Paard mee aan de fiets, do's and don'ts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Paard mee aan de fiets, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:37

Sinds we verhuisd zijn naar de mooiere kant van Friesland (al zeg ik het zelf) en het nu ook buiten mooi lijkt te blijven vind ik het wel tijd om het daar ook te gaan verkennen.
Alleen gezien mijn paard nogal een steekje los heeft onder de ruiter, wil ik graag haar meenemen aan de hand. Fietspaden genoeg in de omgeving (die ook erg paard-proof is gelukkig), dus zodra mn band geplakt is wil ik erop uit :D

Dus nu vroeg ik mij af:
Wie gaat er wel vaker met haar paard en de fiets op pad? Waar moet je extra rekening mee houden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:10

Twee opties:
1) je paard is goed opgevoed en opgeleid.
2) je bent zelf levensmoe en je neemt je paard daarin mee.

Zoals met alles moet je een paard ook leren meelopen aan de fiets. Dat kan prima (ik heb het jaren gedaan en ken bosjes mensen die het doen), maar begin klein, zorg voor heldere commando's en denk na voordat je tot actie overgaat.

Josien_

Re: Paard mee aan de fiets, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:14

Ik fiets ook wel eens met mijn verzorgpony maar dat durf ik alleen omdat de eigenaar dat al regelmatig met haar gedaan heeft, ze vrij goed verkeersmak is en niet heel groot en sterk hihi .

Hebben jij en je paard ervaring met fietsen/naast de fiets lopen ?
Het is idd een kwestie van leren, als je paard op stemcommando luistert is dat erg fijn !

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:15

Ik heb het zelf nooit gedaan, het lijkt mij erg gevaarlijk. Er hoeft maar één schrikreactie te zijn van het paard en je bent de banketstaaf. Het minste wat gebeurt is dat je van je fiets wordt getrokken en het ergster (lijkt mij) wanneer je paard jou kant op springt en jou met fiets en al omduwd. Je kan zo weinig druk/kracht en sturing uit oefenen op de fiets.

Met veel oefenen kan je paard er vast gewend aan raken en je weet zelf ook vast wel waar je mee bezig bent en dat je je paard goed genoeg kan vertrouwen hiervoor, maar ik wil je toch vragen om voorzichtig te zijn :) Heel veel succes en geniet van de mooie omgeving ;)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:16

Ik heb dat ook gedaan, toen ik zelf een tijdje niet kon rijden. Fiets gepakt en het bos in gegaan, paard is gewoon goed opgevoed en is braaf aan de hand en dus ook aan de fiets ;)
Kan hem ook laten draven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:22

Ik doe het wel eens, met 2 pony's. Ik fiets er met één en m'n vriendin met één. Eentje was al 'ervaren', de andere niet. Ging super goed. Begon op een stuk zonder autoweg ernaast, voor de veiligheid. Omdat de pony's het leuk vinden ons te trekken hebben we een riem om hun hals gedaan, zodat we ons eraan vast konden houden zonder de hele tijd druk aan het halster uit te oefenen. Zorg wel dat paard/ pony goed terug komt op commando, anders heb je een probleem :')

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:23

Ik heb dit één keer geprobeert, maar nooit weer :n
Mijn pony is hartstikke netjes opgevoed, maar ze nam toch even flink de benen. Je kunt zo'n pony dan niet even tot halt zetten, aangezien je hem maar met een hand vast hebt en je op de fiets zit. Ik zie de scenario's al voorbij komen: je valt en je paard komt mijn zijn benen in jouw spaken of whatever. #)

Wat een veiliger idee is, is hardlopen met je paard. Dit heb ik met mijn KWPN'er gedaan. Hoofdstel om, heel lang halstertouw en gaan met die banaan. Dit is toch wat veiliger en goed voor je eigen conditie! :j
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 30-05-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:24

Hangt van de opvoeding af. Deed het altijd met 3 tegelijk, maar dan moeten ze het alle 3 wel kennen en zelf ook weten hoe of wat.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:26

Op de fiets er naast lijkt mij ook geen veilig idee.
Ik doe nu ook regelmatig hardlopen samen met mijn paard, stukke veiliger. Én beter voor je eigen conditie. :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:27

moet binnenkort voor de spreekbeurt van mijn dochter met het paard naar school. ga er dus lekker naar toe rijden ipv met de fiets. ze wilde dat ik met haar shetje naar school kwam . maar dat risico met naast de fiets doe ik toch maar niet. kies wel de veilige weg en ga met mijn eigen al rijdend er naar toe.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:28

Ik heb het ook gedaan hoor, maar het heeft wel een hoop tijd gekost!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:29

Ik zou beginnen met wandelen aan de hand en daarin opvoedkundig te werk gaan, indien nodig. Je paard moet goed op stemhulpen reageren en goed op zijn eigen benen lopen. Wat ook belangrijk is, is om te weten hoe je paard reageert als hij schrikt. Springt hij steevast opzij, is fietsen niet zo verstandig, want dan bestaat het risico dat hij een keer bovenop je springt. En met de fiets kom je dan niet zo gemakkelijk weg.
Wat ook fijn is, als je hem geleerd hebt dat hij zich aan jouw snelheid aanpast. Dus als jij langzamer gaat lopen of plots stil gaat staan, dat je paard daarop reageert door ook te vertragen of stil te staan.

Mijn pony had de neiging om met zijn schouder tegen de mijne aan te plakken, das niet handig langs de fiets. Dat heb ik met ernaast lopen en eindeloos corrigeren op kunnen lossen en nu fietsen we er vrolijk op los.
Ik neem hem mee aan een trenshoofdstel zonder teugels. Ik klik een longeertussenstukje aan het bit en daaraan vast een halstertouw. Daarnaast heb ik een klein kort springzweepje in dezelfde hand als waarin ik mijn pony vast heb. Als hij dan toch nog een keer vergeet datie niet aan mijn mag plakken, heb ik iets in mijn hand om hem op afstand te houden.

Daarnaast moet je ook aan de fiets klein beginnen. Niet meteen een grote ronde willen, met allerlei drukke kruispunten.

Inmiddels zijn wij met opbouwen zover, dat we hele einden draven en er bij geschikte ondergrond voor hem zelfs een galopje gemaakt wordt.
Maar dat is dus wel met een pony die goed reageert op stemhulpen, en op mijn lichaamstaal.

Oja, en een goede rem in de hand die je fiets bestuurt/remt of een goede achteruit-trap-rem zijn ook absoluut een must.

Hardlopen doe ik overigens ook, alleen mijn pony vindt aan de fiets leuker, omdat mijn hardloop-tempo en zijn draftempo niet zo matchen. Aan de fiets haalt hij zo'n 12-15 km uur gemakkelijk, mijn hardlooptempo is slechts een km of 8 hooguit 10 per uur.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 30-05-11 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:30

Bij de stal waar ik vroeger (2 jaar geleden) stond deden ze dit altijd, de stallen lagen echt een stuk van het weiland af.. ging altijd heel goed, was ook een ontzettend braaf paard die goed luisterde naar de stemhulpen, helemaal zonder risico's is het natuurlijk nooit..

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:30

Ik doe het ook, stap, draf en galop.
Ga eens oefenen als je de fiets naast je paard hebt en dan ga je dat rustig opbouwen.
Doe kleine stukjes eerst en vooral rustige paden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:33

DOE HET NIET!

Ik heb het ook een tijd gedaan, maar een keer schrok het paard, paard ging galopperen, zijn touw ging om mijn handrem en je raad het al.. daar ging ik. Paard rent vrolijk verder, ik heb een jaar erna nog grote littekens..

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:34

ik doe het ook wel eens met mijn merrie. ie staat goed op de commando's en die weet gewoon hee goed dat ik tempo en richting etc bepaal.

met mijn ruin zou ik dit niet zo snel doen. die is veel kijkeriger en wil als hij bang is hem ook nog wel eens peren. dat is dan gewoon vragen om ongelukken. mischien als hij wat ouder is en wat rustiger buiten at hij het ook zou kunnen.

als tip wil ik je meegeven om eerst hee klein te beginnen en doe bijv eerst naast je paard lopen met de fiets aan de hand zodat ie eraan went. denk goed na over wat je gaat doen.
verder vind ik het zelf een erg fijne manier om mijn paar onbelast rechtuit te laten lopen zonder at ik zelf de longen uit mijn lijf hoef te rennen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:57

Heerlijke afwisseling, fietsen met je paard :j .

Ik begin eerst met twee personen, als paard de fiets al kent meteen iemand op de fiets en de ander achterop met het paard aan de lijn vast, kent het paard de fiets nog niet, eerst wandelen naast de fiets en daarna achterop.
Gaat het achterop goed dan de bestuurder het paard over laten nemen.

Ik raad wel aan altijd een zweepje mee te namen, je bereik vanaf je fiets is natuurlijk heel beperkt en met een zweepje kun je je paard makkelijker afstand laten houden van de fiets en je kunt hem er ook mee belonen vanaf grotere afstand (ik geef mijn pony iig een 'maankriebel' met de zweep ipv de hand als beloning ;) )
En zeker in het begin leg ik wel een hengstenketting onder de kin door, heb je in geval van nood toch net even wat meer te zeggen

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:48

wanneer je paard goed aan de hand meeloopt, kan hij natuurlijk ook mee fietsen. Wel moet je een fiets hebben met achteruittraprem omdat dat minder gevaarlijk is. je kan in 1x stoppen en je hebt 1 hand vrij voor je paard.
Ikzelf fietste heel vaak met mijn arabiertje, om naar de wei te brengen of gwn voor de beweging. En dat ging super, draven en een handgalopje was ook geen probleem. Nu doe ik het af en toe nog, maar hij vind t wel super leuk. Je moet wel altijd opletten en je paard netjes in de berm houd. Wel moet je rekening houden met andere mensen omdat niet iedereen van paarden houd, en inhalen gaan natuurlijk niet zo handig dan. Probeer eerst gewoon kleine stukjes hoe dat gaat, en gaat het goed, kan je langere ritten maken.
Veel plezier ermee!
ik heb er ook altijd lol in, en het kan gezellig zijn ook omdat je dan alsnog met zn 2e kan.

xx

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:50

Mijn arabiertje liep ook altijd netjes mee, met mijn huidige paardje doe ik het niet, want als zij een keer schrikt heeft ze de neiging om een pasje opzij te stappen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:09

Mijn pony vind het geweldig, normaal staat hij voor de kar maar die is kapot.Hij luistert sowieso perfect naar de stemhulpen. Hij loopt automatisch ( als we even hebben stilgestaan ivm hond) naar de rechterkant van de fiets en staat dan netjes stil. Draaft pas op commando, zelfs de galop gaat super!!
Mijn arm naar rechts uitsteken + commando rechts is samen naar rechts :) links is waarschuwen,afremmen en links zeggen. Gaat enorm goed. Als hij schrikt remt hij een beetje af dus dat is geen probleem.

Vetrouw hem voor 100%, heb er in het begin wel eens naastgelegen omdat hij links ging en ik eigenlijk vooruit. Ik stuur dan gelijk rechts en gil ho. Dan staat hij netjes stil :) wel belangrijk om altijd 1 hand op de rem te houden vind ik dan.

Edit: wij gaan over ruige bospaden, helaas is mijn conditie niet goed als die van hem, heb hardgelopen maar kreeg hem niet 'voldaan moe' daarmee ivm eigen conditie.

ijspret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:18

niet alles gelezen, maar naast perfect opgevoed paard: fiets met achteruittraprem!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:20

Een goede linker handrem (als je het paard rechts geleidt) gaat ook prima :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:21

ijspret schreef:
niet alles gelezen, maar naast perfect opgevoed paard: fiets met achteruittraprem!

Ik fiets liever met handremmen.
Dan hou ik mijn linkerhand aan het stuur (met rem), rechts heb ik het paard vast.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:24

Ik fiets regelmatig met twee ponys aan de fiets. Ze zijn dit al jaren zo gewend. Ik doe er dan links een en rechts een, en fiets van stal naar wei en weer terug. Wanneer ik echt ga fietsen als beweging neem ik er maar een mee. Je hebt weinig te vertellen als ze een sprintje trekken en je bent zo uit balans. Mijn paarden vinden fietsen heerlijk! Je moet aanleren dat ze het hoofd naast jou stuur houden en niet verder gaan, dat fietst het lekkerst en veiligst. Kun je niet eerst op veilig terrein het eens uitproberen?
En als het mis gaat, gewoon loslaten hoor!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:24

Wij zijn net een uurtje geleden thuis aangekomen met onze Shetlander van onze dochter. Ideaal hoor met de fiets meenemen! Mn dochter heeft morgen rijles en op deze manier hoef ik niet met de trailer heen en weer. We waren na 10 minuutjes fietsen thuis.
Mn lief neemt op deze manier ook altijd zijn Haflinger mee naar de weide.........
Ik vind het krankzinnig en eng, maar echt, het gaat super goed!
Straks wil ik het mijn veulen ook aan gaan leren.