Hoe streng zijn met wel of niet starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Hoe streng zijn met wel of niet starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:22

Okee, een kleine verduidelijking van de titel mag wel. Hoe streng zijn jullie als juryleden, als het gaat om een HC start zonder startcoupon? Officieel moet er ook bij een HC start een startcoupon ingeleverd worden, maar gebeurt dat in de praktijk wel? Wat doe je als je een ruiter treft die HC wil starten, maar geen coupon heeft? Laat je die dan wel starten of stuur je hem/haar weg? Knijp je een oogje toe of ben je 'die ene strenge jury die per sé volgens de regels handelt'? Puur ter informatie hoor, ik vroeg het me ineens af. Heb nog niet eerder een HC start meegemaakt, vandaar!

EllyC

Re: Hoe streng zijn met wel of niet starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:27

Door het ontbreken van startcoupons en/of startkaart vind ook de afdracht niet plaats naar de knhs. Dus we helpen de knhs daar niet mee om dit oogluikend toe te staan.

Ik heb het 1 x meegemaakt en toen na waarschuwing en controle papieren/entingen toegestaan. Maar voelde me daar niet lekker bij. Ik denk ook dat ik het in de toekomst niet meer toe sta.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:28

Die gedachte heb ik dus ook jury, bedankt voor je antwoord!

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:33

Regels zijn regels, en die zijn niet voor de versiering.

En als jury, ben je op concoursterrein juist de persoon, om op handhaving van de regels toe te zien.

Naast de afdracht van de KNHS bij ontbrekende startcoupons, maken juryleden die het wel toestaan,
het lastig voor de juryleden die het niet toe staan i.v.m. discussies en verwijten.

HC helemaal prima, maar wel volgens de geldende regels!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:56

Daar ben ik het mee eens, maar moet wel zeggen dat ik die regels over HC niet echt duidelijk vind en eveneens niet makkelijk te vinden in het reglement.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:00

En daarom vroeg ik om jullie mening!

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:00

jury schreef:
Daar ben ik het mee eens, maar moet wel zeggen dat ik die regels over HC niet echt duidelijk vind en eveneens niet makkelijk te vinden in het reglement.

De regels zouden inderdaad beter ingekaderd kunnen worden, die geven nu nog mogelijkheid tot interpetatie en dus ook discussies en verschillen.
Hier ligt nog werk voor de KNHS.
Ook zou er wat mij betreft in een apparte kop het HC starten beter benadrukt worden.
Nu lees je her en der losse artikelen die te maken hebben met HC, die kunnen ook samengevoegd worden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:03

O, gelukkig dat lag dus niet alleen aan mij :) Ik zoek me echt het rambam om alles bij elkaar te sprokkelen mbt HC.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:03

Ik heb al meerdere keren HC gestart, en nog nooit problemen mee gehad? (Vaak waren coupons dan nog niet binnen). (Wist niet eens dat dit moest)
De logica achter het HC rijden is voor mij 'training' voor het paard/ruiter. En de clubs die ik ken (die wedstrijden organiseren) sturen volgens mij nooit iets op van HC ruiters naar de KNHS.

En al zou dat moeten (wat men hier geloof ik zegt, ik heb namelijk geen idee) wat heeft de KNHS hier aan?

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:04

kleinvosje schreef:
En daarom vroeg ik om jullie mening!

Zoveel mensen, zoveel meningen ;)

Maar ik hoop voor onze paardensport dat de meerderheid van de juryleden zo met de regels omgaat.

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:05

Nee hoor jury, ik vindt het ook een behoorlijke puzzel met de HC regels.
Ondanks dat ik het wedstrijdregelement en het diciplineregelement goed in mijn hoofd heb,
moet ik HC altijd nazoeken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:07

Ja, het is wel training van het paard, maar onder de regels van de KNHS. Die schrijven een coupon voor, dus moet dat. Dat jij daar nooit problemen mee gehad hebt, is jouw geluk, maar dus niet de bedoeling. Dat verenigingen die coupons niet opsturen vind ik kwalijk. Een coupon is namelijk wel het bewijs dat jij start met het paard wat op de coupon staat, met het paspoort om dat te controleren. Geen coupon, betekent dus ook dat je zomaar met elk willekeurig paard zou kunnen starten, wat niet de bedoeling is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:10

Colette, knhs heeft inkomsten nodig. Als jij geen startkaart en/of coupons inlevert blijven deze inkomsten uit.

En daarom heb ik destijd getwijfeld oKim0miKo (lastige boktnaam om over te typen).
Even later had een andere jury een zware discussie met een deelnemer die niet mocht starten en toen ben ik er eens helemaal ingedoken maar incl. de website van knhs bleef het wat vaag.
Mag je nu wel al in een andere klasse starten dan dat je startgerecht bent (even een klasse hoger starten als je in je huidige klasse wel als 10 winst hebt bv) en of met zweep rijden in het M/Z? Op dat laatste weet ik het antwoord maar voor de andere klasse steek ik mijn handen niet in het vuur.

Maar je mag dus niet starten zonder coupons.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:13

jury schreef:
Colette, knhs heeft inkomsten nodig. Als jij geen startkaart en/of coupons inlevert blijven deze inkomsten uit.

En daarom heb ik destijd getwijfeld oKim0miKo (lastige boktnaam om over te typen).
Even later had een andere jury een zware discussie met een deelnemer die niet mocht starten en toen ben ik er eens helemaal ingedoken maar incl. de website van knhs bleef het wat vaag.
Mag je nu wel al in een andere klasse starten dan dat je startgerecht bent (even een klasse hoger starten als je in je huidige klasse wel als 10 winst hebt bv) en of met zweep rijden in het M/Z? Op dat laatste weet ik het antwoord maar voor de andere klasse steek ik mijn handen niet in het vuur.

Maar je mag dus niet starten zonder coupons.

Deze zin is een beetje onduidelijk? Bedoel je HC een klasse hoger starten met of zonder die 10 wp? Dat maakt volgens mij niet uit, als je maar 2 wp in de L2 hebt, mag je volgens mij wel HC M1 starten? Of bedoel je dat niet?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:34

dat bedoel ik, ik heb nu even geen tijd om (weer) te gaan spitten maar kan me herinneren dat er iets in stond dat je niet zo maar in hogere klasse mocht. Ik dacht toen nog wat is dan de zin/onzin behalve met zweep rijden van het HC starten. Ik zal er vanavond nog eens naar kijken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:44

Artikel 109 - Rubrieken al dan niet voor promotie en hors concours starten
Als op een wedstrijddag zowel rubrieken voor winst- en verliespuntenregistratie als rubrieken niet voor punten worden verreden, dient met het volgende rekening te worden
gehouden:
1. Combinaties die deelnemen aan promotiewedstrijden mogen niet tevoren in een
gelijkwaardige dan wel lagere rubriek - ook niet hors concours (buiten mededinging) - uitkomen.
2. Combinaties die aan een rubriek voor promotie of aan een wedstrijd om prijzen,
maar niet voor promotie, in een bepaalde klasse hebben deelgenomen, mogen met
inachtneming van het bepaalde inzake het maximale aantal starts hors concours
(buiten mededinging) deelnemen aan een rubriek in de naast hogere klasse.
3. Indien een wedstrijdgevende organisatie met instemming van de jury een geregistreerde combinatie gelegenheid wenst te geven om hors concours (buiten mededinging) te starten, anders dan bedoeld in lid 2, mag dat worden toegestaan, echter
met inachtneming van de navolgende bepalingen:
a. Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse waarin
men reglementair startgerechtigd is, in een lagere klasse of in één klasse hoger,
dit laatste na toestemming van de jury op grond van de gereden proef in de eigen
klasse. Indien de combinatie in de rubriek waarin zij startgerechtigd is zowel voor
klassering als hors concours wil starten, dan dient de proef voor klassering als
eerste te worden verreden.
b. De reglementaire bepalingen van de klasse waarin wordt gestart zijn ook van
toepassing op een hors concours-start.
c. De desbetreffende combinatie mag niet in de uitslag van de rubriek opgenomen worden c.q. niet in aanmerking komen voor een prijs, of voor toekenning
van winst- en/of verliespunten.
d. Aan een hors concours-start kan geen enkel recht worden ontleend met betrekking tot de klasse-indeling van de desbetreffende combinatie.
e. Wanneer een deelnemer in een rubriek waarin overeenkomstig de bepalingen
van het vraagprogramma slechts met één paard per deelnemer mag worden
gestart, daarnaast een tweede en eventueel derde paard hors concours wenst
te rijden met toestemming van de wedstrijdorganisatie, moet het paard waar-
mee aan de wedstrijd deelgenomen wordt, altijd als eerste van de door deze
deelnemer in die rubriek te rijden paarden gestart worden.
f. Combinaties die één of meermalen hors concours (buiten mededinging) willen
starten, dienen daartoe voor elke start gebruik te maken van bij de desbetreffende combinatie behorende officiële startcoupons, waarop duidelijk vermeld dient te worden dat het om een hors concours-start gaat.
g. Op combinaties, die hors concours deelnemen, is onverminderd van toepassing
hetgeen is bepaald voor alle andere deelnemers.
h. Het is de wedstrijdorganiserende vereniging toegestaan voor het hors concours
deelnemen hetzelfde inschrijfgeld te vragen als voor een reguliere start.

bovenstaande uit het dressuurreglement gehaald.

Als ik het lees zoals het er staat, mag je dus HC in een klasse hoger starten (punt 2), maar weer niet volgens punt 3a en b. Punt 3d doet beide weer teniet. Punt 3 f zegt dat er toch echt coupons ingeleverd dienen te worden...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:23

snap jij het nog?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:23

Ik denk dat punt 3d het zwaarst zal tellen, oftewel, HC hoger starten mag.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:27

ik ben ook twee keer zonder coupons HC gestart.
geen problemen mee gehad.
er werdt gewoon een proef uitgeprint en die diende als coupon

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:28

X_Linz_X schreef:

Dat je er geen problemen mee hebt gehad, wil niet zeggen dat het mag. Er zijn heel veel mensen die zonder problemen met een te lange zweep rijden, maar dan mag het nog steeds niet. Het secretariaat is dan fout...

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:33

Ik start ook HC zonder coupon en daar wordt ook niet moeilijk over gedaan. Zoals colette 007 aangeeft is het bij mij ook meer voor training en ervaring voor het paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:34

Het zal voor iedereen die HC start, training en ervaring zijn, maar dan nog gelden er regels. blijkbaar worden die dus op grotere schaal aan de kant geschoven...

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:37

kleinvosje schreef:
X_Linz_X schreef:

Dat je er geen problemen mee hebt gehad, wil niet zeggen dat het mag. Er zijn heel veel mensen die zonder problemen met een te lange zweep rijden, maar dan mag het nog steeds niet. Het secretariaat is dan fout...

Jaa dat klopt,
voor de ruiter is het natuurlijk fijn,
maar ik begrijp dat het niet de bedoeling is.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:41

Het zal zeker niet de bedoeling zijn maar ik denk ook dat iemand toch niet eeuwig HC start, meestal is het bij mij 2 of 3 keer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:41

Nee, maar daar gaat het hier toch ook niet om?