Ik krijg mijn 16jarig paard niet uit de wei... Help please!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlos90

Ik krijg mijn 16jarig paard niet uit de wei... Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:22

Mijn paard is 16 jaar en gaat onmogelijk uit de wei!!
Eerst stond ie een tijdje op de paddock omdat we naar een andere stal zijn gegaan en toen ging ie heel goed mee.. Tegenwoordig staat ie in de wei, wel alleen maar wel tussen weien waar veel paarden staan, zodat ze wel aan elkaar kunnen snuffelen, en dan gaat ie binnenkort bij de rest.. Ik krijg hem er alleen niet uit!! Hij speelt denk ik gewoon een spelletje, want als ik de wei in ga en ik roep hem reageert ie meteen en hinnikt ie, maar zo gauw als ik in de buurt ben begint ie al te lopen.. Allemaal rondjes om mij heen.. En als ie dan weer even stil staat en ik wil hem langzaam pakken draaft ie weer weg en dan loopt ie echt een eindje door en gaat dan stil staan, met zn oortjes recht naar voor alsof ie wilt zeggen kom dan! En dan begint het weer opnieuw.. Soms wil ik hem wel in een hoekje drijven maar alleen lukt dat gewoon niet, en ik heb alles geprobeerd denk ik, met snoepjes en worteltjes en een bakje met voer rammelen.. Maar hij vertikt het gewoon! Meestal na 3 kwartier heb ik hem dan en dan is ie super braaf en loopt gewoon mee, daarom snap ik het niet en iedereen op stal heeft het geprobeerd.. Hebben jullie misschien tips? Of heeft iemand hetzelfde als mij? Meestal ga ik net zolang door tot ik hem heb maar laatst was ie zo eigenwijs dat ik het na 1.5 uur op heb gegeven.. En als ik dan uit de wei loop kijkt ie weer even van ow het spelletje is klaar en gaat ie weer eten.. Hij staat tegenwoordig wel weer 24/7 in de wei, zal dat er mee te maken hebben? Hoop dat jullie snel iets laten weten!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:26

Ik had ook zo'n pony,een merrie die je echt niet zo kon pakken met geen enkele mogelijkheid.
We joegen haar gewoon weg,steeds maar weer en dan rende ze keihard om je heen enzo.
We deden geen poging om haar te pakken,maar wachtte gewoon tot ze moe was en dan kon je haar zo pakken.Er achter aan blijven lopen heeft geen zin,maak de pony gewoon moe en laat zien dat het geen spelletje is.
Als we haar eenmaal te pakken hadden kon je haar ook los laten en liep ze gewoon met je mee.Ze wist het spelletje is over.

Sonraffie

Re: Ik krijg mijn 16jarig paard niet uit de wei... Help please!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:29

Ik heb ook een periode gehad dat ik m'n paard niet kon vangen,
elke dag als ik haar kom halen neem ik nu een wortel of iets mee, en als ze het halster om heeft krijgt ze hem. werkt perfect..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:31

Hij vindt het kennelijk op de wei prettiger dan samen met jou iets te gaan doen.
Hoe besteed je de tijd samen met hem, ga je hard met 'm aan het trainen, moet hij veel inspanning leveren? Probeer door zijn ogen te kijken wat jullie samen buiten de wei kunnen doen wat voor hem ook erg prettig is.
Zorg er in ieder geval voor dat je, zodra je bij hem kan komen, dat je hem een stukje wortel of paardensnoepje geeft. En laat hem ook eens gewoon een keer staan na dat lekkere hapje, dan krijgt jouw komst naar de wei ook een andere betekenis.
Ik herken het wel hoor, mijn merrie staat nu 24/7 op de wei, maar als ik 3x in de week hard train en het stukje persoonlijke aandacht 'vergeet' (daar hoort lekker eten en een uitgebreide poetsbeurt ook bij), dan heeft ze de 4e keer dat ik haar kom halen ook zoiets van "ja dag, ik heb er geen zin in, laat mij maar lekker op de wei staan".

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:38

Mijn merrie is heel erg van gewoontes, 's avonds uit de wei halen, geen probleem. Want dat doen we doordeweeks altijd zo.
Maar als ik haar dan een keer overdag wil pakken omdat ik vrij ben o.i.d. dan heeft ze ook zoiets van ja dááág! ;)
Uiteindelijk komt ze ook wel hoor maar vaak na een paar rondjes gedribbel :j
haha en wat lekkers meenemen heeft ook een goede uitwerking op haar :D

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:15

Zoals ook al aangegeven is, pak je paard niet alleen uit de wei om te gaan werken. Haal hem er ook eens uit om lekker te poetsen en zet hem daarna weer terug.
Ga inderdaad ook eens de wei in om hem even te aaien en hem verder gewoon te laten staan.
Hij moet jou niet alleen gaan associeëren met werken.
Om hem te leren dat hij zich moet laten vangen als je komt, kan het handig zijn om de wei eerst een stukje af te zetten, zodat je niet zo ver achter hem aan hoeft te gaan. Ga naar hem toe en op het moment dat hij weg wil lopen jaag je hem zelf weg. Wie beweegt bepaald namelijk en doordat jij je paard wegstuurt beweeg jij zijn benen en heb jij dus de leiding op dat moment. Laat hem maar een eindje lopen en zodra hij niet meer hard weg wil gaan, maar juist naar jou toe wil komen zul je hem veel makkelijker kunnen pakken.
Als het op het kleine stukje afgezette wei beter lukt om hem te pakken kun je het stuk wei weer gaan uitbreiden.

Succes
Milou

carlos90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 17:44

Maar ik haal hem er niet alleen uit om te rijden! Ik poets hem vaak genoeg en ga lekker lopen en geef hem lekker eten, dus de persoonlijke aandacht krijgt hij wel! En verder is hij heel braaf, als ik aan kom hinnikt hij en komt naar me toe lopen, maar als ik het touw laat zien is ie weg, en wel heel dicht bij, het is echt een spel dat ie me even uit test denk ik... Maar hij stond wel eerst veel in de stal bij de vorige pensionstal en nu 24/7, bevalt hem heel goed maar hij denkt natuurlijk ik ga niet naar binnen haha! Heb vandaag met mn moeder de longeerlijn gepakt en hem in een hoekje gedreven en toen kreeg ik hem te pakken en ging ie rustig mee.. Dan maar even zo en proberen we maar een oplossing te vinden..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:53

Ik had ook zo'n paard, nouja hij had het maar een keer geflikt. Ik heb hem net zo lang weg gejaagd totdat hij het niet meer leuk vond en hem toen kon ik hem zo pakken. Je bent eventjes bezig en zelf ook flik moe maar daarna heeft hij het nooit meer geflikt.

Ingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 01:59

Idd hetzelfde spelletje spelen met je paard, maar dan andersom ;)
Wij hadden ook een paard dat er steeds een spelletje van te maken.
Steeds als je dichtbij was, rende ze weg en kwam weer, tot je weer dichtbij was en dan rende ze weer weg.
Bij ons hielp het om haar te negeren (in de wei staan, zonder aandacht gericht naar het paard), waardoor ze het spelletje niet meer leuk vond.
Of je zou eventueel de andere paarden aandacht kunnen geven, waarschijnlijk wordt jouw paard dan jaloers en wil ook aandacht.
Dan komen ze meestal wel :)
Succes!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:50

gewoon zoals altijd in het land gaan lopen, halster laten zien en dan heel wat anders gaan doen. Gras bekijken ofzo. Reken maar dat hij dat niet snapt en je het spelletje niet meespeelt en dan met jou je grasjes komt bekijken.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:06

Dit komt me wel bekend voor. Een spelletje spellen is prima alleen spelen we dat op mijn tempo dus gewoon in draf. Na 3 rondjes is ze het zat en kan ik haar zo pakken. Vervolgens kan ik haar dan ook gewoon weer een makkelijk uit de wei halen geen probleem.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:42

Probeer is op je hurken te gaan zitten en wachten tot hij naar je toe komt zet hem met halster in de wei en ga er af en toe gewoon is heen om hem alleen eten te geven

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:19

Hier deed het weide maatje van onze merrie ook. Bij hem maakte het niet uit wanneer, zelfs niet met etens tijd. Dit was trouwens met de winter, en ze stonden dan overdag buiten en 'snachts op stal.
Zijn baasje ging in het begin achter hem aan waarop hij natuurlijk wegrende.
Hihihi jij bent gek laat het hem maar uitzoeken.
En haalde mijn merrie gewoon uit de wei en liet hem achter. Hihi toen liet hij zich wel gewillig pakken. Hebben we een paar keer zo gedaan en sindsdien komt hij ook gelijk aanlopen.
Nu lopen ze weer 24/7 buiten en geen enkel probleem meer. Zodra hij iemand ziet komt hij vrij snel naar het draad

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:30

Veel paarden willen de wei niet uit omdat ze weten dat ze dan moeten 'werken', en niet alle paarden dit werken (lees: veel mensen rijden verkeerd/te veel/te weinig etc) doen :P.
Tip: Ga de wei in met een emmer/schep brok, hand in de bak en naar voren (staan er andere paarden bij die wel komen? Dan die gewoon gaan staan voeren). Als de jouwe komt, brok geven, niet pakken.
Zodat hij leert naar jou komen is niet altijd werken ;). Kan ook best gezellig zijn :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:47

ik heb ook zo'n probleem met mn lease paardje, krijg haar te pakken maar krijg haar niet mee, tenzij 'haar' shet ook mee gaat

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:59

Ik doe de laatste tijd bij mijn paard (die ik ook niet te pakken krijg meteen) Gewoon stil gaan staan en bij zijn vriendje staan en hem aandacht geven. Dan gaat mijne achter zijn vriendje staan en komt steeds dichterbij. Ik wacht dan net zolang tot hij toenadering zoekt, dan kan ik hem zo pakken.

Als hij alleen staat en hij rent weg dan blijf ik met me rug naar het toe staan en dan komt ie vanzelf voor aandacht.

Mischien het proberen waard :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:06

Hoi, ik had dit probleem met mijn verzorgpaard. De eigenaars joegen er altijd de hond achteraan maar ik vertikte het om dat te doen. Ik snapte niet dat ze daar in alle jaren dat ze haar hadden niets aan hadden gedaan (ze was 20). Ik ben een maand of twee bezig geweest met het probleem. Ik liep de wei in voor een knuffel na school en reed dan door, gaf een snoepje of als ik tijd had eens goed poetsen... Dat was één, maar daarvoor moest ik haar natuurlijk ook dicht bij me krijgen. Zo pakte ik het aan: ik liep rond in de weide en keek niet naar haar (eigenlijk mag je zelfs niet aan haar denken!). Ik liep met mijn ogen op de grond gericht en raapte af en toe iets op, een takje, gewoon gras zelfs, gewoon dat het ietsje ritselt. Ik ben hier uren mee bezig geweest. Altijd maar weer was ze het spel beu en stond ze als een nieuwsgierig veulen in mijn oor te blazen... "Hé, ik ben hier ook nog!" ZALIG gevoel. Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:11

Ik negeerde mijn paard toen hij het ook deed, ik voelde me heel erg voor banketstaaf staan.Ik gaf dan een ander paard aandacht, dan werd hij jaloers en kwam kijken.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:02

Ik weet niet of hij/zij met andere pony's op de wij staat?
Anders kun je die eraf halen, dan heb je een grote kans dat jouw paard ook komt.
Ik zou ook altijd belonen met een appel ofso.
En er keihard achteraan rennen heeft meestal ook geen zin. Als je paard jouw wel interessant vindt
zal hij na een tijdje wel gaan kijken.

Succes ermee!