Me shetlander hengst erg druk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbrielle

Me shetlander hengst erg druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 00:33

Hallo bokkers

Ik heb een shetland hengstje van 18 jaar. ik heb hem nu zn 2 jaar en eerst stond hij op een andere stalling waar hij nooit buiten kwam alleen als ik er was. nu sta ik ongeveer een half jaartje op een andere stalling en waar hij zijn eigen weitje heeft en nu lekker op stal tussen de paarden staat bij de vorige stalling stond ook alleen dus nooit contact met andere paarden. maar nu sinds ongeveer 2 maanden is hij niet meer te houden. hij komt steeds omhoog en bokken. hij kwam altijd wel omhoog maar nooit na mij gericht maar sinds 2 maanden steigert en bokt hij na mij toe. en in het begin was hij ook heel lief tegen de andere paard naast hem en nu staat hij t slaan tegen de stalwand. Wat kan de reden er van zijn? zijn hormonen? niet naar zijn zin? of wat? en zou castreren nog helpen nu hij al 18 is? Want hij is erg vel geworden en ik begin zelf bang te worden.

ik hoop dat iemand me tips ideeën of iets kan geven want ik weet het zelf niet.

Groetjes

Abacab

Re: Me shetlander hengst erg druk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:30

Ik denk dat ie de lente in zijn bol heeft, van de winter zal dat wel weer minder worden maar voor nu is het knap lastig.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:43

Ik heb ook een hengstje, en indd wat Abacab zegt ik denk dat hij ook de lente in zijn bolletje heeft.
En dan moet er vooral een hengstige merrie voorbij lopen :o Zou gewoon nog even een paar weekjes afwachten met castreren.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 10:02

CxKenzo schreef:
Ik heb ook een hengstje, en indd wat Abacab zegt ik denk dat hij ook de lente in zijn bolletje heeft.
En dan moet er vooral een hengstige merrie voorbij lopen :o Zou gewoon nog even een paar weekjes afwachten met castreren.

Is jou hengstje ook tegen jou zo vel? Want hij staat echt gerichg tegen over me te slaan.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 10:04

Abacab schreef:
Ik denk dat ie de lente in zijn bol heeft, van de winter zal dat wel weer minder worden maar voor nu is het knap lastig.

Ja het is idd heel lastig. Vooral omdat ik bang aan t worden ben voor hem.

Bedankt alvast

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:26

Of hij nou vel is of niet, je moet het gewoon niet pikken.
Zorg dat hij weet dat het niet mag. Ik weet hoe hengstjes kunnen zijn,
en hoe hard ze kunnen volhouden en klieren, maar je moet hem gewoon straffen als hij dit doet.
eerst proberen met een duidelijke nee, dan over gaan op hem gewoon wegjagen als hij zo doet,
en als dat niet werkt mag je hem best eens een klap geven.

Ik sla mijn paard nooit, echt nooit, maar als ze steigeren of bokken gericht op mij,
dat heeft ze toch echt een klap hangen en die is dan ook echt verdient.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:04

HorsesWoman schreef:
en hoe hard ze kunnen volhouden en klieren, maar je moet hem gewoon straffen als hij dit doet.
eerst proberen met een duidelijke nee, dan over gaan op hem gewoon wegjagen als hij zo doet,

Ik sla mijn paard nooit, echt nooit, maar als ze steigeren of bokken gericht op mij,

Dat is dus het probleem heb dat allemaal al geprobeerd... En heeft niks geholpen in tegendeel juist t word dan alleen maar erger..

Maar iig bedankt voor het mee denken..

sweetyash17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:14

Ik zou gewoon met een zweep het land oplopen, zodra hij naar je toekomt en gericht trapt zwaai je gewoon even met de zweep,werkt dit niet mag je gerust even een corrigerende tik geven, dit vol blijven houden totdat hij weet dat jij de baas bent en niet hij, mijn shetlander hengstje heeft ook zo een tijd gehad, maar hij laat het nu wel uit zn hoofd:)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:00

Gerbrielle schreef:
HorsesWoman schreef:

Dat is dus het probleem heb dat allemaal al geprobeerd... En heeft niks geholpen in tegendeel juist t word dan alleen maar erger..

Maar iig bedankt voor het mee denken..

Schok hij er wel van? anders moet je maar eens heel gemeen zijn, dan zou ik gewoon een halstertouw
de wei mee in nemen en daar een flinke tik mee geven, daar moet hij wel van schikken.
Dat voelt hij wel en het maakt ook nog geluid.

Is het zeker weten gewoon klieren? geen angst?

Waarom is hij eigenlijk nog hengst?

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 10:29

Schok hij er wel van? anders moet je maar eens heel gemeen zijn, dan zou ik gewoon een halstertouw
de wei mee in nemen en daar een flinke tik mee geven, daar moet hij wel van schikken.
Dat voelt hij wel en het maakt ook nog geluid.

Is het zeker weten gewoon klieren? geen angst?

Waarom is hij eigenlijk nog hengst?[/quote]

Nee hij geeft er niet om hij geeft nergens wat om. Hij staat zelfs tegen de stroomdraad te slaan.

Ik weet niet wat het is. Of het nou klieren is of angst ik heb geen idee. Hij is nog hengst omdat ik 180 euro wel veel geld vind om hem te laten castreren en dat t dan niet helpt als er zekerheid is dat het helpt vind ik het niet erg. Dus hoop iemand te vinden met ervaring dat hun ook hengst hebben laten castreren op late leeftijd..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:32

Tja ik denk nu hij lekker meer vrijheid heeft en ook lekker naar buiten kan eindelijk zijn hengst zijn naar boven komt, ik vind een hengst ook niet een dier voor iedereen, je moet er mee om kunnen gaan, en heel consequent zijn anders gaat ie met jou aan de haal, misschien ben je al die te makkelijk geweest met hem en is hij dus jou de baas geworden, zorg dat je weer overwicht op hem krijgt, nee is nee, en niet nee en vervolgens maar heen laten doen omdat je bang voor hem bent.Wil je hem toch laten castreren zal ik even de dierenarts bellen, want bij een oudere hengst kunnen er eerder complicaties optreden.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:37

Wat doe je verder met hem? Mijn ervaring is dat je hengsten wel aan de gang moet houden, zeker in het voorjaar. Zoals ik het nu lees, lijkt het erop dat ie het voorjaar in zn bol heeft, nog vreselijk moet wennen aan zijn nieuw herwonnen vrijheid en dat hij niet zo veel respect heeft voor jou op dit moment. Staan er merries dicht in de buurt, op de wei en/of op stal? Dat wil ook wel ns uitmaken nl.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:28

De hormonen gieren door zijn lijf! Veel straffen heeft niet veel zin, hier worden ze alleen maar heel erg zuur van! Consequent zijn werkt wel! Geef in elk geval je grenzen aan. En zorg wel dat je hem bezig houdt, maar het allerbelangrijkste is dat dit hengstje op een rustig plekje komt te staan waar hij in elk geval geen merries kan zien en kan ruiken. Tis misschien vervelend, maar dat is wat het beste helpt. Tegen hormonen doe je namelijk niet veel, ze worden zuur naar jou, naar ruinen en kunnen zelfs naar merries zuur zijn als ze hun zin niet krijgen. Het kan van kwaad tot erger worden. Daarnaast weet ik niet of castreren nog wel zo handig is! Misschien moet je dit goed navragen bij de dierenarts! Hoe ouder ze zijn hoe meer kans op een dodelijke bloeding bij castratie!