Onderlinge dressuurwedstrijd jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Onderlinge dressuurwedstrijd jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:28

Hallo,

mij is gevraagd om a.s. zaterdag een onderlinge dressuurwedstrijd te jureren.Van Bixie t/m Z1. Dit heb ik nog nooit gedaan.
Ikzelf ben actief in de wedstrijdsport van B t/m Z, en geef regelmatig les. Ook schrijf ik regelmatig bij officiële wedstrijden. Dus geheel vreemd is het niet en ik heb er ook wel "kijk" op, zeg maar.

Maar nu moet ik ook bixie jureren en daar heb ik dus helemaal geen ervaring mee. Iemand tips? En als het goed is geef je geen cijfers maar moet je kruisjes zetten toch? En werkt dat ook met winstpunten? Bij hoeveel punten in de bixie heb je een winstpunt of een promotie naar een hogere klasse? En het lijkt me dat je het commentaar in een positief jasje geeft. Moet ik bij bixie ook mondelinge motivatie geven? En is dat dan na iedere proef?

En jureer je soepeler op een onderlinge wedstrijd? Ikzelf ben altijd wel streng en als ik schrijf denk ik vaak: een 7?? Dat vond ik meer een 5 waard. Ik wil geen hoge sprookjes punten geven want dit geeft alleen maar teleurstelling als ze KNHS gaan starten, maar ik wil ook niet zo streng jureren dat de motivatie meteen weg is om ooit officieel te starten.

KarmaWitch

Re: Onderlinge dressuurwedstrijd jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:30

Ik doe ook onderlinge wedstrijden rijden op manege en daar wordt ook redelijk streng gejureerd hoor.

Maar ik kan je geen tips over bixie geven (a)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:32

In de lagere klassen kun je best iets soepeler zijn.. Je hoeft een beginnend iemand die het leuk vindt om eens een proefje te rijden niet met 155 de ring uit te laten gaan imo. In de hogere klasses zou ik gewoon normaal jureren zoals ik altijd doe, zij willen immers weten waar ze staan (neem ik tenminste altijd maar aan ;) )

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:33

Ik zit in de B en wij hebben ook nog A en B- en die worden soepeler gedaan dan B

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:39

Vraag even wat de organisatie wil, of je reeel (maar als je zelf geen jury bent is de vraag, wat is reeel?) moet jureren of wat coulanter.
Vooor bixies geef je geloof ik geen cijfers van 1 - 10 maar een punt per goed gegaan onderdeel (voor proeven zien http://www.dressuurproeven.nl/). Belangrijkste hier is altijd dat ze goed met hun pony omgaan, geen wedstrijdstress opbouwen en lol hebben (vind ik persoonlijke).

jantien73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:51

tip voor bixie
achterin het bixieboekje staan de uitleg waar je kruisjes voor geeft er staat ook bij wanneer ze een stempel krijgen
een stempel is een soort winstpunt als ze genoeg stempels hebben kunnen ze naar de volgende klasse in de bixie

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:06

Vraag bij het bixie jureren om de officiele protocollijsten te mogen gebruiken. Als je dan het boekje erbij hebt wijst het dan vanzelf. Wel goed opletten want er zijn meerdere dingen per regel/kruisje. Wel handig om dit van te voren even door te lezen.
Manegeruiters zou ik wel correct jureren maar daar mag men best wat soepeler zijn. Zij doen het voor hun plezier, maar je hoeft natuurlijk ook niet te strooien met hele hoge punten. Bij de hogere klasse zou ik toch wel wat meer richting niveau wedstrijd jureren gaan. Ze zitten tenslote niets voor niets in die klasse/niveau. Als je er goed onderbouwd commentaar (waarom je dat cijfer geeft) bij zet, weet men ook de reden van het cijfer. En ik zet er altijd iets algemeens (positiefs)bij.

Succes

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:48

hoi,
mijn dochter rijd nu een jaar bixi,wat erg leuk gedaan word,

wat ik als ouder erg leuk vind is dat er na elke proef even mondeling commentaar word gegeven,begint altijd met grote complimenten over hoe mooi de pony is,hoe mooi de ruiter eruit ziet en hoe goed ze haar best gedaan heeft,daarna een paar kleine aanmoedigingen over wat er verbeterd kan worden.
mijn dochter is altijd het meest blij als de jury haar pony leuk vind,hahaha dat vind ze het belangrijkst.

veel succes

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:06

In de tijd dat ik nog bixie reed officiel had ik een soort stempelkaart en had ik geen winstpunten. Ik geloof dat je 10 wedstrijdjes kon rijden en dan naar een moeilijkere klasse ging van bixie.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:13

Over bixie kan ik je niks vertellen, maar heb je al een hoop leuke tips over gehad.

Zou idd, in twijfelgevallen sneller een 7 geven ipv een 6.. En verder gewoon normaal punten, gewoon beetje aan de soepele kant, zeker voor de manegeruiters.

Wat ik zelf erg leuk vind op alle wedstrijden is veel opmerkingen, of een praatje van de jury.. Zowiezo bij iedere onvoldoende, maar ook een keer een postieve opmerking.. En onder aan het geheel een samenvattingje van de proef, positief getint, of juist een verbeterpuntje.
Of dit kan ook mondeling..

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:37

In de tijd dat ik reed gaven sommige zg, g , v, o en daarachter punten van 5,4,3,2,1 geen 7ens of 8 en

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:11

Ok, bedankt allemaal voor de tips. Ik zal me nog even inlezen en zal laten weten hoe het gegaan is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:17

Zorg wel dat je een bixieboekje hebt, anders heb je echt geen idee wat je met die kruisjes aanmoet. Je moet per onderdeel namelijk 4 kruisjes wel of niet geven en ieder kruisje heeft zijn eigen betekenis. Zonder boekje gaat dat echt niet, zelfs als je regelmatig bixie jureert moet je daar echt nog af en toe in kijken.
Verder staan de meeste dingen er al, even klein praatje achteraf. In de AA mogen ze vastgehouden worden (niet anders jureren dan!) en sporen mogen nooit. Dat zijn dingen die nog weleens mis gaan.

B t/m Z kun je je wel mee redden als je zelf regelmatig concoursen rijdt.