steigeren bij opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paujasp

steigeren bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:11

Mijn pony begint de laatste tijd plots te steigeren bij het opzadelen.
We benaderen haar rustig en singelen gaatje voor gaatje aan. We laten haar even met rust en dan begint ze zonder dat we haar aanraken te steigeren.
Met iets lekkers afleiden en rustig praten helpt soms wel en soms niet.
Is het verstandig om iedere dag even het zadel op te leggen en weer af te doen?
En is dit gedrag af te leren?

Graag tips.
mvgr pb

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:15

Misschien probeert je pony je iets duidelijk te maken,pijn of dat het zadel niet past..

troi

Re: steigeren bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:41

Of dat haar rug pijnlijk is.. Maw experts inschakelen voordat je dingen doet waar je spijt van krijgt (zoals haar straffen voor iets waar ze werkelijk niks aan kan doen..)

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:51

Ten eerste: je hoeft je geen zorgen te maken. Al het gedrag is af te leren. Met de juiste gedragstherapie en benadering is alles op te lossen en naar je eigen hand te zetten.

Verder zou ik inderdaad goed nagaan of je pony nergens pijn heeft. Ook met aansingelen er goed op letten dat de huid niet pijnlijk zit onder singel en of er geen haren tussen zitten. Dit hoef maar één keer gebeurd te zijn, waardoor de pony nu angst voor pijn heeft. Het kan ook zijn dat er onder het rijden iets pijn doet/ ze iets niet leuk vindt en het zadel associeert met rijden, waardoor ze al begint te steigeren op het zadel.

Belangrijk is dat je een goede anamnese maakt. Dus wat krijgt hij te eten, wat is de lichamelijk conditie, hoeveel beweging krijgt hij per dag, hoe staat hij gestald en is er misschien in het verleden iets gebeurd met opzadelen/onder het rijden??

Succes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:25

Zoals je het schrijft, denk ik dat je - wat de anderen ook zeggen - beter eerst kunt uitsluiten of er lichamelijke pijn is. Als je een chiropractor laat komen (bijvoorbeeld Karianne Ruth van Lodash.nl) dan kan die uitzoeken of en waar de pijn zit. Daarnaast krijg je tips en/of adviezen wat je er eventueel aan zou kunnen laten doen (gericht). Daarnaast zou het heel goed kunnen dat je zadel niet of niet goed meer past. Bij vorige ritten heeft je paard hier misschien hinder van ondervonden en linkt hij het zadel direct aan de komende (of inmiddels al aanwezige) pijn. Een deskundige zadelpasser/maker kan uitzoeken waar de "knelpunten" zitten en eventueel je zadel aanpassen of een ander zadel adviseren. Nadat je deze zaken hebt laten onderzoeken, zou je - mits dan nog nodig - een gedragstherapeut kunnen uitnodigen om je paard weer op een veilige manier vertrouwd te laten raken met het fenomeen "zadel". Het heeft even wat tijd en energie nodig, maar dan heb je wel weer allebei plezier van het rijden! ;)

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:35

Je pony probeert jou iets te vertellen dmv het steigeren. Het is wel verstandig om het zadel te controleren en te checken of de rug doet pijn. Eerst goed nakijken wat er mis is, maak het weer beter, en het gedrag zal ook beter worden. Succes ermee; het komt goed nog.

paujasp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 11:43

Bedankt voor jullie meedenken.

Ik denk echter niet dat het aan het zadel ligt, want ze doet het ook bij de longeersingel.
Denk zelf eerder aan singelnijd, wat er helaas moeilijk uit te krijgen is volgens mij.

Het zadel wat erop ligt is op haar rug is nieuw aangemeten,zit een bontje onder.(niet omdat het zadel anders niet goed ligt hoor)

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:48

Het kan zijn dat het angst voor pijn is. Het aansingelen hoeft maar één keer goed pijn te hebben gedaan (haartje tussen de singel, velletje niet helemaal lekker) en hij asocieert die pijn met alles wat om zijn buik gaat.. Paarden generaliseren nogal makkelijk en snel wat aan de ene kant handig is voor het leren, dus paarden kunnen snel dingen leren omdat ze generaliseren, maar aan de andere kant hoeft er maar één keer iets fout te gaan en dat generaliseren ze ook..

Daarom is de leermethode 'Habituatie' oftwel gewenning, (bijvoorbeeld aan water laten wennen door in één keer de slang op zijn benen te zetten en wachten tot hij uitgesparteld is), een gevaarlijke methode. Die methode moet dus in één keer goed gaan anders heeft het paard het verkeerde geleerd.

Ik denk dat je even zijn rug bij langs moet gaan en met je hand bij de buik voelen en kijken of hij dan al reageert. Doet hij dat niet dan weer rustig met een dekensingel proberen, stukje bij beetje. Misschien is het handig voor je als je met de clicker gaat werken. Op deze manier ben je nooit te laat met belonen en vindt het paard het misschien ook weer een uitdaging om het goed te doen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:54

een bontje maakt je zadel krapper waardoor het zeer kan doen. Als een paard eenmaal last heeft van zijn rug kan hij prima verkeerd reageren als je iets anders op zijn rug legt. Door wie is het zadel 'aangemeten' want tegenwoordig noemt iedereen zich een zadelpasser en smeren ze je de grootste troep aan. Ik zou toch eerst gaan uitsluiten of het niet een lichamelijk probleem is, want anders ben je straks veel verder van huis als het daadwerkelijk dat blijkt te zijn.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:11

Alleen bij het opzadelen? Is er verder niks raars?
Dan lijkt mij de kans toch groot dat er iets met het zadel is.
Misschien kun je eens een ander zadel van iemand lenen om te proberen of hij het dan ook doet.
Ik zou er iemand naar laten kijken met wat meer verstand ervan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:12

paujasp schreef:

Ik denk echter niet dat het aan het zadel ligt, want ze doet het ook bij de longeersingel.
Denk zelf eerder aan singelnijd, wat er helaas moeilijk uit te krijgen is volgens mij.

Het zadel wat erop ligt is op haar rug is nieuw aangemeten,zit een bontje onder.(niet omdat het zadel anders niet goed ligt hoor)

Kan het niet zo zijn dat het zadel zonder bontje goed op maat is, maar nu door het bontje niet goed meer ligt?

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:04

Singelnijd ontstaat mijn inziens niet zomaar, tenzij er een pijnlijk voorval geweest is. Ik zou toch haar rug maar eens goed na laten kijken.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:08

Een fysio/osteopaat behandeling kan nooit kwaad toch? :) Die kan meteen een hoop dingen uitsluiten. En waarom heb je een bontje onder je zadel als hij op maat is gemaakt?

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:10

past je zadel? eeen fysio/osteopaat kan wonderen verrichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:09

Citaat:
Daarom is de leermethode 'Habituatie' oftwel gewenning, (bijvoorbeeld aan water laten wennen door in één keer de slang op zijn benen te zetten en wachten tot hij uitgesparteld is), een gevaarlijke methode. Die methode moet dus in één keer goed gaan anders heeft het paard het verkeerde geleerd.

Apennootje dit is geen habituatie maar flooding! In dit geval is dit beide geen goede methode, en moet je geleidelijk desensibiliseren.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:56

Zadel doet waarschijnlijk pijn of de rug van je paard doet pijn.
Ik zou de DA er eens bijroepen, als hij niks vind dat op rugpijn wijst bel je best even de zadelmaker.
+ Paard nooit afleiden of omkopen met eten of snoepjes!
Als je paard dàn verschiet gaat hij je niet meer vertrouwen als jij hem iets te eten gaat geven!
Succes! :)

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:08

Ik zou even de DA laten komen om te kijken of de pony niet last van zijn rug heeft. Het kan ook aan het zadel liggen natuurlijk..

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:12

ik hou dit even in de gaten, want mijn pony doet het ook.
maar mijn zadel past perfect op haar rug, dus bij mij ligt het waarschijnlijk niet aan dat het zadeltje verkeerd ligt!
bij mijn pony is het dus gewoon het gedrag,
maar ik weet niet of het zadeltje bij jou wel perfect ligt?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:19

Heeft ze geen last van haar maag? Dat geeft dikwijls problemen bij het aansingelen/opzadelen ...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:36

SpeedyLove schreef:
ik hou dit even in de gaten, want mijn pony doet het ook.
maar mijn zadel past perfect op haar rug, dus bij mij ligt het waarschijnlijk niet aan dat het zadeltje verkeerd ligt!
bij mijn pony is het dus gewoon het gedrag,
maar ik weet niet of het zadeltje bij jou wel perfect ligt?

Al eens gedacht aan een chiropractor i.v.m. pijn in de rug? Als een zadel goed ligt/past wil dat niet zeggen dat het paard meteen geen pijn meer kan hebben. In jouw geval hetzelfde: laten uitsluiten door een chiropractor. ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:54

paujasp schreef:

Valt best mee hoor, singelnijd eruit krijgen. Mijn paard deed in het begin heel raar met aansingelen. Slaan met z'n benen en om zich heen happen en wegdraaien. Ben gewoon heel rustig te werk gaan doen. Singel af en toe los tegen z'n buik houden en verder niks. Gaatje voor gaatje aansingelen. Nu hadden we een flinke terugval gehad, zadel lag niet goed en dat zag ik niet meteen, waardoor het zadelen helemaal een probleem werd.

Nu ligt m'n zadel goed en kan ik 'm zadel en aansingelen zonder dat ie heel heftig reageerd. Hij bijt nu alleen nog een beetje in het poetshek, of als ie in de bak gesingeld moet worden, probeerd ie weg te lopen. Maar geen lelijk gedrag richting mij meer. Hoop dat met de tijd de laatste beetjes singelnijd er ook nog uit gaan.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:53

dianaw33 schreef:
Citaat:

Apennootje dit is geen habituatie maar flooding! In dit geval is dit beide geen goede methode, en moet je geleidelijk desensibiliseren.

Ik heb ook niet gezegd dat DIT habituatie is. Maar puur als voorbeeld heb ik de methode habituatie genomen, omdat dat een goed voorbeeld geeft van hoe makkelijk iets fout gaat bij het leerproces van het paard. Verder heeft de habituatie niks met dit topic en deze berichten te maken.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:56

giotto schreef:
Heeft ze geen last van haar maag? Dat geeft dikwijls problemen bij het aansingelen/opzadelen ...

Dit is inderdaad ook een belangrijke, wat giotto zegt. Maagzweren komen onwijs veel voor bij paarden, maar dat is niet altijd gelijk merkbaar aan de buitenkant. Je hebt paarden die gewoon qua prestatie niet vooruitgaan of zelf achteruit, je hebt paarden die gaan luchtzuigen en je hebt natuurlijk paarden die hun maagpijn asociëren met het zadel en de singel. Wat krijgt deze pony/paard te eten per dag? En wat krijgt hij aan beweging? Oftewel, wat is het stalmanagement?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:03

Als ze het ook bij een longeersingel doet, en ze hééft al pijn, en is er bang voor, dan is het niet gek dat ze het bij een longeersingel ook doet, dat drukt op haar rug! En misschien laat ze het daarna over zich heen komen en probeert ze de pijn te negeren, zou haar (en je zadel) zeker laten nakijken!
En inderdaad, een bontje maakt het vaak weer niet-passend, en als je een boomzadel hebt en je paard komt door een paar dagen volle graswei een cm of wat aan, dan knelt het al weer. (persoonlijk vind ik daarom boomzadels ook waardeloos :o)

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:39

singel je in één keer aan of singel je beetje bij beetje aan en tussendoor een stukje lopen? zo heb ik het aangeleerd gekregen.