabiel keurig opgevoed paard wat samen met jou de hele wereld aankan.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:44

Goed dat je het zo opvat !
Ik ben van mening dat ervaringen opdoen geen kwaad kan. En als je merkt dat ze eraan toe zijn (wat je inderdaad merkt) dan is daar geen probleem mee.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:11

Springen vind ik een heel slecht idee met zo'n jonkie, ook al is het 'alleen maar' een klein sprongetje. Ik kreeg mijn paard als 4-jarige. Toen ie ongeveer 4.5 was heb ik eens een balkje neer gelegd en een sprongetje van zo'n 10 cm. Daarna heb ik het een tijdje niet meer gedaan. Tot ergens in februari/ maart. Weer een keer balkjes draven en een sprongetje van 10/20 cm.

Verder zou ik, als je pony een jaar of 3/3.5 is, grondwerkles gaan nemen. Dan kun je iig iets met 'm, doen, zonder dat je 'm meteen gaat berijden

oakklandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:02

Ik vind ook dat je moet wachten tot ie 3 is. Verder is alles al gezegd, maar sluit me er helemaal bij aan :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:19

Ik ben serieus bijna een jaar bezig geweest om mn pony van toen inmiddels 1,5 op de keuring te krijgen en jij wil t doen in 3 weken :+

Top iig dat je je voor springen hebt uitgeschreven (raar trouwens ook dat zo'n organisatie die inschrijving accepteert, zij zouden daar toch ook om moeten denken?). Ik snap heel goed wat je bedoeling is, het is idd heel prettig om dat soort dingen te kunnen doen voor de ervaring :j

Wbt de punten die je aangeeft; dat is serieus onmogelijk in 3 weken als je pony dat nu allemaal niet kan. Verkeersmak worden ze meestal niet zomaar, daar gaat een hoop tijd in zitten. Ik had mazzel dat mijn poown sowieso niet bang aangelegd is, maar alsnog heeft het veel tijd (en kilometers wandelen) gekost voordat hij bomproof was. Steeds een stukje verder, steeds iets anders onderzoeken.. Als je alles in een keer gehad wilt hebben komt er veel te veel op t arme dier af, dat kan ie niet verwerken.. Toen er bijvoorbeeld een keer op een zondag een graafmachine stil stond op een stukje waar we vaak langs wandelden (en waar Bis zich dus al veilig en vertrouwd voelde) zijn we een half uur aan het onderzoeken geweest. Snuffelen, steeds een stapje dichterbij.. (en ohhh wat was ik blij, want 2 weken later moesten we ineens langs die enorme dingen in actie op de terugweg, en liep ie er zo langs, held). Dus in 3 weken, nee, dat ga je niet redden..
Netjes meelopen is ook een kunst, hoewel dat op zich niet heel moeilijk hoeft te zijn. Als je puur meegaat voor de ervaring volstaat het in principe natuurlijk als hij alle gangen een beetje kent aan de hand.
Trailerladen, tsja.. Zet een trailer open op het erf, en ga in de weer. De een pikt t heel makkelijk op, de ander doet er langer over. Die van mij liep er zo op maar ben alsnog maanden aan het oefenen geweest zodat ik zeker wist dat hij er voor de keuring zo op zou lopen. Steeds als er iets open stond op t erf (wat snel gaat op een stal met 150 paarden) vroeg ik of ik even mocht oefenen. Gewoon een of twee keer erop, even stilstaan, en er weer af. Heb je mazzel laadt ie makkelijk, heb je pech red je ook dat niet zomaar in 3 weken.
Geduldig zijn. Hihi. Dát is dus gewoon puur onmogelijk met een jaarling := Die hebben de concentratie van een aardbei (en 2-jarigen zijn nog veeeel erger, die hebben t erg druk met de wereld bekijken :') daar doe je niks aan.. Netjes leren stilstaan kost enorm veel tijd met zo'n jonkie.

Mijn hele verhaal is gebaseerd op een pony die niks kent.. Als jouw pony al wat gewend is qua verkeer en herrie, koel in t koppie is, redelijk laadt, redelijk netjes meeloopt enz, dan zou ik als ik jou was gewoon gaan en er niet te veel van verwachten. Houd wel in je achterhoofd dat zo'n evenement nogal wat is voor een jonge pony. Heb je half het idee dat het misschien te veel gevraagd is, doe het dan alsjeblieft niet, wacht dan nog even. Ik heb dus bijna een jaar gewacht, toen pas had ik het idee dat het voor Bis ook een goede ervaring zou zijn, en dat was het ook, hij heeft veel geleerd en had er vooral veel lol in. Dát is belangrijk. Doe dus mee voor de ervaring van je pony, doe het niet voor jezelf. :)

Als je denkt dat hij het aankan en je gaat; heel veel plezier en succes gewenst! :D

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:17

Ja, zoals iedereen zegt, Wachten ! Als je nu gaat springen, kan dat negatieve gevolgen hebben voor de groei enal. Je kunt eingelijk pas met licht werk beginnen als hij zo'n 2 jaar oud is. En met springen kun je beter pas beginnen als hij 3 is. Springen valt niet onder licht werk.
Maar als ik het goed heb begrepen heb je je al uitgeschreven :)

Als je iets met je schet wilt doen zou je kunnen beginnen met VD.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:31

Hoooi,

Ik doe zelf ook mee aan de shetlanderpromotiedag voor de ervaring! Mijn shet is 5 en ik doe ook mee aan het springen. Ik vind het goed dat je mee doet voor de ervaring, maar ga alstjeblieft niet springen, dan heb je later echt geen goede pony meer. Ga mee doen aan andere clinics en wacht nog een paar jaartjes met sringen :)