Wie gaat met jong paard snel naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Wie gaat met jong paard snel naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:14

Ik beleer mijn eigen jonge paard en dat gaat erg goed (nu 6 keer erop geweest, gestapt en gedraafd en los in de rijbak).
Het wordt een buitenrijpaard, dus ik wil graag zo snel mogelijk naar buiten (om hem wakker te houden, rechte lijnen en sterker te maken)

Wanneer gaan jullie naar buiten met jullie jonge paard en hoe bouwen jullie dit op?
Hoe reageert je paard? Bleef hij goed bij je?

Ik zit tegen natuur gebied aan en ondanks dat het stuur er nog niet voor 100 % op zit heb ik toch de neiging om even klein stukje te gaan. Uiteraard met begeleiding. Ik rij straks veel alleen buitenritten, dus wil een paard wat niet perse aan andere paarden hangt.

Het paard is overigens al verkeersmak en heeft veel aan de hand buiten gewandeld, en ben opzoek naar verschillende ervaringen.
In beleertopic krijg ik helaas geen antwoord op berichtje, vandaar even apart topic, omdat het echt op buitenrijden gericht is.

Ashley5760

Re: Wie gaat met jong paard snel naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:16

Mijn pa deed altijd in het bos zadelmak maken ;).
Ik rij paar keer thuis, max 10 keer (ligt aan het paard, ene kan ik na 2x al naar buiten andere duurt 8x).
Als hij braaf voelt en er zit iets van rem stuur achtig op kun je gerust naar buiten hoor (langs de weg zou ik niet meteen doen, zou eerst naar het bos gaan).

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:16

zo snel als jij het vertrouwd.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:18

mijn merrie had iets van vier keer iemand op haar rug gehad en toen zijn we naar buiten gegaan.
MIjn vriendin (die haar heeft beleerd ) erop en ik had mijn paard aan een halstertouw vast.
Door de woonwijk en langs de weg.
Ze keek alleen een raar op toen er een bus langs kwam denderen maar ze bleef netjes bij ons

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:23

Mijn paarden gaan ook van jongs af aan al aan de hand mee naar buiten, wel met een of twee brave betrouwbare paarden uit de kudde. Zodra er iets van een rem op zit en de ergste 'spanning' van iemand op z'n rug er af is dan gaan ze mee naar buiten (eerste keren wel met iemand ernaast) met de groep. Ik rijd mijn paarden eigenlijk nooit alleen in het bos, we gaan altijd met 2 of 3, dus ik heb ook niet echt de behoefte om ze dat aan te leren. Ik denk/merk ook dat voor mijn jonge paarden die oudere ervaren paarden echt een grote hulp zijn bij spannende dingen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:31

colette_007 schreef:
Mijn pa deed altijd in het bos zadelmak maken ;).
Ik rij paar keer thuis, max 10 keer (ligt aan het paard, ene kan ik na 2x al naar buiten andere duurt 8x).
Als hij braaf voelt en er zit iets van rem stuur achtig op kun je gerust naar buiten hoor (langs de weg zou ik niet meteen doen, zou eerst naar het bos gaan).

Goh wat leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die zo snel naar buiten wil ;-)

Heb je dan een begeleider mee? Ben je dan los en hoe bouw je het op, bijv alleen stappen of juist tempo?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:40

ik heb mijn ruin ook buiten zadelmak gemaakt, ik heb hem al vanaf zijn 1e jaar en hij heeft heel veel kilometers naast mijn merrie als handpaard meegelopen. Verkeersmak was hij dus allang en ik heb een paar keer op hem gezeten in de wei en een klein stukje gestapt, daarna ben ik met hem naar buiten gegaan met iemand anders op mijn merrie mee.

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:43

Ik ga vrij snel naar buiten. Op het werk vaak al de derde keer dat ik er op zit naar buiten, achter een ander aan. Maar die worden ook enkel voor buitenritten gebruikt (vaak voor 1 zomer en daarna worden ze verkocht door de eigenaar)

Met mijn verzorgpaarden ben ik met de ene na een maand of 2 een keer naar buiten geweest en met de ander na een zomer (werd rustig aan beleerd)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:45

Ik ben met onze ruin ook direkt naar (dus voor de eerste keer erop)buitengegaan. Ik er naast en mijn dochter erop. Ging super. Eerst een klein rondje en niet te lang. De tweede keer ben ik met mijn haf meegegaan. Ook geen problemen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:52

Dat kan nu al wel.
In het begin kan er steeds iemand mee op de fiets.
Daar heeft het paard toch steun aan (kunnen ze iets volgen)
Als het goed gaat, kan de fietser erachter gaan zodat het paard voorop gaat.
Als er iets is, kan de persoon op de fiets meteen weer erlangs of helpen etc.
Zo leert je paard ook dat ie naar buiten kan zonder andere paarden.
Een vriendin van mij heeft het zo gedaan met een 3 jarig paard en dat ging heel goed.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:59

Super al die reacties! Mika11 loopt paard van je vriendin dan direct los naast de fiets, of eerst vast?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:02

Ik ga zelf eerder naar buiten dan de bak in. Maar ook al voor het zadelmak maken wandel ik veel. ALs ik dan eenmaal wil gaan zitten (na het zadelmak zijn) ga ik er buiten ook op. Maar wel met een betrouwbaar paardje erbij, waar het paard z'n vertrouwen in kan leggen. Helemaal alleen naar buiten zonder alle knopjes en het vertrouwen bevestigd, is vragen om schriksituaties met paniekreacties, en daardoor kan het paard erg veel vertrouwen kwijt raken.
Als ik wel alleen ben, en er is iets spannend, ga ik er liever af.

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:03

Ik heb een jaarlinger, en hier probeer ik elke dag een buitenrit mee te wandelen
om haar zo al verkeersmak te maken! ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:03

Nee gewoon los. Ik ben ook wel eens de fietser geweest in het begin. :)
Het paard volgde mij gewoon en ik heb maar heel af en toe echt moeten helpen.
Het paard zag de fiets als een steun om te volgen.
Ik geloof dat ik (of iemand anders die fietste) maar een paar keer voorop gefietst hebben.
De andere keren fietsten we er achter, alleen een steuntje voor mijn vriendin dat je kon helpen.
Waren geen lange ritten, hoor.
Zeg maar, kwartiertje/twintig minuten stappen en draven. (je zat daar meteen in het bos)

Mijn vriendin had een brave, nuchtere Gelderse ruin.
Zal er ook wel vanaf hangen hoe een paard het oppakt hoe zijn karakter is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:19

Myrna_Kyra schreef:
Ik heb een jaarlinger, en hier probeer ik elke dag een buitenrit mee te wandelen
om haar zo al verkeersmak te maken! ;)

Goh, er zijn toch meer mensen die het ECHT begrepen hebben..........

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:22

ik ga altijd vrij snel naar buiten.
voor de eerste keren neem ik wel liever een braaf paard mee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:23

Ik heb dan weliswaar een menpony, principe blijft hetzelde. Van veulen af aan gewoon meegenomen (naast de fiets, aan de hand) en later met beleren snapte hij het vooruit lopen en sturen beter als we in het bos waren dan wanneer we in de bak bleven. Hij snapte die link niet, een bak zei hem niks. Terwijl het bos hem veel meer aan het denken zette.

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:28

Bij allebei m'n paarden ben ik al heel snel met ze naar buiten gegaan. Met m'n merrie zelfs dezelfde dag als dat ik voor het eerst los door de bak met haar stapte. Als het goed voelt, gewoon gaan! Ze worden er lekker sterk van, alleen maar lange stukken rechtuit. Kan niet beter denk ik voor die jonge dieren.
Succes met beleren!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:00

die van mij was gewoon heel makkelijk.. ik heb hem als twee een half jarige gekocht. toen hij drie en half was heb ik der een zadel op gelegt en een paar rondjes gereden (gelijk los) en toen nog een keer in de bak. 9die van mij had alles echt snel door. En toen ben ik gelijk in mijn eentje naar buiten gegaan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:40

Toen ik mijn paardje kocht vorig jaar was hij 3.5 en net onder het zadel en bij de handelsstal al het bos in geweest. Ik heb de eerste maanden eerst veel aan de hand gewandeld en sinds dit jaar maak ik regelmatig lekker een buitenrit als afwisseling. Hij is nu sinds vorige maand 4 jaar en superbraaf buiten. Wel ga ik altijd met een groepje dat vind ik gezellig en mijn paard vind dat ook prettig...... Hoe jonger ze alles zien hoe makkelijker ze worden denk ik zelf, bovendien is het gezond voor lichaam en geest ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:46

Mijn hengst zijn 2e ervaring onder de man was een strandrit ;) Maar die had al wel heel veel kilometers naast mij (wandelend en fietsend) of voor mij (lange lijnen) gemaakt en die vertrouwde ik helemaal daarin.
2 jaar geleden heb ik zijn dochter zadelmak gemaakt, die had echt nog weinig gezien, die heb ik de 4e keer ohz meegenomen naar buiten. Na een korte training in de bak lekker een rondje buiten uitstappen, door het dorp.

Overigens zijn dit standaard 1-mansacties. Ik vind het vaak nog linker om er iemand naast te hebben lopen of fietsen dan dat ik 'los' ga.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:03

Mijn overbuurmeisje heeft een net ingereden 3 jarig paard, waar ze al mee buiten rijd. Paard is super braaf en dat gaat heel goed.

Mijn andere paard wat nu verkocht is, die had ik ook als 3 jarige. Was net ingereden en dacht laat ik eens kijken hoe die buiten reageerd. Nou, ik had geluk dat ik er niet op zat want dan waren we zeker verongelukt. Pff, wat was dat een drama zeg, bijna voor de tractor gesprongen. Mijn huidige paard (6 jaar), is dan weer super mak.

Het ligt maar net aan het paard denk ik.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:10

hoe gewoner alles gaat hoe makkelijker je paard zal worden,ik lees hier allemaal goede tips. niet te moeilijk doen en hem zo vaak als kan meenemen,hoort eigenlijk bij de opvoeding van ieder paard ,toch?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:13

Ik ga / ging altijd zo snel mogelijk naar buiten toe. Lekker lange lijnen en veel zien en meemaken. Worden het makkelijke paarden van :j heb je alleen maar profijt van later op wedstrijd.
Nu men ik meer dan dat ik rij, maar dan doe ik nog hetzelfde.
Dus met jong spul links/rechts goed plus vooral halthouden (dat vond ik nog het belangrijkste :+ ) en dan gewoon gaan. Deed het trouwens vrijwel altijd in mijn eentje (onder de man), leren ze direct dat ze zelfstandig erop uit moeten. Met mennen heb je altijd een groom bij je.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 10:27

Nogmaals iedereen bedankt voor het reageren, ik ben inmiddels 2 keer naar buiten geweest en dat ging prima. Nog wel vast aan lijn met begeleider erbij. Eigelijk wil ik volgende keer wel los, omdat zo'n lijn je alleen maar in de weg zit met sturen ed. Maar omdat stuur en rem nog niet bevestigd zijn, ben ik wel ietswat bang dat hij wegspurten zal (hij geeft wel aan dat hij even draven wil, omdat hij het allemaal zo leuk vindt). Hij loopt met ander paard erbij nl voorop en vindt het ook prima als hij even alleen gelaten wordt. Hij zal dus niet zomaar een fietser/begeleider of ander paard volgen, maar eerder voorop willen lopen.